Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä menee köyhyyden raja?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen itse ollut aikoinaan köyhä ja saanut diakonilta apua kun kela/sossu ei auttanut.

Olen huomannut että ihmisillä on hyvinkin erilaisia käsityksiä siitä kuka on köyhä ja kuka ei.

Mielestäni ihminen jolla on varaa syödä lihaa ja/tai ajaa autolla, ei voi mitenkään olla köyhä koska liha ja bensa on ylellisyyksiä joihin kaikilla ei varaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolla on varaa istua usein pubissa, ei ole rutiköyhä, koska tuopin hinta Suomessa on järjettömän korkea.

Vierailija
2/29 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian mustavalkoista ajattelua että ihminen jolla on asia x ei voi olla köyhä. Ihmiset nimittäin priorisoi eri asioita. Ja Suomessa tuskin kukaan on niin köyhä ettei pystyisi ostamaan 5e maksavaa jauhelihapakettia silloin tällöin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, jolla on varaa istua usein pubissa, ei ole rutiköyhä, koska tuopin hinta Suomessa on järjettömän korkea.

Totta, mutta ne pubissa usein istuvat ei välttämättä käytä rahaa juuri muuhun. Esim itse tiedän henkilön jonka vuokrarahatkin hupeni viinaan. Sai häädön ja viimeksi kun kuulin niin asui kaverinsa häkkivarastossa. Pubissa istuu suurimman osan päivästään silti. Käy siellä vessassa yms. Pummii rahaa kavereilta ja kerjää ihmisiä pubissa maksamaan juomansa. Ei paljon edes syö.

Vierailija
4/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on vähävarainen.  Köyhyys ei tarkoita ihan samaa kuin nälkä.  Jos ei osaa ajatella ensiksi ruokaa ja laskuja on elämänhallinnan puutetta.

Vierailija
5/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töissä ei voi olla köyhä, oikeasti köyhät on toimeentulotuella.

Vierailija
6/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa yksityiseen hammaslääkäriin, julkiselta ei saa korjauksia. Jos ei ole varaa yksityiseen gyneen etc. Jos ei voi ostaa uutta sänkyä ja patjoja, sisustusta juuri lainkaan. Ja niin edelleen. Jos on kuin vankina kotonaan ja ei saa ostettua / korjattua edes kommunikaatiovälinettä hyvin, imuria tai pesukonetta. Muutot vaikeita.

Vierailija
7/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on Silakka (Nykyään IDAri) niin on todennäköisesti köyhä koska työttömät ja mt-ongelmaiset eivät tienaa useinkaan paljoa.

Vierailija
8/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mieltäisin työttömyyskorvauksella olevat köyhiksi. Se reilu 500e per kuukausi pelirahaa ei ole paljon. Itsellä varaa enempi, mutta ei liikaa.

Vierailija
9/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa polttaa tupakkaa tai juoda alkoholia, ei ole köyhä. Saati auton ylläpito, ok-talo jne.

Vierailija
10/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin pitkäsilta eli Kruununhaan ja Hakaniemen välinen silta on köyhyyden raja.

Vierailija
11/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidenttiehdokas Juttas Urpilainen (SDP) linjasi vuonna 2009 köyhyysrajan olevan 3000 eur/kk. Olen liian laiska tarkistamaan tarkkoja lukemia mutta inflaatiokehityksen mukaan se lienee nyt n. 4000 euroa.

Vierailija
12/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa yksityiseen hammaslääkäriin, julkiselta ei saa korjauksia. Jos ei ole varaa yksityiseen gyneen etc. Jos ei voi ostaa uutta sänkyä ja patjoja, sisustusta juuri lainkaan. Ja niin edelleen. Jos on kuin vankina kotonaan ja ei saa ostettua / korjattua edes kommunikaatiovälinettä hyvin, imuria tai pesukonetta. Muutot vaikeita.

Silloin on järjen köyhyyttä.

Vierailija
13/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on mielestäni ihminen jolla ei ole ylimääräistä rahaa, mitään myytävää omaisuutta, eikä tilanne ole lähiaikoina paranemassa.

Köyhyys voi olla omaa syytä tai sitten ei, mutta se ei poista sitä tosi asiaa, että ihmiset tekee typeriä valintoja elämässä eikä köyhä ihminen ole niille yhtään sen immuunimpi. Köyhä voi olla esim. ihminen joka on aiemmin sössinyt asiansa niin pahasti, että on ulosotossa. Eli totta kai se on typerää ostaa vähillä ruokaan tarkoitetuilla rahoillaan tupakkaa tai alkoholia ihan samalla tavalla kuin on tyhmää ostella osamaksulla vauvalle hienoja vaatteita.

Vierailija
14/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tienaan 800 e kuussa mutta en katso olevani köyhistä köyhin koska kuitenkin pärjään just ja just sillä rahalla. Ja joskus äiti antaa rahaa, kiitos äiti.

Vierailija
15/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä käyn töissä ja saan tt-tukea.

Vierailija
16/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieltäisin työttömyyskorvauksella olevat köyhiksi. Se reilu 500e per kuukausi pelirahaa ei ole paljon. Itsellä varaa enempi, mutta ei liikaa.

Niin no kaikki on suhteellista. Elän työmarkkinatuella ja asumistuella, mutta minulla on mielestäni todella paljon kaikkea muuta paitsi rahaa. On rahaa ruokaan, kiva vuokra-asunto kivassa kaupungissa, paljon vaatteita ja harrastusvälineitä. Tietenkään en voi mennä ravintolaan illalliselle kuin ehkä kerran vuodessa ja ulkomaille olen matkustanut viimeksi kymmenen vuotta sitten. Vaikka minulla olisi rahaa, en usko että tekisin montaakaan asiaa mitenkään erilailla kuin nytkään.

Vierailija
17/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi niitä ongelmia jotka häiritsevät yksi on ihmiten niputtaminen liian suoraviivaisesti ja yksinkertaistaaen. Kyllä esimerkiksi monella ns. nollatuntisopimuksella saattaa pahimmillaan tulot olla hyvin pienet. Ja jos on aikansa pärjännyt nollatuntisopimuksen kautta saamillaan tuloilla ilman turvautumatta samalla toimeentulotukeen, niin saattaakin olla odotettua hankalamapi tehtävä,  selvittää miksei nyt sitten pärjääkään.- Jollei ole yhtään puskuria kerätttynä tuolloin niin toimeentulo saattaa ollla verraten hyvin heikossa tilassa. 

Uskovainen mies 

Vierailija
18/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskelija on köyhä. Joka kuukausi tulee lisää syömävelkaa.

Vierailija
19/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opiskelija on köyhä. Joka kuukausi tulee lisää syömävelkaa.

Jep. Kenenkään ei pitäisi joutua elämään vuosia velkarahalla. Nykymaailmassa työllistyminen valmistumisen jälkeen ei ole mitenkään taattua. Työssä käyminen opiskeluaikana puolestaan ei nopeuta valmistumista ja aiheuttaa paljon ylimääräistä stressiä. Kaikille opiskelijoille ei myöskään niitä osa-aika töitä riitä.

Vierailija
20/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töissä käynnin lisäksi saa/joutuu hakemaan toimeentulotukea niin on köyhä. Menettää työpanoksensa ilman mitään hyötyä itselle.