Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
^ hiiret tai rotat? Varsinkin jos on mennyt oikeasti yhden yön aikana sata.
Kyllä kaikki meni jotain kuoria oli vain jäljellä kun kävin lapioimassa mullat takas. En tiedä olisko kaniinit kun oli niin tyhjäksi pengottu lootat, niitä kaneja on nyt eksynyt tontille kun ei ole enää koiraa vahtimassa.
Supin ja mäyrän herkku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paras karviaismarja? Itse en tykkää mutta poika haluaisi pihalle karviaispensaan.
Se on tietysti makuasia, jos pääsisit maistelemaan tuttavien karviaisia että voisit vertailla. Itse tykkään Hinnonmäen keltaisesta, se on makea ja aikainen.
Mäyrät tai supit tai molemmat putsasi yön aikana Hinnonmäen keltaiset (2) puskat, mutta punaisiin karviaispuskiin eivät kajonneet.
Hinnonmäen keltainen on aikainen ja jollain punaisella lajikkeella karviaiskautta voi pidentää huomattavasti. Oletetut vierailijat oli niin tarkkoja ja tehokkaita että keltaisia ei päässyt edes kunnolla maistamaan. Punaisista karviaisista sain sentään kunnon sadon.
Joo, meillä Hinnonmäen keltaisen makeus on myös koirien tiedossa. Ensimmäisenä syömässä niitä, punaisia vain vähän maistelevat.
Tänä kesänä siemenistä kylvetyt kehäkukat jms. eivät avanneet nuppujaan. En ole aiemmin kokenut vastaavaa ongelmaa. Lannoitin, kastelin. Onko muilla ollut saman tyyppistä ongelmaa, että kukkapenkki jäi ilman kukkia?
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä siemenistä kylvetyt kehäkukat jms. eivät avanneet nuppujaan. En ole aiemmin kokenut vastaavaa ongelmaa. Lannoitin, kastelin. Onko muilla ollut saman tyyppistä ongelmaa, että kukkapenkki jäi ilman kukkia?
Täällä alkoivat kukkia tosi myöhään, aika oman onnensa nojassa olivat ja pakkanenkin ehti vähän puraista mutta kyllä siellä orasssia vielä on ja sain joululahja omatekosaippuoihin kuivatettua vähän. Huomasin että joukossa oli muita kukkia viimevuodelta. Että osa kylvetyistä kukkii vasta seuraavana vuonna.
Minulla on jouluksi ostettuja sipulikukkia ja jouluruusuja lakastumassa.
Olen joskus laittanut maahan, muttei ne ole kukkineet uudellen.
Onkohan jokin juttu miksi ei voi * uusiokäyttää * kukkasipuleita , siis marketista ostettujen joulukukkasten sipuleita ?
Voiko jouluruusua pelastaa enää mikään, kun vain lakastuu ?
H sintti kirjoitti:
Minulla on jouluksi ostettuja sipulikukkia ja jouluruusuja lakastumassa.
Olen joskus laittanut maahan, muttei ne ole kukkineet uudellen.Onkohan jokin juttu miksi ei voi * uusiokäyttää * kukkasipuleita , siis marketista ostettujen joulukukkasten sipuleita ?
Voiko jouluruusua pelastaa enää mikään, kun vain lakastuu ?
Joulukukkina käytetyt sipulit on istutettu pieniin ruukkuihin, joissa sipulit eivät saa imettyä itseensä ravintoa uutta kukintaa varten. Kaikki sipulin energia menee joulukukan tuottamiseen. Uudelleenistutus ei siis kannata.
Jouluruusu pitäisi saada viileään ja valoisaan paikkaan ja pitää kosteana. Se saattaa ehkä tehdä lehtiä lakastuneiden tilalle tai sitten ei. Olen onnistunut muutaman kerran saamaan jouluruusun selviämään kevääseen. Pihalla ruusu on sitten jatkanut eloaan. Joskus jouluruusuun ilmaantuu kukinnan jälkeen äkkiä paljon kirvoja. Nämä yksilöt ovat joutuneet biojätteeseen etteivät kirvat leviä muihin kasveihin.
Tämän vuoden uutuutena aion kokeilla Okahulluruohoa. Mulla on jääkaapissa kahden eri lajikkeen siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden uutuutena aion kokeilla Okahulluruohoa. Mulla on jääkaapissa kahden eri lajikkeen siemeniä.
Lisäksi jääkaapissa on jalokastanjoita, joissa on hyvin pieni juuren alku. Milloin ne kannattaa istuttaa?
Teen myös yrttitarhan! Valmiista taimista.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa vettä? Mitä lannoitetta käytit? Oliko sama kasvupaikka kun ennen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jääkaapissa on jalokastanjoita, joissa on hyvin pieni juuren alku. Milloin ne kannattaa istuttaa?
Kahdessa kastanjassa on niin iso juuri, että otin ne tänään pois jääkaapista. Koska minulla ei vielä ole ainesta johon kastanjat istutan, laitoin ne purkkiin, jossa on vettä pohjalla (juuri ei koskatea mihinkään), purkissa on pimeää ja lämpötila on 18 astetta. Uskomatonta, että paksu juuri on kasvanut tänään monta millimetriä!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku kertonut suunnitelmistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kastanjassa on niin iso juuri, että otin ne tänään pois jääkaapista. Koska minulla ei vielä ole ainesta johon kastanjat istutan, laitoin ne purkkiin, jossa on vettä pohjalla (juuri ei koskatea mihinkään), purkissa on pimeää ja lämpötila on 18 astetta. Uskomatonta, että paksu juuri on kasvanut tänään monta millimetriä!
Laitoin kastanjat turpeeseen. Taimet ovat puolisen metriä korkeita.
Uutena kokeiluna Ruiskukurkku (Ecballium elaterium). Yksi taimi.
Nyt on paljon ruiskukurkun taimia.
Sain ne itämään, kun laitoin ne kosteaan turpeeseen ja peitin kelmulla, jotta LÄMPÖ säilyy. Ja kosteus. Siemenen kuori ei muuten irtoa helposti sirkkalehdistä.
Samassa seoksessa kasvaa okahulluruohon taimia. On kahta versiota, niistä ainakin pienikukkaisempi itää.
Ja on joku verbena, johon tulee vaaleat pyöreät kukinnot. Kasvin korkeus on n. 1,5 m. Sillä on hyvä itävyys.
Lisäksi viinirypäleen siemenet ovat juurtuneet.
Ei mulla mitään sen turhempaa! Enimmäkseen myrkyllisiä rikkaruohoja.
Yrteistä tykkään, mutta niitä en kasvata siemenistä, vaan Järvikylän taimista.
Minulla on jo Keijunmekon taimet hyvässä kasvussa, viime vuoden kukista siemenet.
Samoin Värinokkonen oli koko talven ikkunalla ja siitä olen napsinut alkuja multaan.
Pitäisi ostaa purjon siemeniä ja laittaa esikasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paljon ruiskukurkun taimia.
Sain ne itämään, kun laitoin ne kosteaan turpeeseen ja peitin kelmulla, jotta LÄMPÖ säilyy. Ja kosteus. Siemenen kuori ei muuten irtoa helposti sirkkalehdistä.
Samassa seoksessa kasvaa okahulluruohon taimia. On kahta versiota, niistä ainakin pienikukkaisempi itää.
Ja on joku verbena, johon tulee vaaleat pyöreät kukinnot. Kasvin korkeus on n. 1,5 m. Sillä on hyvä itävyys.
Lisäksi viinirypäleen siemenet ovat juurtuneet.
Ei mulla mitään sen turhempaa! Enimmäkseen myrkyllisiä rikkaruohoja.
Yrteistä tykkään, mutta niitä en kasvata siemenistä, vaan Järvikylän taimista.
Hulluruohon taimet kasvaa ihan... hulluna! Ovat ahnaita ja pulleavartisia. Lehdet haisee tosi pahalle, tuntuu että pelkkä ilmavirtaus saa ne ärtymään. Karkottaakohan tämä kasvi kauriita?
Ruiskukurkun taimiakin on monta, mutta ne eivät ole kovin nopeakasvuisia. Ehkä kevyesti kalkittu ja lannoitettu turve ei ole niille mieluisa, väärä pH tai jotain. Kokeilin yjteen taimeen pellosta otettua maata turpeen kanssa, näyttää olevan parempi.
Kastanjapuut ovat elinvoimaisia. Metrin korkuisia jo. Pääsevät kesäksi ulos.
Viinirypäleen taimiakin on paljon.
Ai ihmiset pelkäävät uutta puutarhamagiaa 2023 ketjua :D
Ei siitä tartu taikoja
Vierailija kirjoitti:
Ai ihmiset pelkäävät uutta puutarhamagiaa 2023 ketjua :D
Ei siitä tartu taikoja
Kun on tässä ketjussa aloittanut, tulee siinä haamuna jatkaman 👻
^ hiiret tai rotat? Varsinkin jos on mennyt oikeasti yhden yön aikana sata.