Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millainen ihminen EI lähde opiskelijavaihtoon ulkomaille?

Vierailija
11.07.2015 |

Etenkin korkeakouluista (yliopisto, AMK) on niin helppo lähteä vaihtariksi ja vieläpä KELA maksaa korotetun opintotuen ja lainantakauksenkin ulkomaille. Millaiset ihmeen hiirulaiset jäävät nysväämään koko opintojen ajaksi Suomeen, kun olisi noin hyvä tilaisuus käytettävissä?

Ymmärrän jos on pieniä lapsia ja/tai vakityö josta ei saa opintovapaata. Tosin siinä tapauksessa on tietysti tehnyt niitä huonoja valintoja jo aikaisemminkin.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin alaa ja tukikuukaudet loppuvat kesken. Ei siis varaa, muuten olisin lähtenyt. Onneksi olin lukiovaihdossa vuoden ja aiemmista korkeakouluopinnoista kesävaihdossa sentään.

Vierailija
22/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"]

Ap on kovin närkästynyt!

[/quote]

Alapeukuttajat taitavat olla katkeria mammoja joita harmittaa kun ei tullut aikanaan lähdettyä vaihtoon vaikka tilaisuuksia olisi ollut pilvin pimein. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo ja hiljainen. Lisäksi en osaa muita kieliä, puhun vain suomea. Parempi siis pysyä pois vaihdosta.

Vierailija
24/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat, että se on ainoa tilaisuus elämässä hankkia kansainvälistä kokemusta? Milloinkaan myöhemmin ei voi esim. mennä töihin ulkomaille,niinkö?

No juu EI.

Joopa joo. Mä ymmärrän, ap on sen sortin puupää, jolla tuskin on esim. ystäviä, rakastettua tai tärkeitä ihmissuhteita, joiden takia saattaisi haluta pysyä Suomessa...

Vierailija
25/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:00"]

Etenkin korkeakouluista (yliopisto, AMK) on niin helppo lähteä vaihtariksi ja vieläpä KELA maksaa korotetun opintotuen ja lainantakauksenkin ulkomaille. Millaiset ihmeen hiirulaiset jäävät nysväämään koko opintojen ajaksi Suomeen, kun olisi noin hyvä tilaisuus käytettävissä?

Ymmärrän jos on pieniä lapsia ja/tai vakityö josta ei saa opintovapaata. Tosin siinä tapauksessa on tietysti tehnyt niitä huonoja valintoja jo aikaisemminkin.

[/quote]

Minusta se, että nimittelet hiirulaiseksi niitä jotka syystä tai toisesta eivät lähde vaihtoon, osoittaa vain oman kypsymättömyytesi. Kaikille sellainen ei  syytä tai toisesta vaan sovi tai ole mahdollista. Minä voisin nimitellä hiirulaisiksi niitä jotka eivät lähde ulkomaille töihin, mutta en tee sitä koska katselen maailmaa laajemmin kuin oman napani reunoilta.

Tässä vastausta kysymykseesi: Vaihdon voi jättää väliin ihminen,  jolla on ikää tarpeeksi, ulkomailla jo oleskeltu vuosia ennen opintoja, vakkariparisuhde ja vakkarityöpaikka josta ei saa vapaata vaihdon ajaksi sekä asuntolainaa riittävästi. En kuitenkaan ole hiirulainen vaan ulkomaille muuton aika tulee opintojen jälkeen, maakin on jo tiedossa.

Kaikille vaihtoon lähteville: ottakaa kaikki  irti vaihtarivuodesta ja nauttikaa.

Vierailija
26/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsellut Keski-Euroopasta tulleiden vaihto-opiskelijoiden biletystä täällä Suomessa lähietäisyydellä vuoden verran, eikä varsinaisesti kyllä houkuta tuollainen meno. Itsellä on 1,5 vuoden yo-lähihoitajan opinnoista puoli vuotta jäljellä ja aioin sen jälkeen mahdollisimman nopeasti töihin. Samalla jää tämä soluasunto ja opintotuella kituuttaminen (ei kiitos "opiskelijaelämälle").

Vierailija
27/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:05"]

No vaikka sellanen joka ei halua syitä on monia..esim.lapset,työ, ystävät jne.

[/quote]

Lapset OK syy muuten, mutta miksi ne piti hankkia ennen opintoja / kesken opintojen? Töistä pitäisi saada opintovapaata. Ja mitä ovat sellaiset ystävät, joita ilman et pysyt olemaan esim. puolta vuotta? AP

[/quote]

Hyviä ystäviä...? Semmoisia, joita sulla ei selvästikään ole.

ohis

Vierailija
28/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskelijavaihto siltikin syö aika paljon rahaa, vaikka saisikin apua kelalta.

Vierailija
29/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sosiaalinen ihminen ja osaan huonosti englantia. Siksi.

Vierailija
30/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lapsen suomalaisen miehen kanssa. No lopulta lapsi tuli tehtyä eri miehen kanssa kuin opiskelijana luulin. Mutta anyway suomalaisen miehen kanssa. Ja vaikea kuvio kun oli lopputyö ja vakituinen työpaikka juuri saatuna, jos siinä vaiheessa olisi lähtenyt, kaikki olisi varmaan jäänyt. En kadu. Seikkailin Suomessa ihan tarpeeksi. Ja ulkomaita on reissattu sitten myöhemmin. 

Vierailija
31/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:36"]

Meinaat, että se on ainoa tilaisuus elämässä hankkia kansainvälistä kokemusta? Milloinkaan myöhemmin ei voi esim. mennä töihin ulkomaille,niinkö?

No juu EI.

Joopa joo. Mä ymmärrän, ap on sen sortin puupää, jolla tuskin on esim. ystäviä, rakastettua tai tärkeitä ihmissuhteita, joiden takia saattaisi haluta pysyä Suomessa...

[/quote]

Minulla on kaikki nuo niin hyvällä mallilla, ettei esim. puolen vuoden erossa olo niitä tuhoa ollenkaan. AP

Vierailija
32/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alalla siitä voi olla haittaakin, kun muissa maissa on niin erilaiset systeemit. Ei kyllä muutenkaan kiinnosta pysäyttää koko muuta elämää täällä sen takia, että lähtee jonnekin rilluttelemaan. Kesällä on monta kuukautta aikaa reissata tai mennä ulkomaille töihin.

Vierailija
33/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:05"]

No vaikka sellanen joka ei halua syitä on monia..esim.lapset,työ, ystävät jne.

[/quote]

Lapset OK syy muuten, mutta miksi ne piti hankkia ennen opintoja / kesken opintojen? Töistä pitäisi saada opintovapaata. Ja mitä ovat sellaiset ystävät, joita ilman et pysyt olemaan esim. puolta vuotta? AP

[/quote]

Hyviä ystäviä...? Semmoisia, joita sulla ei selvästikään ole.

ohis

[/quote]

Siis nimenomaan ystävät ovat niin hyviä, että heistä voi hetken olla erossakin ilman, että ystävyys siitä kärsii. Nykyaikana on vieläpä niin helppo pitää yhteyttä vaikka pallon toiselta puoleltakin, että kyllä tuo on epävarmojen ihmisten selittelyä, kun pelkäävät rikkovansa hataralla pohjalla olevat suhteensa. AP

Vierailija
34/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en lähtenyt. Työelämässä on niitä, joiden loistelias opiskelu/harjoitteluaika ulkomailla hurmaa työnantajat. Mutta ei kauan kestä kun työnantaja huomaa, ettei todellinen osaaminen olekaan kummoista. Hassua vaan kuinka Suomessa voi päteä esim. vaihto-oppilasvuodella.

Vierailija
35/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kusin oman vaihtoni. Mulla oli todella vähän opintopisteitä, mutta jostain syystä mut silti hyväksyttiin, mutta loppumetreillä homma kaatui, koska ei ollut tarpeeksi niitä ja en saanut hakea uudestaan (tai toki hain, mutta olin toissijainen hakija).

Vierailija
36/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertti rilluttelija lähtee vaihtoon. Enpä usko, että tuosta kauheasti saa irti, jos viihtyy omissa oloissaan. Nimimerkillä kaksi vuotta yliopisto-opintoja täynnä ja tähän mennessä solmittujen hyväpäiväntuttuutta syvempien sosiaalisten suhteiden määrä nolla. Sitseissä kävin kerran enkä mene uudestaan, kun siellä koki lähinnä tylsyyttä ja myötähäpeää.

Vierailija
37/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että lasten hankinta on ollut huono valinta?

Mä pidän kyllä itseäni todella onnekkaana, kun sain lapset opiskelijana. Opintojen jälkeen sain vakiduunin ja olen ehtinyt etenemään kivasti uralla kun en ole ollut kotona synnyttelemässä. Ja toisakseen en edes pystyisi saamaan lapsia enää ilmenneen sairauden takia. Että ihan kiva oli että sain ne nuorena, muuten olisin lapseton.

Ja enpä tiedä, jos lapsia ei olisi ollut, tuskin olisin millään tasolla ollut kiinnostunut vaihdosta. Tulevan työn kannalta siitä ei olisi ollut juurikaan hyötyä, ja työnhaussa osaan kyllä erottua muutenkin edukseni, kuin mainostamalla bailausvuotta ulkomailla.

Vierailija
38/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:01"]Varmaan semmoinen joka ei halua.

[/quote]Mutta kuka on niin tyhmä ettei halua? Työnantajatkin arvostavat kansainvälisyyttä.

Vierailija
39/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa olisi ollut mahdollisuus lähteä kolmeksi viikoksi. Jätin väliin, koska yhteisen kielen puute olisi ollut ongelma viimeistään työpaikalla, paikallisella koululla olisi vielä jotenkin pärjännyt englannilla, mitä sitäkin osasin vain välttävästi. 

Vierailija
40/83 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:37"]Kyllä opiskelijavaihto siltikin syö aika paljon rahaa, vaikka saisikin apua kelalta.
[/quote]Usemmiten vaihtoon saa kyllä kaikenlaisia stipendejä ja apurahoja. Suomessa on uskomaton määrä tahoja joilta voi anoa lisärahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi