Oletko juonut alkoholia raskaana?
Kommentit (69)
Jos todella luet mitä aiheesta on kirjoitettu, huomaat törmääväsi aina samaan lauseeseen. Ei ole voitu osoittaa että olisi haitallista, mutta ei myöskään ole voitu osoittaa ettei olisi. KUKAAN ei tiedä varmuudella mikä määrä on turvallista, joten ei ole olemassa turvallista määrää. Yksilölliset ominaisuudetkin vaikuttavat asiaan.
Pelkkä ajatus äidistä, jolla sievä pyöreä maha, mutta räkäkännissä konttaillen saa aikaiseksi sen, etten varmana ota ikinä yhtään olutta raskausaikana. Tietysti aika mustavalkoita ajattelua, mutta tehokasta ajatella sitä pahinta vaihtoehtoa, niin varmasti tietää tekevänsä oikein.
Olen siis täysin selvä raskaana oleva nainen. Se on lapsen ja perheen etu.
Siihen on lisätty jonkin verran 96%:sta alkoholia. Ei kovin montaa millilitraa. Lueppa se tuoteseloste uudestaan...
etanoli 96 % *
* Jekovit 2440 IU/ml -tippojen kokonaisetanolipitoisuus on 81 mg/ml.
PÄSSI.
tiedon että olin raskaana, poltin myös tupakkaa puoltoista askia päivä, pahimmillani. Valemenkat oli kaks kertaa (toisten takia olin myös gynellä, eipä hänenkään mieleen tullut raskaustestiä teettää, kun lapsettomuus oli ollut ongelmana useita vuosia eli oli jo tultu siihen tulokseen, että lasta teille ei tule, jollette tätä ja tätä ûberkallista hoitoa kokeile).
Kun testi oli plussa, jäi juominen, kun toinenkin oli, sammui tupakka, lopullisesti. Hirveitä paineita oli, mitä kaikkea pahaa olen lapselleni aiheuttanut, mutta 3,5 vuotta on hyvin menty. Terve tytsy.
Kahvinkin juonnin lopetin raskaaksi tultua. En myöskään polta.
lasillisen viiniä. En ensimmäisen 3 kuukauden aikana, mutta sitten hermo petti ja ja kerran tai kaksi kuussa join noin 12 cl kerrallaan. Enkä pode minkäänlaista huonoa omaa tuntoa ja lapsikin, kohta 4v on hyvin normaalin ja terveen oloinen. Musta hyvä viini ja ruoka vain nyt kuuluu yhteen...
...lasillisen (12 cl) punaviiniä raskausaikana. Mutta se, mitä kukaan ei ole vielä kysynyt, on, että kauanko aikaa siihen lasilliseen meni... Minä kun lipittelin sitä 12 senttilitraa parisen tuntia, joten ihan hirveästi ei ehkä veren alkoholipitoisuus sinä aikana noussut... Join siis ihan vain punaviinin maun takia...
Vaikka siis alkoholiannosten määrä onkin tärkeä, minusta pitäisi myös keskustella siitä, kuinka nopeasti alkoholia juo: ainakin maalaisjärjellä ajateltuna olisi sikiölle eri asia, jos äiti kulauttaa lasin punaviiniä yhdellä huikalla tai lipittää sitä hitaasti parisen tuntia... Viisaammat voinevat kertoa, onko asialla oikeasti mitään merkitystä vai kuvittelenko vain...
Jos kerran viini ja hyvä ruoka kuuluu jonkun mielestä yhteen, niin täytyy saada silloin sitä viiniä nauttia! Ei tuolloin ole väliä sillä, aiheutuuko sikiölle vaaraa. Äidin oikeus nauttia on tärkeämpi. Ja alkoholiton juomahan ei mitenkään voi kuulua hyvään ruokaan. Ei alkoholiton viini eikä alkoholiton olut. Hurraa äitien oikeua nauttia elämästä viinan voimalla!
Olen etsinyt käsiin kaiken tiedon aiheesta, ja mikään ei viittaa siihen, että yhdestä annoksesta silloin tällöin olisi haittaa. Eikä ole kyllä ollutkaan meillä ainakaan, lapsemme ovat jo koululaisia, fiksuja ja liikunnallisia vekaroita.
Virallinen suositus Suomessa on nollalinja, koska valitettavasti täällä on niin paljon niitä, jotka alkoholinkäyttöään eivät hallitse. Ei siis jää siihen yhteen heillä.