Elämältä putosi tänään pohja
Microsoft lopettaa Salon yksikön, jossa mieheni on vielä toistaiseksi töissä. Meillä on asuntolaina, pieniä lapsia ja minä olen opiskelija. Tuntuu, että koko maailma romahtaa. Itku kurkussa olen hoitanut tänään lapsia ja yrittänyt olla reipas, sillä mies on selvästi aivan tolaltaan. Saman kokeneita? Miten tästä suosta noustaan? Vinkkejä ja kokemuksia kaipailen.
Kommentit (144)
No se on vaan irtisanominen. Kukaan ei sentään ole kuollut tai sairastunut vakavasti.
Ja juu, on kokemusta sekä omasta että miehen työttömyydestä. Ei se mikään maailmanloppu ole.
Ap, tämä on suoraa puhetta: ota ero. Saat elareita ihan kivasti niin kauan kuin mies on ansiosidonnaisella. Yh:na saat kivat tuet mm. lapsilisiä ym. Sinnittelet lasten kanssa pienillä tuloilla ja valmistut ammattiin. Saatat löytää jonkun töissä käyvän miehenkin.
Sun oma miehesi ei enää IT-alalle työllisty. Syrjäytyvä mies sohvan nurkassa, ei jaksa edes tiskikonetta tyhjentää. Lihoo ja luimistelee nurkissa. Sitäkö sä haluat?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:08"]
Mies vastaa. En kyllä ymmärrä, miksi iso osa ihmisistä on näin helvetin ilkeitä!
[/quote]
kateus vie kalatkin vedestä. Ulkopuolisille tämä näkyy paremmin palkatun porukan irtisanomisena, jotka saa sen paketin käteen ja hyvän ansiosidonnaisen päivärahan. Ja sitä sitten kadehditaan. Ei ymmärretä, että tämä jon jokaiselta suomalaiselta pois. Hyvinvointivaltio tarvitsee jokaista veroeuroa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:25"]
No se on vaan irtisanominen. Kukaan ei sentään ole kuollut tai sairastunut vakavasti.
Ja juu, on kokemusta sekä omasta että miehen työttömyydestä. Ei se mikään maailmanloppu ole.
[/quote]
Onko jotenkin liikaa olla jollekin empaattinen? Jos joltain on kuollut äiti, sanotaan ettei sentään kuollut lapsi, kun vanhempien kuuluukin kuolla ennen lapsia. Kun joltain palaa talo niin sentään ei ketään kuollut. Kun sairastuu niin sentään ei syöpään tai jos syöpään niin ei kuollut siihen.
Välillä voisi olla ihan vaan hiljaa, jos ei ole mitään fiksua sanottavaa.
Nyt pää pystyyn ja hiotte sotasuunnitelman! Kukaan ei ole kuollut tai kuolemassa, toista se on täällä. Ei itku auta, selviätte varmasti! Ja aloittakaa säästäminen NYT.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:08"]
Mies vastaa. En kyllä ymmärrä, miksi iso osa ihmisistä on näin helvetin ilkeitä!
[/quote]
Tämä. Mitä ihmettä porukka saa siitä, että vittuilee ihmiselle, joka on nyt ihan selvästi poissa tolaltaan? Mahtaa olla ikävää olla tuollainen tyyppi. Itselläni on muita huvin lähteitä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:26"]
Ap, tämä on suoraa puhetta: ota ero. Saat elareita ihan kivasti niin kauan kuin mies on ansiosidonnaisella. Yh:na saat kivat tuet mm. lapsilisiä ym. Sinnittelet lasten kanssa pienillä tuloilla ja valmistut ammattiin. Saatat löytää jonkun töissä käyvän miehenkin.
Sun oma miehesi ei enää IT-alalle työllisty. Syrjäytyvä mies sohvan nurkassa, ei jaksa edes tiskikonetta tyhjentää. Lihoo ja luimistelee nurkissa. Sitäkö sä haluat?
[/quote]
Huoltajuusasioissa auttaa, kun miehesi on työtön. Kyllä ne tuomarit osaa halveksi sellaisia, joten huoltajuudet on ap:n.
Vielä ei kannata hermostua. Katsotte loppuun Asti mitä tuleman pitää. Pää kylmänä vaan. Olimme samassa tilanteessa. Mieheltä meni työpaikka tehtaan lopettaessa. Laittoi ensimmäisen työhakemuksen ja sai paikan, joka paljon parempi ja palkka vähintään yhtä hyvä. Sanoi itsensä irti ja vaihtoi uuteen paikkaan vaikka edellistä olisi ollut yli puoli vuotta jäljellä. Mikään ei ole varmaa, mutta muutos voi olla myös mahdollisuus.
Olette varmasti fiksuina ihmisinä ottaneet lainan takaisinmaksuturvan? Sitten ei pitäisi olla hätää, laina hoituu, mies saa ansiosidonnaista ja etsii uuden työn vaikka HKI-Espoo-Vantaa -akselilta.
Ohhoh, onpa tullut kommentteja. Uskomatonta kyllä kuinka ilkeitä toiset voi olla. Kiitos kaikille empaattisille vastaajille.
Mieheni ei etsinyt uutta työtä, mutta on kyllä opiskellut lisää sen jälkeen, kun vaihtui työ Microsoftille. Jos joku kuvittelee, että insinöörin on ollut viime vuosina helppo saada töitä, niin en tiedä missä kuplassa on elänyt. Mieheni piti työstään ja vakipaikka oman alan töissä nyt harvemmin on sellainen mistä haluaa vaihtaa pois.
Asuntomme ei onneksi ole suuri tai kallis, eikä velkataakka sellainen, että ihan pulaan jäämme vaikka tappiolla myisimmekin. Niille, jotka vittuilivat, että menisin töihin, niin minä käyn kyllä töissä opintojen ohella, mutta oma alani ei valitettavasti ole niin hyvin palkattua kuin mieheni. Se on myös osa syy, miksi opiskelen. Toki joudun nyt vakavasti harkitsemaan pidänkö välivuoden ja menen täyspäiväisesti töihin.
Asiat ovat siis periaatteessa ihan hyvin, koska paljon pahemminkin voisi olla. Salosta pääsee puolessa tunnissa Turkuun ja Helsinkiin menee 1,5h. Tällä hetkellä vain pieni shokki päällä, kun sen verran yllättäen tuli tämä tieto. -ap
Mä luulin että joku jäi auton alle tai jotain. Ymmärrän pelon toimeentulon menetyksestä mut ap, se on vain työpaikka. Luultavasti miehesi löytää uuden duunin jostain ja saatte pöytään leipää.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:34"]
Mä luulin että joku jäi auton alle tai jotain. Ymmärrän pelon toimeentulon menetyksestä mut ap, se on vain työpaikka. Luultavasti miehesi löytää uuden duunin jostain ja saatte pöytään leipää.
[/quote]
On kyllä tosi ankea elämä, jos ei saa iloita onnesta ja surra pettymyksiä. Aina pitää latistaa tunteet, koska koskaan ei ole tarpeeksi hyvin eikä tarpeeksi huonosti.
Varmasti tuntuu pahalta ja vaihe voi kestää kauan. Yrittäkää pitää kotona positiivista ilmapiiriä yllä. Kun toisella on huono päivä, toisella on parempi ja silloin hän tukee toista.
Tehkää lista asioista, jotka teillä on hyvin.
On tärkeää, että mies alkaa etsiä uusia töitä heti ja ottaa vastaan kaiken tarjotun avun, koulutuksen, kurssit jne. Töitä pitää etsiä isolta aluuelta. Moni turkulainen käy töissä Salossa ja tie menee toiseenkin suuntaan, samoin luoteeseen. Pk-seudulla on tunnin työmatkat ihan tavallisia, myös pidemmät. Pankista saa tarvittaessa lyhennysvapaata, kun on hyvä syy. Teidän perhe ei ole nyt ainoa, jolla se syy on. Joskus valmistut itsekin opinnoistasi ja haet töitä, saat työpaikan ja palkkaa. Usko tai älä, kamalaa voi olla mutta siitä selviää. Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:26"]Ap, tämä on suoraa puhetta: ota ero. Saat elareita ihan kivasti niin kauan kuin mies on ansiosidonnaisella. Yh:na saat kivat tuet mm. lapsilisiä ym. Sinnittelet lasten kanssa pienillä tuloilla ja valmistut ammattiin. Saatat löytää jonkun töissä käyvän miehenkin.
[/quote]
Voi apua. Tässä on yksi pieni ongelma, nimittäin se, että rakastan miestäni. Perheeni on minulle kaikki kaikessa, eikä työttömyys ole minulle syy erota. En osaa kuvitella, että mieheni jäisi sohvaperunaksi. Varmasti joku työ tai koulu löytyy. Mutta kiitos viestistäsi. Sain tästä jostain kumman syystä sisua! :D
Miettisin tarkkaan myyttekö taloa. Jos voitte, asukaa siinä edelleen. Nimittäin voi mennä vuosia siihen että saisitte omakotitaloa varten lainan. Oman rivarinpätkän myynti kaduttaa, koska emme saa lainaa enää edes sitä 100 k:ta mitä siihen. :/
Ap tsemppiä kovasti, minulla on kokemusta vastaavasta tilanteesta mutta siitä selvittiin kyllä vaikka välillä hirvitti.
Pitäkää perheenä yhtä niin pysytte vahvoina.
Tosi harmillinen juttu. Salo on muuten mun mielestä aivan ihana pikkukaupunki, käydään kesäisin paljon siellä, kun olemme mökillä. Todella toivon, että ihmisille löytyy uudet työpaikat, eikä porukka kaikkoa Salosta. Voi kun jollakin välähtäisi joku uusi ja kannattava liikeidea!
Se hyvä puoli akateemisessa pätkätyöelämässä on, että työttömäksi joutumiseen voi varautua. Mä tein 10 vuotta duunia niska limassa lyhyillä soppareilla, jotta sain asuntolainani maksettua. Sit kun sopparia ei enää uusittukaan, niin ei romahtanut elämältä pohja. Pätkätyöläiselle palkkatulon katkeaminen voi tapahtua koska vaan sopparin umpetutuessa. Vakiduunissa oleva ei tajua työttömäksi joutumisen uhkaa samalla tavalla.
Jos ap miehesi saa ansiosidonnaista, niin teillä ei ole paniikkia pariin vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:48"]Eikö tuo ollut täysin odotettavissa? Siis kaikkihan arvasivat, että Microsoft pyrkii eroon Suomen toiminnoista. Varsinkin joku Salon korpiyksikkö tietysti on lakkautuslistalla ykkönen. Olisitte miettineet asiaa jo aiemmin. Microsoft osti Nokian jo melkein kaksi vuotta sitten. Kyllä siinä ajassa olisi ehtinyt jo uuden työn hankkimaan, tai melkein jo uuden ammatinkin.
[/quote]Microsoft ei ostanut Nokiaa, vain sen puhelinpuolen. Minun sähköpostiosoitteeni on edelleen nokia.com. Siellä on ollut aina myös verkkopuoli.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:18"]
Eikö sieltä joku mukava irtisanomispaketti kuitenkin tule?
Salosta on lyhyt matka duuniin pkseudulle. Kurjimmassa tapauksessa sä voit varmaankin pitää paussia opiskelussa ja jotain duunia.
Mä uskon täysin miehesi uudelleen työllistymiseen nopealla aikajanalla. Nyt kun on julkista, niin YT vasta alkaa ja siinä vierähtää lainkin mukaan tovi. Kaikki kierrokset ovat käytävä.
Juuri saman läpi käyneenä. Mulle kävi hyvin, hemmetin hyvin.
[/quote]
Jep, muita työttömiä IT-alan työntekijöitä on vain muutama tuhat ja jatkuvasti valmistuu uutta työvoimaa korkeakouluistakin. Onneksi työnsaanti ei ole YHTÄÄN hankalaa.
[/quote]
Ei tarvii olla tuollainen nelli negatiivi. Yristystä nyt edes.
On tuhansia juu, en sitä kielläkään. Paska homma. Eniten Salon kaupungille.
Tekevällä töitä löytyy! Mollin sivuilla on paljon vapaita siivoojan paikkoja, jos ei enää IT jutut kiinnosta. Äkkiä sitä kehittelee jotain kaveriporukalla ja pistää oman idean liikkeelle.