Ahdistaako sinua Ukrainan tilanne?
Minua alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan ukrainalaisten viattomien siviilien puolesta.
Mielessäni käy myös, mitä Putin suunnitelee Suomen suhteen ? 🤔
Kommentit (849)
Aloimme suunnitella mieheni kanssa muuttoa johonkin toiseen Euroopan maahan. Olemme miettineet sitä jo aikaisemmin. Nyt on hyvä hetki tehdä suunnitelmista totta. En halua kasvattaa lapsiani sodan jaloissa tai joutua asumaan miehitetyssä maassa. Onneksi meillä on hyvä koulutus molemmilla ja varallisuutta kerättynä.
Ei oikeastaan, maailmalla soditaan koko ajan eikä ketään kiinnosta ja nyt kaikkia yhtäkkiä kiinnostaakin vain, koska sota sattui tapahtumaan Euroopassa.
Lähes kaikki meidänkin kaupasta ostamamme arkiset asiat on tuotettu orja- ja lapsityövoimalla ja ihmisiä kuolee maailmalla vaikkapa nälkään kuin kärpäsiä vaikka asia olisi täysin ratkaistavissa, mutta eipä sekään näytä ketään juuri hetkauttavan.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ukrainalaisten kohtalo. He joutuvat kärsimään Europpan, NATOn ja USA:n vellihousuista. Toisaalta ymmärrän, että Putin uhkasi aika selkeästi ydinsodalla, jos muut maat lähtevät Ukrainaan avuksi, ja täten pitää olla tosi varovainen, miten tässä toimitaan. Mutta voiko se muka mennä niin, että Venäjä saa tehdä mitä huvittaa Ukrainassa, ja me vaan laitetaan jotain talouspakotteita, josta kärsii vain ja ainoastaan Venäjän kansalainen.
Samalla huollestuttaa se viesti, jonka annamme Kiinalle. Lähtevätkö he valloittamaan Taiwania, kun mitään selkeitä toimia Ukrainan itsenäisyyden puolesta länsi ei pysty tekemään?
Mahdollisuus sodasta Suomessa ei toistaiseksi ahdista, mutta kyllä sekin pyörii mielessä. Jos Ukraina, niin miksei Suomikin?
Ei hakeutunut Naton jäseneksi ajoissa ennen konfliktin alkua ja ei ole EU-jäsenyyttäkään, niin eipä tässä mitään suurta Nato tai EU voi tehdä. Valtiot käyttäisivät Natoa ja EU:ta hyväkseen, jos niihin voisi liittyä jäseneksi "rusinat pullasta meiningillä" vasta siinä vaiheessa, kun konfliksi on jo alkanut ja apua tarvitaan.
No enemmänkin ahdistaa se, että elämästä ei näemmä enää ikinä tule normaalia kuten se oli vielä 2010-luvulla.
Ja se, että ihan jokainen niin eu:n/brittien/jenkkien asettama pakote kuten myös venäjän vastapakotteet on taatusti sellaisia, että niiden suurin vaikutus on suomalaisen työssäkäyvän ihmisen elämään ja etenkin lompakkoon.
Me ollaan olevinaan niin kovin olevinaan puolueettomia/diplomaattisia ja ajettu politiikka on se myötä ollut viimeiset pari vuosikymmentä täysin järjetöntä jossa oma etu on unohtunut ihan täydellisesti. Lopputulos on nyt sitten tämä, että ihan mikä tahansa maailmassa tapahtuva asia on aina vain haitaksi meille eikä mistään tule apua eikä edes hyötyä vaikka kuinka ollaan oltu mallioppilaita ja kumarreltu joka suuntaan. Etenkin itään Halosen kausilla.
Ahdistaa yhtä paljon kuin Afghanistan 2001, Iraq 2003, tai vaikkapa Libya 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdistaisi, ellen kävisi palstalla; kuulin asiasta ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) kerran täältä. Mikäli vähennän palstailua, tuskin törmään edes mihinkään otsikoihin ennen kuin Suomessa osuu paska tuulettimeen.
Aika maan alla elät, kun joka lähteestä aiheesta puhutaan.
Juu, en ole oikein koskaan seurannut uutisia. Pelaan, luen, katselen netistä sarjoja tai YouTubea, toisinaan vietän aikaa kavereiden kanssa.
Palstan ulkopuolella ensimmäinen ”lähde”, jossa törmäsin Ukrainan sotaan, oli kun MTV:n sivuilta kävin tänään katsomassa viimeviikkoisen Putouksen, ja etusivulla oli ilmoitus jostain erikoislähetyksestä.
Uutisissa Ukrainan joku henkilö pyysi Suomelta sotilaallista apua, joten pelottaa jos käy niin että Suomi antaa sotilaallista tukea Ukrainalle ja sitten Venäjä alkaa asettua meitäkin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut oon, eli lasketaanko se ahdistuneeksi?
Näyttää siltä, että maailma muuttuu.
Eikä mua oma henki tai läheisteni henget huolestuta vaan maailman meno. Syntyyköhän tästä isompi sota?Mä en ole oikeastaan edes huolestunut. Mutta olen helpottunut siitä, että molemmat lapseni ovat jo aikuisia ja ettei kumpikaan heistä ole halunnut hankkia lapsia.
Mä surin aikoinaan kovasti omaa lapsettomuuttani, mutta viimeiset reilun kaksi vuotta olen ollut siitä enemmän kuin onnellinen.
Itseasiassa jo 2015 alkoi vaikuttaa siltä että vastentahtoinen lapsettomuus onkin ainoastaan siunaus. Nyt olen siitä 100% varma.
Toki toivon edelleen että elämä olisi mennyt toisin, mutta näiden sekopää-päättäjien aivotuksiin minkään maan alueella minulla ei ole valtaa vaikuttaa. Ja koska näiden pillin mukaan tanssitaan, tahdottiin tai ei, niin näin on parempi.
Ei ahdista. Nämä vaikeat ajat oli tiedossa, ja tämä jatkuu niin kauan, että vanha systeemi hajoaa. Vanhan tilalle syntyy uutta ja paljon parempi maailma. Luota, että kaikki järjestyy.
Iso J tästä jo kolme vuotta sitten puhuikin
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa Ukrainan joku henkilö pyysi Suomelta sotilaallista apua, joten pelottaa jos käy niin että Suomi antaa sotilaallista tukea Ukrainalle ja sitten Venäjä alkaa asettua meitäkin vastaan.
'
Venäjä avasi jo aikaa sitten syksyllä junayhteyden minskistä murmanskiin näitä minskissä/puolan rajalla olleita tp-h¤kijoita varten.
Ei niitä huvikseen ole murmanskiin kuljetettu. Me tullaan tarvitsemaan se rauta omalla rajalla.
Ei ahdista Ukrainan tilanne. En voi mitään Ukrainan tilanteelle, siksi on turha ahdistua. Olen tietoinen tilanteesta ja seuraan sitä ja jos tulee mahdollisuus auttaa, autan. Kanavoin energiani mieluummin noin päin kuin ahdistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Venäjä avasi jo aikaa sitten syksyllä junayhteyden minskistä murmanskiin näitä minskissä/puolan rajalla olleita tp-h¤kijoita varten.
Ei niitä huvikseen ole murmanskiin kuljetettu. Me tullaan tarvitsemaan se rauta omalla rajalla.
Kyllä tuolla putinilla on käyttötarkoitus jo mietittynä ja meillekin se kyllä selviää. Siinä sivussa pääsee sitten vaikka millainen pataljoona vihreitäkin miehiä maahan ihan luvan kanssa.
Tai ei nyt ihan luvan, mutta eihän me siviileitä aleta ampumaankaan ja jos nuo samassa porukassa maahan marssii niin joo..
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Toki vihastuttaa Putin ja surettaa ukrainalaisten elämä.
Suomen puolesta ei ahista. Toki vaikuttanee täälläkin hinnoissa, mutta miksi Putin hyökkäisi Suomeen? Ukrainalla ja Venäjällä ollut v. 14 asti kärhämää. Suomi ei liity siihen millään tavalla. Todennäköisempää olisi varmaan kuolla lento-onnettomuudessa (joka harvinaista), kuin Putinin hyökkäys Suomeen. Kaikkea toki saa pelätä ja lietsoa itsensä, jos haluaa.
Moni asia, joita on viime vuosina tapahtunut Suomessa, on Putinille punainen vaate:
- NATOn isäntämaasopimus
- NATOn kanssa yhteiset harjoitukset Suomen alueella
- Pietariin kantavien täsmäohjusten hankinta Hornetteihin
- Suomen puolustusretoriikan muutos siten, ettei siinä enää takavuosien tyyliin suorasanaisesti sanota, että Suomi ei hyökkää minnekään eikä salli alueensa kautta hyökättävän
Näiden takia Putin pitää Suomea riskinä, jopa peitellysti vihamielisenä valtiona.
Vaikka tulkinta on melko paranoidi, olennainen osuus on siinä että se kuitenkin ohjaa hänen toimintaansa.
Ei ahdista vaan vihastuttaa. Olen täynnä raivoa ja etulinjassa jos huolivat sitten kun tämä siirtyy Suomeen. Rajalla tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Aloimme suunnitella mieheni kanssa muuttoa johonkin toiseen Euroopan maahan. Olemme miettineet sitä jo aikaisemmin. Nyt on hyvä hetki tehdä suunnitelmista totta. En halua kasvattaa lapsiani sodan jaloissa tai joutua asumaan miehitetyssä maassa. Onneksi meillä on hyvä koulutus molemmilla ja varallisuutta kerättynä.
Ruotsiin töihin?
En käsitä miten osa viittaa niin kintaalla Ukrainan sotaan, et on jossain kaukana tms. ja kehuu ettei pelota. Joo, meidän naapuri se vaan siellä hyökkäsi! Ja nyt on varusteet ja pommit ukrainaa vastaan, mutta ei siihen monia aikoja kulu, jos Putin päättää suunnata katseen ja varustuksen suomea kohti. Sehän tässä pelottaa, et mihin tämä kaikki johtaa, mitkä suunnitelmat putinilla on ja mitä se saa päähänsä!
Ei yhtään. Russat listii toisiaan, sen ne osaa. Vanhat kommunistit.