Ikean kassojen pistokokeet
Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:36"]Oon joutunut puolen vuoden aikana 3 kertaa pistokokeeseen. Käyntikertoja ehkä n. 10. Erilaisia ostoksia 10-500e edestä. Lapsi aina mukana. Olen ihan tavallisen näköinen. Uskon sattumaan. [/quote]mä käyn viikottain vuosien ajan ja aina itsepalvelukassalla eikä koskaan ole tarkastettu enkä ole nähnyt et ketään ois tarkastettu. No tänään varmaan tarkastetan kun tämän nyt kirjoitin.
[/quote]
No kokeile sä nyt tuo että ensin jonotat tavallisessa jonossa ja sitten viime metreillä siirryt itsepalvelukassoille maksamaan itse. Tuu kertoo sitten että jouduitko syyniin! :D
Ainakin vielä vuosi-kaksi sitten itsepalvelukassan pistokoe tehtiin maksun jälkeen niin, että myyjä tarkasti kuitin ja ikean kassissa olevien tuotteiden vastaavan toisiaan. Olin vanhempieni kanssa ostoksilla ja emme todellakaan näytä siltä, että varastamiseen olisi tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:03"]Ainakin vielä vuosi-kaksi sitten itsepalvelukassan pistokoe tehtiin maksun jälkeen niin, että myyjä tarkasti kuitin ja ikean kassissa olevien tuotteiden vastaavan toisiaan. Olin vanhempieni kanssa ostoksilla ja emme todellakaan näytä siltä, että varastamiseen olisi tarvetta.
[/quote]
Niin ja vielä se, että tapahtuma on edelleen hyvin mielessä, koska meillä oli juuri se pikakasojen maksimimäärä ostoksia, ja muistan elävästi, kuinka myyjällä oli pitkä kuittimme kädessä ja nostelimme äitini kanssa tavaroita kassista ja kärryistä.
En jaksanut lukea koko ketjua. Kone arpoo pistokokeita noin joka 15. asiakkaan kohdalle, siis joka pikakassa erikseen. Pikakassalla tarkistetaan että tuotteet täsmää kuittiin. Kysyin tätä kerran kun itse ihmettelin ja tähän uskon :)
Normaaleilla kassoilla kassaesimies(kö? Oli sillä erilainen rintamerkki) tarkistaa että kassatyöntekijä on leimannut kaiken. Siitä kassatilasta ei siis kassatyöntekijä itse pääse kai eteenpäin vaan tarvitsee esimiehen hyväksynnän. Olin kerran asiakkaana kun tällainen tuli.
Mua ei ole ennen tarkistettu, käynyt sata kertaa siinä itsepalvelukassalla. Kerran unohdin sen sinisen kassin viivakoodata, otin kassin ja aloin lappaamaan vaan. Heti tuli henkilökunta tarkistamaan. Voivoi mitenkä tämä ei nyt täsmää! Ai, olette unohtanut maksaa kassin. Ja sit vaan maksoin sen. Tosi tarkkaan ne siinä syynää. Olis tietty ollut hyvä et ois huikannut mulle vierestä et hei kassi unohtui ja oisin maksanut sen saman tien samalla.
Olen ollut ikealla töissä ja oikeasti se on täysin satunnaista! Case closed.
Se teemme pistokokeita tulee joka kerta, mutta kertaakaan mua ei ole pistokokeiltu. Ja Espoon Ikeassa ne syynää kuitin ja tavarat maksamisen jälkeen.
Meillä pistotarkastus toteutettiin niin, että myyjä katsoi koneelta kuittia ja tavara tavaralta totesi, mitä kuitti sisälsi. Toisin sanoen meillä olisi voinut olla kärryssä yhtä sun toista muutakin tavaraa, kun myyjä tarkasti vain, että kärryssä on ne, mitä oltiin kuitattu, eikä kuitissa ne mitä oltiin kotiin viemässä.
Hieman aiheen vierestä...
Ikeassa käydessäni minulla oli vauvan turvaistuin kärryssä. Maksoin ostokset miehitetylle kassalle. Ostokset vein kärryillä autoon ja huomasin siellä vasta, että metallinen pannunalunen oli pystyssä kärryn reunalla. Tuli sellainen olo ettei tämä mennyt kassan läpi, tarkistin kuitin ja maksamattahan se oli.
Kaveri jäi vauvan kanssa autoon ja itse menin maksamaan pannunalustaa.
Kassa katsoi minua silmät pyöreänä, että tulin niin halvan tuotteen maksamaan. Kiitteli rehellisyydestä. Totesin vaan etten voi "varastettua" tuotetta käyttää. Minun vikahan se oli.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 23:26"]Myyjillä saati vartijoilla ei ole oikeutta tonkia laukkuja, ellei kameroista näy/myyjä tms nää että laukkuun on tungettu jotain. Pitää olla todisteet.
[/quote]
EI saa sittenkään tutkia vaikka olisi minkälaiset todisteet. Se oikeus on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan viranomaiselle. Jos asiakas ei halua laukkuaan näyttää, niin silloin ei voi muuta kuin kutsua poliisi paikalle ja toivoa, että muilta kiireiltään kerkiäisivät.
Oon joutunut puolen vuoden aikana 3 kertaa pistokokeeseen. Käyntikertoja ehkä n. 10. Erilaisia ostoksia 10-500e edestä. Lapsi aina mukana. Olen ihan tavallisen näköinen. Uskon sattumaan.
Ihan on satunnaisotanta, et ole mitenkään erityinen käytökseltäsi tai olemukseltasi verrattuna muihin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:24"]Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa. [/quote] Ruskeat silmät automaattisesti kokeeseen.
[/quote]
Tätä mäkin olen epäillyt: mulla on ruskeat kiharat hiukset ja ruskeat silmät, vaikka ihan supisuomalainen olen. Selvä mannehan minä olen ja aivan varmasti varkaissa. :DD
Käyn Ikeassa harvoin, mutta joudun usein itsepalvelukassalla kassi/ostostarkastukseen. Samoin välillä jossain pikkukaupoissa vanhemmat naismyyjät kyttää ja seuraa perässä.
Prismassa sain kanssa kerran yhden myymäläetsivän perääni, kun säntäilin ympäri kauppaa pitkän ostoslistan kanssa. Ostoslistassa oli omat ja vanhuksien ostokset ja huomasin aina kaupan toisessa päässä, että hitto, tuo täytyy vielä hakea. Siinä sitten suhatessa huomasin, että sama äijä puolityhjää ostoskärryä työntäen kulki koko ajan perässä. Tuli mulkaistua sitä aika pahasti, kun ketutti jo muutenkin niiden tavaroiden etsintä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:24"]
Millä perusteilla valitaan ne ketkä "valikoituvat" pistikokeeseen kassalla? Mikään satunnaisotantahan se ei ilmeiseti ole, vaan joku jossain painaa jotain nappia. Ihmttelen vaan, kun neljä kertaa 1.5 vuodena aikana ikeassa käynyt ja kaksi kertaa tarkastettu. Kerran tutkittiin jopa vauvanhoitolaukkua, vaikka kaikki maksetut ostokset oli ihan toisessa kassissa.
[/quote]
Älä käy Ikeassa. Sillä siitä pääset.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:36"]Oon joutunut puolen vuoden aikana 3 kertaa pistokokeeseen. Käyntikertoja ehkä n. 10. Erilaisia ostoksia 10-500e edestä. Lapsi aina mukana. Olen ihan tavallisen näköinen. Uskon sattumaan.
[/quote]mä käyn viikottain vuosien ajan ja aina itsepalvelukassalla eikä koskaan ole tarkastettu enkä ole nähnyt et ketään ois tarkastettu. No tänään varmaan tarkastetan kun tämän nyt kirjoitin.