Sektio vai yritys alatiesynnytykseen - en tiedä! :(
Raskauden puoliväli alkaa häämöttää ja yhä enemmän mietin tulevaa synnytystä.
Pohjustuksena, raskaus sai alkunsa pitkän yrityksen jälkeen. Kolme vuotta meni tuloksetta ja käytiin jo hakemassa lähetteet tutkimuksiin, kun yllättäen tulinkin luomusti raskaaksi. Tunnelma on ollut veitsen terällä taiteilua, menetyksen pelko on ollut mukana koko ajan. Jos tämän menetän, kuka tai mikä takaa että enää koskaan tulen uudelleen raskaaksi?
Synnytykseen suhtauduin ensin positiivisin mielin, mutta se alkoi mietityttää yhä enemmän ja enemmän. Nyt se on alkanut oikeastaan jo pelottaa. En pelkää vammoja tai repeämiä, suurin osa paranisi varmasti ajan kanssa, minä pelkään lapsen menettämistä/lapsen vammautumista. Ilmeisesti osa synnytyksistä menee niin pahasti päin honkia, että lopulta (mikäli lääkäri panttaa sektiota viimeiseen asti) lapsesta tulee hapenpuutteen takia vaikeasti vammainen aivovaurion takia, tai sitten jopa kuolee.
Sektio käy koko ajan siis mielessä, mutta samaan aikaan olen päässyt seuraamaan sisareni sektiosta paranemista, joka hänellä oli todella vaikeaa ja kivuliasta. Hänellä siis lapsi ei mahtunut tulemaan ulos ja lopulta mentiin kiireesti sektioon. Tässäkin tapauksessa pelkoani lisää se, että jos hänelläkään ei mahtunut tulemaan ulos, niin mitenkä sitten minulla? Kuinka paljon ruumiinrakenne sitten on yhteneväistä sisaruksilla, sitä on mahdotonta etukäteen sanoa.
En siis todellakaan tiedä mitä tehdä. Haluaisin mennä normaaliin alatiesynnytykseen reippain mielin, mutta pelkään niin hemmetisti lapsen puolesta. Sektio olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta onko paraneminen tosiaan aina niin kivuliasta, ettei pysty itsenäisesti toimimaan kolmenkaan viikon päästä leikkauksesta?
Miten te muut samassa tilanteessa olette päättäneet ja miten sitten lopulta kävi? Pelkopolille sain jo lähetteen, kun neuvolassa tämän otin puheeksi.
Kommentit (81)
Mun lapset syntyi kiireellisellä sektiolla perätilojen takia. Olen ihan hemmetin kipeä kuukauden. Mies hoiti vauvoja ja mä vedin buranaa+panadolia kuin karkkia. Mutta pääasia oli saada terveet lapset maailmaan ja synnyttäisin sektiolla koska vaan uudelleen. Särkylääkkeet on keksitty kipuun. Positiivinen kokemus oli mun sektio vaikka kipuilinkin pitkään :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:45"]
Totuus on, että suunniteltu sektio on turvallisin tapa synnyttää. Enpä ole koskaan kuullut että siinä olisi mikään mennyt pieleen. Alatiesynnytyksessä sen sijaan tutuilla kaikenlaisia kauhutarinoita. Esim. kahdella vauva elvytetty henkiin, yksi sai cp vamman hapenpuutteen takia jne. Nykyään synnytykset päättyy tosi usein hätäsektioon, jossa ongelmana on lähinnä se että on yritetty luomusti liian pitkään ja sekä äiti että lapsi ovat jo huonossa hapessa. Itselläni on kolme muksua, kaikki syntyneet suunntellulla sektiolla, eikä mitään ongelmia. Olin paljon nopeamin kunnossa kun alateitse synnyttäneet, eikä niistä leikkauksista jäänyt kun pieni arpi, joka ei edes näy. Minulla on myös muutama ystävä, jolla repesi alapää niin pahasti synnytyksessä, että jouduttiin leikkauksella korjamaan. Ei sekään kivaa ole. Suosittelen lämpimästi sektiota (suunniteltu semmoista). Temppiä:)
[/quote]
Siis Tsemppiä :D (ei temppiä :) )
Sectio on yksi suurimmista leikkauksista, joita voi tehdä. Se on epänormaalia ädin hormonitoiminnan takia sekä lapselle, jolta jää oma valmistautuminen syntymiseen kesken. En tajua nykyajan naisia. Jos hätää ei ole, miksi altistaa itsensä ja lapsensa tuollaiselle ylimääräiselle riskille, koska vaan "pelottaa". Tottakai se pelottaa, mutta ennen ihmiset kestivät sentään biologisen, luonnollisen tapahtuvan. Lapsia syntyy koko ajan valtavasti, suurin osa alateitse. Länsimaissa ongelmat synnytyksissä ovat harvinaisia, lapsikuolleisuus Suomessa miltein olematonta. Suosittelisin relaamaan, koska jatkuva panikointi voi vaikuttaa odotukseen ja helposti jatkuu lapsen ollessa pieni, joka myös vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen. Ja ajatteleppa. Se teille niin tärkeä lapsi voi kuolla myös synnyttyään, usean vuoden iässä! Eli laitahan foliohattu päähän jo valmiiksi.
Yksi alatie ja kolme pelkosektiota. Alatiesynnytys oli yhtä helvettiä. Kolmesta sektiosta olen toipunut alta aikayksikön. Ei ole ollut särkyä eikä ole tullut mitään komplikaatioita. Kolmen viikon kuluttua olen voinut kysyä, että mikä leikkaus - onko minulle tehty jokin leikkaus?
Kerran minut on lähetetty pelkopolillekin ja kokemukseni mukaan siellä ei ole tarkoitus poistaa synnytyspelkoa vaan saada äiti pelkäämään sektiota vielä enemmän kuin alatiesynnytystä.
Omani on vihannes sen takia etten mä saanut sektiota. Itse aavistin että kaikki ei ole hyvin, mutta neuvolassa väittivät että kyllä on ja uskoin lopuksi. No... ei todellakaan ollut, vauva oli täysin hassusa asennossa. Olen niin vihainen heille. Jos olisin saanut sektion, niin minulla olisi nyt normaali terve lapsi :(
Mä olen synnyttänyt kolmesti. Kahdesti alateitse ja kerran sektiolla. Eka oli alatiesynnytys, toka kiireellinen sektio osittain irronneen istukan vuoksi ja kolmas alateitse. Valitsin kolmannella kerralla alatiesynnytyksen juuri sen vuoksi, että sektiosta toipuminen kesti pitkään. Kesti todella pitkään ennenkuin pääsi edes normaalisti sängystä ylös. Asuimme korkean mäen päällä ja siellä olin sitten nalkissa, sillä minun oli monta viikkoa täysin mmahdotonta työntää vaunut mäkeä ylös. Raskaat kotityöt hoiti myös puoliso.
Minulla alatiesynnytyksessä ponnistusvaihe pitkittyi ja tarvittiin imukuppia avuksi. Vauvan sydänäänet kai laskivat jossain vaiheessa, itse en siinä tilanteessa paljon tajunnut mutta niin epikriisissä lukee. Aloin olla siinä vaiheessa niin voipunut, että olisi kernaasti kelvannut sektiokin, kunhan saa homman loppuun, vaikka etukäteen pelkäsin sektiota paljon enemmän kuin alatiesynnytystä. Ponnistusvaihe siis pitkittyi kai siksi, että olin jo niin väsynyt pitkähkön avautumisvaiheen ja loppuraskauden huonosti nukuttujen öiden jäljiltä, ettei kohtukaan jaksanut supistella kunnon voimalla...
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Selvisin pienellä repeämällä, vaikkakin verta menetin aika paljon kun repeämään sattui joku verisuoni sopivasti. Paranin tosi nopeasti. Vauvalla oli keltaisuutta ja unisuutta ihan synnytyksestä riippumattomista syistä. Joskus olin huolissani, ehtikö synnytyksessä aiheutua jotain haittaa lapselle. Mutta kun lapsi on ehtinyt jo teini-ikään ja päihittää monissa älyä vaativissa jutuissa vanhempansa, eipä tuo enää huoleta :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:52"]
Hätäsektiossa äidin tai lapsen tai molempien todennäköisyys kuolla ilman ko. leikkausta on 100%. Siksi sektioihin liittyy kohonnut kuolleisuusriski: ei sen sektion takia vaan sen sektioon johtaneen syyn takia. Sekä äiti että lapsi kuolevat, jos istukka repeää eikä tehdä sektiota. Mutta koska noissa tapauksissa ei alatiesynnytetä vaan yritetään pelastaa äiti ja lapsi, niin sektiokuolleisuus kohoaa. Aina ei ehditä ajoissa, koska moni kätilö haluaa pitkittää sektiopäätöstä, vaikka äiti olisi käytännössä tajuton.
[/quote]
Juuri näin.
t. lapsensa kalkkiviivoilla menettänyt
Tälle riskien liioittelulle ja vainoharhaisuudelle on tosiaan nimi ja se on synnytyspelko. Missään länsimaassa, jossa sektioiden määrä on kasvanut, ei ole lapsikuolleisuus vähentynyt vaan mm. äitikuolleisuus kasvanut.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:54"]
Sectio on yksi suurimmista leikkauksista, joita voi tehdä. Se on epänormaalia ädin hormonitoiminnan takia sekä lapselle, jolta jää oma valmistautuminen syntymiseen kesken. En tajua nykyajan naisia. Jos hätää ei ole, miksi altistaa itsensä ja lapsensa tuollaiselle ylimääräiselle riskille, koska vaan "pelottaa". Tottakai se pelottaa, mutta ennen ihmiset kestivät sentään biologisen, luonnollisen tapahtuvan. Lapsia syntyy koko ajan valtavasti, suurin osa alateitse. Länsimaissa ongelmat synnytyksissä ovat harvinaisia, lapsikuolleisuus Suomessa miltein olematonta. Suosittelisin relaamaan, koska jatkuva panikointi voi vaikuttaa odotukseen ja helposti jatkuu lapsen ollessa pieni, joka myös vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen. Ja ajatteleppa. Se teille niin tärkeä lapsi voi kuolla myös synnyttyään, usean vuoden iässä! Eli laitahan foliohattu päähän jo valmiiksi.
[/quote]
Joo pilkkaa vaan. Lapsikuolleesuus Suomessa on vähäistä, mutta kyllä Suomessakin kuolee lapsia synnytyksessä. Ja jos lapsi kuolee synnyttyään, niin silloin se ei ole kuollut synnytyksessä. Jokainen yrittää pitää lapsensa elossa niin kohdussa, synnytyksessä kuin synnytyksen jälkeenkin.
Pelkopolilla kerrottiin sektion olevan suuri ja vaarallinen leikkaus. Haavatulehdukset yleisiä. Kun sektio oli myönnetty, sain esitteen, jossa kerrottiin sektion olevan rutiinileikkaus, jota ei kannata pelätä. Haavatulehdukset harvinaisia.
Eli se sektio on suuri leikkaus, jos äiti haluaa sitä. Jos lääkäri määrää, se muuttuukin pieneksi rutiinileikkaukseksi. Jepjep.
Kolme lasta olen alakautta synnyttänyt ilman kipulääkkeitä. Voisin mennä vielä uudemmankin kerran, ei mitään kauhuja ja omin jaloin kävelin synnytyssalista osastolle.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:20"]
Eli se sektio on suuri leikkaus, jos äiti haluaa sitä. Jos lääkäri määrää, se muuttuukin pieneksi rutiinileikkaukseksi. Jepjep.
[/quote]
Voin allekirjoittaa tämän. Sairaalan potilasohjeita lukiessani sektio oli iso ja kamala asia. Hätäsektion jälkeen, mentiin olankohautuksella, että ihan rutiinihomma.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:51"]
Alatiesynnytys on turvallisempi kaikkien tilastojen mukaan. Sektiota ei saa pyytämällä. Molemmat absoluuttisia faktoja!
[/quote]
Turvallisin on suunniteltu sektio. Alatiesynnytys on vasta toiseksi turvallisin. Vaarallisin on hätäsektio eli sektioon päätynyt alatiesynnytyksen yritys. Mutta tästähän ei saa Suomessa puhua...
Kaksi alatie synnytystä takana päin ja kolmas edessä.. hyvin jopa loistavasti meni onneksi toipuminen oli nopeaa tokan kohdalla lähdettiin jo puolentoista vuorokauden päästä kotiin vaikkakin minut oli nukutettu! Se ei liity itse synnytykseen mitenkään miksi nukutettiin..
Sektiossa suuremmat riskit.
Miksi ihmeessä tulet tällaiselta wt-palstalta onkimaan faktoja, ota asioista selvää ihan virallisia tahoja pitkin. Täältä voi tietysti kokemuksia kysellä, mutta naurettavaa muovata mielipiteensä vauvapalstan "faktojen" perusteella, varsinkin kun täällä käy paljon melkoisen erikoislaatuista porukkaa, useat näkökulmat täällä poikkeavat täysin siitä, mitä yleensä oikeassa elämässä tulee vastaan. Juttele asiasta neuvolassa.
Mieluummin vaikka googleta riskejä ja hyötyjä lähdekriittisesti.
Luota kätilöön ja lääkäreihin ja itseesi. He tekevät sitä työkseen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:09"]
Tälle riskien liioittelulle ja vainoharhaisuudelle on tosiaan nimi ja se on synnytyspelko. Missään länsimaassa, jossa sektioiden määrä on kasvanut, ei ole lapsikuolleisuus vähentynyt vaan mm. äitikuolleisuus kasvanut.
[/quote]
Pistäppä lähdettä noin poskettomalle väitteelle. On tutkimuksin todettu, että suunniteltu sektio on turvallisin lapselle, ja keskimäärin yhtä turvallinen kuin alatiesynnytys äidille, sekä poistaa mahdollisuuden synnytysvammoihin kokonaan.
Näille luomusynnyttäjille tiedoksi, että suunnitellusta sektiosta vs. alatiesynnytys on tehty ihan tutkimusta, ja nimenomaan vertailua näiden turvallisuudesta toisiinsa nähden.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qVMCyKyORDd1Eri-kg4jtQVrZ0fQhwllM0Cz6Y2bPhQ/edit?pli=1#gid=0
"For the following, the Nice evaluation of the available studies found no difference in risk between caesarean and vaginal delivery and the risks were very low, in all cases substantially below 1%"
ja
"What the guidelines have done is updated the information about the relative risks and benefits and it now appears that the risk profile if you like of the two ways of giving birth are relatively similar."
http://www.theguardian.com/politics/reality-check-with-polly-curtis/2011/nov/23/health
Suunniteltu sektio ei siis ole sen vaarallisempi kuin alatiesynnytyskään, sen sijaan se voi pelastaa monen lapsen vammautumiselta ja kuolemalta. Hätä- ja kiireelliset sektiot ovat sitten oma lukunsa, niitä ei pitäisi tähän sekoittaa laisinkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:09"]
[/quote]
Pistäppä lähdettä noin poskettomalle väitteelle. On tutkimuksin todettu, että suunniteltu sektio on turvallisin lapselle, ja keskimäärin yhtä turvallinen kuin alatiesynnytys äidille, sekä poistaa mahdollisuuden synnytysvammoihin kokonaan.
[/quote]
Tähän en jaksa uskoa, että mahdollisuus poistuisi kokonaan esim. erittäin harvinainen mutta silti mahdollinen lapsivesiembolia.
Totuus on, että suunniteltu sektio on turvallisin tapa synnyttää. Enpä ole koskaan kuullut että siinä olisi mikään mennyt pieleen. Alatiesynnytyksessä sen sijaan tutuilla kaikenlaisia kauhutarinoita. Esim. kahdella vauva elvytetty henkiin, yksi sai cp vamman hapenpuutteen takia jne. Nykyään synnytykset päättyy tosi usein hätäsektioon, jossa ongelmana on lähinnä se että on yritetty luomusti liian pitkään ja sekä äiti että lapsi ovat jo huonossa hapessa. Itselläni on kolme muksua, kaikki syntyneet suunntellulla sektiolla, eikä mitään ongelmia. Olin paljon nopeamin kunnossa kun alateitse synnyttäneet, eikä niistä leikkauksista jäänyt kun pieni arpi, joka ei edes näy. Minulla on myös muutama ystävä, jolla repesi alapää niin pahasti synnytyksessä, että jouduttiin leikkauksella korjamaan. Ei sekään kivaa ole. Suosittelen lämpimästi sektiota (suunniteltu semmoista). Temppiä:)