Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Mitä multaa te käytätte siemenien kasvattamiseen? Kaktusmultaa vai kukkamultaa vai jotain muuta?
Minulla on kasvanut ihan samassa luomupuutarhamullassa, jossa ovat ulkonakin. Ei ole erikseen ollut eri multaa siemenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä suojaatte herukat? Ilmeisesti herukan paha öttiäinen talvehtii maassa ja sen nousu herukkaan pitäisi estää aikaisin keväällä. Riittääkö teippi?
Onko tällaista ongelmaa ollut? Yleensä herukkaa ei tarvi kummemmin suojata, myrkyttää eikä paljon muutenkaan hoitaa.
Se seittihirviö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä multaa te käytätte siemenien kasvattamiseen? Kaktusmultaa vai kukkamultaa vai jotain muuta?
Oman ruukun tai tilan vaativille kasveille jotka tekee hedelmää/kukkaa maan yläpuolelle tykkään käyttää noita pellettejä, tai siis siten että eka idätän satsin ja valkkaan parhaat sitten erikseen noihin hajoaviin kuppeihin missä on turvotettu pelletti. Saa siinä sitten kasvaa kunnes vaatii enemmän maata ympärilleen, ja koko hoito multiin, kätevää kun ei tarvitse pelätä kasvin tappamista. Tietty yrttejä voi heittää yhteen pellettiin suoraan enemmänkin.
Onhan nuo tietysti "kilohinnaltaan" aika tyyriitä mutta omat taimihommat koskee lähinnä ikkuna- ja parvekeviljelyä joten tilaa ei ole kuin maksimissaan kymmenelle voittajalle. Mökillä sitten suoraan maahan lähinnä.
Ja mitä nyt on jo tulossa niin chiliä, yrttejä, herneenversoja, Kiinan asteria, puutomaattia ja sitruspuuta, viimeiset lähinnä huonekasveiksi, vaikka voihan sitä aina haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kylvänyt mustasilmäsusannaa yhden pussillisen ja 9 hienoa pikku suskia on puskenut esiin. Pelargoniat on talvehtineet jo kolmannen talven yli. Ovat yrittäneet kukkia koko talven ja noin kuukausi sitten en raaskinut enää nyppiä nuppuja pois eli ovat siis jo kiivaassa kasvussa ja osa kukassakin. Leikkelin niistä pisimpiä latvoja pistokkaiksi, saa nähdä että miten juurtuvat.
Plantagenista nappasin mukaan neljä verenpisaran pistokasta. Ne on aiempina vuosina kasvaneet isoiksi pensaiksi ja toivon niin käyvän nytkin. Lisäksi en malttanut olla kylvämättä jo muutamia kaupasta löytämiäni harvinaisempia samettikukkalajikkeita. Uskon että saan ne jo toukokuun alussa lasitetulle parvekkeelle ja sieltä terassin kautta mökille.
Muuten aion kylvää sadoittain samettikukkaa, jota laitan mökillä useisiin isoihin istutuksiin. Keräsin pari vuotta sitten ekan kerran siemeniä niistä ja kylvin seuraavana vuonna, oli hauskaa ja kukkaloisto oli kerrassaan mahtava. Sinänsä hassu juttu, että olen aiemmin lähes inhonnut samettikukkia. Sitten keksin, että niitä pitää olla PALJON ja se kestävät mökillä hyvin vähemmälläkin hoidolla. Ja itse eri aikoihin kylvämällä saa kukkaloistoa paljon pidemmäksi aikaa kun kaupan toimilla.
Krasseja ja perunoita laitan suoraan maahan kunhan kevät koittaa ja varmasti siemenpussukkaa tarttuu kauppareissuilta mukaan, vaikka nyt uskottelen vielä itselleni ettei tilaa esikasvatukselle ole enempää.
Ps. Vielä vinkkinä: olen saanut ruokakaupan mintun talvehtimaan ja leviämään mökillä ihan vaan tuikkaamalla sen kukkapenkin reunaan.
Se minttu Todellakin leviää ja tekee hirmuiset juurakot.
Minulla levisi ja täytti lopulta neliömetrin yrttilaatikon yksin. Ja siis ulkona kesät talvet ilman suojausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chilit ja (suippo)paprikat on jo itäneet. :) Seuraavaksi köynnöksiä ja tsinniaa multaan. Lähempänä sitten esikasvatukseen lehtikaali, paksoi, kurkut ja kesäkurpitsat. Tomaatintaimet ostan. Pihalla on vaan lunta puolireiteen, mutta pakko jaksaa uskoa, että kyllä se kevät sieltä tulee..
Miten suojaat paksoin? Kirpat on siihen hulluna.
Kaaliverkko on paras!
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Millä suojaatte herukat? Ilmeisesti herukan paha öttiäinen talvehtii maassa ja sen nousu herukkaan pitäisi estää aikaisin keväällä. Riittääkö teippi?
Jos peittää maan kankaalla, auttaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vihdoin tehdä loppuun pihan perän siivoaminen johon olen kerännyt kaiken ylimääräisen materiaalin pihasta, yleensä tykkään vain kukkivista kukista, mutta olen pitkään ajatelllut että pitäisi laittaa karhunvatukkapuska jonnekin, ja perunoitakin vähän. Viime vuosina on perunat kaupassa olleet aika huonoja, ja nythän on puhuttu että voi tulla perunoista jopa pula kun yrittäjiä on lopettanut perunanviljelyn huonojen vuosien takia.
Minulle kävi niin päin, että vannoin laittavani vain hyötykasveja. No, nyt on vaikka minkälaista ruusua ja tulppaania :p
No mutta, kukat on pölyttäjien ruokaa, että onhan tuokin ihan hyödyllinen ekoteko!;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman ruukun tai tilan vaativille kasveille jotka tekee hedelmää/kukkaa maan yläpuolelle tykkään käyttää noita pellettejä, tai siis siten että eka idätän satsin ja valkkaan parhaat sitten erikseen noihin hajoaviin kuppeihin missä on turvotettu pelletti. Saa siinä sitten kasvaa kunnes vaatii enemmän maata ympärilleen, ja koko hoito multiin, kätevää kun ei tarvitse pelätä kasvin tappamista. Tietty yrttejä voi heittää yhteen pellettiin suoraan enemmänkin.
Onhan nuo tietysti "kilohinnaltaan" aika tyyriitä mutta omat taimihommat koskee lähinnä ikkuna- ja parvekeviljelyä joten tilaa ei ole kuin maksimissaan kymmenelle voittajalle. Mökillä sitten suoraan maahan lähinnä.Ja mitä nyt on jo tulossa niin chiliä, yrttejä, herneenversoja, Kiinan asteria, puutomaattia ja sitruspuuta, viimeiset lähinnä huonekasveiksi, vaikka voihan sitä aina haaveilla.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta tarkoitatko niitä pellettejä, joita käytetään lämmitykseen? Miten niitä esikäsittelet, niitä pellettejä?
Mikä on hyvä aitapensas, jolla on keltainen syysväri?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet herukan äkämäpunkkia, joka talvehtii herukan silmuissa. Ei siihen teipit auta. Katso netistä haulla: herukan äkämäpunkki
Mä ajattelin kokeilla maissia yhteen todella lämpöiseen nurkkaan. Ja perunaa, ihan pari tainta vaan. Muuten mennään vanhoilla, eli yksi lavakaulus ja siihen lähinnä salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvä aitapensas, jolla on keltainen syysväri?
Tarhakurtturuusuilla on keltainen syysväri ja ovat helppohoitoisia ja vaatimattomia. (Tarhakurtturuusu on eri asia kuin kielletty jalostamaton kurtturuusu). Myös joillain angervoilla on keltainen väritys, mutta usein menee oranssiksi.
Kuinka pian Laatokan helmi -luumusta voi odottaa satoa? Istutettu viime kesän (korkeus n. 1,8m) ja lajiesittelyssä luvattu, että tulee nuorena satoikään. Mitä tuo sitten käytännössä mahtaa tarkoittaa?
Täällä on paprikat, chilit, vesimelonit, varsisellerit, munakoisot ja basilikat hyvässä kasvussa. Kohta pääsen kylvämään tomaatit, joita taitaa tänä vuonna tulla melkein 15 lajia 😅 Kasvihuoneeseen tulee myös kurkkua. Lavalle tänä vuonna pääsee maissi, salaatti, mansikka, kesäkurpitsa, herne, pak choi, lehtikaali, parsakaali, erilaisia yrttejä ja kukkia samettikukan ja kehäkukan muodossa. Terassilla yritän kasvattaa ananaskirsikkaa lähinnä köynnökseksi.
Meillä on tosi pieni piha, mutta aina nää kasvattelut meinaa lähteä lapasesta 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pian Laatokan helmi -luumusta voi odottaa satoa? Istutettu viime kesän (korkeus n. 1,8m) ja lajiesittelyssä luvattu, että tulee nuorena satoikään. Mitä tuo sitten käytännössä mahtaa tarkoittaa?
Ei ole kokemusta juuri tuosta lajikkeesta, mutta sekä Pietarin lahja että Sinikka antoivat satoa toisena vuonna istutuksesta, Kuokkala kolmantena vuonna.
Ostettiin mökki ja mietin metsäpuutarhan perustamista. Sieltä voisi tulla maltillista satoa hyötykäyttöön jollakin aikavälillä, vähällä vaivalla. Tilasin myös kukkien siemeniä, lähinnä sellaisia jotka voisi syorakylvää maahan ja jotka ovat hyviä myös leikko-ominaisuuksiltaan kun tykkään tehdä kimppuja ja asetelmia. Osa sopii myös kuivakukiksi. Ihan uusi juttu minulle joten saa nähdä miten käy!
Tänään menen taimimultaostoksille ja aloitan istutukset💕
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden kuluttua tuli meillä. Sato lisääntyy vuosi vuodelta, tosin välillä on huonojakin vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju, kiitos ap:lle!
Olen kuitenkin aina haaveillut laventelipellosta, ja laventeleita mulla onkin jo esikasvatuksessa! 💜 Aiemmin olen kasvattanut niitä menestyksekkäästi meidän parvekkeella.
Meillä ei ole ihan laventelipeltoa mutta yksittäisiä laventeleita kyllä. Kasvatin tähkälaventelia siemenestä ja ne ovat nyt pari vuotta talvehtineet lumipeitteen alla. Tänä vuonna lunta on niin paljon että uskon talvehtimisen onnistuvan taaskin. Näin siis Keski-Suomessa.
Onko tällaista ongelmaa ollut? Yleensä herukkaa ei tarvi kummemmin suojata, myrkyttää eikä paljon muutenkaan hoitaa.