Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikean kassojen pistokokeet

Vierailija
12.07.2015 |

Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista asiakasta kyllä informoidaan valvontakameroista sekä SATUNNAISISTA pistotarkastuksista. Käyn kuukausittain ikeassa ostoksilla ja pikakassalla ei pääse skannaus vaiheeseen ennen kuin hyväksyy tiedon tarkastuksista. Eiköhän Ikeassa kaikki lakipykälät ole huolella luettu, jottei kenenkään perusoikeuksia loukattaisi.

Vierailija
62/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"]Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet. [/quote] EI saa sittenkään tutkia vaikka olisi minkälaiset todisteet. Se oikeus on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan viranomaiselle. Jos asiakas ei halua laukkuaan näyttää, niin silloin ei voi muuta kuin kutsua poliisi paikalle ja toivoa, että muilta kiireiltään kerkiäisivät.

[/quote]

Kyllä poliisi tulee, sitten kun joutaa. Asiakas odottaa tällöin jossain vartijankopissa poliisia, jonka tuloon voi kestää 10min tai 2 tuntia. Jokainen saa itse valita, antaako vartijan kurkata kassiinsa vai istuuko mieluummin sen kaksi tuntia odottamassa virallista kassintarkastajaa paikalle.
[/quote]

Paitsi että poliisia ei ole pakko jäädä odottelemaan. Pelkkä vartijan epäily ei riitä silloin, kun asiakasta fyysisesti estetään lähtemästä, vaan pitää olla todisteet, omin silmin nähty näpistys tai vaikka kameroiden kautta.
Jos todisteet eivät olekaan valideja eli asiakkaalta ei varastettua tavaraa löydy, on vartija pahoissa vaikeuksissa, jos on käynyt käsiksi tai esim. ohjannut kädestä vartijakoppiin.

Vartija ei saa laukulle mennä, eikä ilman vedenpitäviä todisteita voi pakottaa jäämään odottamaan poliisia. Pyytää, käskeä ja vaikka huutaa voi aina, totella ei tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaalla on oma vastuu tuotteiden piippaamisesta. Minua on aina autettu pikakassalla. Kerran minulla oli yksi 10e tuote piipattu vahingossa kahteen kertaan ja myyjä huomasi sen ja poisti sen kuitilta. Tehokasta ja huomaavaista porukkaa!

Vierailija
64/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:23"]

Se siinä haittaa, kun kaikki eivät tee niin. Miksi minulta voisi tulla pyytelemään jotain laukun sisältöä mutta sitä ei tehtäisi kaikille? Silloin minut siinä leimataan mahdolliseksi varkaaksi muiden joukosta ja se on loukkaavaa.

[/quote]

Kieltäydytkö liikennepoliisin tekemistä satunnaisista puhalluskokeista?

Vierailija
65/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kuulla näistä pistokokeista vasta tästä ketjusta 12.7., sitä ennen en edes tiennyt että sellaisia tehdään. Mikä tsägä että käytiin pitkästä aikaa Ikeassa 24.7. ja päädyttiin pistotarkastukseen :D oltiin rauhallisten lasten (1v ja 2v) kanssa, eli kukaan ei huutanut tai mesonnut eikä ollut kiire minnekään. Kassiani eivät katsoneet (jossa oli vain lasten tavaroita). Ostoksia oli huikeat 3kpl ja myyjä vähän naureskeli että eipä teillä kauheesti ollutkaan ennen kun päästi meidät jatkamaan.

Vierailija
66/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:23"]

Se siinä haittaa, kun kaikki eivät tee niin. Miksi minulta voisi tulla pyytelemään jotain laukun sisältöä mutta sitä ei tehtäisi kaikille? Silloin minut siinä leimataan mahdolliseksi varkaaksi muiden joukosta ja se on loukkaavaa.

[/quote]

Kieltäydytkö liikennepoliisin tekemistä satunnaisista puhalluskokeista?
[/quote]
Eikös siitäkin saa kieltäytyä?

Vierailija
67/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään tällaisesta käytännöstä :O olen Kuopion Ikeassa parin vuoden sisään käynyt 15 kertaa, enkä ole tarkastuksiin törmännyt. Ja olen kyllä mielestäni epäilyttävän näkönen, lävistyksiä ja mustia vaatteita ja kasa muita ostoksia kädessä. Käyn kyllä Ikeassa lähes aina vasta illalla kun sielä on vähän porukkaa, ehkä se vaikuttaa

Vierailija
68/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:35"]

En ole koskaan ollut pistokokeessa tai nähnyt kenenkään joutuvan sellaiseen. Tosin en kuulu tuijottajiin.

Harmillinen tilanne. Ehkä vaunukansa varastaa paljon Ikeasta?

[/quote]

No mulla ei ollut vaunuja, hoitolaukku oli ostoskärryissä. Enkä ole tuijottelijakaan.

-Jokuhan mussa kuitenkin näyttää kiinnostavan. Ap-

Tarkastaja halus pyytää sut treffille tietenkin! Oliko mies vai nainen? :D :D

Vierailija
69/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"]

Huoh...

Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka.

[/quote]

Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin.

Vierailija
70/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet.

Vierailija
71/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"]

Huoh...

Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka.

[/quote]

Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin.

[/quote]

Paitsi että poliisi ei tule paikalle koska kukaan ei ole nähnyt asiakkaan varastavan.

Ja siitä kassan luota voi ihan vapaasti kävellä pois parkkipaikalle autolleen. Luuletko että jollain olisi muka valta estää se jollain tavalla -ehei! Vartijan/kassatytön ääntelyt ovat pyyntöjä, eivät mitään muuta. Jos joku väkivalloin estää poistumisesi niin SE on kyllä ihan oikeasti rikosilmoituksen paikka -ja vartijat sen oikein hyvin tietävät.

Myymälävarkauksien määrä lienee se minkä kerroit mutta mitä se tähän liittyy? Tässä on kyse siitä että että laukkuaan ei tarvitse näyttää ja että paikalta voi poistua täysin vapaasti.

Vierailija
72/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"]

Huoh...

[/quote]

[/quote]

Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä.

Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista.

Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan.

Vierailija
73/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:35"]

En ole koskaan ollut pistokokeessa tai nähnyt kenenkään joutuvan sellaiseen. Tosin en kuulu tuijottajiin.

Harmillinen tilanne. Ehkä vaunukansa varastaa paljon Ikeasta?

[/quote]

No mulla ei ollut vaunuja, hoitolaukku oli ostoskärryissä. Enkä ole tuijottelijakaan. Jokuhan mussa kuitenkin näyttää kiinnostavan. Ap
[/quote]
Ehkä ootkin niin köyhän näköinen lapsinesi, että arvelevat sun vähän kaunistelevan pikakassakuittia? En tarkoita kettuilla!

Vierailija
74/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"]

Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet.

[/quote]

Tämän vartijatkin oikein hyvin tietävät mutta luottavat siihen että lammasmaiset suomalaiset eivät tunne oikeuksiaan.

Vierailija
75/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"]

Huoh...

[/quote]

[/quote]

Edes poliisi ei saa tonkia laukkuja. Ainoastaan mikäli on todisteita siitä , että olet varastanut.

Vierailija
76/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"]

Huoh...

[/quote]

[/quote]

Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä.

Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista.

Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan.
[/quote]

Eikös se suostumus pistotarkastukseen anneta silloin, kun tekee valinnan ja käyttää itsepalvelukassaa? Näin muistaisin lukeneeni jostain kyltistä tms. Ja en ymmärrä mitä vauhkoatte, sillä ei niitä pistotarkastukseen valittuja epäillä mistään näpistyksestä, vaan tsekataan ettei ESIM epähuomiossa ole jäänyt mikään tuote piippaamatta. Turha tulistua asiasta, jos on kerta puhtaat jauhot pussissa!

Vierailija
77/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"] Huoh... Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka. [/quote] Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin. [/quote] Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä. Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista. Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan. [/quote] Eikös se suostumus pistotarkastukseen anneta silloin, kun tekee valinnan ja käyttää itsepalvelukassaa? Näin muistaisin lukeneeni jostain kyltistä tms. Ja en ymmärrä mitä vauhkoatte, sillä ei niitä pistotarkastukseen valittuja epäillä mistään näpistyksestä, vaan tsekataan ettei ESIM epähuomiossa ole jäänyt mikään tuote piippaamatta. Turha tulistua asiasta, jos on kerta puhtaat jauhot pussissa!

[/quote]

Aivan sama mitä jossain kyltissä lukee -ei se kumoa Suomen lakia.

Ja en "vauhkoa". Ihan tyynesti en suostu tarkastukseen ja kävelen niine hyvineni autolleni kenenkään voimatta tehdä sille yhtikäs mitään -minuahan nyt ei vaan "tsekata". En tulistu, onhan minulla puhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
78/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoista olisi tietää, että mitä tapahtuu jos on vahingossa jäänyt piippaamatta joku tuote? Esim. epähuomiossa?

Kassahenkilöillehän käy tietysti virheitä, ihmisiä hekin ovat, tulee piipattua kahdesti tai jää jotain piippaamatta, mutta tämä korjataan pahoittelulla ja hyvityksillä. Jos asiakas tekee virheen, niin se on sitten näpistys, meneekö näin?

Kassamyyjä on kuitenkin ammattilainen ja perehtynyt kassatyöhön, asiakas vain amatööri kassapiippailussa.

Aika riskialtista puuhaa tuo itsepalvelukassailu, näin kun asiaa pohtii. Virheisiin ei ole varaa.

Vierailija
79/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsee sen itsepalvelun niin pitää olla tarkka

Vierailija
80/116 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:02"]

Kerran on osunut omalle kohdalle. Vaihdoin silloin todella hitaasti vetävästä tavallisesta kassajonosta itsepalvelukassalle ja koska olin kiireinen, vedin nopeasti ostokset läpi ja silloin kilahti pistokoe. Pitäisi kai malttaa odottaa jonossa ja hitailla kassoilla, jos oletetaan käytöksen vaikuttavan pistokokeeseen joutumista.

[/quote]

Siis ei voi olla totta? Mä myös vaihdoin kassajonoa, kun tarkastus pikakassalla napsahti. Tosin pikakassa sekin oli missä aluksi jonotin, mut katoin tän jonon vetävän nopeammin!

[/quote]

Mutta tämähän on helppo testata. Vaihtakaa aina kassajonoa ennen pikakassaa, ja jos tulee paljon pistokokeita, niin selvää on, että teitä vahditaan kameroilla ja pidetään epäilyttävinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi