Tajusin juuri miksi ennen vanhaan synnytettiin saunassa
oli helpompi siivota sotkut. Olin aina jotenkin kuvitellut että sängyssä/sisällä olisi ollut mukavampi synnyttää, mutta sauna on helpompi siivota kun peti.
terveisin 19-vuotias likka :)
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:28"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:55"] Ja siellä ei ollut muu perhe töllistelemässä ja kuuntelemassa seinän takana tai jopa samassa kammarissa (kun monilla oli vain yksi tupa jossa nukuttiin, syötiin ja oleskeltiin). [/quote] toimii myös melko hyvänä ehkäisynä... [/quote] Ei kyllä toiminut alkuunkaan, suuret lapsilaumat perheissä siitä on todisteena ;) [/quote] Ilmeisesti ihmisiä ei ole niin häirinnyt muitten läsnäolo sänkyhommissa. Tulihan se pimeäkin syksyllä varhain, kun ei ollut kunnon valoja. [/quote] Jep ja penskat kasvatettiin hiljaisiksi tai sitten olivat niin uupuneita taloustöistä että sammuivat kuin saunalyhdyt sänkyyn päästyään.
[/quote]
Ennen ei varmaan ollut tapana myöskään pitää hirveää huutoa seksiä harrastaessa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:27"]
kyllä puhtaus on ollu se keskeisin syy
[/quote]
Huomaa, että siihen aikaan ei tavallinen kansa bakteereja tuntenut, eli siinä mielessä se on vasta jälkikäteen havaittu hygieeniseksi. Puhtaampana pirtti ja sängyt pysyivät, kun lapsi syntyi saunassa. Kuitenkin useimmat nyt elossa olevat ihmiset ovat syntyneet jossakin muualla kuin saunassa, ne vanhatkin ihmiset.
Joittenkin naisten kannattaisi yrittää tajuta vähemmän asioita. Vai että helpompi siivota.
Näistä vastauksista huomaa miten vähän ihmiset tietävät historiasta ja entisistä elinoloista. Lukekaa ihmiset muutakin kuin IP-lehtiä ja seiskaa! Lukemalla ajatusmaailma avartuu.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:02"]
Minä olen syntynyt saunassa ja olen vuosimallia 1979. Samoin kaikki sisarukseni (vanhin syntynyt 1964, nuorin 1994) ovat syntyneet saunassa.
[/quote] Ehkä se teidän sauna on ollut jo hieman hienostuneempi malli verrattuna -40 ja -50 lukujen saunoihin.
Ehkä äitisi on ollut pikkusen "toisinajattelija". Kunnankätilöiden myötä saunasynnytykset alkoivat vähetä, sillä kätilöt eivät halunneet mennä avustamaan pimeisiin ahtaisiin saunoihin.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/67391/hoppa2010.pdf?sequence=1
Yllä linkki ihan valaisevaan graduun, tutkimus on tehty pohjois-Suomen kunnankätilöitä haastattelemalla.
Ap on vasta 19. Miksi te jotkut nimittelette häntä dorkaksi ja nauratte hänelle? Ihan tottako itse osasitte ajatella senikäisenä tämänkin asian tismalleen oikein?
ihan hyvä päätelmä vaikkei paikkansa pitänytkään, ap :)
Liittyi siihen varmaan aikoinaan sekin että sauna oli pyhä paikka, siellä synnyttiin ja sinne vietiin kuolleet.
Toki oli käytännön syyt mutta myös se pyhyysaspekti.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:25"]Joittenkin naisten kannattaisi yrittää tajuta vähemmän asioita. Vai että helpompi siivota.
[/quote]
Mitä esimerkiksi?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:25"]
Joittenkin naisten kannattaisi yrittää tajuta vähemmän asioita. Vai että helpompi siivota.
[/quote]Höpöhöpö, on aina hyvä pohtia asioita (oli sitten mies tai nainen). Typerää on jos tuskin koskaan mikään asia kiinnostaa tai mietityttää.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:25"]
[/quote] En nyt kyllä ymmärrä, mitä tämä tarkoittaa? Selvennä, please.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:33"]
Olen vasta 20v ja lapsia hankin tuskin kymmeneen vuoteen, mutta siis mun äiti on syntynyt saunassa ja olen aina ajatellut että se olisi mukava tai kokeilemisen arvoinen asia jso mäkin synnyttäisin joskus oman lapseni saunassa. Mutta onko se nykyään laissa kiellettyä?
[/quote] Nyt kyllä satuilet, ei ole äitisi enää syntynyt saunassa. Vaikka äitisi olisi syntynyt-50 luvulla, todennäköisemmin hän syntyi kuitenkin 60-70 luvulla? Oma sisarusparveni on syntynyt sodan jälkeen vuosina 46-51 ja kaikki me on synnytty jo sairaalassa, vaikka kaukaa syrjäseudulta olenkin kotoisin.
[/quote]
Joopa joo, mun äiti on syntynyt vuonna -61 saunassa. Yhteensä heillä seitsemän lasta, joista ensimmäinen(syntynyt -49) ja nuorin(syntynyt -63) on syntyneet sairaalassa, muut kotona saunassa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:33"]
Olen vasta 20v ja lapsia hankin tuskin kymmeneen vuoteen, mutta siis mun äiti on syntynyt saunassa ja olen aina ajatellut että se olisi mukava tai kokeilemisen arvoinen asia jso mäkin synnyttäisin joskus oman lapseni saunassa. Mutta onko se nykyään laissa kiellettyä?
[/quote] Nyt kyllä satuilet, ei ole äitisi enää syntynyt saunassa. Vaikka äitisi olisi syntynyt-50 luvulla, todennäköisemmin hän syntyi kuitenkin 60-70 luvulla? Oma sisarusparveni on syntynyt sodan jälkeen vuosina 46-51 ja kaikki me on synnytty jo sairaalassa, vaikka kaukaa syrjäseudulta olenkin kotoisin.
[/quote]
Lapseni on syntynyt 2009. Synnytin saunassa. Oli kyllä ideana palju, mutta saunassa tuntu paremmalta
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:04"]Hygieenisyys oli yksi tärkeä syy. Lämmitetyssä saunassa bakteerit eivät eläneet
[/quote]
Ei kuule ihmisillä ollut tietoa bakteereista. Vasta 1800-luvun lopulla alkoi valjeta hygienian merkitys. Kansan keskuuteen tieto levisi sitkeän valistustyön ansiosta, mutta melkoisen hitaasti.
Paappani on kertonut, että kun äitinsä alkoi synnyttää mökissä, jossa oli se yksi huonee, niin kätilö nakkasi takin lasten päälle ja sanoi, ettei saa kurkkia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:00"]
Saunassa saattoi olla jopa puhtaampaa kuin sisällä.
[/quote]
Näinpä. Sauna oli puhtain paikka, lämmintä vettä ja omaa rauhaa saatavilla.
Varmasti on ollut montakin syytä miksi on saunassa synnytetty. Itse veikkaisin lämmin vesi, oma rauha, lämmön kipua lievittävä vaikutus ja lisäksi se että lämpimässä saunassa vauva ei kärsi hypotermiasta (vauvalla on voi olla hypotermia jopa huoneessa jossa on 30 astetta lämmintä).
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:21"]
Hyi, mä en ainakaan haluaisi meidän taloyhtiön saunassa synnyttää.
[/quote] Vaikea ehkä sovittaa saunavuorollekin :D
[/quote]
Sitten täytyy toivoa syntymää saunapäivänä ja odotella seuraavaa kauhulla :)
Mun mummuni synnytti 4 lasta savusaunassa, ja koska mulla oli onni haudata 95 v. mummuni vasta nyt talvella, niin ehdittiin noistakin vanhoista tavoista jutella, kun aloin omia lapsia saamaan. (Mummolla pysyi järki päässä loppuun asti ja seurasi kovasti uutisia.) Yksi lapsista syntyi kätilön avulla talon kammarissa ja kuudes sitten kunnansairaalassa.
Saunassa oli helppo pitää lämmintä vettä, siellä sai olla rauhassa ja siellä sai lämmintä. Hänellä oli äitinsä lapsenpäästäjänä ja synnytykset oli olleet onneksi helppoja. Nimittäin kätilö asui kirkolla yli 20 km päässä ja autoa ei tietenkään ollut - muistelipa sitäkin, kun heille hommattiin radio ja sähköt 50-luvulla, it-sukupolvi huom.. Mummu kertoi myös lapsivuodekuumekuolemista, siis siitä, kun ei ollut puhdasta ja äiti kuoli likaisista käsistä tulleeseen tulehdukseen. Hänestä oli toooosi hyvä, että nykyään synnytetään sairaalassa, ja hän piti kerrassaan järjenvastaisina riskeeraajina niitä, jotka kotisynnytyksen haluavat nykyisin. Tämä tuli puheeksi, kun hän kuuli että synnytin hätäkeisarinleikkauksella ja sanoi minulle puhelimessa "että on se hyvä kun lääkärit lähellä, sinä olisit kuollut jos olisit synnyttänyt saunassa"
tulipa mummua ikävä..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:21"]
Hyi, mä en ainakaan haluaisi meidän taloyhtiön saunassa synnyttää.
[/quote] Vaikea ehkä sovittaa saunavuorollekin :D
[/quote]
Sitten täytyy toivoa syntymää saunapäivänä ja odotella seuraavaa kauhulla :)
[/quote]
Kyllä siinä kauhuissaan olisi kun kesken synnytyksen kuuluu vielä jostain "HÖÖ"
Ihan vaan tuosta lapsienteosta, että usein taloissa oli isäntäparille oma kammari, muut nukkuivat pirtissä. Minun mummolassa kammareita oli kaksi. Että hyvin se lastenteko on sujunut. ;)