Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
21/660 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chilit ja (suippo)paprikat on jo itäneet. :) Seuraavaksi köynnöksiä ja tsinniaa multaan. Lähempänä sitten esikasvatukseen lehtikaali, paksoi, kurkut ja kesäkurpitsat. Tomaatintaimet ostan. Pihalla on vaan lunta puolireiteen, mutta pakko jaksaa uskoa, että kyllä se kevät sieltä tulee..

Käytätkö lisävaloa ?

Joo, yksi lisävalo. Tänään siirsin taimet eteläikkunalle, aurinko paistaa vielä niin matalalta ettei pääse porottamaan suoraanmutta (se puolireiteen yltävä) hanki antaa myös lisävaloa.

Vierailija
22/660 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vihdoin tehdä loppuun pihan perän siivoaminen johon olen kerännyt kaiken ylimääräisen materiaalin pihasta, yleensä tykkään vain kukkivista kukista, mutta olen pitkään ajatelllut että pitäisi laittaa karhunvatukkapuska jonnekin, ja perunoitakin vähän. Viime vuosina on perunat kaupassa olleet aika huonoja, ja nythän on puhuttu että voi tulla perunoista jopa pula kun yrittäjiä on lopettanut perunanviljelyn huonojen vuosien takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/660 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vihdoin tehdä loppuun pihan perän siivoaminen johon olen kerännyt kaiken ylimääräisen materiaalin pihasta, yleensä tykkään vain kukkivista kukista, mutta olen pitkään ajatelllut että pitäisi laittaa karhunvatukkapuska jonnekin, ja perunoitakin vähän. Viime vuosina on perunat kaupassa olleet aika huonoja, ja nythän on puhuttu että voi tulla perunoista jopa pula kun yrittäjiä on lopettanut perunanviljelyn huonojen vuosien takia.

Minulle kävi niin päin, että vannoin laittavani vain hyötykasveja. No, nyt on vaikka minkälaista ruusua ja tulppaania :p

Vierailija
24/660 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä onnistuin kasvattamaan tomaatit siemenestä, mutta tänä keväänä en ehkä ole ihan koko aikaa kastelemassa. Taidan kuitenkin kokeilla. Samettikukka, porkkana, herneet, ruusupavut ja salaatti ovat varmasti suunnitelmissa. Kurkku onnistui viime kesänä yllättävän hyvin, ja kesäkurpitsoja tuli liikaakin. Ehkä voisi kokeilla jotain viidakkokurkkuja, sitruunakurkkuja tms. Kesäkukkien kasvattamisessa en ole koskaan ollut kovin hyvä, johtuu kai siitä että piha on pieni ja aika varjoisa, eikä niille ei ole oikein ollut tarpeeksi hyvää paikkaa. Perennat pysyvät joten kuten hengissä.

Vierailija
25/660 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä onnistuin kasvattamaan tomaatit siemenestä, mutta tänä keväänä en ehkä ole ihan koko aikaa kastelemassa. Taidan kuitenkin kokeilla. Samettikukka, porkkana, herneet, ruusupavut ja salaatti ovat varmasti suunnitelmissa. Kurkku onnistui viime kesänä yllättävän hyvin, ja kesäkurpitsoja tuli liikaakin. Ehkä voisi kokeilla jotain viidakkokurkkuja, sitruunakurkkuja tms. Kesäkukkien kasvattamisessa en ole koskaan ollut kovin hyvä, johtuu kai siitä että piha on pieni ja aika varjoisa, eikä niille ei ole oikein ollut tarpeeksi hyvää paikkaa. Perennat pysyvät joten kuten hengissä.

Kannattaa laittaa sitruunakurkkuja, ne on tosi hyviä ja rapeita, niitä tulee syötyä ihan siltään.

Vierailija
26/660 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekepuutarhaan tulee ainakin chilejä ja tomaatteja. Yrttejä kasvattelen pahki vuoden. Chilit on jo taimella, tomaatin siemenet laitan multiin sitten myöhemmin.

Vierailija
27/660 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun muistutit. Minähän hain siemenpaketin postista perjantaina ja tuolla eteisessä se vielä odottaa avaamattomana.

Seuraavalla yläkuulla kylvän tomaatit. Kylvömultaa ja puutarhamultaakin ostin jo viime syksynä kun halvalla sain. Taimitarjottimet kävin kaivamassa kasvihuoneesta, johon ne viime syksynä unohdin. Samalla pudotin lumet kasvarin katolta. Melkoinen lapiointi urakka talonnurkalta tontin toiseen laitaan, kun lunta on metri ja matkaa 15m.

Tomaatteja, kasvihuonekurkkua, avomaankurkkua, punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa, kesäkurpitsaa, hernettä, sipulia, perunaa, spagettikurpitsaa, kyssäkaalia, salaattia, yrttejä, kehäkukkaa, samettikukkaa ainakin laitan. Osan kasvatan itse siemenestä, osan haen taimina kauppapuutarhalta.

Vierailija
28/660 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parvekepuutarhaan tulee ainakin chilejä ja tomaatteja. Yrttejä kasvattelen pahki vuoden. Chilit on jo taimella, tomaatin siemenet laitan multiin sitten myöhemmin.

Millainen systeemi sinulla on yrteille talveksi?

Vierailija
29/660 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun muistutit. Minähän hain siemenpaketin postista perjantaina ja tuolla eteisessä se vielä odottaa avaamattomana.

Seuraavalla yläkuulla kylvän tomaatit. Kylvömultaa ja puutarhamultaakin ostin jo viime syksynä kun halvalla sain. Taimitarjottimet kävin kaivamassa kasvihuoneesta, johon ne viime syksynä unohdin. Samalla pudotin lumet kasvarin katolta. Melkoinen lapiointi urakka talonnurkalta tontin toiseen laitaan, kun lunta on metri ja matkaa 15m.

Tomaatteja, kasvihuonekurkkua, avomaankurkkua, punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa, kesäkurpitsaa, hernettä, sipulia, perunaa, spagettikurpitsaa, kyssäkaalia, salaattia, yrttejä, kehäkukkaa, samettikukkaa ainakin laitan. Osan kasvatan itse siemenestä, osan haen taimina kauppapuutarhalta.

Missä on parhaat neuvot siementen keräämiseen?

Vierailija
30/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ekat tomaatit, salkoruusut ja paprikat jo kylvetty, ja tänä iltana kylvän lisää salkoruusuja. Kasvivalopolttimen ostin jalkalamppuun jo alkutalvesta, ja pitäisi ostaa yksi lisää.

Viljelen ja kasvattelen kuivan maan mökillä.  Kasvimaan pistän tänä vuonna osittain kesangolle, eli kylvän sinne hunajakukkia, auringonkukkia ja muita maanparannuskasveja. Siirrän pottupellon paikan kasvihuoneen lähistölle, helpompi kastella nurkalla olevista tynnyreistä. Kasvihuone on itse tehty 20 neliöinen, ja sadevedet kerätään tiukasti talteen. Toivottavasti ei tule kuivaa kesää, silloin joudutaan ottamaan vettä järvestä ja se ei ole ihan helppo projekti, koska lähin järvi on kilometrin päässä. Pitäisi ehkä kaivaa pihalle kastelulampi. 

Syliini tuli toinen mökki (miehen perintö) ja sen piha on ihan autiota nurmikkoerämaata, olen kulutellut aikaa tutkimalla puutarhakirjoja ja miettinyt, mikä käy Itä-Suomessa V-vyöhykkeelle, ja olisi helpompaa hoitaa. Mitään jatkuvaa nyppimistä ei voi ajatellakaan sielläpäin. 

Projektia siis pukkaa... :)

Vierailija
31/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ekat tomaatit, salkoruusut ja paprikat jo kylvetty, ja tänä iltana kylvän lisää salkoruusuja. Kasvivalopolttimen ostin jalkalamppuun jo alkutalvesta, ja pitäisi ostaa yksi lisää.

Viljelen ja kasvattelen kuivan maan mökillä.  Kasvimaan pistän tänä vuonna osittain kesangolle, eli kylvän sinne hunajakukkia, auringonkukkia ja muita maanparannuskasveja. Siirrän pottupellon paikan kasvihuoneen lähistölle, helpompi kastella nurkalla olevista tynnyreistä. Kasvihuone on itse tehty 20 neliöinen, ja sadevedet kerätään tiukasti talteen. Toivottavasti ei tule kuivaa kesää, silloin joudutaan ottamaan vettä järvestä ja se ei ole ihan helppo projekti, koska lähin järvi on kilometrin päässä. Pitäisi ehkä kaivaa pihalle kastelulampi. 

Syliini tuli toinen mökki (miehen perintö) ja sen piha on ihan autiota nurmikkoerämaata, olen kulutellut aikaa tutkimalla puutarhakirjoja ja miettinyt, mikä käy Itä-Suomessa V-vyöhykkeelle, ja olisi helpompaa hoitaa. Mitään jatkuvaa nyppimistä ei voi ajatellakaan sielläpäin. 

Projektia siis pukkaa... :)

v-vyöhyke ei vielä kerro kaikkea. Pitäisi tietää onko aurinkoisella mällä vai pimeässä notkossa. Jos on normi aurinkoinen, ehkäpä peltomainen, niin siellä menestyy monet eteläpäänkin suositellut lajit. Jos on kylmä ja varjoisa notko, niin ei edes lappilaiset lajit.

T. Kokemusta eri v- paikkakunnilta ja lapista.

Vierailija
32/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chilit ja (suippo)paprikat on jo itäneet. :) Seuraavaksi köynnöksiä ja tsinniaa multaan. Lähempänä sitten esikasvatukseen lehtikaali, paksoi, kurkut ja kesäkurpitsat. Tomaatintaimet ostan. Pihalla on vaan lunta puolireiteen, mutta pakko jaksaa uskoa, että kyllä se kevät sieltä tulee..

Miten suojaat paksoin? Kirpat on siihen hulluna.

Vierailija
33/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ensimmäinen vuosi, kun en ole syönyt perunaa lainkaan - laatu on niin kamala. Saisinpa pian omaa maata, jossa voisin viljellä perunat koko vuodelle. Tekisin myös kimchiä omasta sadosta! Kalliiksi se varmaan tulisi, mutta olisi mahtavaa saada tehdä itse.

Vierailija
34/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suojaat paksoin? Kirpat on siihen hulluna.

Mikä on paras torjunta-aine. Vai käytättekö harsotunnelia. Sekä että?

Vierailija
35/660 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on parhaat neuvot siementen keräämiseen?

Kasvit ovat yksilöitä. Siemenet otat yksilöstä, joka on mielestäsi paras; annat sen kehittää parhaimman hedelmänsä/kukkansa, muut poistat, jotta voimavarat keskittyvät haluamaasi.

Siemenet säiletään talven yli jääkaapissa.

-eri

Vierailija
36/660 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskitytään enemmän kukkiin/perennoihin viimekesän latvamätä, kirva ja vihannespunkki hyökkäysten takia. Sain istutettua paljon perennoja aika myöhään syksyllä ja nyt jänskättää selvisivätkö talvesta. Daalioita tilasin Hollannista ja talvisäilytyksessä on vanhempia juurakoita. Ihana aurinko ja kasvihuonetta tuossa teki mieli jo pestä kun oli sisältä niin lämmin, mutta puolen metrin hanget ympärillä niin en viitsinyt alkaa viskomaan tyhjäksi hankeen tavaroita. Täytyy tehdä perusteellinen pesu ötököiden varalta ja laittaa yksi lasi uusiksi kun pakkanen rikkoi. Siemenhyllystä nappasin kaikki uutuudet ja kokeilu laventelin kylvöstä käynnissä.

Vierailija
37/660 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä suojaatte herukat? Ilmeisesti herukan paha öttiäinen talvehtii maassa ja sen nousu herukkaan pitäisi estää aikaisin keväällä. Riittääkö teippi?

Vierailija
38/660 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä, että tuli tämä aloitus; ei erikseen tarvitse kysellä täällä ja katsoa miten kysymys häviää viestien tulvaan.

Laitoin syksyllä syysmaksaruohoa maljakkoon ja otin siitä kasvaneita taimia itämään. Nyt ovat niin pitkiä, että osa makaa jo pöydällä. Onko ehdotuksia mitä pitää tehdä vai jäänkö vain kesää odottelemaan?

Vierailija
39/660 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä multaa te käytätte siemenien kasvattamiseen? Kaktusmultaa vai kukkamultaa vai jotain muuta?

Vierailija
40/660 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kylvänyt mustasilmäsusannaa yhden pussillisen ja 9 hienoa pikku suskia on puskenut esiin. Pelargoniat on talvehtineet jo kolmannen talven yli. Ovat yrittäneet kukkia koko talven ja noin kuukausi sitten en raaskinut enää nyppiä nuppuja pois eli ovat siis jo kiivaassa kasvussa ja osa kukassakin. Leikkelin niistä pisimpiä latvoja pistokkaiksi, saa nähdä että miten juurtuvat.

Plantagenista nappasin mukaan neljä verenpisaran pistokasta. Ne on aiempina vuosina kasvaneet isoiksi pensaiksi ja toivon niin käyvän nytkin. Lisäksi en malttanut olla kylvämättä jo muutamia kaupasta löytämiäni harvinaisempia samettikukkalajikkeita. Uskon että saan ne jo toukokuun alussa lasitetulle parvekkeelle ja sieltä terassin kautta mökille.

Muuten aion kylvää sadoittain samettikukkaa, jota laitan mökillä useisiin isoihin istutuksiin. Keräsin pari vuotta sitten ekan kerran siemeniä niistä ja kylvin seuraavana vuonna, oli hauskaa ja kukkaloisto oli kerrassaan mahtava. Sinänsä hassu juttu, että olen aiemmin lähes inhonnut samettikukkia. Sitten keksin, että niitä pitää olla PALJON ja se kestävät mökillä hyvin vähemmälläkin hoidolla. Ja itse eri aikoihin kylvämällä saa kukkaloistoa paljon pidemmäksi aikaa kun kaupan toimilla.

Krasseja ja perunoita laitan suoraan maahan kunhan kevät koittaa ja varmasti siemenpussukkaa tarttuu kauppareissuilta mukaan, vaikka nyt uskottelen vielä itselleni ettei tilaa esikasvatukselle ole enempää.

Ps. Vielä vinkkinä: olen saanut ruokakaupan mintun talvehtimaan ja leviämään mökillä ihan vaan tuikkaamalla sen kukkapenkin reunaan.