Tajusin juuri miksi ennen vanhaan synnytettiin saunassa
oli helpompi siivota sotkut. Olin aina jotenkin kuvitellut että sängyssä/sisällä olisi ollut mukavampi synnyttää, mutta sauna on helpompi siivota kun peti.
terveisin 19-vuotias likka :)
Kommentit (67)
*pirtin tuvassa. (Ennenkuin joku vääräleuka jaksaa).
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:33"]
Olen vasta 20v ja lapsia hankin tuskin kymmeneen vuoteen, mutta siis mun äiti on syntynyt saunassa ja olen aina ajatellut että se olisi mukava tai kokeilemisen arvoinen asia jso mäkin synnyttäisin joskus oman lapseni saunassa. Mutta onko se nykyään laissa kiellettyä?
[/quote] Nyt kyllä satuilet, ei ole äitisi enää syntynyt saunassa. Vaikka äitisi olisi syntynyt-50 luvulla, todennäköisemmin hän syntyi kuitenkin 60-70 luvulla? Oma sisarusparveni on syntynyt sodan jälkeen vuosina 46-51 ja kaikki me on synnytty jo sairaalassa, vaikka kaukaa syrjäseudulta olenkin kotoisin.
[/quote]
Minä olen syntynyt 64 ja syntynyt kotona. En toki saunassa, mutta kyllä 50-luvulla synnytettiin ihan yleisesti vielä kotona, kuten on syntyneet myös isommat sisarukseni.
Hyi, mä en ainakaan haluaisi meidän taloyhtiön saunassa synnyttää.
Yhden metsästäjä-keräilijä Afrikkalaisen heimon naiset synnyttävät suureen puuhun kaiverretussa kolossa. Ovat pari viikkoa siellä ja sitten tukevat esittelemään vauvan heimolle. Telkusta tuli yksi päivä ohjelma siitä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:33"]
Olen vasta 20v ja lapsia hankin tuskin kymmeneen vuoteen, mutta siis mun äiti on syntynyt saunassa ja olen aina ajatellut että se olisi mukava tai kokeilemisen arvoinen asia jso mäkin synnyttäisin joskus oman lapseni saunassa. Mutta onko se nykyään laissa kiellettyä?
[/quote] Nyt kyllä satuilet, ei ole äitisi enää syntynyt saunassa. Vaikka äitisi olisi syntynyt-50 luvulla, todennäköisemmin hän syntyi kuitenkin 60-70 luvulla? Oma sisarusparveni on syntynyt sodan jälkeen vuosina 46-51 ja kaikki me on synnytty jo sairaalassa, vaikka kaukaa syrjäseudulta olenkin kotoisin.
[/quote]
Mun äiti ja setä on molemmat syntyneet 50-luvun puolivälin jälkeen kotona.
Edelleenkin on naisia jotka haluavat synnyttää kotona kätilön kanssa.
[/quote] Toki sen tiedän, onhan kotisynnytykset sallittuja. Mutta nykyään se "saunasynnytys" tarkottaa muuta verrattuna siihen, mihin ap alkuaan viittasi. Sauna oli erillinen rakennus, jota talviaikaan piti lämmittää pitkään, että se saatiin lämpimäksi. Ei ollut kaakeleita, pimeä paikka ilman sähkövaloa, kantovesi, höyläämättömästä laudasta tehdyt penkit jne. Tällainen sauna meillä oli ;) ja samanlainen monissa meidän naapureissa.
Ajattelin, että kun olet 20-vuotias, ( synt siis 1995) , on niin nuori, että sen äiti on luultavasti syntynyt myöhemmin. Ok, onhan mahdollista että äitisi on syntynyt- 50 luvulla (on iäkäs synnyttäjä) ja syntynyt saunassa.
[/quote] Isäni on syntynyt -50 ja syntynyt saunassa (erillisessä piharakennuksessa) kun taas isäni 2v vanhempi veli on syntynyt sairaalassa. Neljästä lapsesta 1. ja 3. ovat saunalapsia, 2. ja 4. sairaalassa. Olen se joka sanoi mummunsa olleen kipeämpi sairaalan jälkeen. Äitini -49 on syntynyt tuvan pirtissä.