Ikean kassojen pistokokeet
Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:53"]
Ootko romani? :D No en ole koskaan joutunut tarkaastukseen. Pari kertaa vuodessa yleensä käyn.
[/quote]
en
Ennen valittiin tietty määrä tiettynä aikana tarkistettavaksi, nykyään tulevat automaattisesti siltä kassajärjestelmästä (jonka luulisi olevan joka ikeassa sama)
Huoh...
Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:53"]Ootko romani? :D
No en ole koskaan joutunut tarkaastukseen. Pari kertaa vuodessa yleensä käyn.
[/quote]
En mutta mulla on rudkeat silmät äidillä eikä äidin miehellä siis minun "isällä" ei ole muut sisarukset on sinisilmäisiä myös.
Minä olen mustalaisen näköinen sekä ulkonäöltäni, että vaatetukseltani mutta minua ei ole ikinä tarkastettu, vaikka aika usein käynkun ikeassa. Vaikea sanoa mikä ap:saa epäilyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:49"]
Epäilen, että koneisiin on ohjelmoitu pistotarkastukset joka 100 asiakkaan kohdalla tms.
[/quote]
Jännä kun mulle sattuu useesti tämä sadas asiakas juttu... eli en vieläkään usko satunnaisotantaan.
[/quote]
No kysy asiakaspalvelusta, jos noin kovasti vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:56"]
Ennen valittiin tietty määrä tiettynä aikana tarkistettavaksi, nykyään tulevat automaattisesti siltä kassajärjestelmästä (jonka luulisi olevan joka ikeassa sama)
[/quote]
No oispa mulla sitten veikkauksessakin noin hyvä tuuri. Joka viikko lottoan, enkä edes neljää oikein saa. Ikeassa sitten valikoidun tähän tarkastusotantaan useammin kuin kerran. Jee.
Kyllä ne on satunnaisotannalla, tai jollakin että niin ja niin mones henkilö tarkastetaan tiettyyn kellonaikaan :D Pari kertaa hyvä ystäväni on joutunut tarkastamaan minut, kun olen ollut juuri siihen aikaan kassalla ja on lapuistaan katsonut, että on aika tehdä pistokoe.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:05"]
Kyllä ne on satunnaisotannalla, tai jollakin että niin ja niin mones henkilö tarkastetaan tiettyyn kellonaikaan :D Pari kertaa hyvä ystäväni on joutunut tarkastamaan minut, kun olen ollut juuri siihen aikaan kassalla ja on lapuistaan katsonut, että on aika tehdä pistokoe.
[/quote]
Yritäpä nyt sinäkin ymmärtää että Suomen lain mukaan mihinkään pistokokeisiin ei tarvitse alistua.
Aivan herttaisen yhdentekevää mitä IKEAN säännöt sanovat -Suomen laki menee niiden yli.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:14"]
[/quote]
eiköhän tuo lasketa ihan tavalliseksi kassatyöksi jossa voi tarkistaa onko näppäilty väärin.
Yritäpä nyt sinäkin ymmärtää että Suomen lain mukaan mihinkään pistokokeisiin ei tarvitse alistua.
Aivan herttaisen yhdentekevää mitä IKEAN säännöt sanovat -Suomen laki menee niiden yli.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:49"]
En ole kuullutkaan mistään pistokokeista.
Siis missä pyydetään se suostumus tuohon pistokokeeseen? Eli lupa kaivaa sun kassit ja tutkia sun omistavat tavarat?
Sanooko se kassakone siis sen pistokoevuoron, ilmestyy siihen näytölle joku teksti vai ja sitten myyjä tarkastaa ne, vai? Onko se maksun jälkeen, tietysti?
[/quote]
Ikeassa vuosina käyneenä viime viikolla koneen näytölle ilmeisestyi teksti "sinut on valittu satunnaiseen pistotarkastukseen". En edes tiennyt sellaisesta ja ostos oli alle 5 euron.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:14"]
[/quote]
eiköhän tuo lasketa ihan tavalliseksi kassatyöksi jossa voi tarkistaa onko näppäilty väärin.
[/quote]
[/quote]
Mikä näpäilty väärin? Kyse oli siitä, että myyjä halua tarkastaa asikaan tavarat pikakassalla.
Täh? Ei minulla ainakaan noissa pistareissa ole muuta tehty kuin vilkaistu kuittia ja ikea-kassia. Ei kukaan ole käsilaukkua tms. pyytänyt avaamaan.
Mutta en noita mitenkään pahalla ota, normaalin näköinen olen ja muutamat ihan normaalin näköiset tuttavat ovat noihin myös "joutuneet". Itse kyllä luulisin, että randomilla valitsevat kohteet.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:23"]
Siis missä pyydetään se suostumus tuohon pistokokeeseen? Eli lupa kaivaa sun kassit ja tutkia sun omistavat tavarat?
Sanooko se kassakone siis sen pistokoevuoron, ilmestyy siihen näytölle joku teksti vai ja sitten myyjä tarkastaa ne, vai? Onko se maksun jälkeen, tietysti?
[/quote]
Ikeassa vuosina käyneenä viime viikolla koneen näytölle ilmeisestyi teksti "sinut on valittu satunnaiseen pistotarkastukseen". En edes tiennyt sellaisesta ja ostos oli alle 5 euron.
[/quote]
Tarkennuksena tähän, Turussa ei ainakaan mitään käsilaukkua tarkastettu, vaan myyjä silmämääräisesti laski ostosten täsmäävän kuitissa oleviin tuotteisiin (ei mitenkään syynännyt, vaan laski nopeasti päässään lukumäärän). Tilanne oli ohi parissa sekunnissa eli ei ollut kummallekaan osapuolelle mitenkään kiusallista tai nöyryyttävää.
[/quote]
[/quote]
Niin no sitähän tässä just kysyttiin, että kuka sitä nappia painaa, jolloin tuo teksti ilmestyy. Eli kuka valitsee "satunnaisotantaan" joutuvan. Kassoillahan ilmoitetaan kameravalvonnasta, eli jotenkin ulkonäköön littyy?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:31"]
[/quote]
[/quote]
Niin no sitähän tässä just kysyttiin, että kuka sitä nappia painaa, jolloin tuo teksti ilmestyy. Eli kuka valitsee "satunnaisotantaan" joutuvan. Kassoillahan ilmoitetaan kameravalvonnasta, eli jotenkin ulkonäköön littyy?
[/quote]
Oletko jotenkin yksinkertainen? Ei siellä kukaan mitään nappeja painele, vaan kassajärjestelmään on ohjelmoitu, kuinka mones valitaan satunnaisotantaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko jotenkin yksinkertainen? Ei siellä kukaan mitään nappeja painele, vaan kassajärjestelmään on ohjelmoitu, kuinka mones valitaan satunnaisotantaan.
[/quote]
Onko se yksinkertaisuutta, jos ei kaikkea kuulemaansa/lukemaansa usko? Mitään ei saisi kyseenalaistaa? MIKSI?
Kerran on osunut omalle kohdalle. Vaihdoin silloin todella hitaasti vetävästä tavallisesta kassajonosta itsepalvelukassalle ja koska olin kiireinen, vedin nopeasti ostokset läpi ja silloin kilahti pistokoe. Pitäisi kai malttaa odottaa jonossa ja hitailla kassoilla, jos oletetaan käytöksen vaikuttavan pistokokeeseen joutumista.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 22:02"]
Kerran on osunut omalle kohdalle. Vaihdoin silloin todella hitaasti vetävästä tavallisesta kassajonosta itsepalvelukassalle ja koska olin kiireinen, vedin nopeasti ostokset läpi ja silloin kilahti pistokoe. Pitäisi kai malttaa odottaa jonossa ja hitailla kassoilla, jos oletetaan käytöksen vaikuttavan pistokokeeseen joutumista.
[/quote]
Siis ei voi olla totta? Mä myös vaihdoin kassajonoa, kun tarkastus pikakassalla napsahti. Tosin pikakassa sekin oli missä aluksi jonotin, mut katoin tän jonon vetävän nopeammin!
Epäilen, että koneisiin on ohjelmoitu pistotarkastukset joka 100 asiakkaan kohdalla tms.
[/quote]
Jännä kun mulle sattuu useesti tämä sadas asiakas juttu... eli en vieläkään usko satunnaisotantaan.