Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Milloin kannattaisi kylvää tomaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Nyt maaliskuussa
Te joilla on laventelia, kuinka paljon se houkuttelee ampiaisia yms.? Olen aikaisemmin kasvattanut lasitetulla parvekkeella niin ei ole päässyt sisälle, mutta nyt ajattelin pihalle laittaa. Mietityttää vaan ne ampiaiset. Sisko on allerginen ja hän käy perheensä kanssa aika usein kylässä kesäisin, niin en halua ottaa riskiä!
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on laventelia, kuinka paljon se houkuttelee ampiaisia yms.? Olen aikaisemmin kasvattanut lasitetulla parvekkeella niin ei ole päässyt sisälle, mutta nyt ajattelin pihalle laittaa. Mietityttää vaan ne ampiaiset. Sisko on allerginen ja hän käy perheensä kanssa aika usein kylässä kesäisin, niin en halua ottaa riskiä!
Houkutteleehan se, mut ei niistä haittaa oo. Meillä oli viimekesänä laventelia sisäpihalla ruukuissa ja kattoterassilla isossa istutuslaatikossa, jossa pari isoa tuijaakin. Katolla olevat laventeli kukki ihan lumentuloon asti (Vaasassa) ja vielä nytkin, kun otin lumia pois, niin mahtava tuoksu tulee kukista. Saattaa olla, että pysyi jopa hengissä talven. Mut ampiaisista, mehiläisistä ja kimalaisista.. niin ei mitään haittaa. Minä ja yks lapsista hengenvaarallisesti allergisia ja rauhassa sai olla. Itseasiassa jos mietin, niin vähemmän pörräs ihmisten kimpussa ja vaikka lautasella kärkkymässä, että ehkä jopa se laventeli koitui vaan hyväksi asiaksi. Samoilla purkeilla pyöri myös pari harmaata mehiläisen kokoista kaveria, jotka oli aggressiivisia muita lentäviä kohtaan. Ne lensi aina täysillä muita päin, jos yritti tulla apajille. En tunnistanut mitä ne oli, enkä kauheasti sit ees googletellu, kun niistäkään ei ollu haittaa ja niitä oli vaan kaks.
Hellune kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Houkutteleehan se, mut ei niistä haittaa oo. Meillä oli viimekesänä laventelia sisäpihalla ruukuissa ja kattoterassilla isossa istutuslaatikossa, jossa pari isoa tuijaakin. Katolla olevat laventeli kukki ihan lumentuloon asti (Vaasassa) ja vielä nytkin, kun otin lumia pois, niin mahtava tuoksu tulee kukista. Saattaa olla, että pysyi jopa hengissä talven. Mut ampiaisista, mehiläisistä ja kimalaisista.. niin ei mitään haittaa. Minä ja yks lapsista hengenvaarallisesti allergisia ja rauhassa sai olla. Itseasiassa jos mietin, niin vähemmän pörräs ihmisten kimpussa ja vaikka lautasella kärkkymässä, että ehkä jopa se laventeli koitui vaan hyväksi asiaksi. Samoilla purkeilla pyöri myös pari harmaata mehiläisen kokoista kaveria, jotka oli aggressiivisia muita lentäviä kohtaan. Ne lensi aina täysillä muita päin, jos yritti tulla apajille. En tunnistanut mitä ne oli, enkä kauheasti sit ees googletellu, kun niistäkään ei ollu haittaa ja niitä oli vaan kaks.
Kiitos vastauksesta! Kyllä taidan uskaltaa sitten laittaa. Pelotti myös tuo, että kiinnostaako ruoka niitä liikaa :D
Täällä koitetaan ekaa kertaa lisätä Daalioita pistokkaista. Kävin kaivamassa varastosta muutaman juurakon ja herättelin eloon. Nyt pyöritellyt irti ekat 5cm vihreät alut omiin purkkeihinsa, kuulemma 4-5 uskaltaa ottaa/juurakko jotta emokin pysyy hengissä. Sitten noihin lapsiin pitäisi kesän aikana kasvaa juurakot jotka taas säilöä talveksi. Jännittävää!
Huh huh, tulossa hulluksi, luin otsikon että "P utinin hengettäret"
Vierailija kirjoitti:
maalis-huhtikuulla
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut siemenet.
Nyt tämän hetkise maailman tilanteen vuoksi aion keskittyä viljelemään paljon juureksia joita voin hyödyntää jos uhkakuvat toteutuvat.
Samat ajatukset. Nyt keskityn mm. perunaan, kurpitsoihin ja yrtteihin. Olen lisäksi kerännyt pakastearkun täyteen oman puutarhan marjoja sekä villivadelmia, mustikoita, puolukoita ja karpaloita. Mukavaa käydä hakemassa pakastearkusta koko talven erilaisia marjoja ja sieniä. Naapurit saavat osansa myös.
Mä haluisin viljellä juureksia mutta niistä ei ikinä mitään tuu. Vähintään myyrät syö. Siemeniä on palsternakkaan, porkkanaan ja punajuureen. Onnistuiskohan jossain astiassa parvekkeella tai terassilla?
Meinasin maa-artisokkaa koittaa, sit ihan pottua, kesäkurpitsaa, hernettä.
Sienet on kans uus juttu,kokeilen saisko niitä kasvatettua järkevästi.
Tomaatit täytyy laittaa multaan kohta mutta millos kurkut?
Tehtiin lasten kanssa kasvihuonetta, puuttuu muovitukset vaan.
Elämä on.
Itse kovana kotipuutarhurina aikoinani hankin vaikka minkälaista erikoisuutta puutarhaani, laitoin tomaatin taimet jo tammikuussa sisällä kasvamaan kasvilamppujen avulla jne.
Ja nyt taidan tehdä pohjanoteeraukseni: muutto monen sadan kilometrin päähän osuu touko-kesäkuulle.
Vaikea on edes mitään yksivuotisia yrttejä laittaa varsinaisesti kasvamaan.
Taidan vain puhtaisiin parvekelaatikoihin laitella kaupan yrttejä omissa ruukuissaan...
Uudessa kodissa sitten taas uudet metkut.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin maa-artisokkaa koittaa, sit ihan pottua, kesäkurpitsaa, hernettä.
Sienet on kans uus juttu,kokeilen saisko niitä kasvatettua järkevästi.
Tomaatit täytyy laittaa multaan kohta mutta millos kurkut?
Tehtiin lasten kanssa kasvihuonetta, puuttuu muovitukset vaan.
Kurkut vasta huhti-toukokuussa, niille pitää olla lämmintä ja kasvavat nopeasti, noin kahdessa viikossa siihen että voi istuttaa kasvihuoneeseen.
Mulla on kelloköynnöstä jo itämässä. Muuta en varmaan nyt esikasvata tämä vuonna.
Joku mainitsi maa-artisokan: mulla on ollut sitä kasvimaan reunassa. Kiva kasvi, jossa loppukesällä kauniit keltaiset kukatkin.
Mutta. Se on kuin 2 metriä korkeaksi kasvava minttu. Eli se leviää, eikä siitä pääse eroon. Eli se kannattaa laittaa tarkasti rajatulle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Houkuttelee, mutta vähemmän kuin apila tai ruusut.
Täällä Tampereen kupeessa minitomaatit itivät juuri, ostin Tiny Tim-lajikkeen kun arvelin sen olevan helppo aloittelijalle, siitä ei tarvitse poistaa varkaita ja kasvaa vaikka amppelissa. Laatikkoviljelyä ajattelin kokeilla ja hommasin jo porkkanan siemenet ja lehtisellerin itämistä odottelen. Keväällä ehtii vielä kylvää suoraan laatikoihinkin lisää. Huhtikuulla esikasvatan samettikukat, köynnöskrassit ja gladioluksen sipulit. Aika vähän on kokemusta siemenestä kasvatuksesta niin jännittää mitä noista tulee.
Onko täällä muita, jotka yrittää kasvattaa ruusuja paljon pihaan? Mulla on ollut kokeilussa jo muutaman vuoden, mutta taas näyttää siltä, että ruusut talven aikana mustuneet ja kuolleet. Maa pitäisi olla niille sopiva ja suojauksetkin talveksi tehty kunnolla. Aina vaan saa pettyä, kun lumet sulaa ja kurkkaa missä kunnossa siellä ollaan. :/ Harmittaa, jos taaskaan yksikään noista ei jaksa ja kuolee pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluisin viljellä juureksia mutta niistä ei ikinä mitään tuu. Vähintään myyrät syö. Siemeniä on palsternakkaan, porkkanaan ja punajuureen. Onnistuiskohan jossain astiassa parvekkeella tai terassilla?
Korkea kasvulaatikko ja pohjalle myyräverkko.
Porkkanat onnistuvat parhaiten.
Meillä on jyväskylässä talo ja nyt on edessä toinen viljelykesä. Tontti on rinnetontti jossa kasvoi pelkkää nurmikkoa ja muutama tuija. Viime kesänä kokosimme kasvihuoneen ja viljelin siellä vähän lyhyen kasvukauden sekä kasvimaassa joka on superpieni, ehkä 0,5x2m. Parhaiten pärjäsi ulkosalla herneet, persilja sekä sipulit. Syksyllä laitoin sinne talvivalkosipulia. Kasvihuoneessa pärjäsi hyvin kurkku ja kesäkurpitsa, tomaatit ja chilit eivät oikein ehtineet satoa tuottaa. Ulos istutimme herukoita ja omenapuita.
Tälle vuodelle on samat suunnitelmat, rakennamme pihaa, istutamme ehkä luumua tai päärynää, kiinnostaisi myös pensasmustikat ja karpalot. Chilejä tulee nyt kuutta lajia, tomaatteja viittä. Kesäkurpitsoja kahtaa eri ja kurkkua yhtä. Kasvimaalle on tulollaan jo sipuleita ja uutena pillisipuli. Varmaan myös ne herneet kun pärjäsivät niin hyvin. Yrttejä ja samettikukkaa laitan myös.