Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se naapurin tervehtiminen on NIIN vaikeaa?

Vierailija
10.07.2015 |

Asumme uudella asuinalueella, pihojen väliaidat eivät ole vielä kasvaneet, joten näkyvyys on esteetön :)! Itse olen ottanut naapureihin asiallisen linjan, sanoin hei nähdessämme ja toki jään puhumaan, jos naapurilla on asiaa. Mitään ystävyyttä en ole hakemassa.

Yksi naapuriperhe (se seinänaapuri) on melkoisen tuuliviiri. Nainen etenkin on paskaa nielleen näköinen ja tervehtii vaihtelevasti. Silloin, kun ovat vailla jotain, niin ollaan niin hunajaista...

Onko naapurini moukka vai mikä ihme tässä nyt on? Miksi sinä et tervehdi omaa naapuriasi?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:37"]Kun joku muuttaa kerrostaloon niin aina intressinä ei ole saada naapurikontakteja, vaan syy voi olla pelkästään kerrostaloasumisen yleinen helppous.

Mikäli moikkaamme toisiamme jatkuvasti se tarkoittaa sitä, että meillä on silloin yhteinen, mikälie piiri, jossa kaikki ovat jäseniä. Kun ei moikkaa (kokoajan) silloin pysyy paremmin tuon piirin ulkopuolella, mikä on monessa tapauksessa hyvä. Ennenvanhaan saattoi olla toisin, kun ihmiset vehkeilivät vähemmän ja oikeasti välittivät toisistaan. Tänä päivänä kyse on itsepuolustuksesta. En halua dramatisoida asiaa, mutta näin niinkun suuntaa-antavasti, miksi jotkut ei tykkään moikkailusta.

Lisäksi sellainen pointti, että asunto on yksityisalue. Julkiset tilat on yhteisiä, mutta ne on jatketta kullekin yksittäiselle asunnolle, ihmisen tapa siirtyä pois talosta ja sen pihapiiristä kulkee näitä reittejä pitkin. Jos moikkailu ei jatku pihapiirin ulkopuolella kysymys kuuluu onko ehkä unohdettu se, että kerrostalo ei ole sosiaalinen laitos.
[/quote]
Mutta ne julkiset tilat kerrostalossa ovat yhteisiä tiloja.

Vierailija
62/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:55"]

No huh huh! Tää on niin suomalaista taas. 

Metsäpirttien kansa on kömpinyt kaupunkeihin ja taajamiin eikä tajua mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Tapana on siis äännähtää suulla tai heilauttaa kädellä tervehdys, mikäli asuinpiirissäsi on joku naapuriksi luokiteltava ihminen - tai kuka vaan elollinen olio. Se ei tarkoita sitä, että tervehdyksellä pyrittäisiin lähempään kontaktiin tai edes juttelemaan, vaan se on kohteliaisuutta.

Tulkaa kuulkaa ulkomaille: täällä tervehditään samassa talossa kulkevia ihmisiä (vaikkei heitä edes tunneta, pelkästään kävellään käytävällä vastaan), oli kyse sitten asunnosta tai työpaikasta. Irlannissa tervehtii pubin muut asiakkaat kaikkia sisään astuvia... Ruotsissa moikataan työpaikalla tuiki tuntemattomia, Englannissa pikkukylänraitilla kulkijaa tervehtii joka vastaantulija. Mutta Suomessa: kuljin Lapissa erämaavaelluksella pitkospuupolkua ja suon takaa näkyi hahmo tulevan samaa polkua vastaani. Kun tultiin kohdalle, tämä ihminen ei sanonut mitään tervehdykseeni, vaan loikkasi suon puolelta astuen ohitseni. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?????

[/quote]

Miksi suomlaisten pitäis olla samanlaisia kuin siellä ulkomailla on ihmiset? Miksi täällä ei saada olla tasan sellaisia kuin ollaan? Miksi meitä ollaan koko ajan laittamassa toiseen muottiin ja sitä perustellaan sillä että kun ne brititkin moikkaa jokaista vastaantulijaa. No, moikatkoon jos haluavat, se on heidän tapansa. Me suomalaiset ollaan metsäläisiä, eikä siinä perkele ole mitään pahaa. Tällasia me ollaan ja se on ihan tasan yhtä hyvä kuin niiden ulkomaalaisten tapa elää ja olla. Ei meidän tarvi muuta olla eikä muuttua. Ei me olla niitä brittejäkään muuttamassa, että nyt lopetatte sen moikkailun kun me suomalaisetkaan ei ketään moikkailla.

Suomalainen puhuu kun sillä on asiaa, jos sillä ei ole asiaa niin se ei puhu. Ei edes moikkaa jos siltä tuntuu. Jos se ei sulle sovi niin pysy siellä ulkomailla.
[/quote]
Onko sinulla yksinoikeus määritellä, millainen tämä kuvitteellinen "suomalainen" on? Itse olen yhtä lailla suomalainen ja moikkaan sekä naapureita että muita samassa kerrostalossa kulkevia. T. Eräs stadilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:56"] Mutta ne julkiset tilat kerrostalossa ovat yhteisiä tiloja.

[/quote]

Ovat toki, samoin kun esimerkiksi yleiset aukiot, torit, tiet ja kävelykadut. Mutta asunto on yksityinen ja sen yksityisyyden kunnioittaminen vaatii tiettyjä toimintaperiaatteita myös asunnon ulkopuolella. Tokihan on niin, että naapurit ovat jollain lailla erityistapauksia, koska ulkoseinät ovat yhteiset. Mutta kerrostalo ei kuitenkaan ole paikka, jossa nuuskitaan toisen persettä k, ja jossa tilivelvollisuudet ylittäisivät yhtiövastikkeen ja vuokran hoidon. Talon asiat ovat myöskin yhteisiä, mutta niiden hoito on pitkälti usein ulkoistettu. Kerrostalo valitaan usein helppouden ja halpuuden vuoksi, ei sen takia, että samoissa ulkoseinissä asuvat alkaisivat nuuhkia ja nuuskia persettä ja vaatimaan tilille.

Vierailija
64/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:15"]

No tuollaisella käytöksellä saa vain ylpeän nirppanokan maineen. Eikä moisilla käytöstavoilla todellakaan ole kansainväliselle uralle mahdollisuuksia.

[/quote]

Kauniilla ja älykkäällä naisella on miltei liikaakin mahdollisuuksia kaikkeen. Heitä on kansainvälisissäkin tehtävissä, mutta eivät he järjesteän silti roskakatoksella tervehdi ketä tahansa, elleivät katso sen olevan omalta kantilta tarpeellinen veto. Katsos kun tällainen moikkailu - säästäpuhuminenkin on sellaisen naishenkilön kanssa jo jonkinnäköistä eroottista toimintaa. Ja sellainen toiminta helposti lähtee syvenemään; naisesta tulee helposti pihapiirin osittaiselle rappiolle ajautuneiden miesnaapureiden lellikki ja jossain vaiheessa, mikäli nainen on sinkku tulee paineita päästä vielä pidemmälle.

[/quote]

Ai vitsi, en mä voi enää moikkailla naapureita, jos ne haluu heti tulla panee mua. Kamoon, hei...

Vierailija
65/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:21"]

Kumma tuo väite, että ulkomailla kaikki tervehtii toisia, outojakin ihmisiä. Itse en ole kyllä sellaista tavannut. Ihan rauhassa saa yksin suurkaupungissakin olla, eikä kukaan edes reagoi vastaantulijaan.

[/quote]

vastaantulija != naapuri. Yksin oleminen ja lyhyt tervehtiminen eivät nekään sulje toisiaan pois.

Vierailija
66/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 19:35"]Ai vitsi, en mä voi enää moikkailla naapureita, jos ne haluu heti tulla panee mua. Kamoon, hei...

[/quote]

Riippuu ihan naapurista ja siitä missä maassa asuu. Minulla on useita naapureita, jotka lopettivat moikkailun kun huomasivat, että olen puutteessa.

Vierailija
67/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:38"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:00"]Se on sun naapuri. Ei työkaveri eikä sydänystävä. Anna sen olla, ei naapureita tarvitse pokkuroida. Et sä varmaan siihen kuole jos et ole kaikkien naapureittesi kanssa moikkausväleissä. [/quote] Vain Suomessa... [/quote]  Ainoastaan. Vain Suomesta löytyy näin vähämielistä sakkia. "Ei kuule kiinnosta".... "Miksi naapuria pitäisi tervehtiä?"..."Naapureita ei tarvitse pokkuroida"... Miksei tällainen paskakansa vain kuole hiljaa pois?

Vierailija
68/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:55"]

No huh huh! Tää on niin suomalaista taas. 

Metsäpirttien kansa on kömpinyt kaupunkeihin ja taajamiin eikä tajua mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Tapana on siis äännähtää suulla tai heilauttaa kädellä tervehdys, mikäli asuinpiirissäsi on joku naapuriksi luokiteltava ihminen - tai kuka vaan elollinen olio. Se ei tarkoita sitä, että tervehdyksellä pyrittäisiin lähempään kontaktiin tai edes juttelemaan, vaan se on kohteliaisuutta.

Tulkaa kuulkaa ulkomaille: täällä tervehditään samassa talossa kulkevia ihmisiä (vaikkei heitä edes tunneta, pelkästään kävellään käytävällä vastaan), oli kyse sitten asunnosta tai työpaikasta. Irlannissa tervehtii pubin muut asiakkaat kaikkia sisään astuvia... Ruotsissa moikataan työpaikalla tuiki tuntemattomia, Englannissa pikkukylänraitilla kulkijaa tervehtii joka vastaantulija. Mutta Suomessa: kuljin Lapissa erämaavaelluksella pitkospuupolkua ja suon takaa näkyi hahmo tulevan samaa polkua vastaani. Kun tultiin kohdalle, tämä ihminen ei sanonut mitään tervehdykseeni, vaan loikkasi suon puolelta astuen ohitseni. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?????

[/quote]

Miksei meillä saa olla omaa suomalaista kulttuuria? Johon kuuluu, että pääasiassa tuttavia tervehditään ja niitä naapureita, jotka kokee tervehtimisen arvoisiksi? Jos on iso kerrostalo niin ei voi millään muistaa kaikkia kun ihmisetkin vaihtuu vähän väliä, niin on ihan luontevaa, että jos tervehtii, tervehtii niitä, jotka tulevat tutummiksi.

[/quote]Eikös se ole venäläinen kulttuuri jossa ollaan tylyjä tuntemattomille? Olemme kuin venäläiset myönnetään se jo.

Vierailija
69/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:16"]Naapuri antaa elukkansa paskoa meidän pihaan edelleen, vaikka on monesti sanottu asiasta ja pyydetty, että pitää lemmikkinsä omassa pihassa. Ei auta. En enää jaksa edes kohteliaisuudesta irvistää tuolle ihmiselle. Kärrään vain nykyisin ne tapetut tiaiset ja paskakasat aidan yli heidän puolelleen.
[/quote]

Taidat itse olla elukka...

Vierailija
70/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkaan joitain ja joidenkin kanssa juttelen jos on jotain juteltavaa. Sitten tässä asuu vanha pariskunta jotka kyllä tuijottaa kaukaa mutta lähempänä ollessaan katsovat maahan (ainakin se nainen) eikä mitään möikkausta ikinä saa. Todella töykeää. Mutta taloyhtiön keski-ikäisten kanssa sitä kyllä jutellaan ummet ja lammet pihalla monesti. Varmaan jotain ihme juoruilijoita jotka tietää kaikesta kaiken.. Hyh

Vierailija
71/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:08"]Te joille on ongelma se ettei naapurit moikkaa niin moikkaatteko itse esim kadullakin kaikkia tuntemattomia? En minä kerrostalossa asuvana naapureitani tunne enkä haluakaan tuntea sen enempää kuin kadulla vastaan tulevia randomeitakaan joten miksi sen enempää tervehtisinkään?
[/quote]

Minulle on ihan lapsesta opetettu että on kohteliasta tervehtiä naapureita ja kerrostalossa tervehdin naapureita jos tulevat talossa tai pihapiirissä vastaan, vaikken olisi varma asuvatko talossa. On se hyvä muutenkin pitää asialliset välit naapureihin jos joskus tarvitsee apua.

Vierailija
72/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta tervehtiä randomeja mitättömyyksiä, etenkään kun ovet paukkuu ja perjantaina ölistään aamuun asti humalassa. Nyrkki perseesseen.

Vierailija
73/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:35"]Tuo kaikkien tervehtiminen on lähtenyt maalta, missä kaikki tunsi toisensa. Kun muutetaan kaupunkiin, jatketaan samaa perintöä, että kaikille vastaantulijoille pitää moikata. Ei olla vielä sopeuduttu kaupunkielämään, että ihmisillä on oma reviiri ja ihmisiä nyt tulee vain vastaan ja niitä ei edes huomata. Maalla vastaantulija oli niin harvinaista herkkua ja ainakin jokun tutun sukulaisen vähintään, että piti päivää sanoa.
[/quote]

Olen asunut ikäni kaupungissa ja tervehdin aina naapureita ja olen aina tervehtinyt. Ei yhteisöllisyys ole vain maaseudulla oleva ilmiö.

Vierailija
74/99 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 10:07"]

Meidän kerrostalossa otimme alkuun (muutimme silloin uuteen taloon) tavan , että tervehdimme toisiamme. Uudet asukkaat ovat hyvin ottaneet tavan vastaan. Emme sen enempää ole tekemisissä toistemme kanssa, mutta kiva on esim.hississä vaihtaa muutama sana. Meillä ei erotella ketään, tervehdimme samoin maahanmuuttajia ja vaikka kotisairaanhoidon henkilökuntaa.

[/quote]

Ihana tapa toki ja varmaan eurooppalainenkin tuollainen jatkuva rupattelu ja pälättäminen ihmisten kanssa :)

Meillä kerrostalossa asuu samanlainen. Kun näen sen menevän hissiin, lähden portaita, kun en jaksa kuunnella sitä pälätystä ja kälätystä ja utelua ja jatkuvaa oman äänen ihailua. 

Onhan se toki ihanaa, että ihmiset on sosiaalisia, mutta joitain yltiösosiaalisia takertujia tosiaan kiertää jo kaukaa. Kokemusta on esim salilla, missä minulla oli tapana moikata kohteliaasti kaikkia. Yksi mies sitten pari kertaa jotain jutteli ja ajattelin, että täälläpäs mukavia ihmisiä. Sitten tuli fb-kutsu ja yksärilaatikkoon treffikutsuja yms. Kuulin muuta kautta, että on naimisissa oleva mies, joka yrittää treffeille kaikkien kanssa sinnikkäästi ja jos hiukan olet ystävällinen miehelle, saat siitä todellisen riesan.

No, onneksi jäsenyys loppui ja vaihdoin salia ja estin miehen fb.stä. Nykyään en enää pahemmin hymyile ja moikkaile salilla kenellekään :)

Vierailija
75/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään puhumaan jos naapurilla on asiaa! Onko se niin helvetin hankalaa aloittaa itse keskustelu? Just tuontakia en koskaan tervehdi niitä tuppisuita jotka odottaa että niille puhutaan, kyttäävätkin verhonraosta kuin vierasta sikaa jos pihalla puuhailen jotain.

Vierailija
76/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista se on. Ei se ole niin suuri vaiva tervehtiä aina.

Samaa epähäilyvää moikkailua on jo kerrostaloissa, ei ole tosiaan itsestä johtuvaa :D

Vierailija
77/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kun moikkaa niin joutuu moikkailemaan jatkossakin.

Vierailija
78/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on junttiuden huippu, ettei vastata tervehdykseen! Asun kerrostalossa, ja jotkut talomme miehet eivät vastaa tervehdykseen. On minusta todella outoa.

Vierailija
79/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun naapuri. Ei työkaveri eikä sydänystävä. Anna sen olla, ei naapureita tarvitse pokkuroida. Et sä varmaan siihen kuole jos et ole kaikkien naapureittesi kanssa moikkausväleissä.

Vierailija
80/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin aina, on ihan luontevaa ja kuuluu asiaan.