Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämältä putosi tänään pohja

Vierailija
08.07.2015 |

Microsoft lopettaa Salon yksikön, jossa mieheni on vielä toistaiseksi töissä. Meillä on asuntolaina, pieniä lapsia ja minä olen opiskelija. Tuntuu, että koko maailma romahtaa. Itku kurkussa olen hoitanut tänään lapsia ja yrittänyt olla reipas, sillä mies on selvästi aivan tolaltaan. Saman kokeneita? Miten tästä suosta noustaan? Vinkkejä ja kokemuksia kaipailen.

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis et Turusta joku duuni löytyy, jos nyt äkkiä alkaa hakemaan.

Vierailija
82/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:00"]

Eihän sillä teidän talollakaan ole nyt enää arvoa! Kun loputkin vanhat Noksun työpaikat lähtee Salosta ok-talojen arvo romahtaa. Pian teille saatetaan soittaa pankista ja vaatia lisävakuuksia. Varsinkin kun toinen on opiskelija ja toinen työtön. Teiltä saattaa mennä talo alta, jos ei ole lisävakuuksia tai riihikuivaa rahaa. Tai kenties myös luottotiedot ja kaikki muukin omaisuus....

[/quote]

Höpöhöpö, ei Salo sentään ole mikään Kainuun peräkylä. Monella samanlainen tilanne nyt, eikä ole vaadittu vakuuksia.

[/quote]

Tämä on totta. On selvää, että Salossa on nyt edessä rankat ajat ja asuntojen arvo laskee. Vähenevät verotulot vaikuttavat varmasti kunnallisiin palveluihin ja muuhun. Murrosvaihe tulee olemaan kivulias. Mutta kannattaa muistaa kuitenkin Salon sijainti. Hölmöähän se on kuvitella pidemmällä tähtäimellä, että 100 kilometrin päähän pääkaupungista jäisi vain autioitunut ghetto siinä vaiheessa, kun joskus seuraavalla vuosikymmenellä Suomen talouskasvu alkaa uudestaan. Ja sinne Turkuunkin pääsee puolessa tunnissa. Ehkäpä se ELSA-ratakin joskus vielä saadaan. Ei ne tulevaisuuden näkymät niin ruusuiset silloin 90-luvun laman aikaankaan olleet, mutta sitä seurasi juuri Nokian kasvun aika ja kultakausi. Kukaan tuskin sellaista onnea osasi laman kourissa edes odottaa.

Hyvässä asemassa ovat ne salolaiset, jotka eivät joudu myymään taloansa suurella tappiolla, vaan saavat vaikkapa pk-seudulta töitä, sillä sinne on vielä inhimillinen työmatka. Tällaisena aikana ei kannata myydä, ellei ole pakko. Vuosikymmenen kuluttua nimittäin tulevaisuuden näkymät voivat olla hyvinkin toisenlaiset. Talolla on kuitenkin se käyttöarvonsa, ja eiköhän se rahallinenkin arvo vielä pohjamudista tämän alkushokin ja taantuman jälkeen nouse samalle tasolle kuin muissakin vastaavalla etäisyydellä pk-seudusta olevilla paikkakunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:52"]

Ei kai tuossa nyt suurempaa hätää ole. Jos on IT-alan koulutus, niin Suomesta löytyy kyllä töitä alle aikayksikön. Juuri luin että Nokian lakkaututetusta Oulun yksiköstäkin työttömäksi jääneistä ovat lähes kaikki jo työllistyneet.

[/quote]

eivät ole työllistyneet, heidät on vain siivottu työttömyystilastoista jonninjoutavilla kursseilla ja työharjoittelupaikoilla

Vierailija
84/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muaki vituttais jos en vois enää loisia toisen lompakolle...

Oletko harkinnut vaihtoa rikkaampaan maalliin?

Vierailija
85/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:41"]Miettisin tarkkaan myyttekö taloa. Jos voitte, asukaa siinä edelleen. Nimittäin voi mennä vuosia siihen että saisitte omakotitaloa varten lainan. Oman rivarinpätkän myynti kaduttaa, koska emme saa lainaa enää edes sitä 100 k:ta mitä siihen. :/

[/quote]
Kiitos viestistäsi. Talon myyntiä ollaan harkittu jo pari vuotta, kun olen toivonut että päästäisiin lähemmäs keskustaa. Miehen työpaikka on ollut tärkein tekijä, miksi olemme Salossa asuneet. Minun työni ovat Turussa, joten nyt täytyy harkita olisiko kuitenkin järkevämpää muuttaa sinne. Täytyy kyllä pohtia tarkkaan. Salo on mielestäni kaupunkina aivan ihana, enkä toisaalta haluaisi millään muuttaa täältä pois.

Vierailija
86/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:52"]

Ei kai tuossa nyt suurempaa hätää ole. Jos on IT-alan koulutus, niin Suomesta löytyy kyllä töitä alle aikayksikön. Juuri luin että Nokian lakkaututetusta Oulun yksiköstäkin työttömäksi jääneistä ovat lähes kaikki jo työllistyneet.

[/quote]

eivät ole työllistyneet, heidät on vain siivottu työttömyystilastoista jonninjoutavilla kursseilla ja työharjoittelupaikoilla

[/quote]

Tervetuloa tavallisen duunarin elämään.

Vierailija
87/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:33"]Ohhoh, onpa tullut kommentteja. Uskomatonta kyllä kuinka ilkeitä toiset voi olla. Kiitos kaikille empaattisille vastaajille.

Mieheni ei etsinyt uutta työtä, mutta on kyllä opiskellut lisää sen jälkeen, kun vaihtui työ Microsoftille. Jos joku kuvittelee, että insinöörin on ollut viime vuosina helppo saada töitä, niin en tiedä missä kuplassa on elänyt. Mieheni piti työstään ja vakipaikka oman alan töissä nyt harvemmin on sellainen mistä haluaa vaihtaa pois.

Asuntomme ei onneksi ole suuri tai kallis, eikä velkataakka sellainen, että ihan pulaan jäämme vaikka tappiolla myisimmekin. Niille, jotka vittuilivat, että menisin töihin, niin minä käyn kyllä töissä opintojen ohella, mutta oma alani ei valitettavasti ole niin hyvin palkattua kuin mieheni. Se on myös osa syy, miksi opiskelen. Toki joudun nyt vakavasti harkitsemaan pidänkö välivuoden ja menen täyspäiväisesti töihin.

Asiat ovat siis periaatteessa ihan hyvin, koska paljon pahemminkin voisi olla. Salosta pääsee puolessa tunnissa Turkuun ja Helsinkiin menee 1,5h. Tällä hetkellä vain pieni shokki päällä, kun sen verran yllättäen tuli tämä tieto. -ap
[/quote]Yllättäen? Kyllähän koko tämän ketjun tiesi joo muutama vuosi sitten, ennen Microsoftia. Kun Salon tehtaalta vedettiin tuotantoa reippaasti alas jossa hässäkässä sai mm. 1500 vuokrafirmalaista lähteä muutaman päivän sisällä.
Ja tyhmimmänkin olisi pitänyt tajuta, kun tuotanto suljettiin, että ne Kammassa työskentelevät Tupurin tärkeilevät toimihenkilöt ovat seuraavaksi lähdössä.
Miksi ihmeessä olette rakentaneet "elämänne pohjan" kuolevan matkapuhelintehtaan varaan? Yhtä hölmöjä luin tuotannossa olleet ihmiset, jotka kuvittelivat Kiinassa valmistettujen luurien pakkaamisen jatkuvan ikuisesti Salon tehtaalla.

Vierailija
88/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:33"]Ohhoh, onpa tullut kommentteja. Uskomatonta kyllä kuinka ilkeitä toiset voi olla. Kiitos kaikille empaattisille vastaajille. Mieheni ei etsinyt uutta työtä, mutta on kyllä opiskellut lisää sen jälkeen, kun vaihtui työ Microsoftille. Jos joku kuvittelee, että insinöörin on ollut viime vuosina helppo saada töitä, niin en tiedä missä kuplassa on elänyt. Mieheni piti työstään ja vakipaikka oman alan töissä nyt harvemmin on sellainen mistä haluaa vaihtaa pois. Asuntomme ei onneksi ole suuri tai kallis, eikä velkataakka sellainen, että ihan pulaan jäämme vaikka tappiolla myisimmekin. Niille, jotka vittuilivat, että menisin töihin, niin minä käyn kyllä töissä opintojen ohella, mutta oma alani ei valitettavasti ole niin hyvin palkattua kuin mieheni. Se on myös osa syy, miksi opiskelen. Toki joudun nyt vakavasti harkitsemaan pidänkö välivuoden ja menen täyspäiväisesti töihin. Asiat ovat siis periaatteessa ihan hyvin, koska paljon pahemminkin voisi olla. Salosta pääsee puolessa tunnissa Turkuun ja Helsinkiin menee 1,5h. Tällä hetkellä vain pieni shokki päällä, kun sen verran yllättäen tuli tämä tieto. -ap [/quote]Yllättäen? Kyllähän koko tämän ketjun tiesi joo muutama vuosi sitten, ennen Microsoftia. Kun Salon tehtaalta vedettiin tuotantoa reippaasti alas jossa hässäkässä sai mm. 1500 vuokrafirmalaista lähteä muutaman päivän sisällä. Ja tyhmimmänkin olisi pitänyt tajuta, kun tuotanto suljettiin, että ne Kammassa työskentelevät Tupurin tärkeilevät toimihenkilöt ovat seuraavaksi lähdössä. Miksi ihmeessä olette rakentaneet "elämänne pohjan" kuolevan matkapuhelintehtaan varaan? Yhtä hölmöjä luin tuotannossa olleet ihmiset, jotka kuvittelivat Kiinassa valmistettujen luurien pakkaamisen jatkuvan ikuisesti Salon tehtaalla.

[/quote]

Uskomatonta kuinka monelle vittuilu tuottaa mielihyvää. Ihan pistää itkettämään. Tämän takia olen päättänyt olla avautumatta ja kysymättä neuvoja keneltäkään. 

AP:lle tsemppiä.

Vierailija
89/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, turha itkee tollasta moni esim minä saa 524/kk ja pakko on vaan selvitä. Saatte varmaan ensin ainakin ansiosidonnaista. Kato kun elämä ei ole reilua. Mutta pienemmälläkin rahalla pärjää kun on pakko.

Vierailija
90/144 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mies varmaan ainoa työtön Suomessa ole, eikä muutkaan työttömät mitään tukipaketteja ole saaneet vaan sitten etsitään uusi työ ja aletaan vaikka siivoamaan jos ei muuta saa pitkän ajan päästä, tai ehkä laitetaan oma yritys pystyyn. Kai sitä jokainen hyvin toimeentuleva säästää pahan päivän varalle? Asuntolainoihinkin saa muistaakseni vuodeksi sen, että ei tarvitse kuin maksaa korkoja ja lyhennystä sitten sen jälkeen taas. Mielestäni kyllä vähän omituista jos elämä romahtaa siitä että joku jää ilman töitä. Ehkä kannattaisi miettiä elämänarvoja vähän uusiksi.

Olen sitä mieltä, että mitään tukipaketteja ei pitäisi myöntää kellekään sillä mielestäni ne ovat epätasa-arvoisia, ei muutkaan työttömät Suomessa saa muita tukia vaikka menisi pieneltä paikkakunnalta arvokaskin työllistäjä, tuet pitäisivät olla samat kaikille. Kansanedustajienkin sopeutumiseläkkeet pitäisi poistaa. On väärin, että hyvätuloiset ihmiset joilla hyvät ansioluettelot saavat vielä lisäksi jotain ekstratukia joita muut eivät, sillä heillä työllistyminenkin on helpompaa. Muutenkin hyvätuloiset voisivat vähän säästääkin eikä ylimitoittaa lainojaan, ettei tarvitse heti juosta sossun luukulle.

On ikävää jäädä vaille töitä, mutta aloittaja voisi kyllä ryhdistäytyä, ei se mikään maailmanloppu ole että joku jää ilman töitä. Nyt vaan mies pistää pään pystyyn ja hakee uusia töitä, mielellään mahdollisimman pian koska kilpailua samalla alalla varmasti nyt on. Otsikosta voisi päätellä ennemmin että lapsi on kuolemansairas, mies on kuolemansairas tai miehellä ollut salaperhe vuosikausia jne., lievää liioittelua.

Vierailija
91/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:07"]

Kuule, turha itkee tollasta moni esim minä saa 524/kk ja pakko on vaan selvitä. Saatte varmaan ensin ainakin ansiosidonnaista. Kato kun elämä ei ole reilua. Mutta pienemmälläkin rahalla pärjää kun on pakko.

[/quote]

Mitäs jos sinäkin itkisit vähän niin jos sitten helpottaisi ja olisi varaa olla ystävällinen toisillekin. Se on sentään ilmaista ja siitä jopa saa jotain, nimittäin hyvän mielen itselleen ja mahdollisesti myös vastapuolelle. 

Vierailija
92/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette? Entä lapset?

Vierailija
93/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun mieheni jäi työttömäksi muutama viikko sitten. Minä hoitajan palkalla huolehdin nyt taloudellisest pärjäämisestämme:/ ei oo helppoa, mutta onneksi mieheni etsii töitä aktiivisesti. Jos syksyyn mennessä ei ole töitä ilmennyt, hän aloittaa uudelleen koulutuksen. Ei tässä tilanteessa voi muuta kuin pitää pää kylmänä, asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella!

Vierailija
94/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen tilanne on takana, mutta mies onneksi työllistyi. Toivottavasti teilläkin käy samoin!

Vierailija
95/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitain insinöörejä, jotka ovat muuttaneet Tukholmaan töihin. Tukholmassa riittää IT-alan hommia eikä tarvitse osata ruotsia, englanti riittää.

Vierailija
96/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:43"]Tosi harmillinen juttu. Salo on muuten mun mielestä aivan ihana pikkukaupunki, käydään kesäisin paljon siellä, kun olemme mökillä. Todella toivon, että ihmisille löytyy uudet työpaikat, eikä porukka kaikkoa Salosta. Voi kun jollakin välähtäisi joku uusi ja kannattava liikeidea!
[/quote]

No, onhan sinne tullutkin uusia firmoja Nokian tilalle, esimerkiksi easy-led ja turussa paljon saman alan firmoja.

Vierailija
97/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:40"]

Microsoft lopettaa Salon yksikön, jossa mieheni on vielä toistaiseksi töissä. Meillä on asuntolaina, pieniä lapsia ja minä olen opiskelija. Tuntuu, että koko maailma romahtaa. Itku kurkussa olen hoitanut tänään lapsia ja yrittänyt olla reipas, sillä mies on selvästi aivan tolaltaan. Saman kokeneita? Miten tästä suosta noustaan? Vinkkejä ja kokemuksia kaipailen.

[/quote]

Ei se maailmanloppu ole. Pistäkää talo myyntiin. Lapsiperheenä pääsette varmasti johonkin aivan kivaan kunnan rivariin. Ei se elämä siellä sen kummempaa ole.

Vierailija
98/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jäi työttömäksi tammikuuussa, teki keikkahommia vanhaan työpaikkaansa, mutta ansiosidonnaisella mentiin. Minä kotihoidontuella 1,5veen kanssa. Huhtikuussa meni ekaan ja ainoaan työhaastatteluun ja kesäkuun alussa aloitti vakituisen työn. Kyllä oli meilläkin vaikea alkuvuosi, mutta positiivisella elolla pääsee pitkälle. Työpaikkavahti päälle joka tuutista ja aktiivista työpaikan etsintää, kotiin ei saa jäädä makaamaan tai masennus ja alakulo vie mennessään. Me otettiin asuntolaina just ja itse palaan syksyllä kans töihin. Kaikki järjestyy, älä huoli vaan yritä nauttia kesästä!

Vierailija
99/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:57"]

Ap, miehesi taitaa olla vähän tyhmä tai luuseri. Jokainen entinen nokialainen on tiennyt, mitä on tulossa. Kyllä 1,5 vuodessa olisi pitänyt kyetä jo uusi duuni hankkimaan.

[/quote]Tuota.. etkös sinä itsekin ole aika tyhmä, jos olet vielä täällä suomessa, joka on menossa kovaa vauhtia kohti kreikan tilannetta.

Vierailija
100/144 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa minun sanoneen, mutta ap:lle tulee ero. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan