Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikean kassojen pistokokeet

Vierailija
12.07.2015 |

Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko johtua lapsista? Kattovat vaunut ja muut läpi, jos joku lapsista olisi sinne roudannut tavaraa? Noita näkee välillä kaupassa et vanhemmat ei ole huomannut lapsen kärryyn laittamia tavaroita ja kassalla sitte ihmetellään jotain karkkipatukoiden ilmestymisiä.

Vierailija
42/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on tietty kellonaika esim 14.36, jollon se pitää tehdä. Kaveri töissä ikeassa ja oon joskus kysynyt tästä asiasta:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole koskaan huomannut että kukaan olisi joutunut Ikeassa mihinkään tarkastukseen,saati kokeeseen.

Vierailija
44/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:32"]

Itsekin olin hetken töissä Ikealla ja voin kertoa, että on täysin satunnaisotantaa. Ei siellä ole resursseja siihen, että joku kyttää ihmisiä kameroista ja valitaan pistokokeeseen jo kun tullaan ovista sisään :D Ja jos olisi, niin sen huomaisitte kyllä tuotteiden hinnassa.

[/quote]

Miten niin ei ole resursseja? Riittäähän siihen jokaisen neljän kassan ryhmäänkin seisoskelemaan kaksi myyjää tyhjänpanttina. Satavarmasti jossain valvontahuoneessa on joku kyyläämässä kameroita ja tarkastaa kaiken aikaa satunnaisesti jonku asiakkaan piippaukset. Kameralla voi helposti reurat mitä ihminen tekee ja ehkä ne näkee myös kassatapahtuman omalta näytöltään ja voi verrata sitä siihen mitä asiakas tekee.

Vierailija
45/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn IKEA:ssa keskimäärin kerran kuukaudessa, ja käytän melkeinpä aina itsepalvelukassoja. Olen joutunut tuohon tarkastukseen tasan kerran. Jaksan kyllä uskoa, että ihmiset valitaan ihan satunnaisesti.

Vierailija
46/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette mene vaan normaaleille kassoille, jos nämä tarkastukset ovat ongelma? Jos kaikki käyttäisivät normaaleja kassoja, kauppa joutuu palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Neljää itsepalvelukassaa hoitaa helposti yksi ihminen..

Vierailija
47/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut kyllä mistään pistokokeista, taitaa olla keksitty juttu? Nimittäin jos yritetään tulla tarkistamaan asiakkaan laukkuja niin siihen pitää olla kyllä oikeasti hyvää syy sille epäilylle, että joku henkilökunnasta tai vartija on nähnyt jotain. Ja niitä laukkuja ei saa tarkistaa kuin poliisi, tai siis asiakkaan ei ole pakko muille näyttää. Ja yleensä vartijoiden toimintaan kuuluu hienotunteisuus, eli tulevat jututtamaan jo siellä hyllyjen välissä jos joku laittaa taskuun jotain. Mielestäni joku sattumanvarainen pistokoe ei ole laillista. Olisi aika ihmeellistä että jossain kassalla joku kassaneiti alkaisi tonkimaan kamoja ja siten saisi näyttämään muiden silmissä varkaalle, eiköhän se olisi jo joku kunnianloukkaus jos sille ei edes mitään oikeaa perustetta ole. t: itsekin kaupoissa työskennellyt

Vierailija
48/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:29"]

Miksette mene vaan normaaleille kassoille, jos nämä tarkastukset ovat ongelma? Jos kaikki käyttäisivät normaaleja kassoja, kauppa joutuu palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Neljää itsepalvelukassaa hoitaa helposti yksi ihminen..

[/quote]

Tuotteet kaupassa olisivat halvempia, jos pärjäisivät vähemmällä henkilökunnalla kun kaikki käyttäisivät itsepalvelukassoja. Se on täysin turhaa ja ylimitoitettua että neljää itsepalvelukassaa kohti on oma vahti ja usein jopa kaksi. Riittäisi että 12 kassalle on yksi ihminen joka auttaisi jos jollain tulee jotain ongelma. Karmeran takana voisi olla satunnaisesti joku syynäämässä kassatapahtuman ja ottamassa varkaita kiinni.

Vierailija
49/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:58"]

Enpä ole kuullut kyllä mistään pistokokeista, taitaa olla keksitty juttu? Nimittäin jos yritetään tulla tarkistamaan asiakkaan laukkuja niin siihen pitää olla kyllä oikeasti hyvää syy sille epäilylle, että joku henkilökunnasta tai vartija on nähnyt jotain. Ja niitä laukkuja ei saa tarkistaa kuin poliisi, tai siis asiakkaan ei ole pakko muille näyttää. Ja yleensä vartijoiden toimintaan kuuluu hienotunteisuus, eli tulevat jututtamaan jo siellä hyllyjen välissä jos joku laittaa taskuun jotain. Mielestäni joku sattumanvarainen pistokoe ei ole laillista. Olisi aika ihmeellistä että jossain kassalla joku kassaneiti alkaisi tonkimaan kamoja ja siten saisi näyttämään muiden silmissä varkaalle, eiköhän se olisi jo joku kunnianloukkaus jos sille ei edes mitään oikeaa perustetta ole. t: itsekin kaupoissa työskennellyt

[/quote]

Ikean kokoisessa firmassa on varmaan osattu selvittää heidän toimintansa lainmukaisuus.

Vierailija
50/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"]Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet. [/quote] EI saa sittenkään tutkia vaikka olisi minkälaiset todisteet. Se oikeus on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan viranomaiselle. Jos asiakas ei halua laukkuaan näyttää, niin silloin ei voi muuta kuin kutsua poliisi paikalle ja toivoa, että muilta kiireiltään kerkiäisivät.

[/quote]

Kyllä poliisi tulee, sitten kun joutaa. Asiakas odottaa tällöin jossain vartijankopissa poliisia, jonka tuloon voi kestää 10min tai 2 tuntia. Jokainen saa itse valita, antaako vartijan kurkata kassiinsa vai istuuko mieluummin sen kaksi tuntia odottamassa virallista kassintarkastajaa paikalle.

Vierailija
51/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"]

Huoh...

Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka.

[/quote]

Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin.

[/quote]

Paitsi että poliisi ei tule paikalle koska kukaan ei ole nähnyt asiakkaan varastavan.

Ja siitä kassan luota voi ihan vapaasti kävellä pois parkkipaikalle autolleen. Luuletko että jollain olisi muka valta estää se jollain tavalla -ehei! Vartijan/kassatytön ääntelyt ovat pyyntöjä, eivät mitään muuta. Jos joku väkivalloin estää poistumisesi niin SE on kyllä ihan oikeasti rikosilmoituksen paikka -ja vartijat sen oikein hyvin tietävät.

Myymälävarkauksien määrä lienee se minkä kerroit mutta mitä se tähän liittyy? Tässä on kyse siitä että että laukkuaan ei tarvitse näyttää ja että paikalta voi poistua täysin vapaasti.
[/quote]

Mitä selität? Että varastaa voi? Itse olen kaupan kassana ja tarkastanut ainakin 10 laukut. Ja niista yli puolet tärpännyt. Kyllä sen voi tarkistaa ja jos asiakas ei anna, kutsutaan poliisit. Poliisit kyllä tulevat, vaikka saattaakin kestää:)

Vierailija
52/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:27"]

[/quote]

Ikean kokoisessa firmassa on varmaan osattu selvittää heidän toimintansa lainmukaisuus.

[/quote]

Mutta kasseja ei tarvitse näyttää kuin poliisille. Käsittääkseni tuollaiseen epäilykseen pitäisi myös olla riittävä peruste, kun ei ketä tahansa voi ns. syyttää varkaaksi ilman hyvää syytä. Kyllähän tuollainen toiminta jo vähän syytökseksi voidaan katsoa jos kassajonossa yhtä pyydetään näyttämään laukut. Itse en ole ikeassa asioidessani koskaan huomannut jotain lappuja pistokokeista, sellaisestakin pitäisi varmaan informoida asiakkaita paremmin. Jos minua tultaisiin jossain kaupassa tai ikeassa pyytelemään avaamaan laukkuja niin ottaisin sen kyllä loukkauksena ja varmasti vaatisin selitystä, että miksi siten ja kokisin kohtelun epäreiluksi, itse kun olen rehellinen ihminen.

Vierailija
53/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:35"]

En ole koskaan ollut pistokokeessa tai nähnyt kenenkään joutuvan sellaiseen. Tosin en kuulu tuijottajiin.

Harmillinen tilanne. Ehkä vaunukansa varastaa paljon Ikeasta?

[/quote]

En ole minäkään nähnyt tarkistuksia. Käyn Ikeassa aika usein ja maksan yleensä itsepalvelukassalla.

Vierailija
54/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:27"]

[/quote]

[/quote]

Mutta kasseja ei tarvitse näyttää kuin poliisille. Käsittääkseni tuollaiseen epäilykseen pitäisi myös olla riittävä peruste, kun ei ketä tahansa voi ns. syyttää varkaaksi ilman hyvää syytä. Kyllähän tuollainen toiminta jo vähän syytökseksi voidaan katsoa jos kassajonossa yhtä pyydetään näyttämään laukut. Itse en ole ikeassa asioidessani koskaan huomannut jotain lappuja pistokokeista, sellaisestakin pitäisi varmaan informoida asiakkaita paremmin. Jos minua tultaisiin jossain kaupassa tai ikeassa pyytelemään avaamaan laukkuja niin ottaisin sen kyllä loukkauksena ja varmasti vaatisin selitystä, että miksi siten ja kokisin kohtelun epäreiluksi, itse kun olen rehellinen ihminen.

[/quote]

Teidän mielensäpahoittajien takiako kaupoista on poistettu ne kyltit "avattu kassi on rehellisyyspassi"?

Vierailija
55/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uuseesti käynyt Ikeassa, Vantaalla, Espoossa ja Haaparannalla ja ei mitään tarkistuksia ikinä, oon luotettavan näköinen. 

Vierailija
56/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan ihmettelen mikä on teidän "oikeuksistanne kiinnipitävien" motiivi? 

Siis kun mua ei ainakaan haittaa tipan tippaa jos jossain kaupassa vartija haluaa tsekata mun kamat tai kassa pyytää saada vilkaista laukkuun. Aikaa kassin tsekkaamiseen menee max 5 sekuntia enkä koe sen olevan mitenkään loukkaavaa tai sellainen asia, että jaksaisin alkaa siitä vänkäämään tai että polkisin jalalla maata kirkuen "minulla on oikeus olla näyttämättä laukkuani" ja marssisin sitten nokka pystyssä autolle. Mun mielestä on päinvastoin helvetin hyvä, että asiakkaita ratsataan ja mun mielestä vartijoilla pitäisi olla huomattavasti laajemmat oikeudet ottaa kiinni ja tarkastaa. 

Vierailija
57/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:44"]

Aivan sama mitä jossain kyltissä lukee -ei se kumoa Suomen lakia.

Ja en "vauhkoa". Ihan tyynesti en suostu tarkastukseen ja kävelen niine hyvineni autolleni kenenkään voimatta tehdä sille yhtikäs mitään -minuahan nyt ei vaan "tsekata". En tulistu, onhan minulla puhtaat jauhot pussissa.

[/quote]

Sinä varmaan myös kävelet tyynen rauhallisesti festareille sisään antamatta tutkia onko laukussasi aseita tai omia juomia jne. Joopajoo. Jos laite ilmoittaa pistotarkastuksesta ja lähdet paikalta, niin se riittää perusteltuun epäilyyn näpistyksestä (ja on samalla myös sopimusrikko, koska menemällä pikakassalle olet antanut suostumuksesi mahdolliseen pistokokeeseen) ja sinua saa vaikka ihan tavan tallaajakin yleisen kiinniotto-oikeuden nojalla estää poistumasta.

Jos vetoat lakiin, niin kannattaa ottaa selvää miten se toimii.

Vierailija
58/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pikakassojen pistokokeet on kyllä ihan satunnaisia! Välillä saattaa tulla 4 tarkastusta esim tunnin sisään ja välillä kahteen tuntiin ei yhtäkään. Ei siellä kukaan niitä kohteita valitse! Pistokokeisiin joutuu myös niitä joilla vain muutama tuote. Silloin tarkistetaan koneelta että tuotteet ja skannatut tuotteet täsmää ja asiakas pääsee maksamaan. T. Ikea duunari

Vierailija
59/116 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:57"]

Mä vaan ihmettelen mikä on teidän "oikeuksistanne kiinnipitävien" motiivi? 

Siis kun mua ei ainakaan haittaa tipan tippaa jos jossain kaupassa vartija haluaa tsekata mun kamat tai kassa pyytää saada vilkaista laukkuun. Aikaa kassin tsekkaamiseen menee max 5 sekuntia enkä koe sen olevan mitenkään loukkaavaa tai sellainen asia, että jaksaisin alkaa siitä vänkäämään tai että polkisin jalalla maata kirkuen "minulla on oikeus olla näyttämättä laukkuani" ja marssisin sitten nokka pystyssä autolle. Mun mielestä on päinvastoin helvetin hyvä, että asiakkaita ratsataan ja mun mielestä vartijoilla pitäisi olla huomattavasti laajemmat oikeudet ottaa kiinni ja tarkastaa. 

[/quote]

Se siinä haittaa, kun kaikki eivät tee niin. Miksi minulta voisi tulla pyytelemään jotain laukun sisältöä mutta sitä ei tehtäisi kaikille? Silloin minut siinä leimataan mahdolliseksi varkaaksi muiden joukosta ja se on loukkaavaa. Ihmiset voivat kassajonossa päätellä että "tuo on varas", mikä ei mielestäni ole reilua rehellistä kohtaan. Miksi alkaisin esittelemään laukkuni sisältöä muuten vain kellekään? Ei minulla ole siihen mitään velvollisuutta ja en kyllä niin tekisikään ihan periaatteesta, poliisille tai vartijalle voisin näyttää.

Sitäpaitsi en kannata oman käden oikeuksia. Kyllä mielestäni myymälävarkauksia pitäisi voida ehkäistä muutenkin kuin alkaa satunnaisia asiakkaita valikoimaan. Joko niin että kaikki näyttävät laukkunsa tai sitten vartijat/kamerat/paremmat hälyttimet jne. hommiin.

Esimerkiksi mielestäni oli typerää se sosiaalisen median hurraaminen jollekin kaupankassalle joka otti olutvarkaan kiinni. Positiivista on se että varas jää kiinni, mutta tuntuu että tavallaan toisten vääryyksillä yritetään oikeuttaa omat vääryydet. Kuten mahdollisesti sumutteen käyttö ei-uhkaavassa tilanteessa ja yksityisiä ihmisiä näyttävän videon leviäminen nettiin. Eli siihen on syynsä miksi meillä on lait ja tietyt oikeudet vain koulutetuilla virkamiehillä. Ei se toimi niin, että itse aletaan säveltämään mitä sattuu vain jotta saataisiin joku varas kiinni, samat säännöt koskevat kaikkia. Minusta siis jonkun rötökset eivät oikeuta toisen ihmisen rötöksiä, vaikka moni niin tuntuu ajattelevan. 

Vierailija
60/116 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaat asiakkaat, olen töissä kyseisessä firmassa. Meillä ei ole mitään nappia, mistä painaa. Pistotarkastus on satunnainen. Tottahan toki kamerat valvovat tavarataloa ja oman harkintakyvyn perusteella katsellaan tilannetta. Myyjällä on aina oikeus katsastaa kauppakassin sisältö ja kuitin täsmäävyys jokaiselta asiakkaalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi