Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio vai yritys alatiesynnytykseen - en tiedä! :(

Vierailija
12.07.2015 |

Raskauden puoliväli alkaa häämöttää ja yhä enemmän mietin tulevaa synnytystä.

Pohjustuksena, raskaus sai alkunsa pitkän yrityksen jälkeen. Kolme vuotta meni tuloksetta ja käytiin jo hakemassa lähetteet tutkimuksiin, kun yllättäen tulinkin luomusti raskaaksi. Tunnelma on ollut veitsen terällä taiteilua, menetyksen pelko on ollut mukana koko ajan. Jos tämän menetän, kuka tai mikä takaa että enää koskaan tulen uudelleen raskaaksi?

Synnytykseen suhtauduin ensin positiivisin mielin, mutta se alkoi mietityttää yhä enemmän ja enemmän. Nyt se on alkanut oikeastaan jo pelottaa. En pelkää vammoja tai repeämiä, suurin osa paranisi varmasti ajan kanssa, minä pelkään lapsen menettämistä/lapsen vammautumista. Ilmeisesti osa synnytyksistä menee niin pahasti päin honkia, että lopulta (mikäli lääkäri panttaa sektiota viimeiseen asti) lapsesta tulee hapenpuutteen takia vaikeasti vammainen aivovaurion takia, tai sitten jopa kuolee.

Sektio käy koko ajan siis mielessä, mutta samaan aikaan olen päässyt seuraamaan sisareni sektiosta paranemista, joka hänellä oli todella vaikeaa ja kivuliasta. Hänellä siis lapsi ei mahtunut tulemaan ulos ja lopulta mentiin kiireesti sektioon. Tässäkin tapauksessa pelkoani lisää se, että jos hänelläkään ei mahtunut tulemaan ulos, niin mitenkä sitten minulla? Kuinka paljon ruumiinrakenne sitten on yhteneväistä sisaruksilla, sitä on mahdotonta etukäteen sanoa.

En siis todellakaan tiedä mitä tehdä. Haluaisin mennä normaaliin alatiesynnytykseen reippain mielin, mutta pelkään niin hemmetisti lapsen puolesta. Sektio olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta onko paraneminen tosiaan aina niin kivuliasta, ettei pysty itsenäisesti toimimaan kolmenkaan viikon päästä leikkauksesta?

Miten te muut samassa tilanteessa olette päättäneet ja miten sitten lopulta kävi? Pelkopolille sain jo lähetteen, kun neuvolassa tämän otin puheeksi.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:09"]

Tälle riskien liioittelulle ja vainoharhaisuudelle on tosiaan nimi ja se on synnytyspelko. Missään länsimaassa, jossa sektioiden määrä on kasvanut, ei ole lapsikuolleisuus vähentynyt vaan mm. äitikuolleisuus kasvanut.

[/quote]

Pistäppä lähdettä noin poskettomalle väitteelle. On tutkimuksin todettu, että suunniteltu sektio on turvallisin lapselle, ja keskimäärin yhtä turvallinen kuin alatiesynnytys äidille, sekä poistaa mahdollisuuden synnytysvammoihin kokonaan.

[/quote]

Tähän en jaksa uskoa, että mahdollisuus poistuisi kokonaan esim. erittäin harvinainen mutta silti mahdollinen lapsivesiembolia.

[/quote]

Mitä hittoa oikein horiset?  Lapsivesiembolialle altistavia tekijöitä ovat ylivoimakkaat supistukset ja runsas lapsivedenmäärä. Jos synnytystapana on elektiivinen sektio, eiköhän tuo käytännössä estä tuonkin?

Vierailija
62/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:45"]Totuus on, että suunniteltu sektio on turvallisin tapa synnyttää. Enpä ole koskaan kuullut että siinä olisi mikään mennyt pieleen. Alatiesynnytyksessä sen sijaan tutuilla kaikenlaisia kauhutarinoita. Esim. kahdella vauva elvytetty henkiin, yksi sai cp vamman hapenpuutteen takia jne. Nykyään synnytykset päättyy tosi usein hätäsektioon, jossa ongelmana on lähinnä se että on yritetty luomusti liian pitkään ja sekä äiti että lapsi ovat jo huonossa hapessa. Itselläni on kolme muksua, kaikki syntyneet suunntellulla sektiolla, eikä mitään ongelmia. Olin paljon nopeamin kunnossa kun alateitse synnyttäneet, eikä niistä leikkauksista jäänyt kun pieni arpi, joka ei edes näy. Minulla on myös muutama ystävä, jolla repesi alapää niin pahasti synnytyksessä, että jouduttiin leikkauksella korjamaan. Ei sekään kivaa ole. Suosittelen lämpimästi sektiota (suunniteltu semmoista). Temppiä:)
[/quote]

Olit nopeammin kunnossa kuin alateitse synnyttäneet? Eli heti kunnossa? Itse olin alatiesynnytyksen jälkeen heti toimintakuntoinen: kävelin suihkuun, kävin vessassa normaalisti ja pääsin heti hoitamaan vauvaa. Ei ongelmia istumisessa, tms. Vaikea kuvitella, että sektion jälkeen voisi heti kävellä leikkaussalista suihkuun ja pissille ja siitä nostelemaan vauvaa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:54"]

Tälle riskien liioittelulle ja vainoharhaisuudelle on tosiaan nimi ja se on synnytyspelko. Missään länsimaassa, jossa sektioiden määrä on kasvanut, ei ole lapsikuolleisuus vähentynyt vaan mm. äitikuolleisuus kasvanut.

[/quote]

Pistäppä lähdettä noin poskettomalle väitteelle. On tutkimuksin todettu, että suunniteltu sektio on turvallisin lapselle, ja keskimäärin yhtä turvallinen kuin alatiesynnytys äidille, sekä poistaa mahdollisuuden synnytysvammoihin kokonaan.

[/quote]

Tähän en jaksa uskoa, että mahdollisuus poistuisi kokonaan esim. erittäin harvinainen mutta silti mahdollinen lapsivesiembolia.

[/quote]

Mitä hittoa oikein horiset?  Lapsivesiembolialle altistavia tekijöitä ovat ylivoimakkaat supistukset ja runsas lapsivedenmäärä. Jos synnytystapana on elektiivinen sektio, eiköhän tuo käytännössä estä tuonkin?

[/quote]

Artikkelista, jossa luki näin: Lapsivesiembolia tarkoittaa sitä, että lapsivettä ja/tai sen sisältämiä partikkeleita pääsee äidin verenkiertoon, mikä yleensä tapahtuu vasta kun synnytys on kunnolla käynnissä voimakkaine supistuksineen ja/tai sektion yhteydessä.

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Anna jokin linkki, missä kerrotaan kaikkien synnytysvammojen poistuvan elektiivisellä kokonaan sekä vauvan että äidin osalta. Itse en ole sellaista löytänyt.

Vierailija
64/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, menin itse keskustelemaan peloista sinne synnärille jo etukäteen. Siihen varattiin aika.

päädyin alatiesynnytykseen. No, synnytyssalissa kävi niin, että lapsen syke supistuksissa laski. Ja lääkäri sanoi, että hätäsektioon. No, sitten kuitenkin kätilö hieman minua auttoi ja sanoi, että voisin kokeilla ponnistaa. Sitten vauva jo olikin tulossa. Ja, kun lääkäri tuli taikaisin huoneeseen, niin tuli auttamaan synnytyksessä. Hienosti meni ja hieno lapsi tuli.

se sykkeen aleneminen johtui siitä, että napanuora oli lapsen olkavarren ympärillä. Lääkäria oletti sen olleen vauvan kaulan ympärillä.

jos käyt etukäteen peloista puhumassa, niin osaavat jo ennakoida asiaa siellä synnärillä. Kaksi seuraavaa lasta synnytin alatiesynnytyksellä.

jos siellä on jotain häikkää...vauva väärässä asennossa, niin oletettavasti et edes saa synnyttää alateitse. kaikissa synnytyksissä on riski. Ei kaikkeen voi ennakoida. Mutta yrittävät kaikki parhaansa.

Vierailija
65/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:45"]Totuus on, että suunniteltu sektio on turvallisin tapa synnyttää. Enpä ole koskaan kuullut että siinä olisi mikään mennyt pieleen. Alatiesynnytyksessä sen sijaan tutuilla kaikenlaisia kauhutarinoita. Esim. kahdella vauva elvytetty henkiin, yksi sai cp vamman hapenpuutteen takia jne. Nykyään synnytykset päättyy tosi usein hätäsektioon, jossa ongelmana on lähinnä se että on yritetty luomusti liian pitkään ja sekä äiti että lapsi ovat jo huonossa hapessa. Itselläni on kolme muksua, kaikki syntyneet suunntellulla sektiolla, eikä mitään ongelmia. Olin paljon nopeamin kunnossa kun alateitse synnyttäneet, eikä niistä leikkauksista jäänyt kun pieni arpi, joka ei edes näy. Minulla on myös muutama ystävä, jolla repesi alapää niin pahasti synnytyksessä, että jouduttiin leikkauksella korjamaan. Ei sekään kivaa ole. Suosittelen lämpimästi sektiota (suunniteltu semmoista). Temppiä:) [/quote] Olit nopeammin kunnossa kuin alateitse synnyttäneet? Eli heti kunnossa? Itse olin alatiesynnytyksen jälkeen heti toimintakuntoinen: kävelin suihkuun, kävin vessassa normaalisti ja pääsin heti hoitamaan vauvaa. Ei ongelmia istumisessa, tms. Vaikea kuvitella, että sektion jälkeen voisi heti kävellä leikkaussalista suihkuun ja pissille ja siitä nostelemaan vauvaa ;)

[/quote]

Ei tuo mun mielestä kovin ihmeelliseltä kuulosta. Mulle tehtiin sektio nukutuksessa (allergia puuduteaineelle) ja olin toki tokkurassa jonkin aikaa leikkauksen jälkeen, mutta aamukymmeneltä tehdyn sektion jälkeen olin osastolla jo iltapäivällä hoitamassa omaa vauvaa, ja vierihoidossa tämä oli koko ajan. Isi hoiti vauvaa sillä aikaa kun minä torkuin. :D Ja minä tuosta iltapäivästä eteenpäin. Päivällinen tuotiin tarjottimella sängyn viereen, mutta iltapala piti jo hakea itse, samoin kaikki sapuskat seuraavasta aamusta eteenpäin.

Että jos tuo muutama tunti tuossa eroa tuleekin ja se, että haavaa ei saanut ekana päivänä kastella, niin olkoon. Harvalla tulee suunnitellussa sektiossa hiki, eikä eritteet tursu joka reiästä. Suihkussahan käydään just ennen sektiota, joten vuorokausi tuli sitten väliä suihkulle ennen ja jälkeen sektion.

Huomaathan, että sektioni oli siis suunniteltu, ei kiireellinen eikä hätäleikkaus. Mulla on näitä kokemuksia takana neljä ja jokainen saman kohtalon kokenut oli kyllä ihan yhtä reippaassa kunnossa yhtä nopeasti. 

Vierailija
66/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Artikkelista, jossa luki näin: Lapsivesiembolia tarkoittaa sitä, että lapsivettä ja/tai sen sisältämiä partikkeleita pääsee äidin verenkiertoon, mikä yleensä tapahtuu vasta kun synnytys on kunnolla käynnissä voimakkaine supistuksineen ja/tai sektion yhteydessä.
Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Anna jokin linkki, missä kerrotaan kaikkien synnytysvammojen poistuvan elektiivisellä kokonaan sekä vauvan että äidin osalta. Itse en ole sellaista löytänyt.[/quote]

En ole tuo jolle tämän aivopierusi heitit, mutta lue tuo ylempi linkkivinkki, ihan yhtä turvallisia ovat sekä suunniteltu sektio sekä alatiesynnytys.

P.S. Yleensä laitetaan lähdelinkki, jos ei ole omaa viisasta tietoa...

Vierailija
67/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:54"]

[/quote]

....

Pelkopolilla kerrottiin sektion olevan suuri ja vaarallinen leikkaus. Haavatulehdukset yleisiä. Kun sektio oli myönnetty, sain esitteen, jossa kerrottiin sektion olevan rutiinileikkaus, jota ei kannata pelätä. Haavatulehdukset harvinaisia.

Eli se sektio on suuri leikkaus, jos äiti haluaa sitä. Jos lääkäri määrää, se muuttuukin pieneksi rutiinileikkaukseksi. Jepjep.

[/quote]

nyt meni pullat ja vellit sekaisin. Siinä  vaiheessa, kun lääkäri päätyy hätäsektioon...ajattelisin näin...siinä vaiheessa vauvalla tai äidillä on hätä. Siinä vaiheessa sektioon on turvallisempi vaihtoehto. Siinä vaiheessa alateitse on riskimoi. Lääkäri tekee siinä tilanteessa riskiarvion. Jos olisi mennyt sunnitellusti, niin ei tarvittaisi hätäsektiota. Kyseessä voi olla hengenhätä. 

Vierailija
68/81 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Anna jokin linkki, missä kerrotaan kaikkien synnytysvammojen poistuvan elektiivisellä kokonaan sekä vauvan että äidin osalta. Itse en ole sellaista löytänyt.[/quote]

En ole tuo jolle tämän aivopierusi heitit, mutta lue tuo ylempi linkkivinkki, ihan yhtä turvallisia ovat sekä suunniteltu sektio sekä alatiesynnytys.

P.S. Yleensä laitetaan lähdelinkki, jos ei ole omaa viisasta tietoa...

[/quote]

Sori, linkki tässä http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Lapsivesiembolia-on-erittain-harvinainen-komplikaatio/ ja kerroin kyllä että lukemani artikkeli enkä väittänyt omaksi tiedoksi. Siitä en lähtenyt vastaan väittämään, että suunniteltu ja alatie olisivat yhtä turvallisia tai toinen olisi turvallisempi, vaan siitä että suunniteltu sektio poistaisi kaikkien synnytysvammojen mahdollisuuden kokonaan. Ei sellaista synnytystä ole olemassakaan.

Vierailija
69/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä luetko ap enää tätä mutta todella hienoa, että olet menossa pelkopolille.

Kauhutarinoita löytyy synnytyksistä aina sekä alatietsynnytyksistä että sektioista mutta onneksi myös paljon hyviä tai voittopuolisesti hyviä tarinoita. Jos on syytä epäillä, että lantiosi esimerkiksi olisi erityisen ahdas sitä varmasti voidaan raskauaikana selvittää. Yleisesti alatiesynnytys lienee turvallisin vaihtoehto mutta toki on myös poikkeustilanteita. Kannattaa muistaa, että täällä internetin ihmemaassa jyrää helposti myös vääriä luuloja sektion vaarattomuudesta.

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan normaaliin synnytyksen fysiologiseen kulkuun. Voisit esimerkiksi lueskella Malla Rautaparran Raskaus, synnytys, äitiys kirjaa. Myös vaikka Maija Buttersin Väkevä hauras kirja on mielenkiintoinen vaikka siinä ei niin paljon käytännön ohjeita ole kuin tuossa toisessa. Myös Bebesinfon nettisivuilta löytyy paljon tietoa ja sieltä ainakin ehkä löytää vinkkejä asioista, joista haluaisi lisätietoa.

Suosittelen myös jotakin synnytysvalmennuskursseja (muitakin kuin neuvolan). Nykyisin on vaikka mitä tarjolla ja esimerkiksi jooga raskaanaoleville on hyödyllistä synnytystä ajatellen. Toki synnytyksessä ei voi moneen asiaan vaikuttaa mutta osittain myös voi jopa vauvan asentoon ja tarjontaan voi vaikuttaa tietynlaisilla asennoilla yms. On myös hyvä tietää, että esimerkiksi sikiön sydänäänten lasku on normaalia synnytyksessä ja tietynasteinen rasitus on jopa suotavaa vauvalle synnytyksessä. Rasitus auttaa vauvaa ulkomaailman kohtaamiseen.

Suosittelen ainakin miettimään vielä alatiesynnytystä. Se ei ole riskitön tapa saattaa lapsi maailmaan (riskitöntä tapaa kun ei olekaan) mutta siinä on vauvan ja äidin kannalta ehdottomia etuja. Omasta mielestäni erittäin tärkeä on se, että alatiesynnytys helpottaa useimmiten huomattavasti imetyksen alkutaivalta. Synnytyskanavasta lapsi saa myös hyödyllistä bakteeriflooraa.

Vierailija
70/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:26"]Pelkopolille on tosiaan lähete jo pistetty, mutta sieltä taas ei saa kenenkään omakohtaisia kokemuksia ja ilmeisesti kuitenkin lempeästi tyrkkivät alatiesynnytyksen suuntaan, oli pelko mikä tahansa (näin olen ymmärtänyt).

[/quote]

Lempeästi tyrkkivät...? "Kato ku susta tulisi parempi äiti jos sä nyt vaan suostuisit synnyttämään" suora lainaus pelkopolin kätilön suusta.

Vierailija
71/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä ei ehkä ole paras paikka sulle miettiä vaihtoehtoja. Sinun ongelma on nimenomaan pelko menettää lapsi, ei synnyttäminen tai sektio. Sun pitää vaan luottaa siihen että luonto ja kätilöt hoitavat. Tottakai voi jänskättää etukäteen mutta luota itseesi äläkä mieti liikaa! Tämä oli mullakin se tärkein oivallus ja loppuraskaudesta en pelännyt yhtään. Rennompaa loppuraskautta!

Vierailija
72/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi lasta, toinen syntyi suunnitellulla sektiolla (iso vauva), toinen normaalisti. Molemmat synnytykset sujuivat hyvin, toivuin kummassakin tapauksessa täysin parissa viikossa. Lapset terveitä. Hoito hyvää. Kannattaa nyt varmaan kuunnella terveydenhuoltonenkikökuntaa eikä av-mammojen kauhutarinoita. Elämää ei voi ennakoida, jos joku menee pieleen sen vuoksi, että pelottelujen vuoksi haluat ehdottomasti pitää oman pääsi, tulet katumaan sitä loppuiäksi. Sitä paitsi synnytys on vasta ensimmäinen etappi, todelliset haasteet tulevat vasta sen jälkeen...

Vierailija
73/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 07:52"]

Ap, tämä ei ehkä ole paras paikka sulle miettiä vaihtoehtoja. Sinun ongelma on nimenomaan pelko menettää lapsi, ei synnyttäminen tai sektio. Sun pitää vaan luottaa siihen että luonto ja kätilöt hoitavat. Tottakai voi jänskättää etukäteen mutta luota itseesi äläkä mieti liikaa! Tämä oli mullakin se tärkein oivallus ja loppuraskaudesta en pelännyt yhtään. Rennompaa loppuraskautta!

[/quote]

Minä olen synnyttänyt kohtuun kuolleen (rv40+1) vauvan. Myöhemmissä raskauksissa olen nimenomaan pelännyt lapsen menettämistä, en suinkaan synnyttämistä. Koskaan ei käynyt edes mielessä, että haluasin sektion "lapsen pelastamiseksi". Lapsen voi menettää niin monessa kohtaa, se synnytys on vain yksi niistä.

Vierailija
74/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luonnollisesta asiasta tehdään pelottavaa ja poikkeavaa. Valtaosa vauvoista syntyy terveinä alateitse. Täällä moititaan äitejä, joilla synnytys mennyt tavanomaisesti ja toipuminen ollut nopeaa. Olen synnyttänyt kaikki lapseni alakautta ja ainoa kivunlievitys on ollut yhden kerran paracervikaalipuudutus. Muut kerrat lämpötyynyä ja akvarakkuloita. Viimeisin jälkeen lähdin seuraavana päivänä kotiin. Lasten synnyttyä olen ollut heti jalkeilla ja suihkussa, näin on ollut synnärillä muittenkin äitien kohdalla. Olisin pettynyt ollut, jos leikkaus olisi pitänyt tehdä, mutta tietysti hätätilanteessa se on pakko.

Vierailija
75/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:33"]

Alatiesynnytyksestä toivuin itse nopeasti. Samana päivänä kävin suihkussa, istuin, kakkasin, söin ja kävelin normaalisti enkä tarvinnut edes buranaa. Kotiutumispäivänä kävelin jo 6km. Se mitä parin pisteen vauvalle kävi on toinen tarina... Hapenpuute pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen, napanuora kaulan ympärillä, tehohoitojakso ja pitkä sairaala-aika.

[/quote]

Tässä kyllä syyllistän hoitohenkilökuntaa, että eivät huomanneet tilannetta ajoissa. Heidän olisi pitänyt tehdä päätös sektiosta synnytyksesi yhteydessä. Toivottavasti lapsesi on toipunut tuosta kaikesta.

Vierailija
76/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päädyttiin hätäsektioon koska lapsi ei mahtunut, ja mulle on tehty synnytystapa-arvio ja lapsi oli huomattavasti oletettua pienempi. Lapsi alle kolme kiloinen. Lapsella diagnoosi vaikea hapenpuute, tämä johtuu vain alatiesynnytyksestä, lapsi oli lähellä kuolemaa, 2 pisteen vauva. Seuraava sektiolla, en halua että toinen lapseni joutuu hengenvaaraan.

Vierailija
77/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:48"]

Harmi, että kakkone unohti kertoa, että 30% alateitse syntyneistä vauvoista kärsii eriasteisista synnytyksen aiheuttamista vaurioista.

Sektioiden komplikaatioista suurin osa johtuu siitä, että ensin yritettiin alatiesynnytystä, mutta se epäonnistui.

[/quote]

Mihin perustuu tuo väite 30% alateitse synnytettyjen vauvojen vaurioista?

Vierailija
78/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:38"]

Miksi luonnollisesta asiasta tehdään pelottavaa ja poikkeavaa. Valtaosa vauvoista syntyy terveinä alateitse. Täällä moititaan äitejä, joilla synnytys mennyt tavanomaisesti ja toipuminen ollut nopeaa. Olen synnyttänyt kaikki lapseni alakautta ja ainoa kivunlievitys on ollut yhden kerran paracervikaalipuudutus. Muut kerrat lämpötyynyä ja akvarakkuloita. Viimeisin jälkeen lähdin seuraavana päivänä kotiin. Lasten synnyttyä olen ollut heti jalkeilla ja suihkussa, näin on ollut synnärillä muittenkin äitien kohdalla. Olisin pettynyt ollut, jos leikkaus olisi pitänyt tehdä, mutta tietysti hätätilanteessa se on pakko.

[/quote]

Sulta meni nyt valitettavasti viestien sävy kokonaan ohitse. On hienoa, jos synnytyksestä toipuu nopeasti, oli synnytystapa mikä hyvänsä. Tässäkin ketjussa valitettavasti nämä luomusynnyttäjät hehkuttavat nopeasti ja helposti sujunutta synnytystä, jossa mitään ei ole revennyt eikä komplikaatioita ole ilmennyt. Samaan hengenvetoon haukutaan sektio pelkureiden puuhaksi.

Synnytyskomplikaatiot ovat yleistyneet myös alatiesynnytyksissä, luonnollisuudestaan huolimatta. Valtaosa vauvoista syntyy kyllä terveenä ja äitikin toipuu, mutta on niitä pieleen menneitä synnytyksiäkin jokaisessa sairaalassa.

Mun 4 sektiota meni hyvin, viimeisimmällä vieruskaverilla sektio pelasti lopulta vauvan, mutta jääräpäiset kätilö ja lääkäri melkein tappoivat molemmat, kun eivät uskoneet äidin sanaa siitä, että joku on pielessä. Vauva ei mahtunut syntymään, ja näppärät päättivät avustaa imukupilla. Imukuppi repi vauvan päänahan irti ja äiti kärrättiin hätäsektioon. Oli itselläkin itku kurkussa, kun seurasi tuoretta äitiä morfiinipöllyissä olevan vauvan kanssa, kipuja sentään lääkitsivät mutta miettikää millainen alku elämälle... Tämä siis NKL:lla reilu vuosi sitten.

Vierailija
79/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika korkeilla prosenteilla äitejä repeää alapää ihan kunnolla... 35-41% äideistä saa repeämän myös pyllypuolelle, vaikkei se päällepäin näkyisikään. Ja sitten kun on pakko hehkuttaa sitä täydellistä synnytyskokemusta, eikä kehdata edes jälkeenpäin valittaa revenneestä alapäästä, ei nämä tapaukset edes tule kirjoihin mihinkään.

http://parenting.blogs.nytimes.com/2012/10/24/an-unspoken-risk-of-vaginal-birth/?_r=0

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199312233292601

Vierailija
80/81 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 07:52"]Ap, tämä ei ehkä ole paras paikka sulle miettiä vaihtoehtoja. Sinun ongelma on nimenomaan pelko menettää lapsi, ei synnyttäminen tai sektio. Sun pitää vaan luottaa siihen että luonto ja kätilöt hoitavat. Tottakai voi jänskättää etukäteen mutta luota itseesi äläkä mieti liikaa! Tämä oli mullakin se tärkein oivallus ja loppuraskaudesta en pelännyt yhtään. Rennompaa loppuraskautta!
[/quote]
Nokun se luonto nimenomaan hoitaa alatiesynnytyksessä osan hautaan... Se oli ennen hyvinkin tavallinen kuolinsyy naiselle ja lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi