Ikean kassojen pistokokeet
Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:40"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"] Huoh... Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka. [/quote] Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin. [/quote] Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä. Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista. Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan. [/quote] Eikös se suostumus pistotarkastukseen anneta silloin, kun tekee valinnan ja käyttää itsepalvelukassaa? Näin muistaisin lukeneeni jostain kyltistä tms. Ja en ymmärrä mitä vauhkoatte, sillä ei niitä pistotarkastukseen valittuja epäillä mistään näpistyksestä, vaan tsekataan ettei ESIM epähuomiossa ole jäänyt mikään tuote piippaamatta. Turha tulistua asiasta, jos on kerta puhtaat jauhot pussissa! [/quote] Aivan sama mitä jossain kyltissä lukee -ei se kumoa Suomen lakia. Ja en "vauhkoa". Ihan tyynesti en suostu tarkastukseen ja kävelen niine hyvineni autolleni kenenkään voimatta tehdä sille yhtikäs mitään -minuahan nyt ei vaan "tsekata". En tulistu, onhan minulla puhtaat jauhot pussissa. [/quote] Pikakassat pois, koska valvonta on ilmeisesti niin hankalaa ja suututtaa asiakkaan. Mene perinteiselle kassalle jos et kestä tai anna lupaa tsekkaukseen, niin yksinkertaista. Ja toisin kun joku väitti, poliisilla on oikeus tutkia kassit ja vartijalla on oikeus kiinniottaa epäilty. Koen, että vartijalla on aihe epäillä, jos ei ostoksia näytä. Ja eri asia siis myyjän "tsekata" ostokset kuin tutkia käsilaukku. Ostoskassin tutkiminen ok makdun yhteydessä. Olen käsittänyt, että pistari on vain että kuitti ja ostoskassi täsmää, ei sen ihmeellisempää. Kyllä taas on mielensäpahoittajia. Ei kai rehellisellä pitäisi olla ostoskassissa salattavaa?
[/quote]
Vartijalla syy epäillä, koska henkilö toteuttaa lainsuomia oikeuksiaan yksityisyyteen eli siihen ettei kenellä tahansa ole oikeutta tutkia hänen omaisuuttaan luvatta? Ei kai se nyt ihan noin ole. :D
Ostosten omistusoikeus siirtyy siinä vaiheessa kun ne maksetaan. Siitä sopimuksestahan tulee todiste, eli kuitti, jossa näkee että asiakas on maksanut tuotteet ja täten ne ovat hänen omaisuuttaan. Ennen maksua tuotteet ovat kaupan omaisuutta. Eli sinänsä olen itse kyllä sitä mieltä että asiakkaan maksetun omaisuuden pussissa ja käsilaukun tutkiminen ei kovasti eroa toisistaan.
Ja olen kyllä samaa mieltä siitä kanssasi (vaikka minulle et kommenttiasi kohdistanutkaan) että täytyy jatkossa harkita tuota pikakassojen käyttöä, ennen ei ole ollut harkitsemista kun en ole noista "pistotarkistuksista" tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"] Huoh... Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka. [/quote] Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin. [/quote] Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä. Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista. Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan. [/quote] Eikös se suostumus pistotarkastukseen anneta silloin, kun tekee valinnan ja käyttää itsepalvelukassaa? Näin muistaisin lukeneeni jostain kyltistä tms. Ja en ymmärrä mitä vauhkoatte, sillä ei niitä pistotarkastukseen valittuja epäillä mistään näpistyksestä, vaan tsekataan ettei ESIM epähuomiossa ole jäänyt mikään tuote piippaamatta. Turha tulistua asiasta, jos on kerta puhtaat jauhot pussissa!
[/quote]
Aivan sama mitä jossain kyltissä lukee -ei se kumoa Suomen lakia.
Ja en "vauhkoa". Ihan tyynesti en suostu tarkastukseen ja kävelen niine hyvineni autolleni kenenkään voimatta tehdä sille yhtikäs mitään -minuahan nyt ei vaan "tsekata". En tulistu, onhan minulla puhtaat jauhot pussissa.
[/quote]
Pikakassat pois, koska valvonta on ilmeisesti niin hankalaa ja suututtaa asiakkaan. Mene perinteiselle kassalle jos et kestä tai anna lupaa tsekkaukseen, niin yksinkertaista. Ja toisin kun joku väitti, poliisilla on oikeus tutkia kassit ja vartijalla on oikeus kiinniottaa epäilty. Koen, että vartijalla on aihe epäillä, jos ei ostoksia näytä. Ja eri asia siis myyjän "tsekata" ostokset kuin tutkia käsilaukku. Ostoskassin tutkiminen ok makdun yhteydessä. Olen käsittänyt, että pistari on vain että kuitti ja ostoskassi täsmää, ei sen ihmeellisempää. Kyllä taas on mielensäpahoittajia. Ei kai rehellisellä pitäisi olla ostoskassissa salattavaa?
[/quote]
Sitten hitaat kassat suututtaa asiakkaan tai takana höbkivät asiakkaat tai työntekijä jne...
Ja poliisi saa vain luvan kanssa tutkia laukkuja tai silloin, jos on vahva epäilys laittomasta toiminnasta
Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"]
Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne?
[/quote]
Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille?
Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi.
Virheen huomannut kassahenkilö merkitsee pistotarkastuksen hylätyksi ja skannaa unohtamasi tuotteen kuitille. Sen jälkeen voit rauhassa maksaa ostoksesi ja jatkaa elämääsi normaalisti. Ei se oikeasti ole mikään maata mullistava asia, siinä vain tarkistetaan satunnaisesti että onko kaikki tuotteet kuitilla. Tämä siis ennen kuin asiakas edes on maksanut yhtikäs mitään.
Ainut vaan, että pistokokeet tehdään ennen kuin tuotteet on maksettu. Tietäisit tämän, jos et vauhkoaisi vain vauhkoamisen ilosta :)
Onko se nyt niin vaikee ymmärtää miksi tsekataan? eli potenttiaaliset varkaat eka seulotaan pois! jokainen tervehän sen ymmärtää mikäli on tietty etninen tausta, väri tai yh näiden sekoituksena yms niin miksi on joka kaupassa siin vaiheessa yleishälyytys
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"]
[/quote]
Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille?
Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi.
[/quote]
Käytäntö tuli uuden kansainvälisen järjestelmän myötä kuulemma. Ja kun pistotarkastus osuu kohdalle, asiakkaalta ei pengota henkilökohtaista omaisuutta, vaan tarkistetaan skannatut tuotteet ennen maksua.
Miteb tästä joku voi mielensä pahoittaa? kellään jolla puhtaat jauhot pussissa niin mitään salattaavaa...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"] Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne? [/quote] Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille? Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi. [/quote] Käytäntö tuli uuden kansainvälisen järjestelmän myötä kuulemma. Ja kun pistotarkastus osuu kohdalle, asiakkaalta ei pengota henkilökohtaista omaisuutta, vaan tarkistetaan skannatut tuotteet ennen maksua.
[/quote]
Kiitos tiedosta, tuossa onkin sitten jo jotain järkeä. :)
Aiemmin joku vain kirjoitti että tarkistettiin kuitti ja ikean kassi, siitä sai kuvan että jo maksettujakin tavaroita kaivellaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"] Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne? [/quote] Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille? Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi. [/quote] Käytäntö tuli uuden kansainvälisen järjestelmän myötä kuulemma. Ja kun pistotarkastus osuu kohdalle, asiakkaalta ei pengota henkilökohtaista omaisuutta, vaan tarkistetaan skannatut tuotteet ennen maksua.
[/quote]
Kiitos tiedosta, tuossa onkin sitten jo jotain järkeä. :)
Aiemmin joku vain kirjoitti että tarkistettiin kuitti ja ikean kassi, siitä sai kuvan että jo maksettujakin tavaroita kaivellaan.
[/quote]
Monesti siinä vaiheessa kun tarkastus tulee, ihmiset ovat jo ehtineet pakata tavaransa kasseihin. Ehkä ilmaisu johtui siitä?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:16"] [quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"] Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne? [/quote] Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille? Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi. [/quote] Käytäntö tuli uuden kansainvälisen järjestelmän myötä kuulemma. Ja kun pistotarkastus osuu kohdalle, asiakkaalta ei pengota henkilökohtaista omaisuutta, vaan tarkistetaan skannatut tuotteet ennen maksua. [/quote] Kiitos tiedosta, tuossa onkin sitten jo jotain järkeä. :) Aiemmin joku vain kirjoitti että tarkistettiin kuitti ja ikean kassi, siitä sai kuvan että jo maksettujakin tavaroita kaivellaan. [/quote] Monesti siinä vaiheessa kun tarkastus tulee, ihmiset ovat jo ehtineet pakata tavaransa kasseihin. Ehkä ilmaisu johtui siitä?
[/quote]
No enemmänkin ehkä sitä että kuitti tulostuu vasta kun tuotteet on maksettu, eihän sitä ilman maksua tule. Joten miten sen voi tarkistaa maksamattomista? Mutta voi olla että tässä tarkoitettiin sitten sitä näyttöä, johon piipatut tuotteet listautuu eikä sitä paperista kuittia.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:22"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:16"] [quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 00:07"] Koneet arpovat pistotarkastukset pikakassoilla tietyn tiheyden mukaan päivän aikana, eikä niitä päätä kukaan ihminen missään lasikopissa. Ja jos olette lukeneet näytöltä, niin niissä myös lukee, että näitä pistotarkastuksia tehdään. Niitä tehdään myös tavallisella kassalla, silloin kun kone sen arpoo. Mutta jos kovasti harmittaa, että napsahti kohdalle, niin kannattaa mennä puhumaan niiden asiakaspalveluun tai vaikka soittaa sinne? [/quote] Tehdään tavallisella kassalla, miksi ? Mitä siinä tarkistetaan, eli siis sitä että onko kassamyyjä lyönyt kuitille kaikki tuotteet? Siksikö pengotaan asiakkaan kassi, koska on mahdollisuus ettei kassa ole huomannut lyödä kaikkia tuotteita kuitille? Tämä menee vaan hölmömmän kuuloiseksi. [/quote] Käytäntö tuli uuden kansainvälisen järjestelmän myötä kuulemma. Ja kun pistotarkastus osuu kohdalle, asiakkaalta ei pengota henkilökohtaista omaisuutta, vaan tarkistetaan skannatut tuotteet ennen maksua. [/quote] Kiitos tiedosta, tuossa onkin sitten jo jotain järkeä. :) Aiemmin joku vain kirjoitti että tarkistettiin kuitti ja ikean kassi, siitä sai kuvan että jo maksettujakin tavaroita kaivellaan. [/quote] Monesti siinä vaiheessa kun tarkastus tulee, ihmiset ovat jo ehtineet pakata tavaransa kasseihin. Ehkä ilmaisu johtui siitä?
[/quote]
No enemmänkin ehkä sitä että kuitti tulostuu vasta kun tuotteet on maksettu, eihän sitä ilman maksua tule. Joten miten sen voi tarkistaa maksamattomista? Mutta voi olla että tässä tarkoitettiin sitten sitä näyttöä, johon piipatut tuotteet listautuu eikä sitä paperista kuittia.
[/quote]
Tämä taitaa jäädä mysteeriksi, kun mielensäpahoittaja/vauhkoaja hävisi linjoilta :D
Koneeseen tulee ennen maksamista teksti jossa kerrotaan sinut valituksi pistokokeeseen. Sit myyjä tarkastaa tavarat ja koneelle lyödyt tuotteet. Mulle kävi näin ekan kerran. 3vuotias hääräsi vieressä ostokset nostin vuorotellen rattaiden istuimesta siihen maksutasolle. Tuttö alkoi sit jo siirtelee noitä takas rattaisiin ku olin tyhjentänyt ne. Ehkä näytti ulkopuolisesta sekavalta, vaikee sanoo. Myyjä kyl tarkastti vain koneen pikaisesti et tuskin ees kunnolla tarkasti. Ihan hyviä nuo kokeet on, aika paljon kuulemna lähtee tavaraa sieltä. En sit tiiä kuka ne kokeeseen valitut valitsee. Ei ainakaan se myyjä joka siin vieres seisoo
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:35"]Mä olen joutunut pistokokeeseen vain kerran. Se oli juuri se kerta, kun vauva huusi kuin syötävä, esikoinen piti olla hakemassa leikkipaikasta viimeistään kahden minuutin kuluessa ja kassalla oli juuri kädet täynnä töitä, muiden itsepalvelupisteiden kanssa. Silloin oli pakko epäillä, ettei ollut satunnaista vaan joku krapulassa oleva vartija päätti kostaa olonsa satunnaiselle asiakkaalle.
[/quote]
Varmaanhan se halusi kuunnella vapaaehtoisesti sitä sun vauvan parkua. Eli eiköhän sillä ollut mielestään perusteet sille tarkastukselle.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:35"]Mä olen joutunut pistokokeeseen vain kerran. Se oli juuri se kerta, kun vauva huusi kuin syötävä, esikoinen piti olla hakemassa leikkipaikasta viimeistään kahden minuutin kuluessa ja kassalla oli juuri kädet täynnä töitä, muiden itsepalvelupisteiden kanssa. Silloin oli pakko epäillä, ettei ollut satunnaista vaan joku krapulassa oleva vartija päätti kostaa olonsa satunnaiselle asiakkaalle.
[/quote]
Juu krapulassa oleva varmaan haluaa rääkyvän pennun vierelleen
Itsekin olin hetken töissä Ikealla ja voin kertoa, että on täysin satunnaisotantaa. Ei siellä ole resursseja siihen, että joku kyttää ihmisiä kameroista ja valitaan pistokokeeseen jo kun tullaan ovista sisään :D Ja jos olisi, niin sen huomaisitte kyllä tuotteiden hinnassa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"]Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet. [/quote] EI saa sittenkään tutkia vaikka olisi minkälaiset todisteet. Se oikeus on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan viranomaiselle. Jos asiakas ei halua laukkuaan näyttää, niin silloin ei voi muuta kuin kutsua poliisi paikalle ja toivoa, että muilta kiireiltään kerkiäisivät.
[/quote]
Mutta: se asiakas ei ole enää paikalla -hän lähti autolleen jo ajat sitten. Kukas häntä muka estäisi?
Ohoh, asun Ikean vieressä ja olen käynyt siellä vähintään kerran kuukaudessa vuosien ajan. Enpä ole ikinä kokenut tai nähnyt noita pistokokeita vaikka siellä ne "varoitus"tarrat onkin. Jännä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:58"] Huoh... Ei mitään omia kasseja tarvitse antaa kellekään tarkastettavaksi. Ihan rauhassa kävelette omalle autollene ja ajatte pois. Kukaan ei voi sille yhtikäs mitään -jos joku jotain tekee sen on rikosilmoituksen paikka. [/quote] Ei se ihan noin mene. Myyjä voi pyytää näyttämään laukkua ja jos et suostu, silloin kutsutaan poliisi paikalle ja tutkitaan. Onhan se inhottavaa kun omalle kohdalle osuu, mutta miettikää, vuodessa myymälävarkaudet aiheuttavat kaupoille 500 miljoonan euron tappiot! Ja kuluttaja maksaa nämä tietenkin. [/quote] Sä puhut tilanteesta jossa on epäily varkaudesta/näpistyksestä. Pikakassatapauksessa ei ole mitään epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuskinpa poliisikaan suostuu saapumaan aina kauppaan kun asiakas ei suostu pistotarkastukseen. Tai ainakaan itse veronmaksajana en halua että poliisin vähät resurssit käytetään noin, niillä olisi varmasti oikeatakin käyttöä. Mun mielestä ei ole oikein että tavaroita tutkitaan, varsinkaan kun ei suostumusta kysytä missään enkä itse ole koskaan nähnyt mitään tiedotetta asiasta. Ehkä olen sitten vaan katsonut huonosti, jos muut olette nähneet infoa noista pistokokeista. Jos joutuisin itse tuollaiseen pistotarkastukseen, niin en varmaankaan enää palaisi siihen kauppaan. [/quote] Eikös se suostumus pistotarkastukseen anneta silloin, kun tekee valinnan ja käyttää itsepalvelukassaa? Näin muistaisin lukeneeni jostain kyltistä tms. Ja en ymmärrä mitä vauhkoatte, sillä ei niitä pistotarkastukseen valittuja epäillä mistään näpistyksestä, vaan tsekataan ettei ESIM epähuomiossa ole jäänyt mikään tuote piippaamatta. Turha tulistua asiasta, jos on kerta puhtaat jauhot pussissa!
[/quote]
Aivan sama mitä jossain kyltissä lukee -ei se kumoa Suomen lakia.
Ja en "vauhkoa". Ihan tyynesti en suostu tarkastukseen ja kävelen niine hyvineni autolleni kenenkään voimatta tehdä sille yhtikäs mitään -minuahan nyt ei vaan "tsekata". En tulistu, onhan minulla puhtaat jauhot pussissa.
[/quote]
Pikakassat pois, koska valvonta on ilmeisesti niin hankalaa ja suututtaa asiakkaan. Mene perinteiselle kassalle jos et kestä tai anna lupaa tsekkaukseen, niin yksinkertaista. Ja toisin kun joku väitti, poliisilla on oikeus tutkia kassit ja vartijalla on oikeus kiinniottaa epäilty. Koen, että vartijalla on aihe epäillä, jos ei ostoksia näytä. Ja eri asia siis myyjän "tsekata" ostokset kuin tutkia käsilaukku. Ostoskassin tutkiminen ok makdun yhteydessä. Olen käsittänyt, että pistari on vain että kuitti ja ostoskassi täsmää, ei sen ihmeellisempää. Kyllä taas on mielensäpahoittajia. Ei kai rehellisellä pitäisi olla ostoskassissa salattavaa?