Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itä- ja Länsi-Suomen erot

Vierailija
12.07.2015 |

Itse koko ikäni Itä-Suomessa asuneena ja vähän aikaa sitten keski-Suomeen muuttaneena olen tutustunut ensi kertaa kunnolla länsisuomalaisiin ja hämmästynyt toden teolla "heimojemme" erilaisuudesta. Tutustuminen sieltä päin tulleisiin on ollut todella avartavaa, kun KAIKKI tuntuu olevan erilaista puhetyylistä ja tavoista lähtien. Hauskaa on ollut kun ollaan eroavaisuuksia pohdittu (etenkin se klassinen "missä teidän lapset oikein laskee pulkkamäkeä)... Haluaisin kuulla muidenkin kokemuksia! Itäsuomalaiset, länsisuomalaiset, eteläiset ja pohjalaiset, mikä toisella puolella Suomea asuvissa on oudointa / hauskinta? :)

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ikäni itä-Suomessa asuneena voin sanoa että se "lännen murre" kuulostaa todella hassulta omaan korvaani :D

Vierailija
2/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalaisena itäsuomalaisten leppoisuus ja murre on hauskinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomalaisten umpimielisyys. Kaikki uusi on pahasta, kaikki erilainen on pahasta. Täydellinen ymmärtämättömyys estetiikasta. Naapurin uudesta talosta kateellinen länsi- suomalainen rakentaa itselleen vieläkin hienomman talon. Itä-suomalainen haukkuu kylillä naapurinsa homoksi, räjäyttää sen postilaatikon ja kivittää ikkunat.

Vierailija
4/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että stereotypiat osittain pitävät paikkansa! Pohojanmaalaset ovat vähän jäyhiä ja sisäänpäinkääntyneitä mutta rehtejä, kun taas täällä idässä porukka puhua pälpättää välillä vähän liikaakin :D

Vierailija
5/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomalaisten iloisuus ja vieraanvaraisuus (etenkin karjalaisten).

Vierailija
6/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli töissä vaikeuksia kuopijolaesen kanssa, kun hän ei kestänyt sitä, että eteläpohjalaisena täräytin asiat suoraan. Tämä Kuopijon naenen ilmaisi tyytymättömyyden aiheensa aina kuin vitsinä nauraa kihertäen, ikään kuin olisi oikeasti tyytyväinen siihen miten työpaikalla toimittiin. Minä taas olin "riidanhaluinen", kun sanoin suoraan mitä ajattelin. Ehkä tämä oli heimoero, tai sitten vaan persoonallisuusero.

Vierailija
7/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan oikeasti... Missä ne pohjanmaalaiset lapset laskee talvella mäkeä!?

Vierailija
8/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun suku on kotoisin Savosta ja mun isovanhemmat on asuneet koko ikänsä Savossa paitsi mun mummo iskän puolelta joka on tullut evakkona Laatokan Karjalasta. Samalla oon asunut Etelä-Pohjanmaalla 9 vuoden ajan kun oon muuttanut sinne vuonna 2005 äitin kanssa sen uuen miesystävän luokse. Ja näin "itäsuomalaisen" näkökulmasta nähtynä se ne eteläpohjalaiset ihmiset on vähän sisäänpäin kääntyneitä eli vähän omat sisäpiirinsä luoneita ihmisiä joihin ulkopuolisen on vähän vaikeampi päästä sisälle. Toki sitä Etelä-Pohjanmaalta löytyy myös niitä "ylipiöitä eteläpohojalaasia", jotka kehuskelee asioillaan. Toki kaikki siellä ei ole tommosia mutta osa on. Täällä Savossa on taas vähän ystävällisempiä ihmisiä kuin siellä Etelä-Pohjanmaalla mutta kyllä sielläkin jotkut on ihan kivoja tyyppejä eikä niitä stereotyyppisiä pohjalaisia. En oo siis koskaan asunut täällä Savossa paitsi nyt.:) Mutta täällä mummojen ja serkkujen luona on tullut monen monituista kertaa käytyä.:)

T: 21-vuotias nuori mies

Vierailija
9/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Ne ottaa lapion ja kasaa mäen käsin. Maailman korkeimman pulkkamäen tietysti.

Vierailija
10/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaisissa ihmetytti tylyys aluksi. Sitten vähitellen kävi ilmi, että kyse ei oikeastaan ollut suurimman osan kohdalla tylyydestä, mutta puhetapa ja asioihin lämpeneminen vain on jotenkin töksähtelevämpi kuin idässä. Samoin tuntuu, että idässä käytetään enemmän kielikuvia ja pieniä vitsejä puhuessa, mutta lännessa selitetään suoraan se itse asia.

Vierailija
11/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede-lehdessähän oli vähän aikaa sitten juttua aiheesta, sen mukaan itä- ja länsisuomalaiset eroavat geeniperimältään enemmän kuin länsisuomalaiset ja ruotsalaiset. Sinänsä ihan loogista ja selittää ehkä paljon!

Vierailija
12/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:37"]Länsisuomalaisissa ihmetytti tylyys aluksi. Sitten vähitellen kävi ilmi, että kyse ei oikeastaan ollut suurimman osan kohdalla tylyydestä, mutta puhetapa ja asioihin lämpeneminen vain on jotenkin töksähtelevämpi kuin idässä. Samoin tuntuu, että idässä käytetään enemmän kielikuvia ja pieniä vitsejä puhuessa, mutta lännessa selitetään suoraan se itse asia.
[/quote]
Totta! Itse olen idän ihmisenä aina vähän ihmetellyt, miksi suomalaisia sanotaan jäyhiksi ja hiljaisiksi, kun täällä et selviä kauppareissusta pysähtymättä "huastelemmaan" ainakin yhden puolitutun kanssa.

Vierailija
13/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämäläiset on todellakin hitaita. Keskipohjalaisen mielestä. Oulun murre on paras. Sekin on jotenkin leppoisaa ja tarttuu äkkiä. Turun, rauman ja porin murre on vaikeinta. Helsinkiläisten ärsyttävintä

Vierailija
14/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:40"]

Tiede-lehdessähän oli vähän aikaa sitten juttua aiheesta, sen mukaan itä- ja länsisuomalaiset eroavat geeniperimältään enemmän kuin länsisuomalaiset ja ruotsalaiset. Sinänsä ihan loogista ja selittää ehkä paljon!

[/quote]

Itseasiassa länsi- ja itäsuomalaisten geneettinen ero on suurempi kuin brittien ja saksalaisten!

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/vaitostutkimus-nain-hurjasti-ita-ja-lansisuomalaiset-eroavat-toisistaan/3199910

Vierailija
15/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset on tosi hauskoja ja eläväisiä! Tulee niin iloiselle mielelle itsekin kun heidän juttuja kuuntelee. Ehkä se on se ankara menneisyys mikä on pakottanut pärjäämään ja hakemaan tukea muista ja johtanut osaltaan positiivisuuteen ja sosiaalisuuteen.

Vierailija
16/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:40"]

[/quote]

Itseasiassa länsi- ja itäsuomalaisten geneettinen ero on suurempi kuin brittien ja saksalaisten!

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/vaitostutkimus-nain-hurjasti-ita-ja-lansisuomalaiset-eroavat-toisistaan/3199910

[/quote]

Tosin ne erot Euroopan kansojen välillä on niin pienet, ettei asialla oikeasti ole käytännön elämän kannalta suurempaa merkitystä.

Vierailija
17/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Olen Pohjanmaalta. Lapsena laskettelurinteenä toimi pieni mäennyppylä. Mäkeä laskettiin niin ahkerasti, että nyppylä jäätyi aivan sileäksi ja vauhti oli huima. Ilmeisesti lihasmuistiini jäi taito hallita tasapainoa kovassa vaudissa, koska nyt 30 v. myöhemmin kokeilin luistelua sitten lukiovuosien, jolloin en ollut kummoinen luistelija kehnoilla luistimilla. Hämmästykseni oli suuri, kun tuliterillä luistimilla kiisin luistinrataa ilman pelkoa kaatumisesta. Tämän taidon täytyy olla Pohjanmaalla sijaitsevan lapsuuteni mäen ansiota.

Vierailija
18/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Olen Pohjanmaalta. Lapsena laskettelurinteenä toimi pieni mäennyppylä. Mäkeä laskettiin niin ahkerasti, että nyppylä jäätyi aivan sileäksi ja vauhti oli huima. Ilmeisesti lihasmuistiini jäi taito hallita tasapainoa kovassa vaudissa, koska nyt 30 v. myöhemmin kokeilin luistelua sitten lukiovuosien, jolloin en ollut kummoinen luistelija kehnoilla luistimilla. Hämmästykseni oli suuri, kun tuliterillä luistimilla kiisin luistinrataa ilman pelkoa kaatumisesta. Tämän taidon täytyy olla Pohjanmaalla sijaitsevan lapsuuteni mäen ansiota.
[/quote]
:D

Vierailija
19/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomen tontit ovat vähemmän siistejä, siellä 18v täyttäneet lapset heitetään kunnan asuntoihin jotta tuet tulevat. Iloisuus teennäistä ja esitetään rikkaampaa kuin oikeesti ollaan. Sit myö nauretaan kaikil ja kaikkee ko myö ollaan iloisii immeisii. Leuhkoja.

länsi-suomalaiset puhuvat vähän, mutta tekevät sen minkä lupaavat. Pihapiirit siistempiä. Eivät kehu itseään eivätkä rukoile itselleen hammassäryn häipymistä ja rikkauksien saamista.

Vain savon murre on vaikeaa, jos satakuntalaisista sanoista ei saa selvää, niin se johtuu siitä että sanat ovat tyhmiä. Itäsuomalaisten murresanat on nohevia, koska ovat niin helkutin viisaita ja kauniita, muailman parraita! Omasta mielestään.

Vierailija
20/154 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-suomalaisilla oli 1970-luvulle asti russakoita kodeissaan. Nykyisin russakoita on lähinnä Helsingissä, mikä onkin loogista, sillä helsinkiläiset ovat idästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan