Kun lapsen uskonnosta on erimielisyyksiä, miten tehdä kompromisseja.
Isä haluaa kasvattaa lapsen eri uskontoon kuin minä eikä saada ratkaisua aikaan. Aiemmin uskonto ei ole ollut kynnyskysymys kummallekaan ja ollaan molemmat maltillisia, mutta nyt en jotenkin osaa antaa myöten. Vaikea kasvattaa puoliksi molempiin suuntiin tai olla antamatta mitään uskonnollista kasvatusta kun se uskonto on kuitenkin osa elämää. Vaikka maltillisestikin. Argh. Miten teillä on ratkaistu ongelma ?
Kommentit (57)
Tosi asiallista keskustelua täällä :D Joo, mies ei ole muslimi vaan minä. Mies on entinen lestadiolainen, nykyään luterilainen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:57"] Mitkä uskonnot? [/quote] Ei sillä ole varmaan isoa merkitystä? :) ap
[/quote]
Provo. Jos puoliso olisi muslimi, ei ajattelisi todellakaan noin varsinkaan silloin, kun siitä on jo seurannut erimielisyyttä. Jos olisi muu kuin muslimi, olisi jo jollain tavalla ilmaissut vallalla olevan käsityksen olevan väärä.
Ja joku hauska leikkii ap:ta, hihhih kun naurattaa..
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:42"]
Jos isä on muslimi ja lapsi poika, ei tuossa ole mitään epäselvää. Islamin mukaan muslimi-isän poika on aina muslimi. Eikä siitä uskosta oikein voi erota. LOL.
[/quote] entä jos äiti on juutalainen, juutalaisuus perintyy äidiltä
[/quote]
Tässä tapauksessa vahvin voittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:42"]
Jos isä on muslimi ja lapsi poika, ei tuossa ole mitään epäselvää. Islamin mukaan muslimi-isän poika on aina muslimi. Eikä siitä uskosta oikein voi erota. LOL.
[/quote]
LOL?? Menit sitten 13-vuotiaana myöntymään jonkun ählyn patjaksi, etkä tajunnut käyttää ehkäisyä, vaikka jo 2015-luku ja teitä tollopilluja varoiteltu kohta neljännesvuosisata?
Kutsukaa molempien pomot paikalle ja pyytäkää heitä vaikka vääntämään kättä. Jos eivät ilmaannut paikalle, niin kasvattakaa pojastanne homopetteri.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:38"]
Tosi asiallista keskustelua täällä :D Joo, mies ei ole muslimi vaan minä. Mies on entinen lestadiolainen, nykyään luterilainen.
[/quote]
No aika heikoksi menee jutut.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"]Kenelläkään ei siis ole kokemusta tilanteesta? Keskustelimme kyllä etukäteen, mutta en silloin arvannut, että itselleni tulisi syvältä kumpuava tarve opettaa ja jakaa lapselle oman uskontoni arvoja. Mies taas kokee, että suku ei ymmärrä ja se on mielestäni huono peruste. Aiemmin olimme molemmat sitä mieltä ettei lasta kasvateta kumpaakaan vaan saa itse isona valita. En tiedä.. Ehkä sitten mennään lain mukaan ja lapsi seuraa minun uskontoni, vaikka haluaisin kyllä että mieskin ymmärtäisi miksi se on minulle tärkeää.
[/quote]
Millaisia kokemuksia kaipaat?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"]Kenelläkään ei siis ole kokemusta tilanteesta? Keskustelimme kyllä etukäteen, mutta en silloin arvannut, että itselleni tulisi syvältä kumpuava tarve opettaa ja jakaa lapselle oman uskontoni arvoja. Mies taas kokee, että suku ei ymmärrä ja se on mielestäni huono peruste. Aiemmin olimme molemmat sitä mieltä ettei lasta kasvateta kumpaakaan vaan saa itse isona valita. En tiedä.. Ehkä sitten mennään lain mukaan ja lapsi seuraa minun uskontoni, vaikka haluaisin kyllä että mieskin ymmärtäisi miksi se on minulle tärkeää.
[/quote]
[/quote]
Anteeksi kun joudun lainaamaan koko tekstin, mutta josko joku olisi ollut samantyyppisessä tilanteessa ja saanut asian fiksusti ratkaistua. Molemmat olemme tosiaan maltillisia eikä mitään ääriuskovaisia.
Tässäpä muutama esimerkki pariskunnista, jotka asuvat 99% katolisessa maassa ja vanhemmilla eri uskonnot ja kansallisuudet taustalla:
1) nainen muslimi (asunut aina länsimaassa, ei koskaan kokenut uskontoa tärkeäksi, syntymän kautta muslimi, koska hänen isänsä on muslimi, äiti eri uskonnosta) & mies katolilainen (ei uskonnollinen)-> lapset kastettu katolilaisiksi ja etenkin naiselle tärkeää, että lapset 'kuuluu' ympäristön kulttuuriin eikä erotu siitä kuten hän itse lapsena
2) nainen ev. lut. ja mies katolilainen, molemmat tapauskovia -> lapset kastettu ev. lut. mutta ajatuksena antaa valita vanhemmalla iällä uskontonsa
3) nainen ateisti ja mies katolilainen, mutta tapauskova -> lapsia ei kastettu, mutta vanhemmat avoimia, jos lapsi haluaa osallistua uskonnonopetukseen koulussa ja liittyä katolilaiseen kirkkoon
Kaikissa näissä perheissä on tajuttu, että tässä tapauksessa ympäristön paine on se joka tulee vaikuttamaan lapseen haluun kuulua tai olla kuulumatta uskontoon. Tavallaan siis päätösvalta on jätetty lapselle, vaikka kaikissa perheissä vauvana kastamisen suhteen on tehty erilaisia valintoja.
Teidän tilanne on tietenkin ihan erilainen. Riippuu missä asuttte, mitkä ovat teidän ja kasvuympäristön uskonnot ja kuinka olette ajatelleet ottaa lapsen mielipiteen huomioon.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:42"]Lapset olisi mennyt minun mukaani mutta halusin isän uskonnon mukaan kastaa heidät. Riitaa ei olisi tullut vaikka oltaisiin kastettu minun kirkkoon mutta katsoin parhaaksi että menevät isän mukaan. On lapsille helpompaa.
[/quote]
Mitä tässä nyt on alapeukuttamista??
Selvittäkää kumpi uskonto on oikeassa ja kumpi väärässä. Logiikan mukaan nimittäin molemmat eivät voi olla samaan aikaan oikeassa. Molemmat tietenkin voivat olla samaan aikaan väärässä, ja joku kolmas uskonto on se oikea, mutta niistä kahdesta joita te seuraatte korkeintaan vain yksi voi olla oikeassa. Tämän jälkeen te tietenkin opetatte sen oikean uskonnon lapselle, koska kuka nyt väärän uskonnon haluaisi lapselle opettaa? Jos tietenkin niin käy että uskontotutkimuksenne jälkeen toteatte että molemmat teidän uskonnoista ovat virheellisiä ajatusrakennelmia, niin sitten väittäisin että kumpaakaan ei kannata opettaa lapselle.
Perkele kun te suomalaiset alatte jo oksettamaan minua käytöksellänne ja ennakkoluulojenne kanssa. Heti kun valmistun rakennusalan insinööriksi sanon heipat Suomelle!
Yksi uskonto on sellainen joka koettaa riistää lapselta joko äidin tai isän.
Vastusta sitä allekirjoittamalla tämä kansalaisaloite:
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"]Kenelläkään ei siis ole kokemusta tilanteesta? Keskustelimme kyllä etukäteen, mutta en silloin arvannut, että itselleni tulisi syvältä kumpuava tarve opettaa ja jakaa lapselle oman uskontoni arvoja. Mies taas kokee, että suku ei ymmärrä ja se on mielestäni huono peruste. Aiemmin olimme molemmat sitä mieltä ettei lasta kasvateta kumpaakaan vaan saa itse isona valita. En tiedä.. Ehkä sitten mennään lain mukaan ja lapsi seuraa minun uskontoni, vaikka haluaisin kyllä että mieskin ymmärtäisi miksi se on minulle tärkeää.
[/quote]
[/quote]
Anteeksi kun joudun lainaamaan koko tekstin, mutta josko joku olisi ollut samantyyppisessä tilanteessa ja saanut asian fiksusti ratkaistua. Molemmat olemme tosiaan maltillisia eikä mitään ääriuskovaisia.
[/quote]
No meidän perheessä kumpikin opettaa lapselle sitäkin mihinkä uskoo ja lapset saavat itse valita isona uskontonsa. Ei olla kastettu mihinkään uskontoon vauvana.
Minulla on _tavallaan_ edessä vähän samankaltainen tilanne. Olen siis naimisissa ev.lut. papin kanssa. Minä kuulun kyllä ainakin vielä ev.lut. kirkkoon, mutta en ole uskossa. Jos saamme joskus lapsen, niin en tahtoisi kastaa lasta. Mies taas tietenkin haluaisi. Minä haluaisin, että lapsi saisi itse tulevaisuudessa halutessaan valita oman uskontonsa jos uskoa haluaa. Mieheni vastustaa tätä henkeen ja vereen ja hänen argumenttinsa on se, että "se, ettei opeta mitään uskontoa, on jo arvovalinta sinänsä". ... Näin itsekseni ajatellen tuo on minusta ihan hölmöä
Lapsi on käynyt kummankin uskonnon mukaisissa tilaisuuksissa yhtä paljon. Lapsi on kastettu ev.lut. kirkkoon, koska asumme Suomessa. Lapsi kävi myös rippikoulun.
Antakaa lapsen itse aikuisena päättää mihin uskontoon haluaa kuulua?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:36"]Hyvä täällä on haukkua.
En saanut suomalaisia miehiä ja halusin vaan lapsen; elämä oli yksinäistä. Nyt mulla on mies ja lapsi tulossa.
AP
[/quote]
Olisit ap hankkinut hoivaviettiä tyydyttämään kissan tai koiran, kuten muutkin koulukiusatut.