Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt menee jo liian pitkälle. Itkuinen lapseni soitti koulusta, saako tulla kotiin.

Vierailija
22.02.2022 |

Ei tällaista voi vain katsoa vierestä. Opettajille ja rehtorille olen soittanut, kiusaajien vanhempien kanssa olen puhunut, ollaan nähty (etänä) yhdessä ja erikseen kaikkien huoltajien ja poikien kanssa. Poikia on puhuteltu yhdessä ja erikseen. Olen tehnyt kaikista kiusaajista lasut ja rikosilmoituksen, kun kerran lapseni tuli koulusta naama verillä. Mun lapsi on helppo kohde, kun hän provosoituu helposti ja lähtee mukaan tappelemaan. Kotona oireilee koulun jälkeen, kun on niin ahdistunut ja pelkää. Nämä pojat olivat uhanneet hakata pojan koulun jälkeen. Jälleen kerran soitin kouluun ja tein uuden rikosilmoituksen. Tää on mennyt ihan liian pitkälle. Poika ei uskalla enää kulkea koulumatkojaan yksin vaan soitti mut hakemaan. Onneksi olen nyt kotona.

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, ja on aina mennyt. Kiusaajia hyysätään ja kiusattu on se häirikkö. Minua kiusattiin koko 9 vuotta peruskoulussa ja kun vihdoin koulu päättyi niin oli se elämäni onnellisin. Nyt jo olen 33 vuotias mutta kyllä muistot yhä sattuu. Kiusaaminen loppuu kun loppuu koulukin, näin meni omalla kohdalla ja varmasti monen muunkin. Ei auta, kun kasvattaa pirun paksu nahka. Kiusaamisen ei tarvi silti määrittää koko elämää, olen työelämässä ja suht normaali kaikesta huolimatta. 

Vierailija
22/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu pystyy kyllä vaikka mihin, jos tahtoa on. Tiedän kiusattuja, joille on turvattu aikuisen läsnäolo joka sekunti kouluaikana. Eli välitunnilla on joku koulun aikuinen koko ajan parin metrin päässä valvomassa, että saa olla rauhassa. Tällaiset järjestelyt onnistuvat hyvin, kun tahtoa on.

Ei kuulosta ollenkaan hyvältä tai terveeltä järjestelyltä. Lapsen pitää saada olla normaalisi ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Jos joku kokoajan vahtaa, ei ole normaalia. Alkusyy pitää selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eo lapsolla ole ihmisoukeksia

Vierailija
24/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miksei jos kerta äitikin on kotona

Vierailija
25/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusaaminen on kärjistynyt väkivallaksi ja lapsi on tullut verisenä kotiin, on tilanne erittäin vakava ja rehtorin olisi pitänyt puuttua asiaan jo ajat sitten.

Sopisi jo kiusaajat erottaa koulusta ja siirtää toiseen kouluun.

Se on alunperinkin tainnut olla väkivaltaa, ei vain noin isoa tai ainakin jonkunlaista provosointia siihen. Luulen, että noiden kiusaajien mielestä on hauskaa ärsyttää mun poikaa, koska hänellä on vaikeuksia hillitä omia tunteitaan ja joutuu sen takia mukaan noihin tilanteisiin ja suuttuu oikeasti... Oikeasti ei haluaisi. Tätä olen koulussakin yrittänyt sanoa, vaan valitettavasti mulla on tunne, että koulussa ei oikein ymmärretä kuinka vakavaa tuollainen on. Mua ihan oikeasti pelottaa myös se, että oma lapseni suuttuu niin kovasti, että satuttaa pahasti vahingossa jotain kiusaajista. Siis sen lisäksi, että omalle lapselle sattuu jotain.

Vierailija
26/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kotikouluun! En päästäisi enää sinne.

Mä en tiedä pystytäänkö me siihen. Suoraan sanoen en usko. Tämähän olisi ihanteellisin vaihtoehto, mutta pojalla on erityisen tuen päätös. Hänellä on laaja-alainen oppimisvaikeus, matematiikan oppimisvaikeus, adhd ja asperger. Hän tarvitsee niin paljon apua koulunkäyntiin, että en tiedä onko musta häntä siinä tukemaan.

Onko jo käynyt koklupsykologilka tai kuraattorilla. Sinne voi tilata suoraan ajan. Mene itse mukaan.

He kumpikin hoitavat sama asia. Kumpi tuntuu luonnollisemmanlta niin sillä aika.

Vierailija
27/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä pystytäänkö me siihen. Suoraan sanoen en usko. Tämähän olisi ihanteellisin vaihtoehto, mutta pojalla on erityisen tuen päätös. Hänellä on laaja-alainen oppimisvaikeus, matematiikan oppimisvaikeus, adhd ja asperger. Hän tarvitsee niin paljon apua koulunkäyntiin, että en tiedä onko musta häntä siinä tukemaan.

Onko jo käynyt koklupsykologilka tai kuraattorilla. Sinne voi tilata suoraan ajan. Mene itse mukaan.

He kumpikin hoitavat sama asia. Kumpi tuntuu luonnollisemmanlta niin sillä aika.

Tuo lapsi taitaa käydä aika monellakin ammattilaisella

Vierailija
28/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman pojan kohdalla loppui siihen että otin kiusaajien vanhempiin yhteyttä. yksi ei ymmärtänyt vaan vänkesi vastaan ja alkoi öykkäröimään. hänen luonaan kävin henkkoht. seuraavalla viikolla hänen kultakääryleensä oli vaihtanut koulua omatoimisesti.

Vierailija
29/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne on kyllä päässyt pahaksi. Pistää vihaksi tällainen kun nähdään ja tiedetään ongelma, mutta kukaan ei mukaan osaa puuttua siihen.

Vierailija
30/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika vakavalta nyt. Parempi että lapsi vaihtaa nyt koulua kauas pois noista kiusaajista. Näin se menee ja näin se valitettavasti on aina mennyt. Ei koulussa ole radikaaleja keinoja saada kiusaamista loppumaan.

Meidän kunnassa on vain yksi yläkoulu, joten tämäkin on vähän huono vaihtoehto. Jos menisi naapurikuntaan kouluun, niin pojan koulupäivät pitenisi yli tunnilla ja se olisi pojalle varmasti liikaa. Jo nyt koulupäivät on pojalle turhan pitkiä ja on iltapäivällä levoton. Tietysti tätäkin pitää varmaan miettiä, jos tämä tilanne jatkuu tällaisena. Mun lapsi on oikeasti peloissaan, vaikka ei sitä kiusaajilleen näytä.

No sitten saa kärsiä.

Vierailija
31/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi ottaa kotikouluun. Kaikki hoiksit purkautuvat ja nuoresi arvioidaan täysin vaatimuksin kotikoululaisena.

Vierailija
32/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu pystyy kyllä vaikka mihin, jos tahtoa on. Tiedän kiusattuja, joille on turvattu aikuisen läsnäolo joka sekunti kouluaikana. Eli välitunnilla on joku koulun aikuinen koko ajan parin metrin päässä valvomassa, että saa olla rauhassa. Tällaiset järjestelyt onnistuvat hyvin, kun tahtoa on.

Ei kuulosta ollenkaan hyvältä tai terveeltä järjestelyltä. Lapsen pitää saada olla normaalisi ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Jos joku kokoajan vahtaa, ei ole normaalia. Alkusyy pitää selvittää.

Kyllä kuule ihan tärkeintä on ensin taata lapsen turvallisuus. Ja aikuisen läsnäololla se saadaan taattua. Sen jälkeen edetään muihin selvittelyihin. Ja niiden jälkeen on mahdollisuus normaaliin vuorovaikutukseen ikäistensä kanssa.

Ei se normaali vuorovaikutus ole mitenkään mahdollista, jos koko ajan joudut pelkäämään.

Vierailija
33/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat siirtykööt toiseen kouluun. Sun pojalla tuntuu olevan ihan tarpeeksi haasteita muutenkin koulunkäynnistä. Kiusaajat istukoot ylimääräisen tunnin bussissa koulumatka. Pysy lujana nyt!!

Sun poika voi vaihtaa luokkaa saman koulun sisällä niin voi saada uuden alun, jos entisellä luokalla ovat tottuneet siihen, et hän oli kiusatun roolissa.

Itsellä kokemus lievästä koulukiusaamisesta omasta nuoruudesta. Ei niitä kiusaajia tarttee yhtään sääliä tai höösätä. Ei mullakaan ollu kotona helppoa, kun vanhemmat riitely jatkuvasti ja siskolla oli vaikea anoreksia. Silti en purkanut sitä muihin kiusaamalla, vaan kävin kouluni kunnolla.

Vierailija
34/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusaaminen on kärjistynyt väkivallaksi ja lapsi on tullut verisenä kotiin, on tilanne erittäin vakava ja rehtorin olisi pitänyt puuttua asiaan jo ajat sitten.

Se on alunperinkin tainnut olla väkivaltaa, ei vain noin isoa tai ainakin jonkunlaista provosointia siihen. Luulen, että noiden kiusaajien mielestä on hauskaa ärsyttää mun poikaa, koska hänellä on vaikeuksia hillitä omia tunteitaan ja joutuu sen takia mukaan noihin tilanteisiin ja suuttuu oikeasti... Oikeasti ei haluaisi. Tätä olen koulussakin yrittänyt sanoa, vaan valitettavasti mulla on tunne, että koulussa ei oikein ymmärretä kuinka vakavaa tuollainen on. Mua ihan oikeasti pelottaa myös se, että oma lapseni suuttuu niin kovasti, että satuttaa pahasti vahingossa jotain kiusaajista. Siis sen lisäksi, että omalle lapselle sattuu jotain.

Pitäisikö tuossa tilanteessa kuraattorin tms keskustella koko luokan kanssa yksittäin ensin ja sitten ryhminä ja yhdessä? Meillä alakouluvuosina vastaava poika oli vaarassa joutua hampaisiin, mutta opettajat ja avustajat olivat tiukkoina huolehtimassa, että jannut ymmärtävät ettei tilanne parane millään lailla härnäämisestä ja provosoimisesta vaan muuttuu entistä rasittavammaksi heille. Pitää ymmärtää, ettei kaikista kiusaajista ole pelkästään hauskaa ärsyttää erityistä vaan siihen ajaa myös turhautuminen. Meidän pojan puheiden mukaan tilanne vaikutti rassaavan poikia kovasti kun erityislapsi kävi käsiksi ja lyömään milloin mistäkin syystä, joihin heillä ei ollut osaa. Alakoulun edetessä tilanne on asettunut, molemmat osapuolet ovat alkaneet tottua toisiinsa, sikäli kun tiedän. Me taas vanhempina emme osanneet kauheasti auttaa kun emme tienneet mitä tehdä. Yritettiin kompata opettajan viestiä, että provosoiminen ei ole järkevä linja, ja kyseltiin välillä miten tämän kanssa menee ja onko tilanne ennallaan. Ei ole enää tullut valituksia pojilta meille päin asiasta ja erityisen tietoviisautta esim. maantiedossa ihaillaan. Pojat tuntuvat antavan arvoa sille, että toinen on vaikeuksistaan huolimatta pärjännyt kohtuullisesti, koska he ovat itse nähneet niin selvästi, minkälaisia hankaluuksia vastaan tämä joutuu kamppailemaan ihan itsensä kanssa. Ääniherkkyyttä, vaikeus ymmärtää asiat muuten kuin kirjaimellisesti jne. 

Vierailija
35/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt lapsestasi lasun? Jos epäilet, että voisi hakata jonkun ihan kunnolla niin onko tuo nyt ihan täysillä käyvä kaveri?

Vierailija
36/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalle määrättiin koulumatkoille saattaja joka kulki vähän kauempana mutta riittävän lähellä puuttuakseen väkivaltaan. Sama välitunneilka. Poika tiesi että joku vahtii ja tulee auttamaan tarvittaessa. Ei ollut kuitenkaan siinä vieressä koska muuten olisi siitä alettu kiusaamaan! Tiedän kokemuksesta että erityislapsia kiusataan rankasti. Sitten tuli mieleen vielä sellainen juttu että jos teillä suvussa, naapureissa tms. on joku isompi poika/aikuinen joka herättää ehkä pelkoakin niin pyytäkää koulumatkoille kulkemaan viereen. Nämä kiusaajat pelkäävät että tulee lopulta itselle turpaan. Kun tämmönen henkilö ottaa "puhutteluun" jätkät!

Vierailija
37/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulusiirtoja ei voi koulun puolelta tehdä.

Vierailija
38/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt lapsestasi lasun? Jos epäilet, että voisi hakata jonkun ihan kunnolla niin onko tuo nyt ihan täysillä käyvä kaveri?

Rikosilmoituksia, vanhempien kanssa keskusteluja ja tilanne ei vaan lopu? Sinunko mielestä täysillä käyvän ihmisen kuuluisi vaan sietää tilannetta? Normaali ihminen naksahtaa jossain vaiheessa, jos mikään ei auta. Sinulla ei ole minkäänlaista empatiakykyä jos et sitä ymmärrä.

Vierailija
39/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsivään nuorisotyöhön yhteyttä, saa turvallisen aikuisen mukaan kouluun.

Vierailija
40/238 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttääkö se erilaiselta? Onko sillä kehitysvamma?

Mitä hemmetin väliä sillä on?? Että pitäisi ostaa coolit vaatteet? Kai jokainen saa näyttää miltä tahansa ja silti kukaan ei ole oikeutettu kiusaamaan.