Kerro pihistelyvinkkisi!
Kertokaa kolmelapsisen perheen äidille vinkkejä miten pystyisi elämään pienemmällä rahamäärällä.
Kommentit (60)
Jos käyttää talouspaperia, repii aina puoliksi eikä käytä kokonaista kerralla.
Ei vedä vessaa joka pissan jälkeen.
Laimentaa pesuaineet (fairy, käsienpesu)
Karsii turhat ostokset, laatii budjetteja.
Ei pidä turhaan päällä valoja, tv:tä yms.
Tietoisuus kaiken hinnasta ja vertailu.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:15"]
Paljonkin olisi, mutta paras ja josta saan eniten nautintoa on tehdä voimariiniä, anteeksi oivariiniä itse. Niin paljon kyrsii valion tapa jatkaa voita halvalla oljyllä ja vedellä sekä samalla kolminkertaistaa hinta.
Ostan halpaa tarjousvoita ja sekoitan sauvasekoittimella siihen öljyä ja vettä, hieman suolaa. Aina en edes vettä, mutta paljon halvemmaksi tulee kuin oivariini. Todella vituttaa tämä oivariini-kusetus.
[/quote]
No eihän se kusetusta ole kun ainesosaluettelo on siinä kaikkien luettavissa. Ei kai kukaan ole niin uuno, että ajattelee sen olevan pelkkää voita?
[/quote]
Ei kyse ollutkaan siitä että se olisi pelkkää voita. Vaan siitä että jos sulla on "kallis" raaka-aine ja sekoitat siihen halpoja aineita joukkoon siitä tuleekin vielä kalliinpaa. Tätä sanoisin pienimuotoiseksi kusetukseksi.
Ostan esim. cittarin alesta (30%-60%) useamman kenkäparin kerralla. Viimeksi tuli about satkun säästö, kun mm. goretexit sain -50%:lla. Lisäksi oli saapikkaat ja parit kesäkengät, oli syysale ja jäännösparipoisto. Talvipopot ostin myös aikoinaan isolla alella ja laadukkaat, joten ovat palvelleet useita vuosia. Ajaton malli ja mustat, niin ei näytä edes vanhoilta. Meikeissä säästää myös aika hyvin, kun kerralla ostaa aletuotteet.
Puhdistusaineena käytän melkein pelkästään etikkaa (myös pyykkihuuhde) ja soodaa, eli kalliit erikoissprayt saa jäädä kauppaan.
Kulahtaneet lakanat voi leikata kuteiksi ja virkata mattoja tai vaikka lattiatyynyihin päällisiä.
Olkalaukusta katkesi hihna, joten kirppikseltä melkein vastaava laukku (5e) josta uusi hihna vain paikalleen. Oli täysin uuden veroinen, kun joku halusi vain myydä mallin vanhennuttua. Laukkuosan jätin tarvitsevalle, kun en tykännyt.
Juuresaikaan esim. punajuuripussit (3kg) about 1e kpl, joten pihvejä tekemään pakkaseen. Edullista kanamunaa ja vanhat kuivuneet leivät muruksi joukkoon mausteiden kera. Tästä ei paljon ruoka halpene.
Metsästä sieniä, nyt niitä varmaankin tulee! Pakastamaan! Pakkanen on myös punalappuisten tuotteiden aarrearkku.
Suunnitelmallisuus ja ostoslista auttavat kaupoilla. Enemmän kerralla, niin säästyy myös bensaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:38"]
Syyhkin vessapaperit ja käsipyyhkeet julkisilta paikoilta vessoista. Jos ostan take away kahvin otan aina 4 tai 5 ylimääräistä pahvikuppia, sentin punon servettejä, kourallisen sokeripaloja.
[/quote]
Oli kyse säästämisestä, ei varastamisesta.
Säästä isoimmista hankinnoista (Huonekalut, elektroniikka). Kaiken saa käytettynä nykyään :) Ei tarvitse ostaa uutta. Ruokakaupassa kannattaa ostaa vain se mitä menee :) kaikki turha karsia pois (huuhteluaine, pikkuhousunsuojat, mehut, limsat, karkit, pullat, olut, purkka). btw jätä myös muovipussit ostamatta! Iso kori riittää ja luonto kiittää.
Itse pihistelen joissain asioissa, toisissa taas en. Taloudellinen tilanteemme ei onneksi ole tiukka joten pihistelyvinkkini eivät välttämättä käy niille, joilla on todella todella tiukkaa rahasta.
Ostan paljon luomua mutta olen aika hintatietoinen. Tilaan esimerkiksi kuivaruokaa (pähkinät, kuivahedelmät yms) suoraan luomutukusta. Kätevää, säästää rahaa ja saa tuotteet vielä kotiinkuljettuna, todella hyvä systeemi. Ruuassa säästetään todella paljon myös siinä, että saadaan viljelijäsukulaisilta ruokaa todella paljon ilmaiseksi (juureksia, marjoja, erilaisia kasviksia ym). Yleensä arkkupakastin syksyllä täyteen ja vielä täydennyksiä talven mittaan sekä tietenkin syksyllä ja kesällä tuoretavaraa myös. Tähän ei toki kaikilla ole mahdollisuuksia, mutta meillä sattuu olemaan näin onnellinen tilanne. Hillot teemme itse samalla tavoin ilmaisiksi saaduista omenoista, luumuista, raparpereista yms. Ja meillä tuota hilloa kuluu paljon, vaikka itse en sitä syö. Marjastamme ja sienestämme myös itse (tätähän ei haluttu kuulla). Myös shampoot, käsipesuaineent ym ostan lähinnä isoissa pakkauksissa mutta Ole hyvältä, mitään peruskauppojen jättipakkauksia en osta kun rahat onneksi riittävät kotimaiseen luononkosmetiikkaankin. Meikkiin yms. ei kulu rahaa koska sitä en juurikaan käytä.
Ostan suurimman osan lahjoista yms. etukäteen alesta. Omalle perheelle suurin osa tavaroista hankitaan käytettynä ja lahjaksikin ostan joskus käytettyä (niille joiden tiedän kannattavan kierrätystä). Silloin kun ostan lapsille uutta vaatetta ostan yleensä sellaista, joka paitsi miellyttää omaa silmää mutta on myös jälleenmyyntiarvoltaan hyvää. Joskus nämä vaatteet saa myytyä pois lähes samaan hintaan kuin millä ne on ostanut jos käyttökertoja ei ole tullut paljon ja ovat pysyneet siisteinä ja osoittautuvat jonkun malliston "halutuiksi kuoseiksi".
Eniten varmaan pihistellään siinä, että asumme ahtaasti ja edullisesti mutta kuitenkin ihan kohtuullisen mukavasti emmekä omista autoa.
En käy itse kampaajalla ja myös lasten hiukset leikataan itse.
Käytän monenlaisia etukortteja, esim cityshopparia, opiskelijakortin alennuksia ja nyt hankin museokortin, jolla uskon vuoden mittaan säästäväni aika ison kasan rahaa myös (toki vielä enemmän säästäisi jos ei kävisi olleenkaan mutta itse en tingi kultuurista ja hyvästä ruuasta).
Emme tee ulkomaanmatkoja ja kotimaassakin matkailemme enimmäkseen sukulaisten luokse, muutamia öitä vuodessa yövymme hotellissa.
Kasvisruokaa syömällä säästää hyvin kun käyttää paljon kuivattuja papuja ja linssejä, juureksia yms. edullisia raaka-aineita.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:18"]
Minä en koskaan osta pakastusrasioita, vaan säästän raejuustopurkit ym. Erityisen hyviä purkkeja tulee jäätelöistä, esim. Carte Doir vai mikä sen nimi on.
[/quote]
halvemmaksi tulee varmaan ostaa pakastusrasioita kun jotain kallista Carte Dor jäätelöä pakettikaupalla :)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:29"]
Käydään aina töissä kakalla. Huomaa veden ja vessapaperin säästö. Jos et ole töissä, joku julkinen wc käy myös.
[/quote]
hah hah haa. Itse jätän vessan välillä vetämättä. Vedän vain joka toinen kerta!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:38"]
Syyhkin vessapaperit ja käsipyyhkeet julkisilta paikoilta vessoista. Jos ostan take away kahvin otan aina 4 tai 5 ylimääräistä pahvikuppia, sentin punon servettejä, kourallisen sokeripaloja.
[/quote]
No toihan on jo varastamista.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:54"]
Kerää sieniä ja marjoja ILMAISEKSI.
[/quote]
xDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
[/quote]
Älä opettele juomaan alkoholia tai energiajuomaa, säästät elämäsi aikana tuhansia(kymmeniä tuhansia?) euroja! (+tupakka!)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:54"]
[/quote]
xDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
[/quote]
Älä opettele juomaan alkoholia tai energiajuomaa, säästät elämäsi aikana tuhansia(kymmeniä tuhansia?) euroja! (+tupakka!)
[/quote]
Miten tämä liitty tähän alkuperäseen viestiin?
Se alkuperäinen.
No meillä säästetään:
- lapsen ja omista kalliista harrastuksista.käydään yhdessä uimassa ja liikkumassa, samalla saa myös yhteistä laatuaikaa) .
- Mennään ilmaisjuttuihin, kuten lintsin ilmaislaitteet, isot leikkipuistot
- asutaan edullisesti, liikutaan julkisilla eikä tilata lehtiä.
Olen huomannut, että pelkästään pikkuasioissa pihistely ei ole kovin järkevää ilman, että ottaa huomioon suurempaa kokonaisuutta omassa elämänhallinnassaan. Moni tuttavani elää kädestä suuhun ja läheisimmiltä tulee usein vippipyyntöjä ennen palkkapäivää. Koti on kaaoksessa ja täynnä hyvää tavaraa ilman tarvetta. Elämänrytmi on spontaania sekä rahanreikiä syntyy kuin itsestään ja esim. toistuvat vuosittaiset kulut tulevat "yllätyksenä". Pahimmillaan otetaa korkeakorkoista velkaa näihin yllätyksiin.Sitten arjessa pakon sanelemana pihistellään ruoasta tai muista perustarpeista. Itse elän paljon pienemmillä tuloilla talouden kannalta huolettomampaa elämää.
Periaatteeni ovat seuraavat:
- Budjetoin menoni ja suunnittelen näin rahankäyttöni. Vältän lainaa ja osamaksuja.
- Pidän vararahastoa, säästän ja sijoitan.
- Ostan laadukasta, kestävää ja ajatonta.
- Pyrin kodissani minimalismiin ja siisteyteen.
- En hanki autoa, tilaa lehtiä enkä syö lihaa.
- En hanki lapsia.
- Leikkaan itse hiukseni ja teen usein lahjaksi itse käsitöitä, koruja tai leivonnaisia. Kortit teen myös itse.
- Vertailen elintarvikkeissa kilohintoja ja suosin isoja pakkauksia mahdollisuuksien mukaan.
- Suunnittelen viikon ruoat, teen kauppalistan ja käyn ruokaostoksilla noin 1x/vko.
- Käyn ilmaiskonserteissa ja muissa vähäkuluisissa harrasteissa. En maksa kuntosalista, vaan jumppaan kotona ja ulkoilen.
Pesuaineista moni on turha. Pärjää tiskiaineella ja tavallisella tolulla tosi pitkälle ja on ympäristölle ystävällisempää.
Leikkaa lasten puhkikulututtuja vaatteita siivousräteiksi. Trikoopaidoista saa tosi hyviä!
Lastenvaatteita käytettynä kirppikseltä, kierrätyskeskuksesta. Vaihtakaa kavereitten kanssa tietoja, kuka tarttisi pyöränistuinta lapselle tai kellä on ylimääräisenä syöttötuoli tms.
Suosikaa kirjastoa. Älkää tilatko lehtiä tai ostako dvd-leffoja. Varatkaa kirjastosta.
Tehkää ruokia itse, isompia määriä jotka pakastatte. Hyödyntäkää luonnosta marjat ja sienet, keneltä saisi omenoita, hillon tekeminen on helppoa.
Laske ruokaa valmistaessasi paljonko se kaikkinensa maksoi. Listaa vinkkilistaksi jääkaapin oveen edullisia riittoisia ruokia ja välipalavaihtoehtoja odottamaan sitä hetkeä kun mietit että mitä tänään syötäisiin.
Paikkaa vaatteita. Ompeleminen on loppujenlopuksi aika helppoa. Vettäpitävän vaatteen oikealle puolelle paikka, sisäpuolelle pätkä jeesusteippiä. Pitää vettä hyvin.
Leikatkaa itse hiukset. Alkoholi ja tupakka ovat turhia.
Up!
Ps. Ei mitään kerää marjoja/sieniä vinkkejä kiitos. :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:49"]Kertokaa kolmelapsisen perheen äidille vinkkejä miten pystyisi elämään pienemmällä rahamäärällä.
[/quote]
Osta tarjoushedelmiä, pilko ne ja pakasta. Vitskut suoraan pakkasesta. Jees!