Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko juonut alkoholia raskaana?

Vierailija
15.08.2008 |

.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa riskia?

Vierailija
42/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin juoda sen viinilasillisen, kun vauva on syntynyt. Jos syntyvällä lapsella onkin joku kehityshäiriö en ala kantamaan loppuelämäni sitä taakkaa, että olisin sen itse aiheuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasin viiniä silloin tällöin tai oluen /siiderin. Samalla periatteella raskaana ollessa kuin autoillessa yhden saa ottaa muttei enää sitä toista. ja vain mietoa juomaa ei väkeviä tai likööreitä. Mulla kolme lasta eikä yhdessäkään mitään "vikaa".

Vierailija
44/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna siiderin n, kerran vko.

Tottakai suosittelu on nollatoleranssi. Mikähän terveydenhoito prösyyri yleensäkkään kehoittaisi juomaan pisaraakaan.

Ei se nyt kyllä ihan niin mene että vertaa raskaana juomista siihen kuin asntaisi vastasyntyneelle lasin viiniä.

Äidin ja lapsen vatsalaukut eivät ole yhteydessä ja äidin maksa polttaa alkoholin. Siis yhden oluen, siiderin tai viinilasillisen voi juoda satunnaisesti ruoskimatta itseään.

Vierailija
45/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pienen lasillisen viiniä. Ennen vanhaan annettin ennenaikaisiin supistuksiin ja unettomuuteen konjakkia sairaalassa, ja se on ollut jo 30-luvulla tiedetty juttu Suomessa. Kokeilin muuten myös ite, ja toimi. En nyt joka ilta tissutellut sitten mutta parina iltana kokeilin lusikallisen.

Vierailija
46/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää lainkaan sen jälkeen, kun testasin plussan. Miksi ottaisin tietoisen riskin FAS-lapsesta? Olen huomannut, että nykyään saa todella ihania alkoholittomia drinkkejä (mm. mansikkamargarita alkoholittomana toimii mainiosti ja päärynäsiideriäkin löytyy aivan alkoholittomana).

Suomessa ehdoton kielto perustuu siihen, ettei alkoholin käytön turvallista rajaa tiedetä. Se, mitä neuvolassa ei tietenkään sanottu ääneen on se syy, että jollain voi jäädä ns. ryyppy päälle, jos sanotaan, että lasillinen viiniä viikossa ruoan yhteydessä on OK. Parempi siis kieltää kokonaan, kun jotkut eivät pysty lopettamaan.

Ranskassa odottanut ja kaksi tervettä lastaan synnyttänyt ystäväni kertoi, ettei viinin juontia siellä kielletty raskauden aikana, koska "viini on osa ateriaa". Huomattava on, että siellä noin yleisestikin naisille (oli sitten raskaana tai ei) kaadetaan vain noin puolet siitä määrästä kuin miehille. Viiniä nautitaan (otetaan ne aromit, vaikka neljäsosalasillisesta), ei kitata humaltuakseen. Toki sielläkin on niitäkin, jotka juovat vain humaltuakseen.

Vierailija
47/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olin eräissä juhlissa humalassa, kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Sen jälkeen, kun testi oli tehty en edes haistanut lasiin. Minusta 9 kk totaalisesti ilman alkoholia on ainoa oikea linja. Tosin olin myös imetysajan 11 kk täysin ilman alkoholia. Minun alkoholin kulutukseni on aina ollut vähäistä.

Vierailija
48/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa raskauden aikana suositellaan nollalinjaa alkoholin suhteen. Ranskattaret juovat sen punaviininsä ruoalla, ihan kuten ennenkin... Mun oma veikkaus on, että suomessa tämä nollalinja on ihan vain siksi, että suomalaisten tapa juoda eroaa muista aika paljon... Se on lärvit tai ei tippaakaan. Siinäpä me taidetaan poiketa muista... ja tämän vuoksi sitten on neuvoloissa valittu linjaksi nollalinja.

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että ei ole haittaa, jos yhden ottaa joskus, kunhan sitä ei ota päivittäin, eikä juo itseään humalaan...

Juu, minä en ottanut pisaraakaan raskausaikana. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka joivat sen onnittelumaljan tai lasillisen viiniä ruoalla. En heitä millään tavalla tuomitse... Minä poltin raskausaikana yhden tupakan... Se oli minun syntini, tuskin sen pahempi kuin se lasi viiniä silloin tälloin.

Vierailija
49/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi olutta plussausta edeltäneenä iltana. Sen takia tajusinkin testata, kun oli niin surkea olo noinkin maltillisesta määrästä. Oli ihana yllätys, kun lasta oli yritetty vuosia (myös hormonien avulla) ja en enää jaksanut edes toivoa tai kuvitella.

Puolessa välin raskautta join puoli pulloa olutta juhannuksen kunniaksi.

Vierailija
50/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekovit on 96% etanolia....

Vierailija
51/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon kännissä alkuraskaudessa, menkat oli pari viikkoa myöhässä.

Vierailija
52/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin vetänyt aikamoiset perskännit, kun oli perinteinen suomalainen ryyppäysjuhla eli juhannus, ja siihen lisäksi vielä miehen synttärit.

Sen jälkeen kun sain tietää olevani raskaana, en ole juonut tippaakaan. Mitä iloa on juoda esim yksi lonkero, tai yksi olut? Juo sitten vaikka greippimehua tai alkoholittoman oluen.

Tämä on tosin jokaisen oma päätös, mutta minä

en

juo.

Vierailija
53/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleensäkään juo kuin ehkä yhden, se riittää minulle. Ei tarvitse vetää mitään räkäkännejä. Ja tämä siis silloin, kun ei ole raskaana. Raskauden aikana nollalinja on parhaaksi havaittu.

Vierailija
54/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti

on

juoda se yksi, jos saa saman makuelämyksen siitä alkoholittomasta juomasta? Onko se idea siinä että voi sanoa juoneensa alkoholipitoisen juoman vai mitä ihmettä?

Mulle se on ihan sama. Ehkä olen sitten vain sivistymätön kun en ymmärrä sitä pakkoa juoda sitä yhtä ainoaa alkoholijuomaa raskauden aikana, kun oikeasti voisi olla ilmankin.

Kukin tavallaan...

Vierailija
55/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti

on

juoda se yksi, jos saa saman makuelämyksen siitä alkoholittomasta juomasta? Onko se idea siinä että voi sanoa juoneensa alkoholipitoisen juoman vai mitä ihmettä?

Mulle se on ihan sama. Ehkä olen sitten vain sivistymätön kun en ymmärrä sitä pakkoa juoda sitä yhtä ainoaa alkoholijuomaa raskauden aikana, kun oikeasti voisi olla ilmankin.

Kukin tavallaan...

Alkoholi antaa oman makunsa siihen juomaan. Esim. alkoholiton punaviini on ihan kamalaa litkua, mutta lasillinen vaikka Bordeaux -96:ta aterian kera on taivaallista. Sama koskee monia muitakin juomia, siideriä ja kuoharia ainakin. No Boosenburg oli ihan ok, mutta ei se samppanjaa voita mitenkään. Ja itse en siis juo raskauden aikana alkoa, mutta muulloin ota mielelläni lasillisen, ja nimenomaan alkoholipitoista.

32

Vierailija
56/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juonut yhden siiderin/lasin viiniä, niin se yksi kerta/lasillinen aiheuttaa kehityshäiriön???? No huh huh...

Itse olen raskauden aikana juonut hyvällä omalla tunnolla kaksi kertaa tilkan hyvää punaviiniä hyvällä aterialla.

Ja ihan oikeesti: alkoholittomasta punaviinistä ei saa samaa makuelämystä kuin "oikeasta" punkusta.

Vierailija
57/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vähemmän kuin vaikkapa pullollisessa olutta. Ja se vitamiini on pakko antaa, olutta ei.

Vierailija
58/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidissä ja sikissä on alkoholia saman verran. Ei äidin maksa polta sitä alkoholia ennen kuin se jo on sikiössä. Sikiön maksa joutuu polttamaan sen alkoholin itse. Miten joku voi olla noin tietämätön.

Vierailija
59/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) no jos ei ole raskaana niin silloinhan saa ja voi juoda ihan mitä haluaa ja koska haluaa. Sitä en vain ymmärtänyt että miksi juuri raskauden aikana pitää saaad ottaa se yksi lasillinen mitä alkoholia nyt haluaakin, koska jos vain yksi menee, niin eikö silloin olisi yhtä helppoa olla ilman/juoda jotain muuta.

Vierailija
60/69 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein raskaustestin kuukautisteni oltua viikon myöhässä, muutamia päiviä aikaisemmin join ainakin yhden oluen.

Saatuani tietää raskaudesta, join muutamia kertoja ruuan kanssa olutta, mutta vain alle desilitran. Ja pari kertaa meni ruuan kanssa myös muutama hörppy punaviiniä, sekä parina muuna päivinä ruuan jälkeen hörppy konjakkia.

En ole koskaan ollut varsinaisessa kännissä, alkoholi on minulle osa ruokailua. Mutta sekin on pelkkä tottumiskysymys, joten nyt olen jättänyt alkoholijuomat kokonaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan