Jos puhutaan BAARI-sta niin mikä se on sinulle? Ymmärtääkseni BAARI-t ennen ja nyt ovat aivan eri asia. Minkälainen? Missä? Ikäsi?
Jos puhutaan BAARI-sta niin mikä se on sinulle? Ymmärtääkseni BAARI-t ennen ja nyt ovat aivan eri asia. Minkälainen? Missä? Ikäsi?
Kommentit (19)
Viinademoniluola johon ei kannata mennä. Nuorena oli sinisilmäinen. 45v
Mulla on kaksi ja puoli baaria auton renkaissa muulla ei ole niin väliä.
Käytännössä merkityksetön minulle
Saatan käydä kahvilasssa, tai ravintolassa, mutta mitä teen jossain kaljabaarissa !
- täysi-ikäinen-
paineen mittayksikkö. Autossani reilut 2 ja polkupyörässäni 4,5.
Ennen oli baareja nykyään on baareja. Nykyään saa laulaa tanssia vapaammin. Ettei vaan istu pöydässä tylsänä. Vois olla maalausvälineet. Tulis muotokuvaa. Se pakko istua perseessä makuuhaavoja. Monta tuntia istua samassa tuolissa. Mut kivaa tavata tuttuja jos saa liikkua. Suolakurkkukin pitää tuoda kotoa muuten ei saa. Nousuhumalassa on niin hauskaa. Bar mitzva BAR BAARI BARBAARI . BAR BA ROS . Tiedetään kuka myy viinaa ylihintaan. Mitään tyylikkäitä drinkkejä tai viinejä ei juuri ole. Naisille. Miehekästä.
Ennen sanoin baariksi pientä kuppilaa, jossa juotiin kaljaa. Siellä viihtyi pääasiassa vanhat alkoholisoituneet äijät ja muijat. Yökerho/tanssiravintola, jossa nuoriso viihtyi oli rafla. Nykyisin minulle kaikki nämä ovat baareja tai joskus kuppiloita sanon pubeiksi. BAARI taas on huutamista. Muita merkityksiä en tiedä.
Yölliset synnit huumeet seksi tuntemattomien kanssa ja homppelit. Pimeät kaupat ja ihmiskauppa. Seksimyynti. Baareissa on enemmän arkiporukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pubi tai yökerho
Ei ole sama kuin baari. Hesassa oli ennen paljon ruokabaareja ja niissä ei ollut alkoholia. Sitten oli kortteleissa jotain kaljabaareja, eräänlaisia olohuoneita ainakin miehille jos kodit olivat pieniä. Pubit tulivat myöhemmin. Diskoja tuli jossain vaiheessa. Ravintoloita oli, mutta niihin eivät nuoret naiset edes päässeet sisälle miten vain. Tanssiravintolat - ei tietoa minkälaisia olivat nuoruudessani. Hotellien ravintolat/baarit =??? en ole nuoruudessani koskaan ollut. Milloin yökerhot oikein tulivat? Ehkä 70-luku?
Baari on juopottelupaikka, muut kahviloita tai ravintoloita.
baari on kunnon kahvibaari leivoksineen ja voileipineen
Mulle se on vaikka keskiolutkuppila lähiössä tai kaupungilla, mutta se pitää olla sisätila. Siksi esim. jokilaivaa en oikeen miellä baariksi, tai vaikka torilla olevaa telttapaikkaa.
M 58v
Juottola. Kännit saa halvemmallakin, kotona nimittäin.
Baari on alkoholia myyvä. Ravintolasta saa ruokaakin. Yökerhossa, discossa ja clubilla on tanssilattia.
Karaokebaarissa on alkoholin lisäksi karaokea.
Olen 38 ja asunut eripuolilla suomea joten en tiedä/muista mistä käsitykseni ovat kotoisin
Juottola= Baari. Baarista ostin. Menin baariin. Kävin baareissa
Mittayksikkönä = Baari, baaria. Ei tule nyt mieleen muuta
Laveri (heh) = baarit. Tuokaa baarit, vietiin baareilla, en muista käyttöä ilman "monikkoa" mutta baarista ei ainakaan ole kuullut tämän kohdalla.
En myöskään ole varma onko baarit murretta vai yleiskieltä tämän tarkoituksen kohdallamutta baari kuin paari.
Baareilla yleensä tarkoitetaan sitä alustaa jota sairaankuljetuksessa käytetään ja tajusin että Laveria ei käytä kuin harvat. Ei sitä välttämättä muissakaan yhteyksissä käytetä niin usein.
Mistäköhän lie itselle tullut käyttöön...
Baari on lainasana englannin kielestä, jossa sanalla viitataan (baari)tiskiin. Eli alkuperäisen merkityksen mukaan baari on ravintola, jossa on tiski.
Sana on laajentunut merkitsemään jonkinlaista alkoholin juomiseen keskittyvää ravintolaa ylipäätään, suomen kielessä myös yökerhoa. Sellaista se ei kuitenkaan kansainvälisesti tarkoita. Asian voi todeta vaikkapa kirjoittamalla Google Mapsiin "bar". Haku rajaa yökerhot sen ulkopuolelle.
Itse en tykkää käyttää sanaa sen merkityksen epämääräisyyden vuoksi. Puhun mielummin kapakoista, pubeista, yökerhoista ym. Tulee vähemmän väärinkäsityksiä.
En tiedä, mikä on BAARI.