Kaverini kivahtelee lapselleni
Eli olen nyt huomannut, että jos olen kaverini seurassa lapseni kanssa, on kaverini ruvennut kivahtelemaan lapselleni monista asioista. Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun. Ja lapsi meni ihan hämilleen.. Miten ottaisitte asian puheeksi??
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:03"]
Eli olen nyt huomannut, että jos olen kaverini seurassa lapseni kanssa, on kaverini ruvennut kivahtelemaan lapselleni monista asioista. Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun. Ja lapsi meni ihan hämilleen.. Miten ottaisitte asian puheeksi??
[/quote]
Ei puhuttu ruuan ottamisesta mitään.
[/quote]
Eikä kysymisestä. :)
[/quote]
Eikä ruuan ottamisesta :) :) :)
[/quote]
Joo joo, tajuttiin jo. Kumpikin teki oman tulkintansa eikä tässä nyt voi oikein tietää kumpi oli lopulta oikeassa. Lopettakaa jankkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:18"] [quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:08"] Ööhhhh.... ihan aiheista sanottu kaveriltasi. Miksi et itse puutu lapsesi käytökseen? Ehkä kaveriasi rasittaa, kun annat lapsesi pelleillä ruokapöydässä ja kinuaa toisten ruokia. Lapses meni hämilleen, koska ei ole tottunut siihen, että huonoon käytökseen puututaan. Ilmeisesti kohtelet häntä kuin prinssiä/prinsessaa. [/quote] Ja sinullakin meni iloisesti koko aloitus iiihan ohi. Puhe oli siitä, että kaveri puhuu RUMASTI lapsille, kivahtelee. Se on asiatonta käytöstä. Annatko sä kaverisi kivahdella ja puhua rumasti omille lapsillesi? Ilmeisesti sitten. On siinäkin meillä äiti. [/quote] Mun lapsi on jo täysi-ikäinen.... silloin, kun oli nuori, niin kenenkään ei tarvinnut huomautella lapselleni käytöstavoista ym. tai kivahdella hänelle. Osasin itsekin pitää huolta ettei käyttäydy huonosti. Eikä mun lapsella ole koskaan ollut tarvetta ronkkia toisten lautasia/pyytää toisilta ruokaa, ihan on omalta lautaseltaan osannut syödä. Aiemmin osattiin kasvattaa lapsia, nykyään nähtävästi ei... -- Me emme tiedä miten ap:n kaveri kivahtelee, senkin voi toteuttaa muutamilla eri tavoilla. Rumasti puhumisesta ei taidettu aloituksessa sanoa mitään, joten itse päättelit näin. [/quote] Sanottiinpa, voi hyvänen aika, SIITÄHÄN se koko aloitus oli. Etkö itse osaa lukea??? Siinä puhuttiin kivahtelusta, onko se sinusta kaunis ja hyvä tapa puhua lapsille? Puhutko sä kaveriesi lapsille niin, jos he tekevät jostain mistä sä et pidä? Ja aloittaja mainitsi siinä muutakin huolestuttavaa, mä ainakin sain heti kiinni, mitä hän tarkoitti. Että normaali lapsi, jolle kaveri puhuu rumasti. Miten sitä pitää kuvailla, että tajuaisitte? [/quote] Etkö sä osaa lukea? Mulla on jo täysi-ikäinen lapsi, niin luuletko SINÄ, että jotenkin vielä puuttuisin kavereiden lapsien ( täysi-ikäisiä) tekemisiin??? Oletin, että olisit tajunnut tämän....En tunne enää ketään niin nuorta lasta, että tarvitsisi "kivahdella". Mutta kyllä on ollut aikoinaan ainakin suvussa tapana, että kaikki saa kasvattaa kaikkien lapsia. Jos jonkun lapsi käyttäytyi huonosti, niin ensimmäinen kuka ehti, torui lasta tästä. Enkä nyt ymmärrä miksi hyvä ystävä olisi mitenkään eri asia. Mutta, kun ollaan niin herkkiä että. --- Veikkaanpa, että omat muksusi ovat samanlaisia kuin ap:n, siksi menee sulla niin kovasti tunteisiin. Et kestä sitä, että joku ei siedä ah! niin ihanien lapsiesi "söpöjä" tapoja ja kehtaisi vähän tiukemmin niihin puuttua. En sit enää jaksa jankata, jätän tähän.
[/quote]
Niin, samaa mieltä olen minäkin, kaikkien tulee kasvattaa. Ap:n kaverikin voisi, eikä puhua lapselle rumasti. Kyllä asioista pitää pystyä sanomaan lapselle tiukasti muttei rumasti.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:19"]
Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn..
[/quote]
Tässä se tuli, että ei ottanut ruokaa, vaan oli kinunnut. Toki aloittajan olisi hyvä sanoa lapselle että äläpäs pyydä Minnalta, mutta keskimäärin kai voi olettaa, että lapselle tuttu aikuinen osaa puhua itsekin lapselle kasvattavasti, eikä rumasti.
[/quote]
Ilmeisesti lapsi kinuaa jatkuvasti muiden ruokia eikä piittaa äidin kilteistä pyynnöistä, joten ehkä onkin paikallaan jonkun sanoa lapselle vähän kovemmin niin loppuu se kinuaminen. Selkeästi äidin taktiikka ei toimi, kun epätoivottava käytös toistuu kerta toisensa jälkeen.
Täällä sivussakin odotellaan, missä siitä pelkästä kysymisestä oli puhe :-DDD
[/quote]
Lue viesti 85!
Ja täällä mä odotan, missä se väitetty lautaselta ruuan ottaminen oli?
Mä laitoin ne kohdat, joista käy ilmi, mitä asiasta tiedämme, missä teidän versionne ovat? Enkä halua mitään jankutusta, vaan ne kohdat, joista näkyy, että lapsi otti kaverin lautaselta!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:21"]
Eihä se mukavaa ole kun toinen komentaa omaa lasta, mutta jos olet vieraana toisen kodissa ja annat lapsesi temmeltää siellä kuin kotona, niin kyllä silloin saa talon omistaja komenella lastasi, jos et itse sitä tee. Hyvät tavat pitäisi vanhempien itse opettaa ja ne olisi hyvä kerrata ennen kuin kotoa poistuu.
[/quote]
Missä luki, että ap oli kaverilla?
[/quote] Siinä samassa lauseessa, jossa ap kertoo olevansa kotona. ;)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:50"]
Huoh. Joo no mutta ketju ei nyt ollut lapsen käytöksestä, vaan siitä, miten kaverin kanssa voisi sopia tilanteen, ettei tämä puhu lapselle RUMASTI. Varmasti on erikäytöksisiä lapsia, joihin kavereilla voikin mennä hermo ihan ansaitusti (kuten mulla menee siihen kaverini lapseen, joka kiusaa) mutta minusta tuo kuulostaa 4-vuotiaaksi vielä aivan normaalilta.
[/quote]
Huoh vaan itsellesi. Kukaan ei ole sanonut tuota lasta epänormaaliksi, vaan sitä, että äiti ei itse puutu huonoon käytökseen!
Lisäksi se "puhui rumasti" on ihan mamman oma tulkinta, ja ainakaan kaverin sanavalinnat eivät ole millään lailla rumia - todennäköisesti se äänensävykin on ollut ihan normaali, mutta kuulostaa äidin korvaan rumalta, kun joku menee hänen hellantelttuaan komentamaan suorasanaisesti. Varmasti ei kaveri enää jaksa leperrellä sen jälkeen kun on 4 vuotta katsonut tuota touhua ja kuunnellut äidin tyhjänpäiväistä "se on vain vilkas, minkäs sille voi että se leikkii pöydässä ja juoksentelee sisällä ja tonkii muiden tavarat" -selittelyä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Lue viesti 85!
Mä laitoin ne kohdat, joista käy ilmi, mitä asiasta tiedämme, missä teidän versionne ovat? Enkä halua mitään jankutusta, vaan ne kohdat, joista näkyy, että lapsi otti kaverin lautaselta!
[/quote]
Täällä odotellaan myös sitä kohtaa jossa kyse oli ruuan PYYTÄMISESTÄ!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:19"]
Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.
ap
[/quote]
Tässä se tuli, että ei ottanut ruokaa, vaan oli kinunnut. Toki aloittajan olisi hyvä sanoa lapselle että äläpäs pyydä Minnalta, mutta keskimäärin kai voi olettaa, että lapselle tuttu aikuinen osaa puhua itsekin lapselle kasvattavasti, eikä rumasti. Mutta ehkä Minna kokee vieraskoreutta, joka sitten purkautuu ärtymylsenä. Ette ole ehkä niin läheisiä ystäviä?
[/quote]
Onko rumasti sanomista "sinä söit oman ruokasi, tämä on minun, ei sinun"? Aika pumpulissa lapsiasi kasvatat kun tuo on rumasti sanomista!
[/quote]
Aloittaja kertoi, että kaveri puhuu kivahdellen. Ihan siitä uskoin. Koska sen voi sanoa a) ymmärtäväisesti ja nätisti, b) tiukasti ja selkeästi tai c) ikävästi ja kivahtaen ja tuskin ap olisi tehnyt aloitusta, jos kaveri olisi käyttänyt tapoja a tai b.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:51"]
Niin, samaa mieltä olen minäkin, kaikkien tulee kasvattaa. Ap:n kaverikin voisi, eikä puhua lapselle rumasti. Kyllä asioista pitää pystyä sanomaan lapselle tiukasti muttei rumasti.
[/quote]
Missä se rumasti sanominen ilmenee? Siis muualla, kuin loukkaantuneen ap:n yksipuolisessa tarinassa? Noissa ap:n kaverin sanomisissa ei ole yhtään mitään "rumaa", ihan normaalia lasten komentamista. Vaikea kuvitella että tuollaisia neutraaleja "se ei ole sinun ruokasi"-komennuksia saa sanottua niin aggressiivisella äänellä, että se menee rumasti puhumisen puolelle.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:03"]
[/quote]
Ei puhuttu ruuan ottamisesta mitään.
[/quote]
Eikä kysymisestä. :)
[/quote]
Eikä ruuan ottamisesta :) :) :)
[/quote]
Joo joo, tajuttiin jo. Kumpikin teki oman tulkintansa eikä tässä nyt voi oikein tietää kumpi oli lopulta oikeassa. Lopettakaa jankkaaminen.
[/quote]
Mä en tehnyt mitään tulkintaa, vaan menin sen mukaan, mitä ITSE LUIN. Kinuaminen on kysymistä. Sinä teit aivan omat tulkintasi ja tietenkin vielä ap:lle epäedulliseen suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:04"]Provo se on huonokin
[/quote]
Eihän tuo ole huono ollenkaan. Suurin osa on tuohtuneena tosissaan kommentoimassa
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:21"] Eihä se mukavaa ole kun toinen komentaa omaa lasta, mutta jos olet vieraana toisen kodissa ja annat lapsesi temmeltää siellä kuin kotona, niin kyllä silloin saa talon omistaja komenella lastasi, jos et itse sitä tee. Hyvät tavat pitäisi vanhempien itse opettaa ja ne olisi hyvä kerrata ennen kuin kotoa poistuu. [/quote] Missä luki, että ap oli kaverilla? [/quote] Siinä samassa lauseessa, jossa ap kertoo olevansa kotona. ;)
[/quote]
Laita tähän, en usko muuten. Ei se niin sanonut, ei kertonut, missä olivat.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:58"]
Aloittaja kertoi, että kaveri puhuu kivahdellen. Ihan siitä uskoin. Koska sen voi sanoa a) ymmärtäväisesti ja nätisti, b) tiukasti ja selkeästi tai c) ikävästi ja kivahtaen ja tuskin ap olisi tehnyt aloitusta, jos kaveri olisi käyttänyt tapoja a tai b.
[/quote]
Tai sitten olisi, koska pitää myös ihan normaalina sitä että lapsi leikkii ruokapöydässä, juoksee sisällä ja tutkii muiden tavaroita. Kyllä nämä pumpulikasvattajat on niin nähty, kun kaikki muu kuin lentävän yksisarvisen kakalla kuorrutettu ruusupuhe on kivahtelua ja rumasti puhumista...
Ja yhä: jos ap ei halua että hänen lastaan komennetaan tietyllä äänensävyllä, niin hänen tulee huolehtia ettei tule tilanteita, joissa joku muu joutuu puuttumaan hänen lapsensa käytökseen. Eli komentaa itse. Silloin voi valita itse ne sanat ja äänensävyn. Ainiin, mutta eihän hän viitsi, kun lapsi on niiiiiin vilkas ja komennon joutuu ehkä toistamaan useammankin kerran. Liian vaivalloista.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:56"]
[/quote]
Lue viesti 85!
[/quote]
[/quote]
No se oli viestissä 85, etkö osaa numeroita, vai mikä nyt mättää?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:56"]
[/quote]
Lue viesti 85!
[/quote]
[/quote]
No se oli viestissä 85, etkö osaa numeroita, vai mikä nyt mättää?
[/quote]
Ei... Kyse oli kinuamisesta, EI pyytämisestä!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Tai sitten olisi, koska pitää myös ihan normaalina sitä että lapsi leikkii ruokapöydässä, juoksee sisällä ja tutkii muiden tavaroita. Kyllä nämä pumpulikasvattajat on niin nähty, kun kaikki muu kuin lentävän yksisarvisen kakalla kuorrutettu ruusupuhe on kivahtelua ja rumasti puhumista...
Ja yhä: jos ap ei halua että hänen lastaan komennetaan tietyllä äänensävyllä, niin hänen tulee huolehtia ettei tule tilanteita, joissa joku muu joutuu puuttumaan hänen lapsensa käytökseen. Eli komentaa itse. Silloin voi valita itse ne sanat ja äänensävyn. Ainiin, mutta eihän hän viitsi, kun lapsi on niiiiiin vilkas ja komennon joutuu ehkä toistamaan useammankin kerran. Liian vaivalloista.
[/quote]
Tässä kaikki olennainen.
[/quote]
Missä se rumasti sanominen ilmenee? Siis muualla, kuin loukkaantuneen ap:n yksipuolisessa tarinassa? Noissa ap:n kaverin sanomisissa ei ole yhtään mitään "rumaa", ihan normaalia lasten komentamista. Vaikea kuvitella että tuollaisia neutraaleja "se ei ole sinun ruokasi"-komennuksia saa sanottua niin aggressiivisella äänellä, että se menee rumasti puhumisen puolelle.
[/quote]
No ei sinulle ole koskaan puhuttu rumasti? Eihän siinä valituilla sanoilla tarvitsekaan olla mitään merkitystä, aivan normaaleja ja fiksuja lauseita voi muodostaa niin, että äänensävy kyllä kertoo kyllä sen, että puhuteltavaa halveksitaan tai halutaan haavoittaa tai ei muuten vain enää välitetä, miltä tästä oma puhe tuntuu. Lapsen kohdalle se on erityisen paha asia.
Ehkäpä jos viettäisit kaverin kanssa aikaa ilman lapsia.Kuulostaa siltä että kaverillasi on hermot vähän tiukalla ja ei kestä lapsen sekoilua.Ei kaikki tykkää lapsista,sekin vaan on fakta.Näettekö ikinä ihan vain kaksistaan vaan raahaatko aina lapsen mukaan?
[/quote]
[/quote]
Ja voi voi, sä et tiedä mitään, jos kuvittelet, ettei saa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:49"]
Varmaan se kaveri on jo hermostunut, kun et osaa itse komentaa lastasi. Kuplien puhaltelu ja ruokien ronkkiminen EI kuulu ruokapöytään, eikä sisällä kuulu juosta. Varmasti itse kultakin menisi hermo ja tulisi tiuskaistua, jos kerta toisensa jälkeen lapsen äiti luistaa kasvatusvastuusta. Joojoo lapset ei osaa luontaisesti käyttäytyä kuin aikuiset, mutta juuri siksi niitä pitää kasvattaa! Ja esim. huomauttaa siitä sisällä riehumisesta kerta toisensa jälkeen. Eikä vain hymistellä vieressä hiljaa.
[/quote]
Ai kivahteleminen on kaunista ja hyvää käytöstä? Hyvä malli lapselle? Minusta ap:n kaveri on paljon paskempi, kuin ihan normaalilta kuulostava lapsi.
[/quote]
Piti lukea ap:n aloitus toiseen kertaan:
"Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun."
Kuulostaa ihan normaalilta lapsen komentamiselta, ei mitenkään "kivahtelulta". Ei sille penskalle nyt hyvänen aika tartte leperrellä "voi pikku taavettijooseppi pieni, josko mitenkään mahtaisit harkita olla puhaltelematta mehulasiisi eiköstä juu". Pienestä menee lapsi rikki jos ihan normaali komentaminen otetaan mielen pahoituksena - silloin on jäänyt vanhemmilta paljon kasvatustyötä tekemättä. Jos lapsi kerta toisensa jälkeen käyttäytyy huonosti, niin sille voi ja joskus ihan pitääkin sanoa jo vähän kovemmin asiasta. Etenkin, kun äiti ilmeisesti ei uskalla puuttua lapsensa käytökseen ollenkaan.
[/quote]
Kyllä se voi kuulostaa hyvinkin rumalta jos pahalla äänensävyllä sen sanoo. Miten vaikeaa sitä nyt on ymmärtää, että on lapsia vihaavia naisia, jotka puhuvat lapsille rumasti??? Ei se tarkoita, että aina kun joku puhuu lapselle rumasti, tämän kasvatustyö on jäänyt kesken. Sinäkään et yhtään katsonut sitä, mitä aloittaja kuvaili lapsen tekevän, vaan päätät vain että sen täytyi olla pahaa, koska kaveri keksi siitä kivahtaa.
[/quote]
Tuossahan se lukee mitä lapsi teki: puhalteli pillillä mehuun ja pyöritteli lasia ruokapöydässä (eli leikki pöydässä), olisi halunnut kaverin ruoan. Myöhemmin ap lisäsi että lapsi myös juoksentelee sisällä. Mitä muuta nämä on jos ei huonoa käytöstä, johon aikuisen kuuluu puuttua?!
Ja ei tietenkään "aina kun joku puhuu lapselle rumasti, tämän kasvatustyö on jäänyt kesken". Mutta tässä tapauksessa selkeästi kyllä, koska ap kuittaa lapsen huonon käytöksen vilkkautena, eikä itse puutu siihen.
[/quote]
Huoh. Joo no mutta ketju ei nyt ollut lapsen käytöksestä, vaan siitä, miten kaverin kanssa voisi sopia tilanteen, ettei tämä puhu lapselle RUMASTI. Varmasti on erikäytöksisiä lapsia, joihin kavereilla voikin mennä hermo ihan ansaitusti (kuten mulla menee siihen kaverini lapseen, joka kiusaa) mutta minusta tuo kuulostaa 4-vuotiaaksi vielä aivan normaalilta.