Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Lomat arvotaan jos perheelliset ei kestä sitä,get over it
Arvonta on typerä systeemi, kiertävä on tasapuolinen. Jos olet ollut viime vuonna lomalla heinäkuussa, olet nyt elokuussa. Jne.
Meillä on 10 hengen firma. Kesälomat on aika loogisesti melkein kaikilla heinäkuussa, koska asiakkaista suurin osa lomailee silloin.
Jos tulee jokin ongelma niin se jolla on lapsi ekan ja tokan luokan välisessä kesässä, on etuoikeutettu. Se on kaikkein hankalin kesä järjestää sitä hoitoa ja lapsi on vielä tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen oikeasti enemmän perheettömiä ihmisiä, joilla pitää olla esim. koulujen hiihtolomaviikolla loma. Kun ei oikeasti ole mitään tarvetta olla juuri tuolla viikolla. Ex-anoppi oli vielä 80v niin juuttunut hiihtolomaan, pääsiäislomaan, heinäkuun lomaan jne. Vaikka oli ollut jo eläkkeellä 20 vuotta. Ihminen on outo laumasielu.
Minä ymmärrän vallan hyvin työkaverieni tarpeen lomiin silloin kun lapsilla on kouluista lomaa, erityisesti jos on sen ikäisiä, että kotona päivät yksin on vielä sillä rajalla, että pärjääkö. Minulla ei ole mitään tarvetta tunkea itseäni lomalle samaan aikaan. Olen tosin päivätyössä ja pyhät on aina vapaita, joten jossain vuorotyössä jouluaatot yms. on vähän eri asia.
Jankun jankun jankun jankun jankun. Myös lapsettomilla voi tapahtua elämässään jotain, joka nyt vaan ei siististi asetu niihin aikoihin, jolloin lapsilla ei ole koulusta lomaa.
Tarkoitatko siis, että esim. tämä yksi, jonka piti mennä auttamaan vanhempiaan vaikeassa tilanteessa "tunki itsensä lomalle" tahallaan samaan aikaan?
Miten vaikeaa lapsellisten on ymmärtää, että valitettavasti - valitettavasti! - lapsettomienkaan elämä ei ole sellaista, että he ihan itse, joka tilanteessa, aina, voivat määritellä lomansa ainoastaan sillä perusteella, koska on halvimmat matkat tarjouksessa? Vaan että heidänkin elämäänsä vaikuttavat muut ihmiset, joiden elämään lapsettomat haluavat osallistua, eivätkä voi määritellä, että eletään tätä elämää siten, että kaikki tapahtumat, minkä vuoksi tarvitaan lomaa, tapahtuu silloin, kun mun työkaverin lapset eivät ole lomalla!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisikaan lomailla esim näillä hiihtolomaviikoilla? Joka paikka täynnä lapsiperheitä, taudit jyllää, matkojen hinnat korkeammat jne. Pitäisin todella mieluusti lomani muulloin kuin näinä ruuhka-aikoina, jos ei olisi kouluikäisiä lapsia.
No esim. vaikka viettääkseen yhteistä aikaa tai matkustaakseen yhdessä vaikka kummilastensa tai sisarustensa lasten kanssa, kun näilläkin sattuu olemaan loma samaan aikaan kuin niillä työpaikan mammojen lapsilla. Kas kun lapsettomillakin ihmisillä on läheisiä ja perhettä, vaikkei omia lapsia olekaan. Ja puoliso voi olla vaikkapa opettaja, jolloin olisi tietysti kiva joskus saada viettää lomaa puolisonsa kanssa. Syitä on vaikka miten paljon, enkä usko että yksikään niistä on lapsiperheiden elämän tahallinen hankaloittaminen.
Itse olen joutunut lukuisia kertoja syyllistetyksi siitä, että olen halunnut joinain vuosina (en toki joka vuosi - tietenkään) lomani koulujen loma-aikaan. Esimies pesi kätensä ja ilmoitti, että lomat pitää "sopia keskenään" ja siitä alkoi aina ihan hirveä helvetti kun mammat hyökkäsivät kimppuuni ja julistivat, että olen törkeä. Ei auttanut, vaikka heidän oli tarkoitus vain lököillä kotona, ja minä olin menossa kummilapseni kanssa matkalle. Olisin kuulemma voinut mennä muulloin. Niin olisinkin, mutta kummilapseni ei, koska hän oli koulussa. Ja korostan, että en todellakaan ollut haluamassa niitä koulujen lomaviikkoja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Perheet tarvitsevat etuajo-oikeuden moneenkin asiaan. Ovathan he ottaneet vastuulleen Suomen pienen asukasmäärän kasvattamisen ja huolehtineet osaltaan jatkuvuudesta sekä veronmaksukyvystä. On sanomattakin selvää, että lapsettomat joustavat näistä syistä. Solidaarisuutta peliin.
No johan oli uskomatonta settiä. Lasten hankkiminen on oma valinta eikä se oikeuta lapsettomien syrjimiseen millään tavalla. Ajattelutapasi perusteella
yhden hengen talouksille pitäisi antaa vero- ja maksuhelpotuksia koska yhden hengen talous kuluttaa paljon vähemmän luonnon- ja yhteiskunnan resursseja kuin neljän hengen lapsiperhe. Solidaarisuutta peliin.
Zxy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi eikä ole. Nämä ovat niitä kuuluisia ammatinvalintakysymyksiä.
Ammatinvalinnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Perheellisellä ei ole lomien ajankohtaiin mitään etuoikeutta. Kaikkia koskee yhdenvertaisuus sekä töissä että vapaa-ajalla. Mikäli työpaikkasi asettaa perheelliset etusijalle loma-aikojen suhteen, niin voit kertoa yhdenvertaisuuslaista ja mikäli asia ei edelleenkään muutu niin keskustele asiasta luottamusmiehen kanssa. Asioista pitää ottaa selvää ja omia etujaan pitää puolustaa eikä valittaa täällä koska se ei asiaasi auta.
Vaikutat todella ihanalta ja empaattiselta ihmiseltä. :)
Mikä suomea vaivaa? Viha lapsia ja perheitä kohtaan on silmitöntä.
Kannattaisiko viha ja raivo kohdentaa muualle, vaikka punttisalille
Käyttäjä2160 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisikaan lomailla esim näillä hiihtolomaviikoilla? Joka paikka täynnä lapsiperheitä, taudit jyllää, matkojen hinnat korkeammat jne. Pitäisin todella mieluusti lomani muulloin kuin näinä ruuhka-aikoina, jos ei olisi kouluikäisiä lapsia.
No esim. vaikka viettääkseen yhteistä aikaa tai matkustaakseen yhdessä vaikka kummilastensa tai sisarustensa lasten kanssa, kun näilläkin sattuu olemaan loma samaan aikaan kuin niillä työpaikan mammojen lapsilla. Kas kun lapsettomillakin ihmisillä on läheisiä ja perhettä, vaikkei omia lapsia olekaan. Ja puoliso voi olla vaikkapa opettaja, jolloin olisi tietysti kiva joskus saada viettää lomaa puolisonsa kanssa. Syitä on vaikka miten paljon, enkä usko että yksikään niistä on lapsiperheiden elämän tahallinen hankaloittaminen.
Itse olen joutunut lukuisia kertoja syyllistetyksi siitä, että olen halunnut joinain vuosina (en toki joka vuosi - tietenkään) lomani koulujen loma-aikaan. Esimies pesi kätensä ja ilmoitti, että lomat pitää "sopia keskenään" ja siitä alkoi aina ihan hirveä helvetti kun mammat hyökkäsivät kimppuuni ja julistivat, että olen törkeä. Ei auttanut, vaikka heidän oli tarkoitus vain lököillä kotona, ja minä olin menossa kummilapseni kanssa matkalle. Olisin kuulemma voinut mennä muulloin. Niin olisinkin, mutta kummilapseni ei, koska hän oli koulussa. Ja korostan, että en todellakaan ollut haluamassa niitä koulujen lomaviikkoja joka vuosi.
Eikö niiden kanssa muka voi koskaan muulloin olla?
Käyttäjä2160 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä koululaisella on kesällä kolme kuukautta lomaa, miksei silloin muka onnistu lomailu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 10 hengen firma. Kesälomat on aika loogisesti melkein kaikilla heinäkuussa, koska asiakkaista suurin osa lomailee silloin.
Jos tulee jokin ongelma niin se jolla on lapsi ekan ja tokan luokan välisessä kesässä, on etuoikeutettu. Se on kaikkein hankalin kesä järjestää sitä hoitoa ja lapsi on vielä tosi pieni.
Kiertävä toimii, jos siinä ei ole mukana touko- eikä syyskuu perheelliselle. Yhteiskunta kun ei anna mahdollisuutta muuhun.
Sinkkuna en missään nimessä halunnut lomaa koulun loma-aikoina. Kaikki paikat täynnä kiljuvia kakaroita, jonotusta, hinnat tapissa menit sitten ulkomaille tai peräkylän kylpylään. Nyt perheellisenä ja koululaisten äitinä haluan tietenkin loman silloin kun hekin ovat lomalla. Aina sitä ei saa tai saa vain osittain koska töissä on muitakin haluavia. Aina on sovittu ja vuoroteltu. Onneksi meillä on töissä fiksuja sinkkuja jotka ajattelevat samoin kuin minä nuoruudessani!
Vierailija kirjoitti:
Zxy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi eikä ole. Nämä ovat niitä kuuluisia ammatinvalintakysymyksiä.
Ammatinvalinnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Perheellisellä ei ole lomien ajankohtaiin mitään etuoikeutta. Kaikkia koskee yhdenvertaisuus sekä töissä että vapaa-ajalla. Mikäli työpaikkasi asettaa perheelliset etusijalle loma-aikojen suhteen, niin voit kertoa yhdenvertaisuuslaista ja mikäli asia ei edelleenkään muutu niin keskustele asiasta luottamusmiehen kanssa. Asioista pitää ottaa selvää ja omia etujaan pitää puolustaa eikä valittaa täällä koska se ei asiaasi auta.
Vaikutat todella ihanalta ja empaattiselta ihmiseltä. :)
Mikä suomea vaivaa? Viha lapsia ja perheitä kohtaan on silmitöntä.
Kannattaisiko viha ja raivo kohdentaa muualle, vaikka punttisalille
Kaikkien yhdenvertaisella kohtelulla ei ole mitään tekemistä mainitsemiesi asioiden kanssa vaan asiat on määrätty lailla, joita pitää jokaisen noudattaa. Et näemmä ymmärtänyt lukemassa ollenkaan.
Kas kun ei lapselliset vaadi 2,5 kk palkallista lomaa joka kesä. Mihin sitä lomaa tarvii jollei ole pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertävä toimii, jos siinä ei ole mukana touko- eikä syyskuu perheelliselle. Yhteiskunta kun ei anna mahdollisuutta muuhun.
Mitä tarkoitat? Olen usein ottanut toukokuussa lomaa, koska se on todella rikkonainen koulussa.
t. kahden äiti
Ottakaa huomioon, että toukokuu ja syyskuu ei ole kesää vaikka on tessissä kesälomakaudella.
ihan hullu ajatus, että tässä pitäisi elää muitten tekemien kakaroitten tahtiin.
Mitä v i t t ap. Olen yh ja töitäkin on tullut tehtyä tällä viikolla. Haastavaa se on ollut lasten loman takia. Meillä kukin pitää lomaa ja tekee töitä vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
ihan hullu ajatus, että tässä pitäisi elää muitten tekemien kakaroitten tahtiin.
Riippuu työpaikasta ja aina voit ottaa loparit, jos ei työt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisillä pitää olla oikeus lomiin samaan aikaan kun muullakin perheellä. Miksi ei pitäisi?
Kuka hyötyy kun perhe ei näe toisiaan koskaan? Ei ainakaan lapset.
Mielenterveyden ohgelmat ja huolet lisääntyvät.
Jotain kunnioitusta pitäisi myös ydinperheitä kohtaan olla.
Suomalaiset ovat nykyään niin kummallisen itseriittosia ja typeriä. Tämä asia pitäis säätää lailla, jos on perhettä kaikki saavat lomailla samaan aikaan.
Lapsettomilla on myös perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisillä pitää olla oikeus lomiin samaan aikaan kun muullakin perheellä. Miksi ei pitäisi?
Kuka hyötyy kun perhe ei näe toisiaan koskaan? Ei ainakaan lapset.
Mielenterveyden ohgelmat ja huolet lisääntyvät.
Jotain kunnioitusta pitäisi myös ydinperheitä kohtaan olla.
Suomalaiset ovat nykyään niin kummallisen itseriittosia ja typeriä. Tämä asia pitäis säätää lailla, jos on perhettä kaikki saavat lomailla samaan aikaan.
Lapsettomilla on myös perhe.
Kova homma järkätä ohjelmaa sille ukolle tai koirille.
Niin, tämä usein jännästi menee niin, että ensin heinäkuun kesälomaa perustellaan lapsilla, ja sitten kun lapset on isoja, se heinäkuu kuuluukin ko. henkilölle sen takia, että on aina ollut lomailla silloin. Siinä vaiheessa ei sitten lapsiperheiden asiat kiinnostakaan.