Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
781/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani tein aina mielelläni joulut, koulujen kevät- ja syyslomat töitä. Tein jopa ekstratunteja, että mahdollisimman moni perheellinen sai vapaana. Sitten mammat ajoi minun kesälomani toukokuulle vuodesta toiseen. Otin loparit paikasta, ja kuulemma nyt loma ajat ovat todella vaikeita kun uusi työnteki ei jousta yhtään, vaan vänkää vapaat samoihin aikoihin kuin muut - mutta sitäpä mammat tilasivat.

Mammat ei niitä työpaikan lomia päätä. Haukutte väärää puuta.

Esimies ei ole tehtäviensä tasalla. 

Vierailija
782/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen kesälomat alkaa jo kesäkuussa. En ymmärrä miksi pitää olla JUST heinäkuu aina lomalla.

Sitten vielä PITÄÄ saada olla viikko elokuussa, kun janipetterin ja liisaorvokin koulu alkaa...

Koska kesäkuussa on tarjolla leirejä, joita ei ole koko loppukesänä enää eli jos sen koko loma-ajan yrittää täyttää niin on pakko tehdä niin, että kesäkuussa on leireillä, heinäkuun vanhemmat hoitaa ja jos alkaa koulu, siihen on pakko saada myös vapaata, kun ne ekat kouluviikot on jostain järjettömästä syystä hyvin rikkonaiset, kuten ovat joulukuussa ainakin kaksi viikkoa ja toukokuussakin ainakin kaksi viikkoa.

Ei vanhemmat näitä itse keksi.

Ai helkutti näitä selityksiä! Seli uli vali... Kun meidän PITÄÄ SAADA, niin meidän PITÄÄ.

Tänä vuonna en sitten jousta, viekää ne pennut mihin tahansa

Selitin sinulle sinun suuresti ihmettelemäsi asian. Selitys on juuri noin yksinkertainen.

Niin keksitty selitys. Leirejä on muulloinkin, mutta ne PITÄÄ valita kesäkuulle, jotta voidaan sitten heinäkuu yhdessä lomailla. Ei onnistu tänä vuonna, ainakaan meidän firmassa ;) Loppuu mammojen ulinat heinäkuun lomavuoroista. Varasin ulkomaanmatkan heinäkuulle just. Ja sitähän EN VOI perua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin tiedän että lapsettomalla siskollani ei tod ole mitään tarvetta tapella niitä syys- ja hiihtolomaviikkoja itselleen. Muuta kuin tää kummallinen "mulla on oikeus".

Tuskin, kyseisillä viikoilla on kalliimpaa kaikkialla. Itseasiassa on tullut joskus pidettyä lomia lasten koululomien ulkopuolella ja siihenkin varmaan löytyy paheksujia. Ei mitään pitkiä lomia kuitenkaan.

luepa tämä viesti:

"Edellisessä työpaikassani tein aina mielelläni joulut, koulujen kevät- ja syyslomat töitä. Tein jopa ekstratunteja, että mahdollisimman moni perheellinen sai vapaana. Sitten mammat ajoi minun kesälomani toukokuulle vuodesta toiseen. Otin loparit paikasta, ja kuulemma nyt loma ajat ovat todella vaikeita kun uusi työnteki ei jousta yhtään, vaan vänkää vapaat samoihin aikoihin kuin muut - mutta sitäpä mammat tilasivat."

tämä siis. usein se menee noin, että jos lapseton joustaa, niin mikään joustaminen ei riitä, vaan aina vaaditaan lisää joustoa. sen takia monet lapsettomat ei lähde ollenkaan mukaan tuollaiseen että joustaisi lapsiperheiden takia.

Vierailija
784/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien sijoittelusta saadaan aina aikaan riitaa, jos niin halutaan. Jos lomia ei pystytä sopimaan joustavasti kaikkia tyydyttävällä tavalla,  niin silloin paras ratkaisu on kiertävät lomat. Kaikki tietävät milloin oma loma on tänä vuonna, ensi vuonna, vuonna 2024 jne.

Kaikki olemme ihmisinä ja työntekijöinä samanarvoisia - perheellinen tai perheetön, kenelläkään ei ole oikeutta käyttää ohituskaistaa.

Henkilöillä, joilla ei ole ns lähiperhettä, esim isovanhemmat voivat haluta viettää aikaansa lastenlasten kanssa kun heillä on loma. Tädit, sedät ja kumminkaimat taas voivat haluta viettää lomaansa sisarusten lasten kanssa, kummilasten kanssa, tai sen kumminkaiman lapsen kanssa.

Itse pidän lomani mielellään koulujen loma-ajan ulkopuolella ja se on toistaiseksi sopinut työkavereilleni sekä työnantajalleni.

Vierailija
785/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielenkäyttö on niin älytöntä, että siitä alanuoli.

Yyh nyyh. Tuliko paha mieli? Oletko niitä niinsanottuja erityisherkkiä?

Vierailija
786/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisikaan lomailla esim näillä hiihtolomaviikoilla? Joka paikka täynnä lapsiperheitä, taudit jyllää, matkojen hinnat korkeammat jne. Pitäisin todella mieluusti lomani muulloin kuin näinä ruuhka-aikoina, jos ei olisi kouluikäisiä lapsia.

No esim. vaikka viettääkseen yhteistä aikaa tai matkustaakseen yhdessä vaikka kummilastensa tai sisarustensa lasten kanssa, kun näilläkin sattuu olemaan loma samaan aikaan kuin niillä työpaikan mammojen lapsilla. Kas kun lapsettomillakin ihmisillä on läheisiä ja perhettä, vaikkei omia lapsia olekaan. Ja puoliso voi olla vaikkapa opettaja, jolloin olisi tietysti kiva joskus saada viettää lomaa puolisonsa kanssa. Syitä on vaikka miten paljon, enkä usko että yksikään niistä on lapsiperheiden elämän tahallinen hankaloittaminen.

Itse olen joutunut lukuisia kertoja syyllistetyksi siitä, että olen halunnut joinain vuosina (en toki joka vuosi - tietenkään) lomani koulujen loma-aikaan. Esimies pesi kätensä ja ilmoitti, että lomat pitää "sopia keskenään" ja siitä alkoi aina ihan hirveä helvetti kun mammat hyökkäsivät kimppuuni ja julistivat, että olen törkeä. Ei auttanut, vaikka heidän oli tarkoitus vain lököillä kotona, ja minä olin menossa kummilapseni kanssa matkalle. Olisin kuulemma voinut mennä muulloin. Niin olisinkin, mutta kummilapseni ei, koska hän oli koulussa. Ja korostan, että en todellakaan ollut haluamassa niitä koulujen lomaviikkoja joka vuosi. 

Eikö niiden kanssa muka voi koskaan muulloin olla?

Tuolla logiikallahan sun ei tartte olla lastesi kanssa lainkaan lomilla, kun sähän saat olla niiden kanssa koko ajan, eli muulloin.

Tosin näin kyllä monet tekevätkin, haluavat sen hiihtolomaviikon vapaaksi juuri sen takia, että silloin lapset voi laittaa mummolaan ja itse bilettää koko viikon tai maata perce homeessa. Muulloin kun ikävästi niiden lasten on oltava.

Vierailija
787/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisikaan lomailla esim näillä hiihtolomaviikoilla? Joka paikka täynnä lapsiperheitä, taudit jyllää, matkojen hinnat korkeammat jne. Pitäisin todella mieluusti lomani muulloin kuin näinä ruuhka-aikoina, jos ei olisi kouluikäisiä lapsia.

No esim. vaikka viettääkseen yhteistä aikaa tai matkustaakseen yhdessä vaikka kummilastensa tai sisarustensa lasten kanssa, kun näilläkin sattuu olemaan loma samaan aikaan kuin niillä työpaikan mammojen lapsilla. Kas kun lapsettomillakin ihmisillä on läheisiä ja perhettä, vaikkei omia lapsia olekaan. Ja puoliso voi olla vaikkapa opettaja, jolloin olisi tietysti kiva joskus saada viettää lomaa puolisonsa kanssa. Syitä on vaikka miten paljon, enkä usko että yksikään niistä on lapsiperheiden elämän tahallinen hankaloittaminen.

Itse olen joutunut lukuisia kertoja syyllistetyksi siitä, että olen halunnut joinain vuosina (en toki joka vuosi - tietenkään) lomani koulujen loma-aikaan. Esimies pesi kätensä ja ilmoitti, että lomat pitää "sopia keskenään" ja siitä alkoi aina ihan hirveä helvetti kun mammat hyökkäsivät kimppuuni ja julistivat, että olen törkeä. Ei auttanut, vaikka heidän oli tarkoitus vain lököillä kotona, ja minä olin menossa kummilapseni kanssa matkalle. Olisin kuulemma voinut mennä muulloin. Niin olisinkin, mutta kummilapseni ei, koska hän oli koulussa. Ja korostan, että en todellakaan ollut haluamassa niitä koulujen lomaviikkoja joka vuosi. 

Tuolla logiikallahan sun ei tartte olla lastesi kanssa lainkaan lomilla, kun sähän saat olla niiden kanssa koko ajan, eli muulloin.

Tosin näin kyllä monet tekevätkin, haluavat sen hiihtolomaviikon vapaaksi juuri sen takia, että silloin lapset voi laittaa mummolaan ja itse bilettää koko viikon tai maata perce homeessa. Muulloin kun ikävästi niiden lasten on oltava.

Eipä se noin se logiikka mene, koska sinähän et ole noiden lasten huoltaja, kun taas minä olen omien lasteni huoltaja.

Vierailija
788/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin mielenkiinnolla, koska meillä korona iski aika kovaa ja siinä sitten tapahtui kaikenlaista. Pomo teki sitten viime kesän lomien kanssa yllättävän vedon.

Hän sanoi, kun tavallinen kiista lomista alkoi, että nyt tehdään niin, että koska tässä käytetään viime vuoden lomia, katsotaan viime vuoden töitä. Eli toisin sanoen: hän, kellä oli eniten saldoa joulukuun lopussa, saa valita ekaksi, toka toisena, jne..

Jukolauta mikä poru nousi, mutta mä olin kyllä todella tyytyväinen, koska koko vuoden otin koppia kaikenmaan asioista, kun nyt tulikin kaikki lapset kotiin, nyt niitä piti sitten hakea pois päikystä, nyt piti perua tämä kun ei täällä voi tehdä töitä jne jne jne ja tähän päälle iltaisin sit omat työt. 

Olin tosi poikki, valitsin ottaa lomarahoista puolet lomana ja kyllä, juhannuksesta alkaen ja koko heinäkuun. 

Osa ymmärsi, että olen auttanut koko ajan ja lomani ansainnut, osa todellakaan ei.

Vierailija
789/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se noin se logiikka mene, koska sinähän et ole noiden lasten huoltaja, kun taas minä olen omien lasteni huoltaja.

Kyllä se menee, jos käytetään argumenttina sitä, että muulloinkin voi olla lapsen kanssa. Jos et sitä tarkoittanutkaan, niin älä sitten höpise semmoisia.

Vierailija
790/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisillä pitää olla oikeus lomiin samaan aikaan kun muullakin perheellä. Miksi ei pitäisi?

Kuka hyötyy kun perhe ei näe toisiaan koskaan? Ei ainakaan lapset.

Mielenterveyden ohgelmat ja huolet lisääntyvät.

Jotain kunnioitusta pitäisi myös ydinperheitä kohtaan olla. 

Suomalaiset ovat nykyään niin kummallisen itseriittosia ja typeriä. Tämä asia pitäis säätää lailla, jos on perhettä kaikki saavat lomailla samaan aikaan. 

Lapsettomilla on myös perhe.

Kova homma järkätä ohjelmaa sille ukolle tai koirille.

Senkö takia sä sitä lomaa tarvitset, että järkkäät ohjelmaa lapsille? Palkkaa kuule ohjelmatoimisto, ammattilaiset hoitaa homman paremmin.

Vierailija
791/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen osannut valita koulutukseni ja työni niin, ettei lomista ole koskaan tarvinnut vääntää. Kaikki saavat lomansa kun haluavat, kunhan keskenämme sovimme, että sijaisuudet pyörivät. Riitaa ei tule, yhden viikon osaa jokainen akateemisessa ympäristössä tarvittaessa joustaa heinäkuulta ja niin lapsiperheet kuin lapsettomatkin voivat lomalla itselleen sopivimpaan aikaan. Toki osa niistä, joilla lapset jo aikuisia, haluaakin lomailla mieluummin elo-syyskulla, kun on väljempää lomakohteissa, joten heinäkuun päivityskset hoituvat useimmiten jo sillä. Ja itsekin otan mielelläni vähintään viikon tai kaksi lomaa jo kesäkuun alkuun, niin saa lasten kanssa mukavasti kesäloman heti alusta liikkeelle. Mies lomailee mieluiten heinäkuussa, joten itse ehdin siinä hyvin olla 1-2 viikkoa töissäkin tarvittaessa.

Olisi kyllä tosi kurja ajatus, jos ei lomaa saisi ajoitettua mihinkään koulujen kesäloman aikaan 😢

Vierailija
792/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se menee, jos käytetään argumenttina sitä, että muulloinkin voi olla lapsen kanssa. Jos et sitä tarkoittanutkaan, niin älä sitten höpise semmoisia.

Sinä olet lähtökohtaisesti jo täysin ulkopuolinen. Sinulle siis ihan sama milloin olet noiden lasten kanssa vai oletko ollenkaan.

Lapsen vanhempi on lähtökohtaisesti aina vastuussa lapsistaan, eikä ole koskaan ulkopuolinen ja hänen kuuluu olla lasten kanssa.

Argumentti: Lähtökohdat siis niin totaalisen erilaiset tilanteet kuin olla ja voi.

Vierailija
793/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisillä pitää olla oikeus lomiin samaan aikaan kun muullakin perheellä. Miksi ei pitäisi?

Suomalaiset ovat nykyään niin kummallisen itseriittosia ja typeriä. Tämä asia pitäis säätää lailla, jos on perhettä kaikki saavat lomailla samaan aikaan. 

Senkö takia sä sitä lomaa tarvitset, että järkkäät ohjelmaa lapsille? Palkkaa kuule ohjelmatoimisto, ammattilaiset hoitaa homman paremmin.

Kyllä. Lapsilla pitää olla päiväohjelma ja -rytmi.

Vierailija
794/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt jo noin 30 puheenvuoroa siitä, että heinäkuussa ei ole niitä ammattilaisten järjestämiä ohjelmia tarjolla.

Vierailija
795/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas kauhee parku,jos ei kerta passaa tasapuolinen loma systeemi vie lapset sossuun. Löytyy sinunkin lapsille oikea vanhempi joka rakastaa niitä lomista riippumatta. Kiittämättömyys on mailman palkka

Vierailija
796/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä välttämättä, mutta tietenkin pomolle voisi antaa harkintavaltaa ja mahdollusuus päättää jonkun työntekijän kohdalla toisin, jos tilanne olisi älyttömän kohtuuton työntekijän perheelle tai lapsille. Esim. loma koulun loma-aikojen ulkopuolella, toukokuussa. Sellaista en lähtisi kannattamaan, että heinäkuut aina automaattisesti perheille.

Jos toukokuussa on jonkun oltava lomalla, niin miksi mielestäsi sen pitäisi olla se porukan yksi lapseton henkilö. Miksi hänen pitää kärsiä huonosta lomakelistä vuodesta toiseen? Toukokuussa voi olla pohjoisessa vielä lumi maassa

Oispa ihanaa lomailla toukokuussa ja lähteä hiihtelemään pohjoisen lumille. Peruskoulunopettajana se ei vain onnistu. Meni aiheen vierestä, mutta silti.

Vierailija
797/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä välttämättä, mutta tietenkin pomolle voisi antaa harkintavaltaa ja mahdollusuus päättää jonkun työntekijän kohdalla toisin, jos tilanne olisi älyttömän kohtuuton työntekijän perheelle tai lapsille. Esim. loma koulun loma-aikojen ulkopuolella, toukokuussa. Sellaista en lähtisi kannattamaan, että heinäkuut aina automaattisesti perheille.

Jos toukokuussa on jonkun oltava lomalla, niin miksi mielestäsi sen pitäisi olla se porukan yksi lapseton henkilö. Miksi hänen pitää kärsiä huonosta lomakelistä vuodesta toiseen? Toukokuussa voi olla pohjoisessa vielä lumi maassa

Oispa ihanaa lomailla toukokuussa ja lähteä hiihtelemään pohjoisen lumille. Peruskoulunopettajana se ei vain onnistu. Meni aiheen vierestä, mutta silti.

Kreikassa on ihanaa toukokuussa! Mulla on nyt viimeinen lapsi lukiossa ja todellakin aion alkaa jatkossa taas lomailla toukokuussa! Ensin kaksi viikkoa puutarhatöitä Suomessa ja sitten kahdeksi viikoksi lämpöön!

Vierailija
798/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet lähtökohtaisesti jo täysin ulkopuolinen. Sinulle siis ihan sama milloin olet noiden lasten kanssa vai oletko ollenkaan.

Lapsen vanhempi on lähtökohtaisesti aina vastuussa lapsistaan, eikä ole koskaan ulkopuolinen ja hänen kuuluu olla lasten kanssa.

Argumentti: Lähtökohdat siis niin totaalisen erilaiset tilanteet kuin olla ja voi.

ei lapsettoman tarvitse sinulle perustella miksi haluaa tietyn ajan vapaaksi. 

Vierailija
799/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirjoittamaton sääntö

Alakoululaisten vanhemmat saavat vko 8. Esim pari mummoa on, jotka haluaisi. Ei saa.

Koululaisten vanhemmat saavat kesä loman , kun koulut ovat kesällä kiinni.

Ei ongelmaa

Vierailija
800/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa viihdyttävä ketju, mutta enpä usko, että kovin moni täällä kirjoittelevista edelleenkään uhraa vapaaehtoisesti kesälomansa vieraiden lasten vuoksi.

Olen syksystä saakka odottanut kesää ja kesälomaa, eikä ole pienintäkään aikomusta siirtää sitä heinäkuulta kun lopultakin on minun vuoro viettää loma silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi