Ahdistaako sinua Ukrainan tilanne?
Minua alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan ukrainalaisten viattomien siviilien puolesta.
Mielessäni käy myös, mitä Putin suunnitelee Suomen suhteen ? 🤔
Kommentit (849)
Ei ahdista, mutta on alakuloinen ja outokin olo... kun oma elämä menee niin kuin ennenkin, mutta muualla Euroopassa on oikeasti sota menossa. Naivi ajatus, mutta tähän mennessä olen koko elämän saanut ajatella, että sota tapahtuu muissa maanosissa, mutta Euroopan sodat ovat jääneet historiankirjoihin.
Mietin ennen miltä eurooppalaislta tuntui kun Saksa anasti osakseen Tsekkoslovakiaa tai kun se hyökkäsi Puolaan tai Belgiaan. Nyt tiedän. Kumpa vain ei tarvitsisi tietää miltä tuntuu kun hyökkäys kohdistuu omaan maahan.
Kohta häviää tämäkin keskustelu. Maailmansota on alkanut
Ei. Ei liity mun elämään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan sama, onko Suomi Natossa vai ei. Kuvitteleeko joku oikeasti, että Natosta on siinä vaiheessa oikeastaan mitään hyötyä, jos Venäjä päättäisi hyökätä Suomeen? Suomi halutaan Natoon maksajaksi. Aika hölmöä uskotella itselleen muuta. Suomi olisi ihan yhtä yksin mitä Ukrainakin nyt on. Olisi hyvä, kun joku salamurhaisi Putlinin sisältä käsin. Samoin kuin kaikki tällaiset psykopaatit.
Noh, ei se nyt ihan sama ole kuulutaanko Natoon. Venäjä ei hyökkäisi NATO-maahan, siihen sisältyvien riskien vuoksi.
Mitä tulee kustannuksiin, niin Suomen puolustusmenot ovat nykyisellään noin 5 miljardia, ja NATO:sta tulisi tähän päälle noin 50 miljoonaa lisää kuluja. Eli yhden prosetin lisäyksellä puolustusmenoihin saataisiin käytännössä eliminoitua se riski, että Venäjä hyökkäisi Suomeen.
Itse ainakin maksaisin mielelläni 10€ vuodessa siitä, että vältetään joutumasta samaan tilanteeseen kuin Ukraina.
Ei ahdista. Ahdistaisi jos olisi lapsia, perhettä ja omaisuutta, mutta ei ole mitään. Omaisuus mahtuisi reppuun ja voisin lähteä reppureissaamaan. Kyllähän tilanne ikävältä tuntuu ja toki toivoo, että sota loppuisi, mutta ei vielä kurkkua kurista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista, mutta on alakuloinen ja outokin olo... kun oma elämä menee niin kuin ennenkin, mutta muualla Euroopassa on oikeasti sota menossa. Naivi ajatus, mutta tähän mennessä olen koko elämän saanut ajatella, että sota tapahtuu muissa maanosissa, mutta Euroopan sodat ovat jääneet historiankirjoihin.
Olet ilmeisesti aika nuori, jos et muista, että Balkanilla käytiin erittäin väkivaltaisia sotia1990-luvun alusta 2000-luvun puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti aika nuori, jos et muista, että Balkanilla käytiin erittäin väkivaltaisia sotia1990-luvun alusta 2000-luvun puolelle.
Niin, olen syntynyt 1994 (olen 27v). Toki olen kuullut Jugoslavian hajoamissodista, mutta silloin kun ne oikeasti tapahtuivat, olin liian seuraamaan (tai ymmärtämään) uutisointia. Sen takia tämä tuntuu nyt läheisemmältä kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Olo on surullinen. Minkähänlaisen maailman meidän lapset tulevat vielä kokemaan. Juuri kun alkoi tuntua, että maailma taas avautuu ja korona väistyy. Uskaltaako kohta lähteä kotoa tai matkustaa sodan pelossa? Mitä jos oikeasti sota iskisi Suomeen, menetämmekö puolisomme, kotimme...
Tällä hetkellä on vaihteeksi hyvä asia, ettei ole lapsenlapsia. Olen ahdistuvaa sorttia, joten mitä vähemmän olemassa on minulle tärkeitä ihmisiä, sen vähemmän ahdistaa. Ja olen vanhahkokin enkä takuulla elä kovin vanhaksi. Isäni soti jatkosodassa, veljensä kaatui samassa sodassa. Toinen veli haavoittui, jääden invalidiksi. Isällä oli myös vamma, jota ei vaan koskaan tutkittu. Nuoren miehen mieli haavoittui, hän oli kova, ilkeä mies. Mietin mummoni tuskaa, 4 poikaa, joista 3 joutui sotaan.
Ei ahdista pätkääkään, naurattaa vain natohädänalaisten paniikki ja kauhu. Niillä menee kohta kaikki, kaikki viijään! Ommaisuuus ja vappaus! Eikä ehditty hommata palkka-armeijaa avuksi! Nyt pitää luottaa suomalaiseen rahvaaseen, että se lähtisi henkensä kaupalla tarvittaessa puolustamaan muiden omaisuutta ja etuja! Lähteeköhän se? Onko se kuuliainen rikkaille ja onko se todellinen (toisenomistaman)isänmaan ystävä? Vaikka isänmaan multaa olisi vain siinä kuuluisassa kukkaruukussa?Tai tiedä mistä sekin on tuotatettu.
Kaikki pitää rikkaan nykyään tuotattaa muualta, kun hyvää palveluskuntaa on niiin vaikea saada nykyään. Palkka-armeijakin. Suomalainen veronmaksaja saapi laskun maksaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan sama, onko Suomi Natossa vai ei. Kuvitteleeko joku oikeasti, että Natosta on siinä vaiheessa oikeastaan mitään hyötyä, jos Venäjä päättäisi hyökätä Suomeen? Suomi halutaan Natoon maksajaksi. Aika hölmöä uskotella itselleen muuta. Suomi olisi ihan yhtä yksin mitä Ukrainakin nyt on. Olisi hyvä, kun joku salamurhaisi Putlinin sisältä käsin. Samoin kuin kaikki tällaiset psykopaatit.
Noh, ei se nyt ihan sama ole kuulutaanko Natoon. Venäjä ei hyökkäisi NATO-maahan, siihen sisältyvien riskien vuoksi.
Mitä tulee kustannuksiin, niin Suomen puolustusmenot ovat nykyisellään noin 5 miljardia, ja NATO:sta tulisi tähän päälle noin 50 miljoonaa lisää kuluja. Eli yhden prosetin lisäyksellä puolustusmenoihin saataisiin käytännössä eliminoitua se riski, että Venäjä hyökkäisi Suomeen.
Itse ainakin maksaisin mielelläni 10€ vuodessa siitä, että vältetään joutumasta samaan tilanteeseen kuin Ukraina.
Hyvä idea! Nopea äänestys, ketkä on puolesta ja ketkä vastaan. Ja ne jotka ovat puolesta, maksavat omasta pussistaan, ja jos Suomi joutuisi sotaan, niin nämä puolesta äänestäjäthän sinne menisi, muiden ei tarvitse, jos ei halua. Oikeudenmukaista olisi tuo kyllä.
Muutenkin olen viime aikoina ajatellut paljon sitä, miten historian saatossa on mm Suomessakin joutuneet menemään sotimaan ja henkensä menettämään nekin ihmiset, jotka eivät ole sotaisaa politiikkaa kannattaneet ja jotka ovat jopa varoitelleet seurauksista. Mutta sinne vaan kuolemaan tai vammautumaan, niiden ääliöiden sekaan, jotka ovat koko sodan aiheuttaneet. Ihme, että sodissa ammutaan suht. vähän omia. Yleensä siinäkin niin päin, että sotahullut tapattavat sotimasta kieltäytyjiä. No joskus on voinut sitten taistelutilanteessa luoti kohdata kohteensa takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea! Nopea äänestys, ketkä on puolesta ja ketkä vastaan. Ja ne jotka ovat puolesta, maksavat omasta pussistaan, ja jos Suomi joutuisi sotaan, niin nämä puolesta äänestäjäthän sinne menisi, muiden ei tarvitse, jos ei halua. Oikeudenmukaista olisi tuo kyllä.
Muutenkin olen viime aikoina ajatellut paljon sitä, miten historian saatossa on mm Suomessakin joutuneet menemään sotimaan ja henkensä menettämään nekin ihmiset, jotka eivät ole sotaisaa politiikkaa kannattaneet ja jotka ovat jopa varoitelleet seurauksista. Mutta sinne vaan kuolemaan tai vammautumaan, niiden ääliöiden sekaan, jotka ovat koko sodan aiheuttaneet. Ihme, että sodissa ammutaan suht. vähän omia. Yleensä siinäkin niin päin, että sotahullut tapattavat sotimasta kieltäytyjiä. No joskus on voinut sitten taistelutilanteessa luoti kohdata kohteensa takaapäin.
Ja ne jotka äänestävät vastaan heitetään Venäjän puolelle. Miksi te saisitte asua Suomessa ilmaiseksi ja ilmaiseksi teitäkin puolustettaisiin?
Ahdistaahan se, kun on niin lähelläkin. Suomen Lappiin on Etelä-Suomesta vähän yli 1000 km. Matka Valko-Venäjälle ja sen takana olevaan Ukrainaan ja Kiovaan ei ole paljon pidempi.
Tässä nyt ei vaan oikein tavallinen ihminen muuta voi kuin elää elämäänsä edelleen. Sitten, kun tilanne muuttuu, niin siihen reagoidaan silloin. Itsestäni en niin väliä pidä, mutta nuorempien ihmisten ja lasten puolesta olen huolissani.
Ei ahdista. minun ahdistukset on ahdistettu tän elämän osalta. Nyt otan vain kaiken rennosti.
m35
Osoitan empatiani Ukrainalle.
Harmittaa ihan helkutisti ukrainalaisten puolesta. Ajatella kuinka paljon kärsimystä tämä sota tuo.
Ja mitä tuo Venäjä kuvittelee voittavansa näillä sota toimilla?
Naapurimaamme on hyökännyt toiseen naapurimaahan.
Sama valtio, jonka hyökkäykseltä olemme joutuneet itsekin puolustautumaan.
Tällä kommentoidaan, että ei koske mua mitenkään. Ihan käsittämättömiä juntteja täälläkin liikkuu.
Ei ahdista. Lähinnä v***ttaa ihmisen typeryys ja resurssien haaskaus.
Itse jatkan arkea täysin vanhaan tapaan. Joditabletithan on jo apteekeista hamstrattu ja seuraavaksi loppuu taas vessapaperi...
Vierailija kirjoitti:
Hieman ahdistaa, mutta ennen kaikkea v#ituttaa että tuollaista roistovaltiota kuin itänaapurimme ei ole laitettu kuriin jo ajat sitten.
Kerrotko, miten ajattelit ydinasevaltiota kurittaa?
Hölmöä olisi tuudittautua turvallisuuden tunteeseen. Venäjä on ihan tuossa kyljessä koko maan pituudelta. Ja kuka meitä puolustaa jos ne tänne rynnii. Hullu ja arvaamaton johtaja. Kyllä se nyt ajatuksen tasolla kannattaa hiukan varautua, että mitä jos. Mitä sitä itse tekisi. Ja toki jo tämä Ukrainan tilanne on hiukan ahdistava. Viattomia ihmisiä kuolee.
Putin pitää Suomen rauhassa hyvin pitkään jollei mitään maailmansotaa syty. Se että Putin pitää vain pikkupöytää Niinistöä tavatessaan on hänen merkkinsä ärsyttää muita länsimaiden päättäjiä siitä että antaa pikkumaalle enemmän arvoa kun muille ja Putin tulee pitämään tämän linjan pitkään.
Onhan niitä muitakin elämiä kuin lehmät? Sodassa kuolee varmaan muutama orava, pupu, hirvi ja ehkä lintukin.