Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen oikeasti enemmän perheettömiä ihmisiä, joilla pitää olla esim. koulujen hiihtolomaviikolla loma. Kun ei oikeasti ole mitään tarvetta olla juuri tuolla viikolla. Ex-anoppi oli vielä 80v niin juuttunut hiihtolomaan, pääsiäislomaan, heinäkuun lomaan jne. Vaikka oli ollut jo eläkkeellä 20 vuotta. Ihminen on outo laumasielu.
Minä ymmärrän vallan hyvin työkaverieni tarpeen lomiin silloin kun lapsilla on kouluista lomaa, erityisesti jos on sen ikäisiä, että kotona päivät yksin on vielä sillä rajalla, että pärjääkö. Minulla ei ole mitään tarvetta tunkea itseäni lomalle samaan aikaan. Olen tosin päivätyössä ja pyhät on aina vapaita, joten jossain vuorotyössä jouluaatot yms. on vähän eri asia.
Mistä sinä tiedät, kenellä on oikeasti tarve
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisillä pitää olla oikeus lomiin samaan aikaan kun muullakin perheellä. Miksi ei pitäisi?
Kuka hyötyy kun perhe ei näe toisiaan koskaan? Ei ainakaan lapset.
Mielenterveyden ohgelmat ja huolet lisääntyvät.
Jotain kunnioitusta pitäisi myös ydinperheitä kohtaan olla.
Suomalaiset ovat nykyään niin kummallisen itseriittosia ja typeriä. Tämä asia pitäis säätää lailla, jos on perhettä kaikki saavat lomailla samaan aikaan.
Lapsettomilla on myös perhe.
Ai mies ja koira/kissa? Ei ehkä ihan sama asia kuin pieni lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen oikeasti enemmän perheettömiä ihmisiä, joilla pitää olla esim. koulujen hiihtolomaviikolla loma. Kun ei oikeasti ole mitään tarvetta olla juuri tuolla viikolla. Ex-anoppi oli vielä 80v niin juuttunut hiihtolomaan, pääsiäislomaan, heinäkuun lomaan jne. Vaikka oli ollut jo eläkkeellä 20 vuotta. Ihminen on outo laumasielu.
Minä ymmärrän vallan hyvin työkaverieni tarpeen lomiin silloin kun lapsilla on kouluista lomaa, erityisesti jos on sen ikäisiä, että kotona päivät yksin on vielä sillä rajalla, että pärjääkö. Minulla ei ole mitään tarvetta tunkea itseäni lomalle samaan aikaan. Olen tosin päivätyössä ja pyhät on aina vapaita, joten jossain vuorotyössä jouluaatot yms. on vähän eri asia.
Mistä sinä tiedät, kenellä on oikeasti tarve ja kellä ei? Luulet vain tietäväsi.
Hiihto-, ja syyslomat olen mielelläni töissä, haluan pitää lomia muihin aikoihin. Joulunakaan en tarvitse ekstra vapaita. Mutta siihen en ala, että kesälomani saisin pitää puoliksi toukokuun alussa ja puolet syyskuun lopussa - vaikka sitä tuntuu lapsiperheet vaatiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kenellä on oikeasti tarve ja kellä ei? Luulet vain tietäväsi.
No minä ainakin tiedän että lapsettomalla siskollani ei tod ole mitään tarvetta tapella niitä syys- ja hiihtolomaviikkoja itselleen. Muuta kuin tää kummallinen "mulla on oikeus".
eri
Ihmisiä on liikaa ja ylikansoitus tuhoaa tämän planeetan sekä ilmaston. Siksi kehoitan kaikkia ihmisiä lopettamaan synnyttämisen. Ja yrityksessäni lapsettomat saavat parhaimmat lomaviikot + rahallisen bonuksen ja synnyttäjät ei.
Ei mun mielestä välttämättä, mutta tietenkin pomolle voisi antaa harkintavaltaa ja mahdollusuus päättää jonkun työntekijän kohdalla toisin, jos tilanne olisi älyttömän kohtuuton työntekijän perheelle tai lapsille. Esim. loma koulun loma-aikojen ulkopuolella, toukokuussa. Sellaista en lähtisi kannattamaan, että heinäkuut aina automaattisesti perheille.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa ja ylikansoitus tuhoaa tämän planeetan sekä ilmaston. Siksi kehoitan kaikkia ihmisiä lopettamaan synnyttämisen. Ja yrityksessäni lapsettomat saavat parhaimmat lomaviikot + rahallisen bonuksen ja synnyttäjät ei.
Haleja sulle, jaxuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin tiedän että lapsettomalla siskollani ei tod ole mitään tarvetta tapella niitä syys- ja hiihtolomaviikkoja itselleen. Muuta kuin tää kummallinen "mulla on oikeus".
Tuskin, kyseisillä viikoilla on kalliimpaa kaikkialla. Itseasiassa on tullut joskus pidettyä lomia lasten koululomien ulkopuolella ja siihenkin varmaan löytyy paheksujia. Ei mitään pitkiä lomia kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä välttämättä, mutta tietenkin pomolle voisi antaa harkintavaltaa ja mahdollusuus päättää jonkun työntekijän kohdalla toisin, jos tilanne olisi älyttömän kohtuuton työntekijän perheelle tai lapsille. Esim. loma koulun loma-aikojen ulkopuolella, toukokuussa. Sellaista en lähtisi kannattamaan, että heinäkuut aina automaattisesti perheille.
Jos toukokuussa on jonkun oltava lomalla, niin miksi mielestäsi sen pitäisi olla se porukan yksi lapseton henkilö. Miksi hänen pitää kärsiä huonosta lomakelistä vuodesta toiseen? Toukokuussa voi olla pohjoisessa vielä lumi maassa
Onpas kärkkään marmattava aloitus
Pentujen kesälomat alkaa jo kesäkuussa. En ymmärrä miksi pitää olla JUST heinäkuu aina lomalla.
Sitten vielä PITÄÄ saada olla viikko elokuussa, kun janipetterin ja liisaorvokin koulu alkaa...
UPM tarjoaa teihtailleen laissa määriteltyjä asioita. Esimerkiksi talviloma ei kuulu niihin. Lisäksi 200 tunnin lisäystä työaikaan ja työnantajan määräämällä palkalla. On hyvä sauma irtautua sopimuksista kun lainsäädäntöä ei ole. Joten ole rauhassa jatkossa ei tarvitse lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Pentujen kesälomat alkaa jo kesäkuussa. En ymmärrä miksi pitää olla JUST heinäkuu aina lomalla.
Sitten vielä PITÄÄ saada olla viikko elokuussa, kun janipetterin ja liisaorvokin koulu alkaa...
Koska kesäkuussa on tarjolla leirejä, joita ei ole koko loppukesänä enää eli jos sen koko loma-ajan yrittää täyttää niin on pakko tehdä niin, että kesäkuussa on leireillä, heinäkuun vanhemmat hoitaa ja jos alkaa koulu, siihen on pakko saada myös vapaata, kun ne ekat kouluviikot on jostain järjettömästä syystä hyvin rikkonaiset, kuten ovat joulukuussa ainakin kaksi viikkoa ja toukokuussakin ainakin kaksi viikkoa.
Ei vanhemmat näitä itse keksi.
Edellisessä työpaikassani tein aina mielelläni joulut, koulujen kevät- ja syyslomat töitä. Tein jopa ekstratunteja, että mahdollisimman moni perheellinen sai vapaana. Sitten mammat ajoi minun kesälomani toukokuulle vuodesta toiseen. Otin loparit paikasta, ja kuulemma nyt loma ajat ovat todella vaikeita kun uusi työnteki ei jousta yhtään, vaan vänkää vapaat samoihin aikoihin kuin muut - mutta sitäpä mammat tilasivat.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Miten tämä liittyy aiheeseen? Mitä kehotat perheellisiä tekemään? Siis niitä, joilla on jo lapsia? oku sinutkin on synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia vihaan lapsettomia. minä minä minä minulla on oikeus, minä haluan
Entä ne viattomat lapset, jotka ovat hoidossa tai yksin näiden ilkeyttään joustamattomien takia?
H ullu, mikä h ulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kesäkuussa on tarjolla leirejä, joita ei ole koko loppukesänä enää eli jos sen koko loma-ajan yrittää täyttää niin on pakko tehdä niin, että kesäkuussa on leireillä, heinäkuun vanhemmat hoitaa ja jos alkaa koulu, siihen on pakko saada myös vapaata, kun ne ekat kouluviikot on jostain järjettömästä syystä hyvin rikkonaiset, kuten ovat joulukuussa ainakin kaksi viikkoa ja toukokuussakin ainakin kaksi viikkoa.
Ai helkutti näitä selityksiä! Seli uli vali... Kun meidän PITÄÄ SAADA, niin meidän PITÄÄ.
Tänä vuonna en sitten jousta, viekää ne pennut mihin tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai helkutti näitä selityksiä! Seli uli vali... Kun meidän PITÄÄ SAADA, niin meidän PITÄÄ.
Tänä vuonna en sitten jousta, viekää ne pennut mihin tahansa
Selitin sinulle sinun suuresti ihmettelemäsi asian. Selitys on juuri noin yksinkertainen.
Miten kommenttisi liittyy ihmisten tasa-arvoiseen kohteluun lain mukaan?