Kun lapsen uskonnosta on erimielisyyksiä, miten tehdä kompromisseja.
Isä haluaa kasvattaa lapsen eri uskontoon kuin minä eikä saada ratkaisua aikaan. Aiemmin uskonto ei ole ollut kynnyskysymys kummallekaan ja ollaan molemmat maltillisia, mutta nyt en jotenkin osaa antaa myöten. Vaikea kasvattaa puoliksi molempiin suuntiin tai olla antamatta mitään uskonnollista kasvatusta kun se uskonto on kuitenkin osa elämää. Vaikka maltillisestikin. Argh. Miten teillä on ratkaistu ongelma ?
Kommentit (57)
Hahaa ... ap ... lapsestasi tulee "rättipää" - näihän ne lapset tulee nimittelemään - totu siihen.
Yleensä Suomessa lapset seuraa äidin uskontoa. Oletteko molemmat kristittyjä tyyliin toinen luterilainen ja toinen ortodoksi vai onko isä kenties muslimi? Jos olette täysin eri uskontoja, on kompromissien tekeminen mahdotonta.
Mielestäni pienen lapsen kastaminen on todella ikävää. Miksei lapsen voi antaa aikuisena itse päättää, mihin uskoo? Voihan niitä uskontoja opettaa yms, vaikka niihin ei kuuluisikaan
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:04"]Minulla on _tavallaan_ edessä vähän samankaltainen tilanne. Olen siis naimisissa ev.lut. papin kanssa. Minä kuulun kyllä ainakin vielä ev.lut. kirkkoon, mutta en ole uskossa. Jos saamme joskus lapsen, niin en tahtoisi kastaa lasta. Mies taas tietenkin haluaisi. Minä haluaisin, että lapsi saisi itse tulevaisuudessa halutessaan valita oman uskontonsa jos uskoa haluaa. Mieheni vastustaa tätä henkeen ja vereen ja hänen argumenttinsa on se, että "se, ettei opeta mitään uskontoa, on jo arvovalinta sinänsä". ... Näin itsekseni ajatellen tuo on minusta ihan hölmöä
[/quote]
Tämä on mielenkiintoinen keissi. Olen oikeastaan samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta, jos mieheni olisi pappi, ymmärtäisin että hänelle lapsikaste on uskonnollisten ja sosiaalisten syiden vuoksi niin tärkeää, että hyväksyisin sen. Lapsihan voi silti isompana tehdä omat valintansa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:04"]Minulla on _tavallaan_ edessä vähän samankaltainen tilanne. Olen siis naimisissa ev.lut. papin kanssa. Minä kuulun kyllä ainakin vielä ev.lut. kirkkoon, mutta en ole uskossa. Jos saamme joskus lapsen, niin en tahtoisi kastaa lasta. Mies taas tietenkin haluaisi. Minä haluaisin, että lapsi saisi itse tulevaisuudessa halutessaan valita oman uskontonsa jos uskoa haluaa. Mieheni vastustaa tätä henkeen ja vereen ja hänen argumenttinsa on se, että "se, ettei opeta mitään uskontoa, on jo arvovalinta sinänsä". ... Näin itsekseni ajatellen tuo on minusta ihan hölmöä [/quote] Tämä on mielenkiintoinen keissi. Olen oikeastaan samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta, jos mieheni olisi pappi, ymmärtäisin että hänelle lapsikaste on uskonnollisten ja sosiaalisten syiden vuoksi niin tärkeää, että hyväksyisin sen. Lapsihan voi silti isompana tehdä omat valintansa.
[/quote]
Totta. Todennäköisesti lapsemme kastettaisiin. Minä nyt ajatuksen tasolla pokkuroin vastaan. :D Eihän sen kastamisen tarvitse näkyä arjessa. Paitsi koulun uskonnontunneilla, joita vähän harmittelen. Elämänkatsomustieto olisi minusta sopivampi aine.
Asiaa helpottaa se, että en ole millään tapaa ole mieheni (ja virallisesti minun) uskontoa vastaan
- 52
Perheenne tulevaisuus on tuhoon tuomittu, jos AATE on riidan aihe.
Tämä on fakta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:19"]Aloha Snackbar!
[/quote]
En ole kuullut ennen :-D
Aloha!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:04"]
Minulla on _tavallaan_ edessä vähän samankaltainen tilanne. Olen siis naimisissa ev.lut. papin kanssa. Minä kuulun kyllä ainakin vielä ev.lut. kirkkoon, mutta en ole uskossa. Jos saamme joskus lapsen, niin en tahtoisi kastaa lasta. Mies taas tietenkin haluaisi. Minä haluaisin, että lapsi saisi itse tulevaisuudessa halutessaan valita oman uskontonsa jos uskoa haluaa. Mieheni vastustaa tätä henkeen ja vereen ja hänen argumenttinsa on se, että "se, ettei opeta mitään uskontoa, on jo arvovalinta sinänsä". ... Näin itsekseni ajatellen tuo on minusta ihan hölmöä
[/quote]
Myös tuo pitää paikkaansa. Ihan kokonaisuutena teidän arvomaailmanne taitavat olla melko etäällä toisistaan. Kannattaa vakavasti miettiä aiotko olla hänen kanssaan eri mieltä uskon kysymyksistä. Vähitellen tarve olla itsekin välillä ratkaisemassa lisääntyy, ehket halua kuitenkaan elää eri arvomaailmassa lastesi kanssa.
Mieti todellakin itse, mihin arvomaailmaan olet sitomassa itseäsi. Lapset on osa sinua ihan niinkuin ne on osa miestäsi. Miehesi on joutunut pohtimaan elämänkatsomustaan läpi opintojensa ja ennen pappisvihkimystä, johon hän on sitoutunut. Mieti omat sitoutumisesi ja käy keskustelut etukäteen.
Lapset olisi mennyt minun mukaani mutta halusin isän uskonnon mukaan kastaa heidät. Riitaa ei olisi tullut vaikka oltaisiin kastettu minun kirkkoon mutta katsoin parhaaksi että menevät isän mukaan. On lapsille helpompaa.
Jos isä on muslimi ja lapsi poika, ei tuossa ole mitään epäselvää. Islamin mukaan muslimi-isän poika on aina muslimi. Eikä siitä uskosta oikein voi erota. LOL.
Ei tarvita kompromissia. Lapsi seuraa äidin uskontoa ja saa täysi-ikäisenä tehdä toisenlaisen valinnan. Ihan turha hämmentää lasta kahdella hyvinkin erilaisella uskonnolla tyyliin luterilainen / muslimi. Lapsen on hankala ymmärtää, että tasa-arvoinen luterilainen uskonto antaa naisellekinn arvon, mutta islamissa nainen ei ole mitään. Tämä siis esimerkkinä, muitakin on.
Ei tässä nyt lakia varmaan tarvitse alkaa etsimään, kuitenkin tulevaisuuden kannalta muitakin päätöksiä tulee tehtäväksi. Uskonnot ovat erilaisia mutta paljon samaakin. Ehkä sitten molemmat "opettavat" omaansa. Tuntuu vaan ettei tästä saada keskustelua aikaan, kierretään samaa kehää. Ap
Älkää kastako ollenkaan. Antakaa lapsen sitten päättää kun on aikuinen. T:9
Ei sitten tullut mieleen keskustella asiasta jo ennen lapsen laittamista? Muslimimiehen kanssa olet kyllä syvällä kusessa, ja sen suvun kanssa vielä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:51"]
Ei tässä nyt lakia varmaan tarvitse alkaa etsimään, kuitenkin tulevaisuuden kannalta muitakin päätöksiä tulee tehtäväksi. Uskonnot ovat erilaisia mutta paljon samaakin. Ehkä sitten molemmat "opettavat" omaansa. Tuntuu vaan ettei tästä saada keskustelua aikaan, kierretään samaa kehää. Ap
[/quote]
Mitkä uskonnot?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:51"]
[/quote]
Mitkä uskonnot?
[/quote]
Ei sillä ole varmaan isoa merkitystä? :) ap
Noh, ette kasta lasta mihinkään uskontoon ja molemmat opettavat tasapuolisesti molempien uskontojen tapoja yms.