Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääruokia kasvissyöjille, onko nämä hyviä?

Vierailija
10.07.2015 |

Kreikkalainen salaatti

Feta-pinaatti-munakas

ja sitten samat jälkiruuat kuin muillakin eli kakkua ja leivoksia.

Mitä sanotte?

Kommentit (352)

Vierailija
261/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:31"]Siis eikö liivate ole ok myöskään? Miksi ihmeessä??

ap
[/quote]
Liivate eli gelatiini on proteiinista koostuva ruoka-aine, jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luista, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä.

Vierailija
262/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on kyllä perusasiat nyt niin hukassa, että ihmettelen, miten vuonna 2015 voi näin pihalla olevaa porukkaa enää löytyäkään... Kannattaa käydä tuolla vegaaniliiton sivuilla lukemassa, mitä se kasvissyönti oikein tarkoittaakaan. Varsinkin jos teet itse ruuat, niin ihan en kyllä lähtisi tekemään ennen kuin olet vähän opiskellut asiaa tarkemmin. Ettei ole sitten vegaanille vaihtoehtona tyyliin kanasalaattia ja lohta juustokastikkeessa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:36"]

Miten voi ihmiset olla noin ressukoita, että ne kysyy täältä miksi liivate ei sovi, vaikka samasta näppiksestä sen kirjoittaisi hakukoneeseenkin. Ja muutenkin...kuka muka ei nykypäivänä tiedä, että liivate on eläinperäistä? Joko ap on trolli tai 17-vuotias morsian jostain tynnyristä.

[/quote]

Kaikki ei elä punavihreässä kuplassa.

Vierailija
264/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on liivateLEHTI?

Vierailija
265/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahhahhh, nyt lähti AP:n provo lapasesta tolla liivateLEHDELLÄ!! :D

Vierailija
266/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:38"]Mutta sehän on liivateLEHTI?
[/quote]Tosiaan. Kasvishan se on. Lehti. Vähänniinkuin salaatinLEHTI.

Vierailija
267/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:35"]

Teet normaalia juhlaruokaa ja korvaat lihan jollain feikkilihalla,soijalla,tofulla tai seitanilla(viimeinen kyllä maistuu vanhoilta kumisaappailta).Eli siis se ruoka mitä muutkin syö,muutetaan kasvisversioksi vaihtamalla liha johonkin ei-eläinperäiseen proteiininlähteeseen.

[/quote]

Periaatteessa voi näin tehdä, mutta soijan, tofun ja seitanin kohdalla pitää muistaa se maustaminen. Vanhan kumisaappaan makuista saa juuri sillä, että ei vaivaudu käyttämään mausteita, vaan yrittää tehdä perinteistä suomalaista ei-minkään-makuista ruokaa, jota osataan maustaa lähinnä suolalla ja pippurilla. Mausteet ovat hyvän kasvisruoan a ja ö.

Vierailija
268/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä (lakto-ovo). Yhdissä häissä oli paistettu kasvissyöjille tofusta pihvejä ja koristeltu yrteillä. Mielestäni oli hyvää muiden lisukkeiden kanssa. Kasvissyöjänä olen tottunut siihen,että kastikkeita ei yleensä voi ottaa, koska ne monesti on tehty lihaliemeen. Itse en mainitse asiasta, vaikka "pystyisin syömään juhlapöydästä ainoastaan perunaa ja salaattia, mutta olen iloisesti yllättynyt jos on edes vähän ajateltu minuakin. :)

Vierailija
269/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 joo ei kaikki elä punavihreässä kuplassa, en minäkään joka tuon kirjoitin. Silti olen koko aikuisikäni ja nuoruuteni tiennyt, että liivatetta ei voi tarjota vegaanille, koska se keitellään jostain eläimen luista yms.

Luulis, että tällainen asia on selvää tuolla ihan pv-kuplan ulkopuolellakin jo ihan pelkästään sillä, että ihminen on elämässään käynyt vaikka peruskoulun.

Vierailija
270/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:42"]

Selaile blogeja! hakusanaksi vaikka vegaanit tarjottavat juhliin yms., varmasti löytyy. Helpoimmalla pääset kun teet muutamat vegaaniset tarjottavat (suolaista ja makeaa), jotka sopii sitten kaikille kasvissyöjille. Ei ole niin vaikeaa mitä luulisit! Fetat ja mozzarellat sitten vaikka kippoon erikseen.

[/quote]

No, kun ottaa huomioon miten yleinen on pähkinä- ym. palkokasviallergia (pavut, herneet, mantelit, soija, pähkinät jne) on ja miten hengenvaarallisen pahat allergiaoireet siitä saa, sanoisin että mieluummin vegaaneille omat ruoat ja ovo-lakto-vegetaristeille omat.

Parast ja helpointa toki on vain laittaa paljon kulhoja joissa kaikissa on yhtä ruoka-ainetta (eikä mitään kvinoasalaattimössöä jossa on sekaisin 10 eri ainesosaa) ja jokainen voi niistä koota itselleen sopivan annoksen!

Vierailija
271/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:21"]

Minä olen kasvissyöjä, mutta kala kyllä käy minulle, varmasti useimmille muillekin.

[/quote]

Onko kala kasvis?

[/quote]Ei mutta se e ole lihaa. Sienikään ei edusta kasvikuntaa.

[/quote]

Vertaatko oikeasti sientä ja kalaa keskenään? :D

[/quote]Kyllä. Kumpikaan ei ole kasvi.

Vierailija
272/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:38"]

Mutta sehän on liivateLEHTI?

[/quote]

Niin,se on sellainen lituska eli lehti,ei tehty lehdistä :D Tämä provo alkoi kyllä hyvin,mietin jo mikä juustointoilija ap on kun tarjoaa vuoronperään fetaa,mozzarellaa ja halloumia. Siltä varalta että onkin tosissaan:yksinkertaisinta on,jos ei ajattele että kasvissyöjät ovat jokin oma lajinsa.He ovat ihmisiä,jotka eivät syö lihaa.Siispä teet niistä pihveistä ja lohesta kasvisversion vaikka tofusta.Google neuvoo miten.

Vierailija
273/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku vielä oikeesti vegaani tänä päivänä??

Vierailija
274/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:46"]

[/quote]

Voi kuule, vegaanien määrähän on vaan lisääntynyt koko ajan!

Vierailija
275/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:35"]

Teet normaalia juhlaruokaa ja korvaat lihan jollain feikkilihalla,soijalla,tofulla tai seitanilla(viimeinen kyllä maistuu vanhoilta kumisaappailta).Eli siis se ruoka mitä muutkin syö,muutetaan kasvisversioksi vaihtamalla liha johonkin ei-eläinperäiseen proteiininlähteeseen.

[/quote]

Periaatteessa voi näin tehdä, mutta soijan, tofun ja seitanin kohdalla pitää muistaa se maustaminen. Vanhan kumisaappaan makuista saa juuri sillä, että ei vaivaudu käyttämään mausteita, vaan yrittää tehdä perinteistä suomalaista ei-minkään-makuista ruokaa, jota osataan maustaa lähinnä suolalla ja pippurilla. Mausteet ovat hyvän kasvisruoan a ja ö.

[/quote]

Näinhän se on,joku on sanonut ettei jauhelihakaan sellaisenaan ole mitään herkkua,vaan mausteet tekee ruuan.Eli kannattaa perehtyä mausteisiin,itse ainakin tykkään kovasti Kasvisaskeleet-keittokirjasta juuri siksi että siinä on kunnon ohjeet miten kasvisruuasta saa maukasta,ehkä ap voisi etsiä kirjan vaikka kirjastosta.(Vaikka olisikin provo,voi etsiä sen silti,tekee hyvää laajentaa maailmankuvaa ja opetella uusia asioita kuten erilaisia kokkaustapoja.)

Vierailija
276/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:46"]

[/quote]

Voi kuule, vegaanien määrähän on vaan lisääntynyt koko ajan!
[/quote]

Oikeestiko? En provoa,mutta mitä vegaani syö,kun kaikki maito,muna ym."terveellinen hyvä" on ns.kiellettyä.
Itse kokisin todella vaikeaksi.

Vierailija
277/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Jos muille on lohta, niin ja jos mahdollista haet Ruohonjuuren kylmiöstä valmiiksi maustetut tofut. Itse pidän esim. pizzamarinoidusta/ tofusta japanilaisittain. 1-2 palaa/syöjä. Paistat kasvisöljyssä vaikka sipulin ja sienien kera. Minulle arkinen ruoka, mutta arvostaisin kovasti, jos joku tarjoaisi sitä kasvisproteiiniakin, eikä pelkästään kasviksia. Kylmäsavutofu on myös ihan ok. Löytyy marketeista. Semmoinen 100-200&/syöjä. Helpolla pääsee, jos tofun tarjoaa vaikka couscousin tai uusien perunoiden kanssa. Mukaan kasviksia ja vaikka hieman kikhereitä. Tetrassa myytävästä kikherneen liemestä voi tehdä vegaabnisia marenkeja. Ohjeita löytyy googlettamalla marenki ja kikherne.

Vierailija
278/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:46"] Onko joku vielä oikeesti vegaani tänä päivänä?? [/quote] Voi kuule, vegaanien määrähän on vaan lisääntynyt koko ajan! [/quote] Oikeestiko? En provoa,mutta mitä vegaani syö,kun kaikki maito,muna ym."terveellinen hyvä" on ns.kiellettyä. Itse kokisin todella vaikeaksi.

[/quote]

http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen

Vierailija
279/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:25"]

Siis kasvissyöjät saavat vain munakasta ja salaattia? Vai? Tosi nihkeää. Mitä ne sekasyöjien lisukkeet on, joista mainitsit? Mun mielestä hyvin arkiset tarjottavat, lisäksi tosi suppeat. Ja miksi molempiin ruokiin tungettu fetaa? Eikä nuo tosiaan sovi vegaanille. Juustokakkuihin tulee juustoa ja liivatetta, joten sekään ei sovi useimmille kasvissyöjille.

[/quote]Minä käytän liivatteen sijasta agar agaria. Mutta kaikki eivät ole ollenkaan niin tarkkoja. Tein jonkun kakkujutun kasvisyöjille taannoin, he eivät ikinä olleet kuulleetkaan agar agarista, käyttivät aina liivatetta. 

[/quote]

Joo, tiedän kyllä, että liivatteen voi korvata, mutta useimmat sekasyöjät eivät näistä agar agareista ja muista tiedä. Ja jos ap:n tietotaso on tosiaan tätä luokkaa, niin... En myöskään pidä liivatetta syöviä "kasvissyöjiä" oikeina kasvissyöjinä, vaikka toki heitäkin on siinä missä kalaa syöviä "kasvissyöjiäkin".

Vierailija
280/352 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:46"] Onko joku vielä oikeesti vegaani tänä päivänä?? [/quote] Voi kuule, vegaanien määrähän on vaan lisääntynyt koko ajan! [/quote] Oikeestiko? En provoa,mutta mitä vegaani syö,kun kaikki maito,muna ym."terveellinen hyvä" on ns.kiellettyä. Itse kokisin todella vaikeaksi.

[/quote]

http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen
[/quote]

Ok,no vaikuttaa ihan terveelliseltä ja hyvältä,jopa helpolta..mutta entä se juusto?Juustot on oikeesti vaan niin herkullisia.Niitä ilman en voisi kuvitella olla.Ei sillä,että vegaaniksi asti olisin kääntymässäkään..mutta ihan puhtaasta mielenkiinnosta..
Mitä tuohon menuseen tulee,niin eikai se vege siihen kuole,jos palan kakkua syö,jossa on gelatiinia?
T.Kasvissyöjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän