Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhan hengettäret 2022!

Vierailija
24.02.2022 |

Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?

Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?

Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?

Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?

Kommentit (660)

Vierailija
101/660 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin viime syksynä paljon erilaisia kukkasipuleita pihaan, tomaatit on jo laitettu tulemaan. Viimevuonna onnistuin hyvin porkkanoiden kanssa, isoja ja todella maukkaita, sääli vain että ne maistuivat myös jäniksille...

Vierailija
102/660 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaapa mulle parhaat vinkit tomaatin kasvattamiseen, te asian osaavat :)

Ne ovat nyt olleet lämpöisessä paikassa itämässä ja nyt itäneet, ja tänä aamuna siirsin ne ikkunalle viileämpään paikkaan. Jostain luin, että taimet pitää viedä varjoisaan paikkaan toipumaan. Mitä se tarkoittaa ? muissa ohjeissa tuollaista ei ollut? ja nytkö sitten odotan, että saavat " sirkkalehdet" ja sitten siirrän isompaan purkkiin. Milloin lannoittaminen aloitetaan ? Mitä muuta pitää huomioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/660 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en oo tosta toipumisesta kuullu mut ekojen oikeiden lehtien jälkeen kouliminen ja siitä oon itte parin viikon jälkeen lannottanu jos ollenkaan. Yleensä lannottelen kun on lopullisessa kasvupaikassa. Sit oon karaissu taimia toukokuun aikana ja kesäkuussa jättäny ulos eli joko parvekkeelle tai kasvihuoneeseen. Kastellu tietty hirveesti ja hyvin on tomaatteja tullu, aina eivät ehdi kypsyä.

Vierailija
104/660 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita, jotka yrittää kasvattaa ruusuja paljon pihaan? Mulla on ollut kokeilussa jo muutaman vuoden, mutta taas näyttää siltä, että ruusut talven aikana mustuneet ja kuolleet. Maa pitäisi olla niille sopiva ja suojauksetkin talveksi tehty kunnolla. Aina vaan saa pettyä, kun lumet sulaa ja kurkkaa missä kunnossa siellä ollaan. :/ Harmittaa, jos taaskaan yksikään noista ei jaksa ja kuolee pois.

Mulla on isot ruusupenkit. Asun lähellä Loviisaa. Hyvin täällä on kylminäkin talvina ruusut talvehtineet, vaikka en edes suojaa niitä mitenkään.

Millaisia lajikkeita sulla on? Suosittelen Flammentanz-köynnösruusua, se ei mene hengiltä millään.

Onko sulla muuten liikaa talvimärkyyttä? Se voisi olla yksi syy.

Yleensä ruusujen maanpäälliset osat voivat mustua kokonaan, mutta juurakko elää ja työntää keväällä uudet.

Ollut nyt monenlaista laatua tässä pihassa. Nyt istutin ruusut kohtaan missä ei varmasti ole talvimärkyyttä. Ja pohjan olen tehnyt aina huolella. Kurkkasin nyt vielä kaksi, jotka alkaa lumen alta näkyä ja ne näyttivät ihan hyviltä! Odotan ja katson, jos nuo parikin tuosta virkoaisi sitten juuristaan. :)

Vierailija
105/660 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en oo tosta toipumisesta kuullu mut ekojen oikeiden lehtien jälkeen kouliminen ja siitä oon itte parin viikon jälkeen lannottanu jos ollenkaan. Yleensä lannottelen kun on lopullisessa kasvupaikassa. Sit oon karaissu taimia toukokuun aikana ja kesäkuussa jättäny ulos eli joko parvekkeelle tai kasvihuoneeseen. Kastellu tietty hirveesti ja hyvin on tomaatteja tullu, aina eivät ehdi kypsyä.

Laitan maitopurkin pohjalle kanankakkaa.

Vierailija
106/660 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sitten jaloruusuja, ja kasvoivat ihan hyvin kunnes yksi talvi oli sellainen että kaikki kuolivat. Sama kävi monille muille täällä Pirkanmaalla. Korpesihan se ja päätin hankkia tilalle kestävämpiä lajikkeita. Ihastuin vanhaan Ritausmaan, kukkii runsaasti koko kesän yleensä juhannuksesta lähtien ja on selvinnyt hyvin kovistakin talvista. Kanadalaiset ruusutkin kiinnostaisivat ja nyt olen haaveillut John Davis köynnösruususta pergolaan tai vaikka ruusukaareen... Kunhan nuo lumet sulais ensin!

Vierailija
107/660 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattelen ekaa kertaa tsinnioita. Olen nyt siirtänyt isompiin purkkeihin 0.9l sopiva? kasvaneet taimet lannoitettuun taimimultaan, niissä oli 4 lehteä kun kaivelin ne ahtaasta karkkilaatikosta omiin purkkeihin ja nyt siirrän ne yläkertaan ikkunalaudalle missä viileämpää. Leikkaatteko/latvotteko näitä jossain välissä?

Vierailija
108/660 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on kylmä kasvihuone. Kylmäkylvättekö jotain? Minulla ekaa vuotta kasvihuone pystyssä näin talvella ja ajattelin että voisko jotain kylvää kennostoihin jo nyt tuonne kylmään kasvihuoneeseen odottelemaan kevättä, ei olis niin hirveä rumba sitten kanniskella sisältä kaikkia taimia sinne? Tosin on siellä tänäänkin päivällä jo +20 mutta yöllähän sitten menee reilusti pakkaselle. Mitä olette kylväneet näin? Onko vaarana että ne taimet saattaa itää ja sitten yöllä tuleekin liikaa pakkasta ja ne kuolee? Kuinka paljon niitä tarvii vahtia vai karaistuuko ne vähän kuin itsekseen.

Vierailija
109/660 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään yläkerrassa katsomassa viileään kylvettyjä josko ois itänyt, siellä näkyi pieniä vihreitä alkuja 😍 mutta voih huomasin että nokkosperhoset ovat ullakolla heränneet ja kovasti räpyttelivät ikkunoita vasten 😱 kesällä niitä oli todella paljon ja näköjään tullut sisälle talvehtimaan, nehän jäätyy jos nyt päästän ulos? Laitoin niille nyt monta pesusientä yhdessä appelsiininmehua, ja sokeriliuosta, muutamaan pelkkää vettä. Mitä minä voin tehdä että selviävät? Perhosia on ainakin 50kpl 😥

Vierailija
110/660 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh! Miten voi jo puskea kukkavarsia? Lumeton laikku. Sieltä vaan piippoja änkeää näkyville.

Vierailija
111/660 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen lenteli jo nokkosperhosia pihassa. Aikaisessa ovat, lunta vielä paksulti maassa.

Vierailija
112/660 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaanpa jos muitakin kiinnostaa kuunnella uutta podcastia puutarhaihmisille, Kukka ja Kuokka alkaa ylihuomenna. 

Vierailija
113/660 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään yläkerrassa katsomassa viileään kylvettyjä josko ois itänyt, siellä näkyi pieniä vihreitä alkuja 😍 mutta voih huomasin että nokkosperhoset ovat ullakolla heränneet ja kovasti räpyttelivät ikkunoita vasten 😱 kesällä niitä oli todella paljon ja näköjään tullut sisälle talvehtimaan, nehän jäätyy jos nyt päästän ulos? Laitoin niille nyt monta pesusientä yhdessä appelsiininmehua, ja sokeriliuosta, muutamaan pelkkää vettä. Mitä minä voin tehdä että selviävät? Perhosia on ainakin 50kpl 😥

Ne painuu takasin unille, kun menee kylmäksi. Muutenkaan nuo talvehtineet eivät pitkään elä, vaikka olisi ravintoa saatavilla.

Vierailija
114/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä multaa te käytätte siemenien kasvattamiseen? Kaktusmultaa vai kukkamultaa vai jotain muuta?

Kylvömultaa ja myös kasvusammalta.

Vierailija
115/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä multaa te käytätte siemenien kasvattamiseen? Kaktusmultaa vai kukkamultaa vai jotain muuta?

Minulla on kasvanut ihan samassa luomupuutarhamullassa, jossa ovat ulkonakin. Ei ole erikseen ollut eri multaa siemenille.

Luomupuutarhamultaa? Nyt kiinnostuin. Onko muutakin luomua kuin Biolanin puutarhan musta multa? Olen pitänyt sitä niin jytynä, että olen hämmentynyt, jos siinä siemenet itää. 😯

Vierailija
116/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian Laatokan helmi -luumusta voi odottaa satoa? Istutettu viime kesän (korkeus n. 1,8m) ja lajiesittelyssä luvattu, että tulee nuorena satoikään. Mitä tuo sitten käytännössä mahtaa tarkoittaa?

Kolmisen vuotta istutuksesta. Eikä sitä vielä silloinkaan ämpärikaupalla tule, mutta vähän pääsee syömään.

Vierailija
117/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea teidän juttuja ja suunnitelmia!

Mutta onko kenelläkään muulla epätoivoista oloa tämän lumen ja talven kanssa? Asun Pirkanmaalla, mutta meidän puolivarjoisassa pihassa ja metsän reunassa sijaitsevalla kadulla ei keväästä ole vielä mitään tietoa. Valtavat lumivallit, tiet ja kadut aivan jäässä ja lumessa, puutarhassa varmaan liioittelematta vielä  lähes metri lunta... Yllätyn, jos edes pääsiäiseksi lumet sulavat sen verran, että istuttamani kukkasipulit ehtisivät nousta pintaan.

Vierailija
118/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko kenelläkään muulla epätoivoista oloa tämän lumen ja talven kanssa? Asun Pirkanmaalla, mutta meidän puolivarjoisassa pihassa ja metsän reunassa sijaitsevalla kadulla ei keväästä ole vielä mitään tietoa. Valtavat lumivallit, tiet ja kadut aivan jäässä ja lumessa, puutarhassa varmaan liioittelematta vielä  lähes metri lunta... Yllätyn, jos edes pääsiäiseksi lumet sulavat sen verran, että istuttamani kukkasipulit ehtisivät nousta pintaan.

Sama maakunta. 🙂 Ja ei tosiaan edes nämä pitkään jatkuneet kymmenen asteen päivälämmöt ja aurinko saaneet oleellisesti hangen pintaa laskemaan. Nyt sitten sataa vettä, ja tähän päälle tuo pakkasjakso, niin seurauksena on paikallinen jääkausi.

Vierailija
119/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kasvanut ihan samassa luomupuutarhamullassa, jossa ovat ulkonakin. Ei ole erikseen ollut eri multaa siemenille.

Luomupuutarhamultaa? Nyt kiinnostuin. Onko muutakin luomua kuin Biolanin puutarhan musta multa? Olen pitänyt sitä niin jytynä, että olen hämmentynyt, jos siinä siemenet itää. 😯

Itää, kasvaa ja tuottaa satoa :)

Vierailija
120/660 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan lapioida vähemmäksi kukkien kohdalta.