Itä- ja Länsi-Suomen erot
Itse koko ikäni Itä-Suomessa asuneena ja vähän aikaa sitten keski-Suomeen muuttaneena olen tutustunut ensi kertaa kunnolla länsisuomalaisiin ja hämmästynyt toden teolla "heimojemme" erilaisuudesta. Tutustuminen sieltä päin tulleisiin on ollut todella avartavaa, kun KAIKKI tuntuu olevan erilaista puhetyylistä ja tavoista lähtien. Hauskaa on ollut kun ollaan eroavaisuuksia pohdittu (etenkin se klassinen "missä teidän lapset oikein laskee pulkkamäkeä)... Haluaisin kuulla muidenkin kokemuksia! Itäsuomalaiset, länsisuomalaiset, eteläiset ja pohjalaiset, mikä toisella puolella Suomea asuvissa on oudointa / hauskinta? :)
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomalaisten umpimielisyys. Kaikki uusi on pahasta, kaikki erilainen on pahasta. Täydellinen ymmärtämättömyys estetiikasta. Naapurin uudesta talosta kateellinen länsi- suomalainen rakentaa itselleen vieläkin hienomman talon. Itä-suomalainen haukkuu kylillä naapurinsa homoksi, räjäyttää sen postilaatikon ja kivittää ikkunat.
Kyllä se on tässä, olet asian ytimessä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli töissä vaikeuksia kuopijolaesen kanssa, kun hän ei kestänyt sitä, että eteläpohjalaisena täräytin asiat suoraan. Tämä Kuopijon naenen ilmaisi tyytymättömyyden aiheensa aina kuin vitsinä nauraa kihertäen, ikään kuin olisi oikeasti tyytyväinen siihen miten työpaikalla toimittiin. Minä taas olin "riidanhaluinen", kun sanoin suoraan mitä ajattelin. Ehkä tämä oli heimoero, tai sitten vaan persoonallisuusero.
Te pohjanmaalaiset kyllä mielellään muillekerrotte itä "totuuksia", mutta ette kyllä sitten itse niitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:35"]
Itä-Suomessa ollaan väritykseltään vaaleampia. Viimeiset aidot blondit maailmassa tulevat löytymään Savosta. Vaalea sänkitukka ja siniharmaat silmät, pottunokka ja korkeat poskipäät.
Länsi-Suomessa (erityiseti Pohjanmaalta) löytyy taas ns. Lumikkeja. Iho vaalea, tukka musta ja silmät siniset jne.
Itä-Suomi laulavaista, Länsi-Suomi kyräileväistä. Muuten sitä samaa paskaa.Jännä, minusta väritys menee selvästi toisin päin: Lännessä ollaan pitkiä ja vaaleita, vähän skandinaavisempia, idässä taas pieniä ja tummia, mutta kalpeita.
Olen 170 cm pitkä nainen ja olisin itä-suomalaisille aivan liian pitkä, samoin kuin Pohjois-Suomessa asuville.
Niinkö? No minä nainen olen 177 cm pitkä, kaikki 3 siskoani ovat yhtä pitkiä, veljet (3 kpl) ovat yli 185 cm pitkiä. Suvussa lähes kaikki pitkiä. Olemme Itä- Suomesta kotoisin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Länsisuomalaisissa ihmetytti tylyys aluksi. Sitten vähitellen kävi ilmi, että kyse ei oikeastaan ollut suurimman osan kohdalla tylyydestä, mutta puhetapa ja asioihin lämpeneminen vain on jotenkin töksähtelevämpi kuin idässä. Samoin tuntuu, että idässä käytetään enemmän kielikuvia ja pieniä vitsejä puhuessa, mutta lännessa selitetään suoraan se itse asia.
Se on katsos kun Savossa on pikkuisen ikäänkuin epäkohteliasta töksäyttää asiat suoraan. Sellaista ihmistä sanotaan töksöksi. Sen sijaan asiat kerrotaan vähän kiertämällä, annetaan ymmärtää. Oikein kunnon savolainen osaa vittuillakin toiselle niin että se lähtee hymyillen pois.
Työkaverina oli pitkään kuopiolainen. Meni hetki ennenkuin ymmärsin, että vastuu todellakin on kuulijalla, että mikä on totta ja mikä ei.
Huumorimiehiä - juttua riittää. Niiden kanssa pärjää, jos ei ole pipo liian tiukalla - eikä pidäkään olla. Savolainen naisystävä vois olla kiva kokemus.
Olen satakuntalainen introvertti ja työni puolesta aika paljon matkustanut eri kauppaliikkeissä ympäri Suomen ja nähnyt monenlaista kaupan kassaa. Kyllä se ero havaittavissa on, että jossain Kuopiossa oikein hämmästyy, kun kassa alkaa ihan kiireettömästi puhumaan niitä näitä, vaikka jonoa olisi takana. Pieninä annoksina se on ihan mukavaakin.
Satakunnassa ollaan tuppisuina ja kaupassa poistutaan paikalta muita katselematta. Toisaalta tämä sopii minulle; saa olla rauhassa, eikä kukaan tule hihasta nykimään eikä tunge vieraisille varoittamatta. Kunhan samalla kadulla asuville muistaa auton ikkunasta nostaa kättä, niin kaikki on hyvin:) No, jos juoruilevat, niin sitten ainakin selän takana. Kyllähän pikkukaupugeissa kyttäämistä aina esiintyy.
Satakuntalainen tekee minkä lupaa, ollaan pidättyväisiä, mutta ei puhuta lämpimikseen vaan asiaa. Jokaisella on oikeus omaan rauhaan ja reviiriin. Hitaasti lämpenemme, mutta ystävyys kestää.
Oma pihani on aika "itäsuomalainen", ja ehkä siinä mielessä erottuu, mutta ei ole vielä kukaan tullut huomauttamaan. Ne autonromut ja ruostuneet äkeet pihoilla kyllä lisääntyvät selvästi itään päin mentäessä. Vaikutelma on ränsistyneempi ja köyhempi, mutta se voi tietysti olla niin, että lännessä puunataan piha edustuskuntoon, ettei vaan kukaan muu pääsisi sanomaan tai luulisi köyhäksi ja epäilyttäväksi. Ennemmin velka-Audi kuin rahaa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli töissä vaikeuksia kuopijolaesen kanssa, kun hän ei kestänyt sitä, että eteläpohjalaisena täräytin asiat suoraan. Tämä Kuopijon naenen ilmaisi tyytymättömyyden aiheensa aina kuin vitsinä nauraa kihertäen, ikään kuin olisi oikeasti tyytyväinen siihen miten työpaikalla toimittiin. Minä taas olin "riidanhaluinen", kun sanoin suoraan mitä ajattelin. Ehkä tämä oli heimoero, tai sitten vaan persoonallisuusero.
On se heimoero. Savolaisena hämäläisen töksäyttelyt kuulostavat todella törkeiltä ja hämäläinen näyttäytyy tällöin savolaisen silmin moukalta.
Yksi alkuperäinen hämäläinen sanoi töksäyttelyn olevan välillä ihan tahallisesti ilkeää. Toinen hämäläinen taas sanoi, että heillä itku on heikkouden merkki, samoin muiden tunteiden näyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Haha! Minulla taas pohjoiskarjalaisena ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää savolaisia, mutta ai että meni hermo Etelä-Pohjanmaalla. Pohjanmaalaiset kertovat aina olevansa suorapuheisia, mutta en kyllä missään tässä maassa ole ollut niin pihalla kuin siellä. En ymmärtänyt yhtään mitään! Kaikki olisi pitänyt lukea rivien välistä eikä kukaan sanonut mitään suoraan. Ihmeellistä "suorapuheisuutta" siellä kyllä, kun siitä ei mitään selkoa ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsisuomalaisissa ihmetytti tylyys aluksi. Sitten vähitellen kävi ilmi, että kyse ei oikeastaan ollut suurimman osan kohdalla tylyydestä, mutta puhetapa ja asioihin lämpeneminen vain on jotenkin töksähtelevämpi kuin idässä. Samoin tuntuu, että idässä käytetään enemmän kielikuvia ja pieniä vitsejä puhuessa, mutta lännessa selitetään suoraan se itse asia.
Se on katsos kun Savossa on pikkuisen ikäänkuin epäkohteliasta töksäyttää asiat suoraan. Sellaista ihmistä sanotaan töksöksi. Sen sijaan asiat kerrotaan vähän kiertämällä, annetaan ymmärtää. Oikein kunnon savolainen osaa vittuillakin toiselle niin että se lähtee hymyillen pois.
Ei osaa. Äly ei savolaisilla riitä siihen. Ihmiset hymyilee vain helpotuksesta kun kontakti on ohi ja pääsee kusmulkusta eroon.
Itä- ja Länsi-Suomen geneettinen raja menee muuten Pähkinäsaaren rauhan rajan kohdalla, ei suorana pohjoisesta etelään. Eteläkarjalaiset, kymenlaaksolaiset ja osa eteläsavolaisistakin on samaa perimää kuin länsisuomalaiset. Geneettisesti "itäsuomalaisia" ovat vain pohjoissavolaiset, pohjoiskarjalaiset ja kainuulaiset.
Itäsuomalaisten pihat ja torpat on kuin mennytten maja!
Siihen tipahtaa vasara kun on viimeinen naula naulattu! Löytyypi sitten sieltä, kuka tarvihee.
Ajakaapa katsomaan ruotsinkieliselle rannikolle: eron huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mä tiedän miksi tällä palstalla on niin rasistinen, uppiniskainen ja vanhoillinen sekä taantumuksellinen sävy. Peukutuksista jo huomaa, että suurin osa porukasta on susirajalta, jossa ihmiset ja elämänmeno alkeellisempaa. No, nyt ymmärrän näitä ääliömäisiä mielipiteitä palstalla paremmin.
Täällä ei tuollaisia ruskean reiän ritareita kattella.
Vierailija kirjoitti:
Itä- ja Länsi-Suomen geneettinen raja menee muuten Pähkinäsaaren rauhan rajan kohdalla, ei suorana pohjoisesta etelään. Eteläkarjalaiset, kymenlaaksolaiset ja osa eteläsavolaisistakin on samaa perimää kuin länsisuomalaiset. Geneettisesti "itäsuomalaisia" ovat vain pohjoissavolaiset, pohjoiskarjalaiset ja kainuulaiset.
--
Kuulostat venäläisestä jolle Suomen asutus- historia on täysin outoa.
Mitä tiedät Suomen asutus-
historiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 15:35"]
Itä-Suomessa ollaan väritykseltään vaaleampia. Viimeiset aidot blondit maailmassa tulevat löytymään Savosta. Vaalea sänkitukka ja siniharmaat silmät, pottunokka ja korkeat poskipäät.
Länsi-Suomessa (erityiseti Pohjanmaalta) löytyy taas ns. Lumikkeja. Iho vaalea, tukka musta ja silmät siniset jne.
Itä-Suomi laulavaista, Länsi-Suomi kyräileväistä. Muuten sitä samaa paskaa.Jännä, minusta väritys menee selvästi toisin päin: Lännessä ollaan pitkiä ja vaaleita, vähän skandinaavisempia, idässä taas pieniä ja tummia, mutta kalpeita.
Olen 170 cm pitkä nainen ja olisin itä-suomalaisille aivan liian pitkä, samoin kuin Pohjois-Suomessa asuville.
----
Itä - Suomessa syntynyt perheenjäseneni on lähes 2 metrin pituinen. Olisit hänelle turhan lyhyt.
Turkulaisten puhetta ei ymmärrä Suomessa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Kuulostat venäläisestä jolle Suomen asutus- historia on täysin outoa.
Mitä tiedät Suomen asutus-
historiasta?
Et taida itse osata edes suomea? Kirjoittaja oli täysin oikeassa, tuosta syystä ja kansainvälisyytensä takia esim. Etelä-Karjala ei kelvannut geenitutkimukseen ollenkaan.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002916814.html
Suomen asutushistoriaa
Suomi, kuten koko Skandinavia oli pelkkää metsää. Viikingit heiluivat täällä. Euroopasta alkoi tulla väkeä Ruotsiin keskiajalla, Baltiasta mahd. jo aiemmin.
Hämäläiset tulivat Baltian kautta Gotlantiin. Siirtyivät jossain vaiheessa Länsi - Suomeen, osa jatkoi Hämeeseen. Itse asiassa Satakunta, Varsinais - Suomi ja Häme olivat samaa aluetta. Rannikolla oli myös nyk. Ruotsin puolelta tullutta väkeä
Gotlannissa on löytynyt viikinkien hauta ja erään vainajan Dna on sama kuin erittäin vanhan vanhan hämäläisen suvun.
Jatkuu.
Itä - Suomi ja Pohjois - Suomi olivat täysin asumattomia. Kunnes about Ruotsin kuningas päätti asuttaa Itä Suomen ja Pohjois Suomen venäläisten takia, etteivät he tule Suomeen.
Eräs urhea mies lähetettiin yksin Kainuuseen, ensimmäisenä asukkaana Häme - Pirkanmaalta n. 1600 - luvulla.
Kemijärvelle taas lähetettiin toinen urhea sankari joka muistetaan legendaarisena sotapäällikkänä.
Ei ole täyttä varmuutta, tuliko hän mahdollisesti Oulun tienoilta, vai Savosta. Hän oli alueen ensimmäinen asukas.
Jatkuu.
Pohjanmaan rannikolle tuli ihmisiä nykyisen Ruotsin puolelta. Suomea ei ollut, vaan alueemme oli Ruotsin valtakuntaa.
Ruotsalaisia siirtyi myös Itä - Suomeen, mm. Sursill - pappissukua erittäin runsaasti. Myös Lappiin.
Sursill - suvun tihentymä asuu nimenomaan Koillismaalla. Kauan sitten myös Ylikiiminki luettiin Koillismaahan.
Jännä, minusta väritys menee selvästi toisin päin: Lännessä ollaan pitkiä ja vaaleita, vähän skandinaavisempia, idässä taas pieniä ja tummia, mutta kalpeita.