Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se naapurin tervehtiminen on NIIN vaikeaa?

Vierailija
10.07.2015 |

Asumme uudella asuinalueella, pihojen väliaidat eivät ole vielä kasvaneet, joten näkyvyys on esteetön :)! Itse olen ottanut naapureihin asiallisen linjan, sanoin hei nähdessämme ja toki jään puhumaan, jos naapurilla on asiaa. Mitään ystävyyttä en ole hakemassa.

Yksi naapuriperhe (se seinänaapuri) on melkoisen tuuliviiri. Nainen etenkin on paskaa nielleen näköinen ja tervehtii vaihtelevasti. Silloin, kun ovat vailla jotain, niin ollaan niin hunajaista...

Onko naapurini moukka vai mikä ihme tässä nyt on? Miksi sinä et tervehdi omaa naapuriasi?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kiinnostaa minuakin ja kysyisin teiltä että voiko naapurilta kysyä suoraan että "Onko sulla joku luonnevika kun sä et koskaan morjensta, vai mikä sua vaivaa?" ?

Vierailija
22/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:19"]Kyllä ne metsäläisetkin oppii tervehtimään. Joka kerta aina vaan isommalla äänellä karjaisee HUOMENTA jos sattuu vaikka postilaatikolla samaan aikaan. 

Kaksi naapuria jo kouluttanut ihmisten tavoille. 
[/quote]

Toiset on vähän hitaampia oppimaan. 11 vuotta olen tervehtinyt naapuria saamatta vastausta. Koulutus jatkuu. Edistystä on tapahtunut, rouva nyökkää jo vastaukseksi, jos satutaan aamulla pysäkille yhtä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:00"]Asia kiinnostaa minuakin ja kysyisin teiltä että voiko naapurilta kysyä suoraan että "Onko sulla joku luonnevika kun sä et koskaan morjensta, vai mikä sua vaivaa?" ?
[/quote]

Älä kysy niin pääset vähemmällä:)

Vierailija
24/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naapuria pitäisi tervehtiä? Mikä perustelu tälle on? Jos tiedät, että toinen ei tervehdi takaisin, niin miksi pitää väkisin kiusata?

Ja pelkkä "se on hyvien tapojen mukaista" ei ole perustelu.

Vierailija
25/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miksi pitäisi tervehtiä? Eihän minun tuttavabole vaikka lähellä asuukin. Minusta on vain ärsyttävää se heippailu... mitä järkeä siinä on? Mitä saat siitä, että ärsytät naapureitasi tahallaan?

Vierailija
26/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan se ikävä naapuri. Olen monesti niin ajatuksissani ja pää täynnä jo mietin, että mitä minun vielä piti ehtiä tälle päivälle. Moni tuttukin sanoo, että kävelee kadulla vastaani ja en edes huomaa heitä, kun olen niin mietteissäni.

En edes huomaa, jos joku tulee vastaan. Pitää kai alkaa skarppaamaan ja tarkkailemaan ympäristöä ja ihmisiä, jotka vaikuttavat tutuilta tai olen ehkä joskus nähnyt ja moikkaamaan heitä, ettei minua ihan hirveänä pidetä :)

Vierailija
27/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joille on ongelma se ettei naapurit moikkaa niin moikkaatteko itse esim kadullakin kaikkia tuntemattomia? En minä kerrostalossa asuvana naapureitani tunne enkä haluakaan tuntea sen enempää kuin kadulla vastaan tulevia randomeitakaan joten miksi sen enempää tervehtisinkään?

Vierailija
28/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:04"]

Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta tehdä naapurien kanssa tuttavuutta edes sen moikkaamisen verran. Ei tosiaan. Mitä vähemmän niitä näkee sen parempi.

[/quote]

Sama mulla, johtunee lapsuudesta maaseudulla. Sillä naapurit juorus ja ties sun asiat paremmin kuin itse tiesit. Olen niin onnellinen kaupungissa, täällä saa olla ja elää tuntemattomana. Mua ei kiinnosta naapureiden asiat ja toivon ettei naapureita mun asiat. Kaveeratkoon ne jotka haluaa, mä en halua. Mä kyllä saan sen moin suustani, kohteliaaksi kun on kasvatettu. Mutta en haluaisi sitä silti sanoa. Haluaisin olla omissa oloissani, täysin.

Vierailija
29/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkaan toisia ja toisia en. Itse vaistoan kuka ei halua moikkailla. Joidenkin kanssa riidoissa ja jotkut on ystäviä. Itse en halua riidellä mutta aina noita paskoja akkoja löytyy. Nykyään välttelen näitä riidanhaastajia ja rivarissaa asutaan ja naapureita on paljon.

Vierailija
30/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:06"]

no miksi pitäisi tervehtiä? Eihän minun tuttavabole vaikka lähellä asuukin. Minusta on vain ärsyttävää se heippailu... mitä järkeä siinä on? Mitä saat siitä, että ärsytät naapureitasi tahallaan?

[/quote]

ne ovat kuin niitä innokkaita farmaseutteja, joita joku täällä kerran kuvailu. Luuraavat hyllyjen välissä ja kun kävelee ohi, pomppaavat innoissaan kysymään, voisivatko auttaa :)

Tervehtijänaapurit ovat kai samanlaisia. Silmä tarkkana seuraavat jokaista vastaantulijaa ja oikein odottavat, että pääsevät ohikulkiessa pomppaamaan esille ja nostamaan kättä, että MOI. Sitten kihisevät innoissaan, kun toinen hätkähtää ajatuksistaan ja säikähtää, että onpa paska naapuri, kun ei moikkaa. Minä alan nyt kyllä kouluttamaan sitä

Vierailija
31/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talomme ovat siten, että autopaikalle on esteetön näkyvyys. Enhän minä herran jumala kenenkään terassille kyttää tms :). Mutta otan tämän naapurin kanssa saman linjan, ei ole pakko jos ei taho :D! Ap

Vierailija
32/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:05"]

Miksi naapuria pitäisi tervehtiä? Mikä perustelu tälle on? Jos tiedät, että toinen ei tervehdi takaisin, niin miksi pitää väkisin kiusata?

[/quote]

Se tervehdys pitää sisällään kaikessa lyhykäisyydessään tiedon siitä, että olet havainnut hänet ja ettet suhtaudu häneen vihamielisesti. Kaikki tämä yhdellä sanalla 'hei'. Ei se ole kiusaamista.

Mä tervehdin taloyhtiön pihalla ja rapussa kaikkia. En tiedä, ovatko naapureita vai vieraita, mutta jos ne sattuvat mun kulkureitilleni mun kotineliöilläni, tervehdin. Jos eivät tervehdi takaisin, niin eivät, mutta mä tervehdin silti seuraavallakin kerralla. En tarkoita sitä kiusanteoksi, se on ystävällisyyden ele.

Jos asut mun naapurinani, pahoittelen, jos olen aiheuttanut sulle ahdistusta. Sitä tulee lisää jatkossakin, en lopeta tämän viestikerjun perusteella tervehtimistä.

Vierailija
33/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:19"]Kyllä ne metsäläisetkin oppii tervehtimään. Joka kerta aina vaan isommalla äänellä karjaisee HUOMENTA jos sattuu vaikka postilaatikolla samaan aikaan.  Kaksi naapuria jo kouluttanut ihmisten tavoille.  [/quote] Toiset on vähän hitaampia oppimaan. 11 vuotta olen tervehtinyt naapuria saamatta vastausta. Koulutus jatkuu. Edistystä on tapahtunut, rouva nyökkää jo vastaukseksi, jos satutaan aamulla pysäkille yhtä aikaa.

[/quote]

Eikö tuollainen toisen opettaminen (eli tietoisesti tehty kiusaaminen) ole myös aika epäkohteliasta? Ja mikä oikeus sulla yleensäkään on kouluttaa jotain puolituntematonta ihmistä? Mistä sä edes tiedät mitä siellä puhumattomuuden taustalla on. Minusta tuo on kyllä törkeämpää kuin se ettei tervehdi puolituntematonta naapuria.

Vois jopa sanoa, että ehkä se ei tervehdi sua juuri tuon susta kauan loistavan asenteen takia, muita pitää aina kouluttaa toimimaan kuten sinä haluat. Muista viis, sinä se tässä tärkein olet.

Vierailija
34/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"]

[/quote]

Se tervehdys pitää sisällään kaikessa lyhykäisyydessään tiedon siitä, että olet havainnut hänet ja ettet suhtaudu häneen vihamielisesti. Kaikki tämä yhdellä sanalla 'hei'. Ei se ole kiusaamista.

Mä tervehdin taloyhtiön pihalla ja rapussa kaikkia. En tiedä, ovatko naapureita vai vieraita, mutta jos ne sattuvat mun kulkureitilleni mun kotineliöilläni, tervehdin. Jos eivät tervehdi takaisin, niin eivät, mutta mä tervehdin silti seuraavallakin kerralla. En tarkoita sitä kiusanteoksi, se on ystävällisyyden ele.

Jos asut mun naapurinani, pahoittelen, jos olen aiheuttanut sulle ahdistusta. Sitä tulee lisää jatkossakin, en lopeta tämän viestikerjun perusteella tervehtimistä.

[/quote]

No katson kyllä ihmistä tyhmäksi, joka hei heihittelee kaikkia outoja ihmisiä

Vierailija
35/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mutta entäs jos suhtaudunkin siihen vihamielisesti mutta en kuitenkaan niin paljon, että viitsisin ottaa asian puheeksi. Mulla oli naapuri, joka harrasti jotakin ooperalaulamisen tyylistä. Ja se oli kammottavaa kuultavaa kun se akka kieukui täysin palkein seinän takana esim. rauhallisena sunnuntaipäivänä juuri kun päivänokoset olisivat olleet poikaa hyvän aterian jälkeen.  En viitsinyt ottaa asiaa puheeksi sen kanssa kun se sentään lauloi päiväsaikaan mutta sen verran se kuitenkin ärsytti, että lopetin tervehtimisen.

Vierailija
36/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tervehdi naapurinakkaa, koska sieltä laitettiin vaimo lennossa vaihtoon 20v yhdessäolon jälkeen ilman mitään varoitusta. Uusi muija muutti kersansa kanssa sisään kirjaimellisesti niin nopeasti, ettei vaimon hajuvesikään ehtinyt haihtua makuuhuoneesta. Tolle ämmälle(eikä enää miehellekään) minulla ei ole mitään sanottavaa.

Vierailija
37/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ne ole outoja, kun ne on kotipihassani.

Vierailija
38/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ne ole outoja, kun ne on kotipihassani.

[/quote]

Millaisessahan pihassa asut. Ei meidän pihassa ainakaan ramppaa outoja tai sen kummemmin tuttujakaan ihmisiä. Pihallamme on yleensä vain kutsuttuja tuttavia. 

Vierailija
39/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikkien tervehtiminen on lähtenyt maalta, missä kaikki tunsi toisensa. Kun muutetaan kaupunkiin, jatketaan samaa perintöä, että kaikille vastaantulijoille pitää moikata. Ei olla vielä sopeuduttu kaupunkielämään, että ihmisillä on oma reviiri ja ihmisiä nyt tulee vain vastaan ja niitä ei edes huomata. Maalla vastaantulija oli niin harvinaista herkkua ja ainakin jokun tutun sukulaisen vähintään, että piti päivää sanoa.

Vierailija
40/99 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku muuttaa kerrostaloon niin aina intressinä ei ole saada naapurikontakteja, vaan syy voi olla pelkästään kerrostaloasumisen yleinen helppous.

Mikäli moikkaamme toisiamme jatkuvasti se tarkoittaa sitä, että meillä on silloin yhteinen, mikälie piiri, jossa kaikki ovat jäseniä. Kun ei moikkaa (kokoajan) silloin pysyy paremmin tuon piirin ulkopuolella, mikä on monessa tapauksessa hyvä. Ennenvanhaan saattoi olla toisin, kun ihmiset vehkeilivät vähemmän ja oikeasti välittivät toisistaan. Tänä päivänä kyse on itsepuolustuksesta. En halua dramatisoida asiaa, mutta näin niinkun suuntaa-antavasti, miksi jotkut ei tykkään moikkailusta.

Lisäksi sellainen pointti, että asunto on yksityisalue. Julkiset tilat on yhteisiä, mutta ne on jatketta kullekin yksittäiselle asunnolle, ihmisen tapa siirtyä pois talosta ja sen pihapiiristä kulkee näitä reittejä pitkin. Jos moikkailu ei jatku pihapiirin ulkopuolella kysymys kuuluu onko ehkä unohdettu se, että kerrostalo ei ole sosiaalinen laitos.