Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimo omii rahat

Vierailija
10.07.2015 |

Onko muilla tälläistä?

Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa ja minä käyn töissä. Rahaa ei ole kovin paljoa ja vaimo omii kelan maksamia etuuksia itselleen(kotihoidon tuki ja lapsilisät), vuokraa on noin 1000€ /kk ja vaimo haluaisi antaa siihen satasen/kaksi jotta loput jäisi hänelle. Asumistukea saadaan lisäksi 40€/kk, se menee vuokraan. Kaupassa käynnit maksan minä. Minulla ei ole mitään omaa menoa mihin rahaa tarvisin, koska silloin rahat ei riittäisi enään ruokaan! Olen ehdottanut, että antaa ainakin tuon lapsilisän vuokraan/kauppaan. Ihan 50/50 jakoa ei tarvi tai voikkaan olla, kun minulla on suuremmat tulot, mutta jotenkin tasaisemmin tämä täytyisi saada menemään. Joskun juuri ennen tiliä on rahat niin vähissä että olen joutunut lainaamaan vanhemmiltani, kun vaimo on tuhlannut omansa johonkin, yleensä johonkin krääsään tai liian pieniin vaatteisiin(joita ei sitten voi pitää kun ovat liian pieniä).

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 07:54"] Mitä jos ajattelisitte, että ei ole sun tulot ja mun tulot, vaan perheen tulot, jotka muodostuu vaimon saamista tuista ja sun palkasta. Sitten yhdessä mietitte, miten ne tulot saadaan riittämään perheen menoihin. [/quote] Tätähän siis on yritetty, mutta kun ei käy. Silloin kun vaimo kävi töissä, meni menot ihan kivasti tasan, mutta nyt on tullut tälläinen hillitön tarve "omalla"rahalla ostaa kaikkea turhaa. Eniten ärsyttää että se on just sitä turhaa. Plus sitten huolettaa ettei riitä rahat ruokaan. -AP [/quote] Kellä voi olla noin iso vuokra? Samalla ja jo pienemmälläkin summalla maksaisitte lainaa!

[/quote]

Riippuu missä asuu. Helsingissä meidän alueella kaupungin asunnoissakin (3-4h) on vuokrat noin 800-1200 eur (asutaan Tapanilassa). Eikä täältä omaa järkevän kokoista perheasuntoa alle 200000 eur saa...

Vierailija
22/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:43"]

2680€ bruttopalkka. Minä maksan kaikki ostokset, vakuutukset, puhelinlaskut yms. No ehkä sitten vaadin liikoja. Ostaisi edes jotain järkevää, kuten vaatteita jotka mahtuu päälle, niin ei tuntuis niin pahalta. -AP

[/quote]

No kai hän nyt voi oman puhelinlaskunsa tukirahoista maksaa, miksi sinä sitä maksat? Ja ostaako koko ajan liian pieniä vaatteita, vai onko joku yksittäinen hutiosto nyt kärjistänyt tilanteen? Kuitin kanssa liian pienen vaatteen voi käydä vaihtamassa isompaan.
[/quote]
Useita kertoja. Ei ole ollenkaan sinut itsensä kanssa, raskauksista jäi paljon ylimääräistä. Minua se ei haittaa, mutta siitä suuttuu jos sanon niin.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:43"] 2680€ bruttopalkka. Minä maksan kaikki ostokset, vakuutukset, puhelinlaskut yms. No ehkä sitten vaadin liikoja. Ostaisi edes jotain järkevää, kuten vaatteita jotka mahtuu päälle, niin ei tuntuis niin pahalta. -AP [/quote] No kai hän nyt voi oman puhelinlaskunsa tukirahoista maksaa, miksi sinä sitä maksat? Ja ostaako koko ajan liian pieniä vaatteita, vai onko joku yksittäinen hutiosto nyt kärjistänyt tilanteen? Kuitin kanssa liian pienen vaatteen voi käydä vaihtamassa isompaan. [/quote] Useita kertoja. Ei ole ollenkaan sinut itsensä kanssa, raskauksista jäi paljon ylimääräistä. Minua se ei haittaa, mutta siitä suuttuu jos sanon niin. -AP

[/quote]

Raskaus muuttaa kroppaa ja voi olla ettei sitä tahdo itselleen heti myöntää. Mutta on tavallista, että aika monikin nainen elää sen vaiheen, että ostaa "sitten kun olen laiha"-vaatteita kaappiin. Tämä rahajuttu varmasti ahdistaa myös. Lähes aina tavaran tai vaatteiden liika haaliminen liittyy turvattomuudentunteeseen joka nyt siis painostamanasi vain pahenee. Mutta jos vaimo ei osta esim. velaksi ja luotolla, niin en olisi kamalan huolissani. Pienet tulot hänellä joka tapauksessa on, ei noilla nyt niin kauheasti voi edes ostella.

Olette aikuisia, voitte yhdessä kirjata ylös tulot ja menot ja sopia raha-asiat. Olkaa kohtuullisia, molemmille tulee jäädä kohtuusumma ihan omaa käyttörahaa. Miettikää yhteistä ja lasten hyvää, ei omaa etua. Raha on vain yksi asia perheessä. Arvosta vaimosi tekemää palkatonta työtä kotona. Kotityöt ja lastenhoito ovat rankkaa työtä ja vaimon työura katkolla sen aikaa. Eläke ei kerry ja se lisää turvattomuudentunnetta. Myös raskaudet ja synnytykset ovat keholle rankkoja rasituksia. Arvostakaa toisianne ja pyrkikää ratkaisemaan toimeentulonne niin että kaikilla on perheessä hyvä olla.

Vierailija
24/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan että on sun rahat ja mun rahat jos yhdessä ollaan ja lapsiakin on. Lasketaan kuiteista menoja, voi piip.

Laittakaa kaikki teille tuleva raha yhteen. Siitä pakolliset menot, laskut jne. Ylijäävän rahan jaatte sitten "omaksi rahaksi".

Vierailija
25/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:03"]

En ymmärrä ollenkaan että on sun rahat ja mun rahat jos yhdessä ollaan ja lapsiakin on. Lasketaan kuiteista menoja, voi piip. Laittakaa kaikki teille tuleva raha yhteen. Siitä pakolliset menot, laskut jne. Ylijäävän rahan jaatte sitten "omaksi rahaksi".

[/quote]

Tämä olisi mielestäni myös järkevä ratkaisu; molemmilla yhtä paljon "omaa rahaa", jonka sitten saisi käyttää haluamallaan tavalla. Minusta kuitenkin vaikuttaa AP:n kertoman mukaan, että puoliso kokee jotenkin niin että koska miehellä on tuloja hän vastaa menoista, joka on johtanut tilanteeseen, jossa AP:llä on kaikki menot minkä seurauksena hänen palkastaan ei jää mitään jäljelle. Samalla vähäisillä tuloilla elävä puoliso käyttää omat vähäiset tulonsa vapaasti miten tahtoo. Tällainen on varmasti omiaan kiristämään tunnelmaa.

Vierailija
26/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"] Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle. [/quote] Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa. [/quote] Kyllä mutta perussyy siihen että rahat eivät riitä, on hillitön vuokra ja sen jälkeen vasta se syynäys mihin vaimo käyttää rahaa. [/quote] Ei PKseudulta neli henkiselle perheelle paljoa alle 1000€/KK vuokraa löydy. Kaupungin asuntoihin on hillittömät jonot ja jonon ohi pääsee aina kaikenmaailman pummit (sori vaan).

[/quote]

Totta! Nämä, jotka ihmettelevät vuokraa, eivät yhtään tiedä, mikä vuokrataso pk-seudulla on ja kuinka paljon asunnot siellä maksavat. Tuhannella eurolla ei todellakaan lyhennettäisi pääkaupunkiseudun (ainakaan Helsingin tai Espoon) perheasunnon lainaa, vaan vastike + laina olisi hyväkuntoisesta neljähuoneisesta asunnosta ainakin 1300 euroa/kk, vaikka laina-aika olisi 25 vuotta. Vuokra-asunnot puolestaan ovat vapailla markkinoilla yksityisten vuokranantajien vuokraamina todella kalliita. Pelkästään noi 50 neliömetrin kaksiolle 800 - 950 euroa on vähän huonommillakin alueilla ihan yleinen vuokra. Kolmiota ei sitten oikein saakaan alle tuhannella eurolla. Vantaalta saa ilmeisesti jo 850 eurolla joitain kolmioitakin, Helsingistä tai Espoosta ei.

Vierailija
27/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tiedoksi näille vuokranurkujille, että tällä hetkellä esimerkiksi Oikotie-palvelusta löytyy Helsingin, Vantaan ja Espoon alueelta maksimissaan 1200 euron kuukausivuokran nelihuoneisia asuntoja yhteensä yhdeksän kappaletta ja näistä kaksi on kimppakämppiä. Halvin kyseeseen tulevan asunnon vuokra on 970 euroa, eli ap:n perheellä ei todellakaan ole kummoisiakaan mahdollisuuksia säästää vuokrassa, jos asuinpaikkana halutaan säilyttää pääkaupunkiseutu.

Vierailija
28/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:57"]Jep. Tiedoksi näille vuokranurkujille, että tällä hetkellä esimerkiksi Oikotie-palvelusta löytyy Helsingin, Vantaan ja Espoon alueelta maksimissaan 1200 euron kuukausivuokran nelihuoneisia asuntoja yhteensä yhdeksän kappaletta ja näistä kaksi on kimppakämppiä. Halvin kyseeseen tulevan asunnon vuokra on 970 euroa, eli ap:n perheellä ei todellakaan ole kummoisiakaan mahdollisuuksia säästää vuokrassa, jos asuinpaikkana halutaan säilyttää pääkaupunkiseutu.
[/quote]
Ja vähän pakko asua pk-seudulla jos työ on siellä.

Vierailija
29/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän sama tilanne. Kun aloittelin työuraani, niin vaimo tienasi 50% kuukaudessa enemmän kuin minä. Tuolloin laitettiin kaikki kulut puoliksi, oikein kuitteja laskeskeltiin ja tasailtiin rahoja. Nyt kun tilanne on toisinpäin, niin ei puhettakaan moisesta: luonnollisesti minä maksan huomattavasti enemmän perheen menoista kuin vaimo. Koitin viritellä aiheesta keskustelua, että voisiko perustaa yhteisen taloustilin josta laskut ja ruuat maksettaisiin, mutta tuloksena oli kauheat itkupotkuraivarit. Olen kuulemma narsisti. Lopputuloksena tästä en keskustele omista hankinnoistani lainkaan hänen kanssaan, vaan teen omilla rahoillani mitä huvittaa.

Vierailija
30/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"] Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle. [/quote] Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa. [/quote] Kyllä mutta perussyy siihen että rahat eivät riitä, on hillitön vuokra ja sen jälkeen vasta se syynäys mihin vaimo käyttää rahaa. [/quote] Ei PKseudulta neli henkiselle perheelle paljoa alle 1000€/KK vuokraa löydy. Kaupungin asuntoihin on hillittömät jonot ja jonon ohi pääsee aina kaikenmaailman pummit (sori vaan).

[/quote]

Totta! Nämä, jotka ihmettelevät vuokraa, eivät yhtään tiedä, mikä vuokrataso pk-seudulla on ja kuinka paljon asunnot siellä maksavat. Tuhannella eurolla ei todellakaan lyhennettäisi pääkaupunkiseudun (ainakaan Helsingin tai Espoon) perheasunnon lainaa, vaan vastike + laina olisi hyväkuntoisesta neljähuoneisesta asunnosta ainakin 1300 euroa/kk, vaikka laina-aika olisi 25 vuotta. Vuokra-asunnot puolestaan ovat vapailla markkinoilla yksityisten vuokranantajien vuokraamina todella kalliita. Pelkästään noi 50 neliömetrin kaksiolle 800 - 950 euroa on vähän huonommillakin alueilla ihan yleinen vuokra. Kolmiota ei sitten oikein saakaan alle tuhannella eurolla. Vantaalta saa ilmeisesti jo 850 eurolla joitain kolmioitakin, Helsingistä tai Espoosta ei.
[/quote]

No mun sukulainen asuu Helsingin lähellä ja maksaa asuntolainaa n. 500 euroa kuussa.
Ja varaa olis maksaa enemmänkin.

Vierailija
31/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:57"]Jep. Tiedoksi näille vuokranurkujille, että tällä hetkellä esimerkiksi Oikotie-palvelusta löytyy Helsingin, Vantaan ja Espoon alueelta maksimissaan 1200 euron kuukausivuokran nelihuoneisia asuntoja yhteensä yhdeksän kappaletta ja näistä kaksi on kimppakämppiä. Halvin kyseeseen tulevan asunnon vuokra on 970 euroa, eli ap:n perheellä ei todellakaan ole kummoisiakaan mahdollisuuksia säästää vuokrassa, jos asuinpaikkana halutaan säilyttää pääkaupunkiseutu.
[/quote]
Ja vähän pakko asua pk-seudulla jos työ on siellä.
[/quote]

Muitakin paikkoja on kuin se Helsinki.

Vierailija
32/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut aikaisemmin hieman vastaavassa tilanteessa. Kävin töissä ja silloinen puolisoni oli kotona lapsen kanssa. Hän maksoi oman puhelinlaskunsa muuten oletti että kaikki raha mikä hänen tililleen tulee on hänen.

Vaikka kuinka koitin asiasta neuvotella elin kuukaudesta toiseen kuun loput muutamalla eurolla samalla kun puoliso osteli itselleen vaatteita.

Olen sitä mieltä että suhteessa tietysti toista tuetaan, mutta ei se voi tarkoittaa sitä että lopulta työssäkäyvällä ei ole sitä omaa rahaa lainkaan kun tällä on vastuu kaikista menoista. Toivottavasti löydätte tilanteeseen ratkaisun, me emme löytäneet ja parin vuoden jälkeen en enää jaksanut.

Vierailija
33/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]

Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle.

[/quote]

Pitäisi saada se laina siihen perheasuntoon. Kuinka?

Vierailija
34/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Vantaalla. Vvo:n kämpässä. Mentäisiin kaupungin asuntoon jos päästäisiin.

-AP

Vierailija
35/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vav tuskin on halvempi kuin vvo.

Vierailija
36/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ehdottaa, että maksatte perheen kuluja suhteessa siihen, mitä tienaatte? Eli jos nettotulonne ovat 2500 euroa kuussa, ja vaimon saamien/tilille tulevien tukien osuus siitä on 500 euroa, hän maksaa menoista 20 prosenttia, sinä 80 prosenttia. Eli, jos teidän perheessänne menee vuokriin, laskuihin ja ruokaan 2000 euroa kuussa, hänelle jää pakollisten kulujen jälkeen 100 euroa kuussa ns. omaa rahaa laittaa mihin nyt sitten haluaa. Sinulle taas jää ns. omaa rahaa 400 euroa kuussa. Meillä on tehty näin aina, koska mies on tienannut ajoittain huomattavasti enemmän kuin minä. Minun ei ole koskaan tarvinnut kokea olevani elätti, ja elintasossa ollaan löydetty kultainen keskitie. Tämä ei muuten myöskään tarkoita, ettemme koskaan tekisi mitään "kivaa", töissäkäyvänä minulle jää omaa rahaa, ja joskus kun totean, että esim. matkaan, jonka mies haluaa välttämättä kanssamme tehdä, hän maksaa isot kulut.

Vierailija
37/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa keskusteltavana: sanot rouvalle, että hän ei ole enää niin pieni kuin kuvittelee, ostakoon sopivan kokoisia vaatteita.

Toinen: rahatilanteenne on väliaikaisesti tosi tiukka, ei ylimääräisiä ostoksia. Laskette yhteen tulot, miinustatte menot, otatte huomioon ns. oman rahan, joka kuuluu molemmille.

Tiedän, ettei ole kivaa kun kaikki raha menee vuokraan ja ruokaan ja sitten lapsiin - ja jos jää yli niin sitten maksetaan autoa tai lemmikin kuluja. Sen jälkeen oma mielenrauha on parempi jos jotain on säästössä ja sitten, vasta sitten itselle jotain.

Mutta välillä on niitä hetkiä, että juo  teetä oman kodin portailla ja ajattelee että helkkari, tästäkin selvittiin, eikä tarvinnut ottaa velkaa.

Vierailija
38/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne se että vaimo ollut pitkäaikaissairas ja työtön lapsen syntymästä asti ja siitä on 15 vuotta jo. Välillä hän teki kotoa töitä mutta se loppui n 5 vuotta sitten.

Käytännössä minä' olen maksanut kaikki perheen  menot, paitsi vaimon omat vaatteet ja henkilökohtaiset menot kuten lääkkeet ja lääkäreissä käynnit jotka hän maksaa omasta työttömyyskorvauksesta.

Se mikä risoo eniten on että vaimon sairauden takia meidän perhe ei voi oikein matkustella, säästyy rahaa mutta elämä on puisevaa. Kesämökki meillä onneksi on mutta teini-ikäinen lapsemme ei viihdy siellä enää. Sairauden vuoksi "muut parisuhteeseen kuuluvat jutut" ovat loppuneet kanssa. Vaimo ei myöskään pitäisi siitä jos minä kävisin omilla matkoilla.

Vierailija
39/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]

Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle.

[/quote]

Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa.
[/quote]

Kuinka holtitonta voi olla kotih.tuella, joka vain muutaman satasen. Lapsilisät on lapsille. Holtitonta olisi jos ostelisi velaksi tms.

Vierailija
40/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]

[/quote]

Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa.
[/quote]

Kuinka holtitonta voi olla kotih.tuella, joka vain muutaman satasen. Lapsilisät on lapsille. Holtitonta olisi jos ostelisi velaksi tms.
[/quote]
No onkait se holtitonta jos ei sitten rahat riitä vuokraan/ruokaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi