Siis millainen ihminen EI lähde opiskelijavaihtoon ulkomaille?
Etenkin korkeakouluista (yliopisto, AMK) on niin helppo lähteä vaihtariksi ja vieläpä KELA maksaa korotetun opintotuen ja lainantakauksenkin ulkomaille. Millaiset ihmeen hiirulaiset jäävät nysväämään koko opintojen ajaksi Suomeen, kun olisi noin hyvä tilaisuus käytettävissä?
Ymmärrän jos on pieniä lapsia ja/tai vakityö josta ei saa opintovapaata. Tosin siinä tapauksessa on tietysti tehnyt niitä huonoja valintoja jo aikaisemminkin.
Kommentit (83)
Sellainen joka ei opiskele, sellainen jota ei kiinnosta ja sellainen, joka ei halua käyttää siihen rahaa sekä sellainen, joka haluaa valmistua nopeasti.
Sellainen, jota ei kiinnostanut lähteä minnekään kehitysmaahan allkeellisiin oloihin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:05"]
No vaikka sellanen joka ei halua syitä on monia..esim.lapset,työ, ystävät jne.
[/quote]
Lapset OK syy muuten, mutta miksi ne piti hankkia ennen opintoja / kesken opintojen? Töistä pitäisi saada opintovapaata. Ja mitä ovat sellaiset ystävät, joita ilman et pysyt olemaan esim. puolta vuotta? AP
[/quote]
Niin, mä olen 42-vuotias amk-opiskelija. Kaksi lasta, mies ja asuntolaina. Ei näistä lähtökohdista viitsi jättää 4700 euron kuukausipalkkaakaan lähtemällä vaihtoon ulkomaille. Eroon lapsista, miehestä. Asuntolainaa maksettava pois ja säästettävä, jotta saadaan talon viimeinen iso remontti ja kesämökki kustannettua.
Niin jatkan vielä että aika vähissä olisi lasten saaminen jos nyt pitäisi valmistua ennen kuin voi lapsia edes ajatella.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:05"] No vaikka sellanen joka ei halua syitä on monia..esim.lapset,työ, ystävät jne. [/quote] Lapset OK syy muuten, mutta miksi ne piti hankkia ennen opintoja / kesken opintojen? Töistä pitäisi saada opintovapaata. Ja mitä ovat sellaiset ystävät, joita ilman et pysyt olemaan esim. puolta vuotta? AP [/quote] Niin, mä olen 42-vuotias amk-opiskelija. Kaksi lasta, mies ja asuntolaina. Ei näistä lähtökohdista viitsi jättää 4700 euron kuukausipalkkaakaan lähtemällä vaihtoon ulkomaille. Eroon lapsista, miehestä. Asuntolainaa maksettava pois ja säästettävä, jotta saadaan talon viimeinen iso remontti ja kesämökki kustannettua.
[/quote]
Aloititko opiskelut vasta noin vanhana? Siis ekan alan nelikymppisenä? AP
42-vuotias opiskelija vastaa.
Toista tutkintoa opiskelen työn ohessa. Ensimmäinen Amk-tutkintoni toiselta alalta jäi kesken aikanaan kun työelämä vei mennessään.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:06"]
En lähtenyt, kun en halunnut ottaa opintolainaa kun olin valmistumassa muutenkin matalapalkka-alalle. En halunnut myöskään irtisanoa kivaa asuntoani.
[/quote]
Opintotukea saa ulkomaillekin, kämpän voi alivuokrata. AP
[/quote]
Paskanmarjat. Minä alivuokrasin kämpän yhdeksi kesäksi ja jumalaton sotku. Suurinta osaa EI SAA alivuokrata. Mulla oli opiskelijakämppä, josta piti maksaa vuokra myös kesältä, joten vuokrasin seuraavaksi vuodeksi yksityiseltä kämpän ja alivuokralaiseksi otin yhden tutun, joka tuli kesätöihin. Kun se hajotti ikkunalasit, jouduin vaikeuksiin. Ei saa alivuokrata, koska vakuutus ei korvaa. Ei korvannut minun kotivakuutus eikä vuokranantajan ja sillä mun tutulla ei vakuutusta edes ollut. Mä maksoin 1200€ ja jouduin vielä asunnosta pois, kun olin rikkonut sääntöjä. En suosittele ottamaan riskiä!
Jos on jo muutenkin sellainen ihminen, jolle ei ole kovin helppoa päästä samalla aaltopituudelle muiden kanssa, niin ulkomailla vieras kieli ja kulttuurierot vaikeuttavat sitä entisestään. Ei välttämättä ole kiva viettää koko vuotta sellaisessa paikassa, jossa kaikki ihmissuhteet ovat vain pintapuolisia.
Kuka vuokraa muka kämppänsä opiskelijavaihdon takia? Jos on poissa vaihdossa 5 kk, joka oli meillä maksimiaika sosionomi-tutkintoa suorittaessa, ei kukaan halua tulla vuokralle 5 kuukaudeksi! Ja mihin ne kalusteet ja omat tavarat? Ainakin meillä vaihtoon lähti noin viidennes opiskelijoista, ja kaikki saivat valmiiksi kalustetun asunnon kohdemaasta. Ei sinne mitään muuta otettu kuin matkalaukku. Jos ei asunto ole jossain Hesassa, ei siihen saa alivuokralaista sormia napsauttamalla tai sitten on jotain outoa tekeillä! Käytännössä vaihdon aikana maksetaan vuokraa sekä kotimaassa että siellä ulkomailla. Vain yhtä asuntoa tuetaan, eli toisen vuokrarahat menee omista säästöistä tai kuten minulla: vanhempien säästöistä.
Hankenissa ainakin on vaihtoon meno pakollista kaikille.
Sellainen, joka on ehtinyt jo tarpeeksi juhlia, juopotella ja harrastaa seksiä ulkomaalaisten miesten kanssa.
Selvästi yli puolet kaikista opiskelijoista ei lähde vaihtoon ulkomaille.
Mulla tökkii opinnot sen verran pahasti, että en luultavasti edes pääsisi vaihtoon vaikka haluaisin. Tosin enää en kyllä oikeastaan edes ole kiinnostunut lähtemään, reissaan mieluummin muuten.
Minä en edes harkinnut vaihtoon lähtemistä, koska äitini oli vakavasti sairas ja eli puolen vuoden pätkissä kontrollien välillä. Ja hyvä olikin, etten ollut jossain kaukana kun sairaus arvaamatta paheni parantumattomaksi ja aika loppui kesken. Kelpaako tämä syyksi?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:05"]
No vaikka sellanen joka ei halua syitä on monia..esim.lapset,työ, ystävät jne.
[/quote]
Lapset OK syy muuten, mutta miksi ne piti hankkia ennen opintoja / kesken opintojen? Töistä pitäisi saada opintovapaata. Ja mitä ovat sellaiset ystävät, joita ilman et pysyt olemaan esim. puolta vuotta? AP
[/quote]
Hyviä ystäviä...? Semmoisia, joita sulla ei selvästikään ole.
ohis
[/quote]
Sori, mutta kuulostaa hieman hankalalta elämä, jos kaikki valinnat pitää tehdä sen mukaan, mitä kaverit tekevät. Yleensä aikuiset ihmiset ovat vähän itsenäisempiä.
Meidän linjalta amk:ssa oli tasan kaksi vaihtoehtoa: Englanti tai Skåne. En halunnut kumpaankaan enkä osannut/jaksanut alkaa itse järjestämään paikkaa. Jälkikäteen harmittaa se, etten etsinyt harjoittelupaikkaa ulkomailta. Siitä olis ollut enempi hyötyä ja kestokin olis ollut lyhyempi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"]
Ap on kovin närkästynyt!
[/quote]
Alapeukuttajat taitavat olla katkeria mammoja joita harmittaa kun ei tullut aikanaan lähdettyä vaihtoon vaikka tilaisuuksia olisi ollut pilvin pimein. AP
[/quote]
Alapeukuttaja olen. Millainen ihminen ihmettelee tällaista asiaa. Jotkut menee jotkut ei. Kaikkien elämä ei onneksi mene samalla tavalla.
Minä olen vanha mamma, mutta vuoden opiskelin Texasissa. Joten kateuskaan ei oikein tähän sovi
[/quote]
Etkö sä selvää trollia tunnista? Vai osuiko ap kuitenkin arkaan paikkaan?
Trollii mikä trolli. Vastaan silti kun tätä kysytään välillä. Halusin valmistua nopeati, en halunnut tuhlata puoli vuotta dokaamiseen ja juhlimiseen (jota toki rakastan). Nyt 7v työelämässä, 3v maailmalla, töissä ollut kolmella mantereella ja 4 maassa. Luvin it.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"]
Ap on kovin närkästynyt!
[/quote]
Alapeukuttajat taitavat olla katkeria mammoja joita harmittaa kun ei tullut aikanaan lähdettyä vaihtoon vaikka tilaisuuksia olisi ollut pilvin pimein. AP
[/quote]
Alapeukuttaja olen. Millainen ihminen ihmettelee tällaista asiaa. Jotkut menee jotkut ei. Kaikkien elämä ei onneksi mene samalla tavalla.
Minä olen vanha mamma, mutta vuoden opiskelin Texasissa. Joten kateuskaan ei oikein tähän sovi