Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini kivahtelee lapselleni

Vierailija
13.07.2015 |

Eli olen nyt huomannut, että jos olen kaverini seurassa lapseni kanssa, on kaverini ruvennut kivahtelemaan lapselleni monista asioista. Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun. Ja lapsi meni ihan hämilleen.. Miten ottaisitte asian puheeksi??

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:28"]

Osaan kyllä kasvattaa lastani, kiitos vaan. Nuo asiat mitkä mainitsin eivät vaan mielestäni ole kaikista vakavimpia... Lapsi on vasta 4v. eli on vielä kasvua edessä. Ja hän nyt vain sattuu olemaan vilkkaampaa ja eläväisempää sorttia, onko se väärin??

ap

[/quote]

Eli et itse kiellä lastasi. Ei tarvinne ihmetellä, että ystävääsi ärsyttää. Joko annat ystäväsi komentaa lastasi, tai et ole hänen kanssaan tekemisissä silloin, kun lapsi on mukanasi. Problem solved. Kiitos selvennyksestä.

Vierailija
22/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:19"]

[/quote]

Mä en kyllä näe lapsessa enkä aloittajassa mitään vikaa, kaveri on joku ylitiukka lapsiin tottumaton hermoheikko, joka haluaisi tavata aloittajaa ilman lapsia. Ehkä se on lapsivihaaja, vähänkös heitäkin on.

Ja vielä: lapsi ei OTTANUT ruokaa kaverin lautaselta, vaan oli kysynyt, saako syödä tämän ruokaa.

[/quote]

Itselleen vastaileminen on ap aika noloa, siitä saattaa jäädä jopa kiinni... :-DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kasvattaa lastani, kiitos vaan. Nuo asiat mitkä mainitsin eivät vaan mielestäni ole kaikista vakavimpia... Lapsi on vasta 4v. eli on vielä kasvua edessä. Ja hän nyt vain sattuu olemaan vilkkaampaa ja eläväisempää sorttia, onko se väärin??

ap

[/quote]

Ei ole väärin olla vilkas, mutta vanhemmalta on väärin oikeuttaa sen nojalla kasvatusvastuusta laistaminen. Epävilkkaalle lapselle joutuu sanomaan asiasta x kertaa, kun vilkkaalle joutuu sanomaan 4-10x kertaa. Jos vilkkaalle sanoo vain sen x kertaa ja perustelee sen jälkeen huonon käytöksen vilkkaudella, tekee väärin. 

Sinä ap kuulostat juuri siltä, että sen sijaan että jaksaisit sanoa asioista sen 4-10x kertaa, luovutit x kerran jälkeen ja perustelet lapsen huonon käytöksen vilkkaudella, kun oikea syy on oma laiskuutesi. Kaverisi tekee ihan oikein kun yrittää paikata sinun kasvatuspuutteitasi. 

Vierailija
24/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:49"]

Varmaan se kaveri on jo hermostunut, kun et osaa itse komentaa lastasi. Kuplien puhaltelu ja ruokien ronkkiminen EI kuulu ruokapöytään, eikä sisällä kuulu juosta. Varmasti itse kultakin menisi hermo ja tulisi tiuskaistua, jos kerta toisensa jälkeen lapsen äiti luistaa kasvatusvastuusta. Joojoo lapset ei osaa luontaisesti käyttäytyä kuin aikuiset, mutta juuri siksi niitä pitää kasvattaa! Ja esim. huomauttaa siitä sisällä riehumisesta kerta toisensa jälkeen. Eikä vain hymistellä vieressä hiljaa.

[/quote]

Ai kivahteleminen on kaunista  ja hyvää käytöstä? Hyvä malli lapselle? Minusta ap:n kaveri on paljon paskempi, kuin ihan normaalilta kuulostava lapsi. 

[/quote]

Piti lukea ap:n aloitus toiseen kertaan:

"Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun."

Kuulostaa ihan normaalilta lapsen komentamiselta, ei mitenkään "kivahtelulta". Ei sille penskalle nyt hyvänen aika tartte leperrellä "voi pikku taavettijooseppi pieni, josko mitenkään mahtaisit harkita olla puhaltelematta mehulasiisi eiköstä juu". Pienestä menee lapsi rikki jos ihan normaali komentaminen otetaan mielen pahoituksena - silloin on jäänyt vanhemmilta paljon kasvatustyötä tekemättä. Jos lapsi kerta toisensa jälkeen käyttäytyy huonosti, niin sille voi ja joskus ihan pitääkin sanoa jo vähän kovemmin asiasta. Etenkin, kun äiti ilmeisesti ei uskalla puuttua lapsensa käytökseen ollenkaan.

[/quote]

Kyllä se voi kuulostaa hyvinkin rumalta jos pahalla äänensävyllä sen sanoo. Miten vaikeaa sitä nyt on ymmärtää, että on lapsia vihaavia naisia, jotka puhuvat lapsille rumasti??? Ei se tarkoita, että aina kun joku puhuu lapselle rumasti, tämän kasvatustyö on jäänyt kesken. Sinäkään et yhtään katsonut sitä, mitä aloittaja kuvaili lapsen tekevän, vaan päätät vain että sen täytyi olla pahaa, koska kaveri keksi siitä kivahtaa. 

Minä olen eri mieltä. Olen sitä mieltä, että osa puhuu lapsille aina arvostavasti eikä se tarkoita kasvatustyön tekemättä jättämistä. Sellaiset ihmiset eivät vain halua, että joku puhuu rumasti. Aloittajahan kysyi neuvoa, miten ottaa kaverin puhetyyli puheeksi, kukaan ei ole antanut neuvoja siihen, eli tendenssi on se, ettei haluta uskoa, mitä aloituksessa lukee, vaan uskotaan kaveria, että se on sanonut aiheesta ja ap on sokea omalle toiminnalleen. 

Aloittaja ei mitenkään maininnut, että nyt olisi ongelmana se, että lapsi kerta toisensa jälkeen käyttäytyy huonosti. 

Mä olen nähnyt palstalla vaikka miten paljon aloituksia, joissa vanhempi murehtii, että kaverit mulkoilivat pahasti, kun lapset sitä ja tätä, ja heille ei koskaan sanota näitä samoja piiskaamisia, mitä aloittajalle nyt. Vaan että lapset ovat lapsia, ei voi odottaa aikuisen käytöstä, teet varmasti parhaasi jne. 

Vierailija
25/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:21"]

Eihä se mukavaa ole kun toinen komentaa omaa lasta, mutta jos olet vieraana toisen kodissa ja annat lapsesi temmeltää siellä kuin kotona, niin kyllä silloin saa talon omistaja komenella lastasi, jos et itse sitä tee. Hyvät tavat pitäisi vanhempien itse opettaa ja ne olisi hyvä kerrata ennen kuin kotoa poistuu.

[/quote]

Missä luki, että ap oli kaverilla?

Vierailija
26/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli ap:n lasta. Oma äiti ei opeta pöytätapoja. Tietenkin lapsi on sitten ihmeissään, kun joku toinen yhtäkkiä kieltää! Otapa ap vastuuta, tulevaisuus on lapsellesi helpompi kun osaa käyttäytyä pöydässä!

Ja viis siitä jos on vilkas; teet vaan tuplasti töitä, niin hyvä tulee!

Vierailija
27/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:29"]

Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.

ap

[/quote]

Mä en kyllä näe lapsessa enkä aloittajassa mitään vikaa, kaveri on joku ylitiukka lapsiin tottumaton hermoheikko, joka haluaisi tavata aloittajaa ilman lapsia. Ehkä se on lapsivihaaja, vähänkös heitäkin on.

Ja vielä: lapsi ei OTTANUT ruokaa kaverin lautaselta, vaan oli kysynyt, saako syödä tämän ruokaa.

[/quote]

Mistäs sä tän kysymisen tiedät? Ellet ole ap itse! Nolooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

Missä luki, että otti ruokaa kaverin lautaselta? Laitapa tähän se, katsotaan, kumpi ehtii ensin. Mä siis etsin sen, missä luki, että kysyi :)     N-Y-T    NYT!

Vierailija
28/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:29"]

Mielestäni kaverini äänensävy oli kaikista ikävin asia... Ja minusta joku pillillä kuplien puhaltaminen ei ole niin paha juttu että siitä pitäisi alkaa lapselle kivahtelemaan. Ja joo toisen ruuan kinuaminen on epäkohteliasta, mutta itse sanon aina lapselle ystävällisesti että tämä ei ole sinun ruokasi. Kaveri taas puhui tosi ikävään äänensävyyn... Mutta en tiedä ehkä olen vain tottunut ystävälliseen käyttäytymiseen?? Ja samoin kun lapseni on liikkuvaista sorttia eikä tykkää aina paikoillaan istua niin kaveri on pari kertaa sanonut lapselle että onko sun pakko koko ajan juoksennella ympäriinsä... On kai kuitenkin ihan normaalia, että pieni lapsi haluaa juosta ja tutkia paikkoja?? Epänormaalia olisi, jos haluaisi vain istua hiljaa koko ajan paikoillaan.

ap

[/quote]

[/quote]

Mistäs sä tän kysymisen tiedät? Ellet ole ap itse! Nolooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

Missä luki, että otti ruokaa kaverin lautaselta? Laitapa tähän se, katsotaan, kumpi ehtii ensin. Mä siis etsin sen, missä luki, että kysyi :)     N-Y-T    NYT!

[/quote]

Odotellaan. :)

Vierailija
29/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:03"]

Eli olen nyt huomannut, että jos olen kaverini seurassa lapseni kanssa, on kaverini ruvennut kivahtelemaan lapselleni monista asioista. Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun. Ja lapsi meni ihan hämilleen.. Miten ottaisitte asian puheeksi??

[/quote]

Ei puhuttu ruuan ottamisesta mitään.

Vierailija
30/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

Eikä kysymisestä. :)

Vierailija
31/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:49"]

Varmaan se kaveri on jo hermostunut, kun et osaa itse komentaa lastasi. Kuplien puhaltelu ja ruokien ronkkiminen EI kuulu ruokapöytään, eikä sisällä kuulu juosta. Varmasti itse kultakin menisi hermo ja tulisi tiuskaistua, jos kerta toisensa jälkeen lapsen äiti luistaa kasvatusvastuusta. Joojoo lapset ei osaa luontaisesti käyttäytyä kuin aikuiset, mutta juuri siksi niitä pitää kasvattaa! Ja esim. huomauttaa siitä sisällä riehumisesta kerta toisensa jälkeen. Eikä vain hymistellä vieressä hiljaa.

[/quote]

Ai kivahteleminen on kaunista  ja hyvää käytöstä? Hyvä malli lapselle? Minusta ap:n kaveri on paljon paskempi, kuin ihan normaalilta kuulostava lapsi. 

[/quote]

Piti lukea ap:n aloitus toiseen kertaan:

"Esimerkiksi kun lapsi pyöritti vesilasia pöydällä, tai kun teki kuplia mehuun pillillä, niin kaverini sanoi lapselle melko ikävällä äänensävyllä, että voitko lopettaa, tuo kuulostaa rasittavalta. Lapsi selvästi pahoitti mielensä. Ja kun lapsi olisi halunnut syödä kaverini ruokaa, kaveri sanoi lapselle että johan sä söit oman ruokas, tää on mun, ei sun."

Kuulostaa ihan normaalilta lapsen komentamiselta, ei mitenkään "kivahtelulta". Ei sille penskalle nyt hyvänen aika tartte leperrellä "voi pikku taavettijooseppi pieni, josko mitenkään mahtaisit harkita olla puhaltelematta mehulasiisi eiköstä juu". Pienestä menee lapsi rikki jos ihan normaali komentaminen otetaan mielen pahoituksena - silloin on jäänyt vanhemmilta paljon kasvatustyötä tekemättä. Jos lapsi kerta toisensa jälkeen käyttäytyy huonosti, niin sille voi ja joskus ihan pitääkin sanoa jo vähän kovemmin asiasta. Etenkin, kun äiti ilmeisesti ei uskalla puuttua lapsensa käytökseen ollenkaan.

[/quote]

Kyllä se voi kuulostaa hyvinkin rumalta jos pahalla äänensävyllä sen sanoo. Miten vaikeaa sitä nyt on ymmärtää, että on lapsia vihaavia naisia, jotka puhuvat lapsille rumasti??? Ei se tarkoita, että aina kun joku puhuu lapselle rumasti, tämän kasvatustyö on jäänyt kesken. Sinäkään et yhtään katsonut sitä, mitä aloittaja kuvaili lapsen tekevän, vaan päätät vain että sen täytyi olla pahaa, koska kaveri keksi siitä kivahtaa. 

[/quote]

Tuossahan se lukee mitä lapsi teki: puhalteli pillillä mehuun ja pyöritteli lasia ruokapöydässä (eli leikki pöydässä), olisi halunnut kaverin ruoan. Myöhemmin ap lisäsi että lapsi myös juoksentelee sisällä. Mitä muuta nämä on jos ei huonoa käytöstä, johon aikuisen kuuluu puuttua?! 

Ja ei tietenkään "aina kun joku puhuu lapselle rumasti, tämän kasvatustyö on jäänyt kesken". Mutta tässä tapauksessa selkeästi kyllä, koska ap kuittaa lapsen huonon käytöksen vilkkautena, eikä itse puutu siihen.

Vierailija
32/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ihme, että kaveria ärsyttää. AP:n mielestä nämä "eivät ole niin tärkeitä juttuja" että kannattaisi opettaa. No, monen mielestä pöytätavat ovat hyvinkin tärkeitä juttuja!

Vierailija
33/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:08"] Ööhhhh.... ihan aiheista sanottu kaveriltasi. Miksi et itse puutu lapsesi käytökseen? Ehkä kaveriasi rasittaa, kun annat lapsesi pelleillä ruokapöydässä ja kinuaa toisten ruokia. Lapses meni hämilleen, koska ei ole tottunut siihen, että huonoon käytökseen puututaan. Ilmeisesti kohtelet häntä kuin prinssiä/prinsessaa. [/quote] Ja sinullakin meni iloisesti koko aloitus iiihan ohi. Puhe oli siitä, että kaveri puhuu RUMASTI lapsille, kivahtelee. Se on asiatonta käytöstä. Annatko sä kaverisi kivahdella ja puhua rumasti omille lapsillesi? Ilmeisesti sitten. On siinäkin meillä äiti. [/quote] Mun lapsi on jo täysi-ikäinen.... silloin, kun oli nuori, niin kenenkään ei tarvinnut huomautella lapselleni käytöstavoista ym. tai kivahdella hänelle. Osasin itsekin pitää huolta ettei käyttäydy huonosti. Eikä mun lapsella ole koskaan ollut tarvetta ronkkia toisten lautasia/pyytää toisilta ruokaa, ihan on omalta lautaseltaan osannut syödä. Aiemmin osattiin kasvattaa lapsia, nykyään nähtävästi ei... -- Me emme tiedä miten ap:n kaveri kivahtelee, senkin voi toteuttaa muutamilla eri tavoilla. Rumasti puhumisesta ei taidettu aloituksessa sanoa mitään, joten itse päättelit näin.

[/quote]

Sanottiinpa, voi hyvänen aika, SIITÄHÄN se koko aloitus oli. Etkö itse osaa lukea??? Siinä puhuttiin kivahtelusta, onko se sinusta kaunis ja hyvä tapa puhua lapsille? Puhutko sä kaveriesi lapsille niin, jos he tekevät jostain mistä sä et pidä? Ja aloittaja mainitsi siinä muutakin huolestuttavaa, mä ainakin sain heti kiinni, mitä hän tarkoitti. Että normaali lapsi, jolle kaveri puhuu rumasti. Miten sitä pitää kuvailla, että tajuaisitte?
[/quote]
Etkö sä osaa lukea? Mulla on jo täysi-ikäinen lapsi, niin luuletko SINÄ, että jotenkin vielä puuttuisin kavereiden lapsien ( täysi-ikäisiä) tekemisiin??? Oletin, että olisit tajunnut tämän....En tunne enää ketään niin nuorta lasta, että tarvitsisi "kivahdella". Mutta kyllä on ollut aikoinaan ainakin suvussa tapana, että kaikki saa kasvattaa kaikkien lapsia. Jos jonkun lapsi käyttäytyi huonosti, niin ensimmäinen kuka ehti, torui lasta tästä. Enkä nyt ymmärrä miksi hyvä ystävä olisi mitenkään eri asia. Mutta, kun ollaan niin herkkiä että.

---
Veikkaanpa, että omat muksusi ovat samanlaisia kuin ap:n, siksi menee sulla niin kovasti tunteisiin. Et kestä sitä, että joku ei siedä ah! niin ihanien lapsiesi "söpöjä" tapoja ja kehtaisi vähän tiukemmin niihin puuttua. En sit enää jaksa jankata, jätän tähän.

Vierailija
34/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Tässä se tuli, että ei ottanut ruokaa, vaan oli kinunnut. Toki aloittajan olisi hyvä sanoa lapselle että äläpäs pyydä Minnalta, mutta keskimäärin kai voi olettaa, että lapselle tuttu aikuinen osaa puhua itsekin lapselle kasvattavasti, eikä rumasti. Mutta ehkä Minna kokee vieraskoreutta, joka sitten purkautuu ärtymylsenä. Ette ole ehkä niin läheisiä ystäviä?

Vierailija
35/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sivussakin odotellaan, missä siitä pelkästä kysymisestä oli puhe :-DDD

Vierailija
36/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:46"]

ap

[/quote]

Tässä se tuli, että ei ottanut ruokaa, vaan oli kinunnut. Toki aloittajan olisi hyvä sanoa lapselle että äläpäs pyydä Minnalta, mutta keskimäärin kai voi olettaa, että lapselle tuttu aikuinen osaa puhua itsekin lapselle kasvattavasti, eikä rumasti. Mutta ehkä Minna kokee vieraskoreutta, joka sitten purkautuu ärtymylsenä. Ette ole ehkä niin läheisiä ystäviä?

[/quote]

Onko rumasti sanomista "sinä söit oman ruokasi, tämä on minun, ei sinun"? Aika pumpulissa lapsiasi kasvatat kun tuo on rumasti sanomista!

Vierailija
37/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eikä ruuan ottamisesta :) :) :)

Vierailija
38/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eikä ruuan ottamisesta :) :) :)

[/quote]

Eikä kysymisestä. :) :) :) :) :) :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Vierailija
39/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi syy, minkä takia näen kavereitani aina aikuisten kesken ilman lapsia.

Vierailija
40/202 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kyllä sitä nykyään ollaan niin herkkää... Ruokapöydässä ei leikitä ja toisen lautaselta ei kinuta ruokaa! Ihan perus käytöstapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme