Miksi se naapurin tervehtiminen on NIIN vaikeaa?
Asumme uudella asuinalueella, pihojen väliaidat eivät ole vielä kasvaneet, joten näkyvyys on esteetön :)! Itse olen ottanut naapureihin asiallisen linjan, sanoin hei nähdessämme ja toki jään puhumaan, jos naapurilla on asiaa. Mitään ystävyyttä en ole hakemassa.
Yksi naapuriperhe (se seinänaapuri) on melkoisen tuuliviiri. Nainen etenkin on paskaa nielleen näköinen ja tervehtii vaihtelevasti. Silloin, kun ovat vailla jotain, niin ollaan niin hunajaista...
Onko naapurini moukka vai mikä ihme tässä nyt on? Miksi sinä et tervehdi omaa naapuriasi?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:05"]
Miksi naapuria pitäisi tervehtiä? Mikä perustelu tälle on? Jos tiedät, että toinen ei tervehdi takaisin, niin miksi pitää väkisin kiusata?
Ja pelkkä "se on hyvien tapojen mukaista" ei ole perustelu.
[/quote]
Se tervehdys pitää sisällään kaikessa lyhykäisyydessään tiedon siitä, että olet havainnut hänet ja ettet suhtaudu häneen vihamielisesti. Kaikki tämä yhdellä sanalla 'hei'. Ei se ole kiusaamista.
Mä tervehdin taloyhtiön pihalla ja rapussa kaikkia. En tiedä, ovatko naapureita vai vieraita, mutta jos ne sattuvat mun kulkureitilleni mun kotineliöilläni, tervehdin. Jos eivät tervehdi takaisin, niin eivät, mutta mä tervehdin silti seuraavallakin kerralla. En tarkoita sitä kiusanteoksi, se on ystävällisyyden ele.
Jos asut mun naapurinani, pahoittelen, jos olen aiheuttanut sulle ahdistusta. Sitä tulee lisää jatkossakin, en lopeta tämän viestikerjun perusteella tervehtimistä.
[/quote]
No katson kyllä ihmistä tyhmäksi, joka hei heihittelee kaikkia outoja ihmisiä
[/quote]
Ei ne ole outoja, kun ne on kotipihassani.
[/quote]
Millaisessahan pihassa asut. Ei meidän pihassa ainakaan ramppaa outoja tai sen kummemmin tuttujakaan ihmisiä. Pihallamme on yleensä vain kutsuttuja tuttavia.
[/quote]
Asun kerrostaloyhtiössä, jossa on yksi talo, kaksi rappua, n. 30 asuntoa. ihalla olevat ihmiset ovat naapureitani tai heidän tuttaviaan. Minulle on itsestäänselvyys, että tervehdin heitä. Ystäviä he eivät ole, sydänsurujani en heille pura tai lapseni kummiksi heitä pyydä, mutta outoina ihmisinä en heitä kuitenkaan pidä, ja 'hei' irtoaa kyllä.
No huh huh! Tää on niin suomalaista taas.
Metsäpirttien kansa on kömpinyt kaupunkeihin ja taajamiin eikä tajua mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Tapana on siis äännähtää suulla tai heilauttaa kädellä tervehdys, mikäli asuinpiirissäsi on joku naapuriksi luokiteltava ihminen - tai kuka vaan elollinen olio. Se ei tarkoita sitä, että tervehdyksellä pyrittäisiin lähempään kontaktiin tai edes juttelemaan, vaan se on kohteliaisuutta.
Tulkaa kuulkaa ulkomaille: täällä tervehditään samassa talossa kulkevia ihmisiä (vaikkei heitä edes tunneta, pelkästään kävellään käytävällä vastaan), oli kyse sitten asunnosta tai työpaikasta. Irlannissa tervehtii pubin muut asiakkaat kaikkia sisään astuvia... Ruotsissa moikataan työpaikalla tuiki tuntemattomia, Englannissa pikkukylänraitilla kulkijaa tervehtii joka vastaantulija. Mutta Suomessa: kuljin Lapissa erämaavaelluksella pitkospuupolkua ja suon takaa näkyi hahmo tulevan samaa polkua vastaani. Kun tultiin kohdalle, tämä ihminen ei sanonut mitään tervehdykseeni, vaan loikkasi suon puolelta astuen ohitseni. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?????
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:14"]Hyvät käytöstapoihin kuuluu, että naapureita tervehditään. Joillakin ei vaan ole niitä käytöstapoja lainkaan. Tervehtimistavasta tai tervehtimättömyydestä voi päätellä paljon muitakin asioita kyseisen ihmisen sosiaalisista taidoista vaikkapa parisuhteessa, sukulaisten kanssa, ystävien kanssa, työpaikalla yms. Moukka on moukka joka tilanteessa.
[/quote]
Kyllä on tullut vastaan myös hyvinkoulutettuja ihmisiä jotka eivät tervehdi
[/quote]
Eihän tuossa puhuttukaan koulutustaustasta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:55"]
Metsäpirttien kansa on kömpinyt kaupunkeihin ja taajamiin eikä tajua mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Tapana on siis äännähtää suulla tai heilauttaa kädellä tervehdys, mikäli asuinpiirissäsi on joku naapuriksi luokiteltava ihminen - tai kuka vaan elollinen olio. Se ei tarkoita sitä, että tervehdyksellä pyrittäisiin lähempään kontaktiin tai edes juttelemaan, vaan se on kohteliaisuutta.
Tulkaa kuulkaa ulkomaille: täällä tervehditään samassa talossa kulkevia ihmisiä (vaikkei heitä edes tunneta, pelkästään kävellään käytävällä vastaan), oli kyse sitten asunnosta tai työpaikasta. Irlannissa tervehtii pubin muut asiakkaat kaikkia sisään astuvia... Ruotsissa moikataan työpaikalla tuiki tuntemattomia, Englannissa pikkukylänraitilla kulkijaa tervehtii joka vastaantulija. Mutta Suomessa: kuljin Lapissa erämaavaelluksella pitkospuupolkua ja suon takaa näkyi hahmo tulevan samaa polkua vastaani. Kun tultiin kohdalle, tämä ihminen ei sanonut mitään tervehdykseeni, vaan loikkasi suon puolelta astuen ohitseni. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?????
[/quote]
Miksei meillä saa olla omaa suomalaista kulttuuria? Johon kuuluu, että pääasiassa tuttavia tervehditään ja niitä naapureita, jotka kokee tervehtimisen arvoisiksi? Jos on iso kerrostalo niin ei voi millään muistaa kaikkia kun ihmisetkin vaihtuu vähän väliä, niin on ihan luontevaa, että jos tervehtii, tervehtii niitä, jotka tulevat tutummiksi.
[/quote]
Minä ainakin muutin pikkukylästä isompaan kaupunkiin ihan huojentuneena, että kerrostalossa ei naapurit tunteneet toisiaan, eikä kukaan tehnyt sen kummemmin tuttavuutta sen 5 vuoden aikana, mitä asuin sinä. En ees koko aikana oppinut tuntemaan, minkä näköisiä ihmisiä siinä asui. Oli ihanaa olla tuntematon ja pitää oma elämänsä, ilman, että naapurin akat juoruaa.
Kuljin omia menojani olematta tilivelvollinen kenellekään juoruakalle, joka kyttää toisten tekemisiä. Emme siinä talossa moikkailleet outoja ihmisiä. Ehkä ne ihmiset, jotka tunsi muuten toisensa moikkasi toisiaan. Mutta muut saivat olla rauhassa vieraita toisilleen.
Ja ei, ei moikkaileminen ole muissakaan maissa tavallista. En nyt ole asunut, kuin Lontoossa (työharjoittelun ajan) ja Tukholmassa kun olin kesätöissä. Ei sielläkään kyllä kukaan moikkaillut toisiaan, kun vastaan tuli. Sai elää ja olla ihan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:55"]Tulkaa kuulkaa ulkomaille: täällä tervehditään samassa talossa kulkevia ihmisiä (vaikkei heitä edes tunneta, pelkästään kävellään käytävällä vastaan), oli kyse sitten asunnosta tai työpaikasta. Irlannissa tervehtii pubin muut asiakkaat kaikkia sisään astuvia... Ruotsissa moikataan työpaikalla tuiki tuntemattomia, Englannissa pikkukylänraitilla kulkijaa tervehtii joka vastaantulija. Mutta Suomessa: kuljin Lapissa erämaavaelluksella pitkospuupolkua ja suon takaa näkyi hahmo tulevan samaa polkua vastaani. Kun tultiin kohdalle, tämä ihminen ei sanonut mitään tervehdykseeni, vaan loikkasi suon puolelta astuen ohitseni. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?????
[/quote]
Ei pelkoa, vaan itsepuolustusta. Sosiaaliset ympyrät voivat olla rajoittavia, eli kyllä siinä moikkailussa ja säistä puhuessa voi hiljalleen ajautua pieniin piireihin, joihin ei haluaisi kuulua. Ja Suomessa pahantahtoisia, kyräileviä naapureita yms. on enemmän. Hyväntahtoisten ihmisten kanssa on kiva moikkailla, muttei muiden. Ulkomailla kun tulee muita ihmisiä samaan pöytään vaikka ravintolan terassilla, tunnelma on muutenkin aikalailla eri kuin Suomessa.
Ja mun mielestä on hassua nähdä tää ongelma jotenkin erillisenä kaikesta muusta. Ihmiset haluavat yksityisyyttä ja valikoida kenen kanssa vaihtavat ajatuksia. Kaunis, menestyvä nainen ei vaan halua kontaktia jokaisen tallukan kanssa, joka sattuu omaamaan osakkeen samoista ulkoseinistä. Aina voi heipat sanoa, ja olen itsekin sitä mieltä, että mukavasti käyttäytyvää ihmistä ei pidä syrjiä edes moikkailumielessä.
Ap jatkaa vielä. Me olemme sanoneet käsipäivää toisillemme :). Mutta ehkä suuttui, kun meiltä ei jäänytkään yli hänen meiltä himoamaansa rakennusainetta, mitä tuli kyselemään. No, antaa pienen olla. Kunhan nuo aidat vaan kasvaisivat ja pian.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:00"]
Asia kiinnostaa minuakin ja kysyisin teiltä että voiko naapurilta kysyä suoraan että "Onko sulla joku luonnevika kun sä et koskaan morjensta, vai mikä sua vaivaa?" ?
[/quote]
Tollalailla ku multa kysyttäis, vetäisin sellaset raget että ei toista kertaa moikattais. -.- Toisaalta itse moikkaan rapussani sillointällöin vanhempia ihmisiä jos niitä vastaan sattuu tulemaan. N20
Jaa. Meillä Helsingin ytimessä moikataan kaikkia asunto-osakeyhtiömme tiloissa kulkevia vastaantulevia ihmisiä. Ei tietoa, keitä he ovat eikä ole tarvetta tunteakaan, mutta silti tervehditään. Ei se johda mihinkään juorukerhon kokoukseen.
Omituisen hyypiön tapasin kerran roskia viedessäni, ei tervehtinyt vaikka kuuluvasti moikkasinkin ja katsoin silmiin. Oli fiinisti tälläytynyt nuorehko nainen kalliin käsilaukkunsa kanssa siinä, muttei käytöstapoja ollenkaan. Liekö kuuro tai autisti.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:15"]Omituisen hyypiön tapasin kerran roskia viedessäni, ei tervehtinyt vaikka kuuluvasti moikkasinkin ja katsoin silmiin. Oli fiinisti tälläytynyt nuorehko nainen kalliin käsilaukkunsa kanssa siinä, muttei käytöstapoja ollenkaan. Liekö kuuro tai autisti.
[/quote]
Niin ja sitten joku voisi päättää, että pitäisi keskustella vielä säästä ym. Näyttävillä, nuorilla kaupunkilaisnaisilla on rajoitettu määrä laatuaikaa ja kontaktit helposti syvenevät, jos niitä ei torppaa heti alkujansa.
Kumma tuo väite, että ulkomailla kaikki tervehtii toisia, outojakin ihmisiä. Itse en ole kyllä sellaista tavannut. Ihan rauhassa saa yksin suurkaupungissakin olla, eikä kukaan edes reagoi vastaantulijaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:21"]
Kumma tuo väite, että ulkomailla kaikki tervehtii toisia, outojakin ihmisiä. Itse en ole kyllä sellaista tavannut. Ihan rauhassa saa yksin suurkaupungissakin olla, eikä kukaan edes reagoi vastaantulijaan.
[/quote]
Riippuu missä päin mennään. Keski-Euroopassa näkee toisenlaista kulttuuria (tietyillä alueilla). Mutta siellä myös on enemmän oikeaa kohteliaisuutta ihmisten välillä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Riippuu missä päin mennään. Keski-Euroopassa näkee toisenlaista kulttuuria (tietyillä alueilla). Mutta siellä myös on enemmän oikeaa kohteliaisuutta ihmisten välillä.
[/quote]
Mutta ne tietyt alueet ei taida kuitenkaan olla koko muu maailma, missä ollaan syleilevän kohteliaita ja moikkaillaan kaikki ihmisiä, paitsi täällä metsäläisten Suomessa :)
[/quote]
Miksi suomlaisten pitäis olla samanlaisia kuin siellä ulkomailla on ihmiset? Miksi täällä ei saada olla tasan sellaisia kuin ollaan? Miksi meitä ollaan koko ajan laittamassa toiseen muottiin ja sitä perustellaan sillä että kun ne brititkin moikkaa jokaista vastaantulijaa. No, moikatkoon jos haluavat, se on heidän tapansa. Me suomalaiset ollaan metsäläisiä, eikä siinä perkele ole mitään pahaa. Tällasia me ollaan ja se on ihan tasan yhtä hyvä kuin niiden ulkomaalaisten tapa elää ja olla. Ei meidän tarvi muuta olla eikä muuttua. Ei me olla niitä brittejäkään muuttamassa, että nyt lopetatte sen moikkailun kun me suomalaisetkaan ei ketään moikkailla.
Suomalainen puhuu kun sillä on asiaa, jos sillä ei ole asiaa niin se ei puhu. Ei edes moikkaa jos siltä tuntuu. Jos se ei sulle sovi niin pysy siellä ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:15"]Omituisen hyypiön tapasin kerran roskia viedessäni, ei tervehtinyt vaikka kuuluvasti moikkasinkin ja katsoin silmiin. Oli fiinisti tälläytynyt nuorehko nainen kalliin käsilaukkunsa kanssa siinä, muttei käytöstapoja ollenkaan. Liekö kuuro tai autisti.
[/quote]
Niin ja sitten joku voisi päättää, että pitäisi keskustella vielä säästä ym. Näyttävillä, nuorilla kaupunkilaisnaisilla on rajoitettu määrä laatuaikaa ja kontaktit helposti syvenevät, jos niitä ei torppaa heti alkujansa.
[/quote]
No tuollaisella käytöksellä saa vain ylpeän nirppanokan maineen. Eikä moisilla käytöstavoilla todellakaan ole kansainväliselle uralle mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:15"]
No tuollaisella käytöksellä saa vain ylpeän nirppanokan maineen. Eikä moisilla käytöstavoilla todellakaan ole kansainväliselle uralle mahdollisuuksia.
[/quote]
Kauniilla ja älykkäällä naisella on miltei liikaakin mahdollisuuksia kaikkeen. Heitä on kansainvälisissäkin tehtävissä, mutta eivät he järjesteän silti roskakatoksella tervehdi ketä tahansa, elleivät katso sen olevan omalta kantilta tarpeellinen veto. Katsos kun tällainen moikkailu - säästäpuhuminenkin on sellaisen naishenkilön kanssa jo jonkinnäköistä eroottista toimintaa. Ja sellainen toiminta helposti lähtee syvenemään; naisesta tulee helposti pihapiirin osittaiselle rappiolle ajautuneiden miesnaapureiden lellikki ja jossain vaiheessa, mikäli nainen on sinkku tulee paineita päästä vielä pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:05"]
Miksi naapuria pitäisi tervehtiä? Mikä perustelu tälle on? Jos tiedät, että toinen ei tervehdi takaisin, niin miksi pitää väkisin kiusata?
[/quote]
Se tervehdys pitää sisällään kaikessa lyhykäisyydessään tiedon siitä, että olet havainnut hänet ja ettet suhtaudu häneen vihamielisesti. Kaikki tämä yhdellä sanalla 'hei'. Ei se ole kiusaamista.
Mä tervehdin taloyhtiön pihalla ja rapussa kaikkia. En tiedä, ovatko naapureita vai vieraita, mutta jos ne sattuvat mun kulkureitilleni mun kotineliöilläni, tervehdin. Jos eivät tervehdi takaisin, niin eivät, mutta mä tervehdin silti seuraavallakin kerralla. En tarkoita sitä kiusanteoksi, se on ystävällisyyden ele.
Jos asut mun naapurinani, pahoittelen, jos olen aiheuttanut sulle ahdistusta. Sitä tulee lisää jatkossakin, en lopeta tämän viestikerjun perusteella tervehtimistä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
Näin itsekin ajattelen. Sanon "hei" tai "päivää" ystävällisesti ja jatkan matkaani. En ole tosiaan lainkaan mitään juoruilijatyyppiäkään; enemmänkin olen hieman ujo. Mutta moikkaamalla näkee, että se toinenkin on ystävällismielinen ja ikäänkuin myöntää sen, että on huomannut toisen. Tulee kiusaantunut fiilis, jos ihmiset teeskentelevät, että eivät muka huomaa toisiaan tai sitten tuijottelevat mykkinä toisiaan. Reipas ja nopea "moi" ratkaisee tilanteen helpoimmin ja mukavimmalla tavalla. Ei sen kummemmasta asiasta ole kyse. T. Eräs stadilainen
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:35"]Tuo kaikkien tervehtiminen on lähtenyt maalta, missä kaikki tunsi toisensa. Kun muutetaan kaupunkiin, jatketaan samaa perintöä, että kaikille vastaantulijoille pitää moikata. Ei olla vielä sopeuduttu kaupunkielämään, että ihmisillä on oma reviiri ja ihmisiä nyt tulee vain vastaan ja niitä ei edes huomata. Maalla vastaantulija oli niin harvinaista herkkua ja ainakin jokun tutun sukulaisen vähintään, että piti päivää sanoa.
[/quote]
Ei ole kyse siitä, että kaikkia moikattaisiin, vaan omien naapureiden moikkaamisesta, mikä taas on kaupunkilainen tapa. Ei siinä tarvitse jäädä juoruilemaan muuta asiaa, mutta tervehtiminen nyt vain on korrektia käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
No katson kyllä ihmistä tyhmäksi, joka hei heihittelee kaikkia outoja ihmisiä
[/quote]
Ei ne ole outoja, kun ne on kotipihassani.
[/quote]
Millaisessahan pihassa asut. Ei meidän pihassa ainakaan ramppaa outoja tai sen kummemmin tuttujakaan ihmisiä. Pihallamme on yleensä vain kutsuttuja tuttavia.
[/quote]
Meidän kerrostalon pihassa on niin paljon kaikenlaista väkeä, eikä niistä ota erkkikään selvää kuka on asukas ja kuka vaan käymässä.