Elämältä putosi tänään pohja
Microsoft lopettaa Salon yksikön, jossa mieheni on vielä toistaiseksi töissä. Meillä on asuntolaina, pieniä lapsia ja minä olen opiskelija. Tuntuu, että koko maailma romahtaa. Itku kurkussa olen hoitanut tänään lapsia ja yrittänyt olla reipas, sillä mies on selvästi aivan tolaltaan. Saman kokeneita? Miten tästä suosta noustaan? Vinkkejä ja kokemuksia kaipailen.
Kommentit (144)
Syrjäytynyt. no ei se saa töitä tuolta. Ei luulis olevan hankala tajuta.
Onneksi aloittajalla on säästöjä kymppitonneja kun mies on saanut niin hyvä palkkaa että pärjäävät.
Mies vastaa. En kyllä ymmärrä, miksi iso osa ihmisistä on näin helvetin ilkeitä!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:11"] Kyllä sinne jotain tulee tilalle. Vaikka Nokian uudelleen käynnistämä matkapuhelinyksikkö, matkapuhelinvalmistuksen käynnistämisestähän on ollut puhetta. [/quote] Ei helvetti, repesin. Ai Saloon vai? :D [/quote] Aika moni tässä keskustelussa unohtaa, että Nokia aloitti Salosta ja oli alkujaan salolainen yritys. Täällä on paljon alan huippuosaamista ja moni työnsä menettänyt on aloittanut oman firman. Ei siis mahdoton ajatus.
[/quote]
Ei. nokia aloitti nokiata kumisaappailla, Suomen Gummitehdas ja Salossa oli Salora, tv-tehdas. 60-luvulla nämä fuusioituivat (tämä piti luntata).
[/quote]
Joo, lisäksi oli ainakin paperitehdas Nokialla ja kaapelitehdas ja elektroniikkatehdas.
Alkujaan Nokia ja Salora valmistivat erikseen radiopuhelimia, myöhemmin yhdessä nmt-puhelimia (Mobira). Lopulta Nokia osti koko Saloran ja valmisti puhelimia omalla nimellään. Näitä eri rönsyjä on vuosien mittaan myyty, mm. se paperitehdas.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:40"]Microsoft lopettaa Salon yksikön, jossa mieheni on vielä toistaiseksi töissä. Meillä on asuntolaina, pieniä lapsia ja minä olen opiskelija. Tuntuu, että koko maailma romahtaa. Itku kurkussa olen hoitanut tänään lapsia ja yrittänyt olla reipas, sillä mies on selvästi aivan tolaltaan. Saman kokeneita? Miten tästä suosta noustaan? Vinkkejä ja kokemuksia kaipailen.
[/quote]
Eihän tuo ole yllätys. Teidän olisi pitänyt arvata että riski on iso että näin käy. Jos äly ei siihen riitä niin ei voi mitään...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:02"]Fiksu nainen olisi jo hyvissä ajoissa vaihtanut varakkaampaan mieheen.
[/quote] Sä olet onneton ja varakkaamman miehen kanssa? Ps, tiesin jo parikymppisenä miltä tuntuu olla onneton vaikka miehellä oli rahaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:00"]
Eihän sillä teidän talollakaan ole nyt enää arvoa! Kun loputkin vanhat Noksun työpaikat lähtee Salosta ok-talojen arvo romahtaa. Pian teille saatetaan soittaa pankista ja vaatia lisävakuuksia. Varsinkin kun toinen on opiskelija ja toinen työtön. Teiltä saattaa mennä talo alta, jos ei ole lisävakuuksia tai riihikuivaa rahaa. Tai kenties myös luottotiedot ja kaikki muukin omaisuus....
[/quote]
Höpöhöpö, ei Salo sentään ole mikään Kainuun peräkylä. Monella samanlainen tilanne nyt, eikä ole vaadittu vakuuksia.
[/quote]
Ok-talojen hinnat on jo laskeneet Salossa ja nyt tuli vihoviimeinen kuolinisku. Ihan selvä on, että mitään uusia työpaikkoja ei tule tilalle. Lisävakuuksia vaaditaan pian.
Kyllä sinne jotain tulee tilalle. Vaikka Nokian uudelleen käynnistämä matkapuhelinyksikkö, matkapuhelinvalmistuksen käynnistämisestähän on ollut puhetta.
90-luvun laman jälkeen, kun kaikki oli vähällä mennä koko suvulta. en ole ajatellut että raha ja omaisuus on se pohja jolla elämä lepää. Lamasta selvittiin, nyt nuoret aikuiset lapseni eivät kohtuuttomasti joutuneet kärsimään ja heistä on saatu kasvatettua ihmisiä, jotka tietävät että elämässä tärkeintä on läheiset ihmiset ja oma itse joka kyllä pystyy mihin vaan kun uskoo itseensä, vaikka kaikki välillä olisi aloitettava alusta.
Kyllä se siitä teilläkin!
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:11"]
Kyllä sinne jotain tulee tilalle. Vaikka Nokian uudelleen käynnistämä matkapuhelinyksikkö, matkapuhelinvalmistuksen käynnistämisestähän on ollut puhetta.
[/quote]
Ei helvetti, repesin. Ai Saloon vai? :D
Akka töihin, mies hoitaa lapset. Jos kuului liittoon on on pari vuotta turvattu.
Onko ap sinulla ammatti/työpaikka? Meillä mies jäi työttömäksi it-alalta. Hän jäi kotiin hoitamaan pieniä lapsiamme ja minä palasin vuorostani töihin. Tsemppiä!
Sä miksi lyötyä miestä näin lyöt?
On lapsilla nälkä, jäivät pellolle työt
Parhaani tahdoin
vaan minkäs mä mahdoin
mä pelkään ja kylmä on yö
Sä miksi lyötyä miestä näin lyöt?
[/quote]
Joo Nokia varmasti keskittää kaiken tuotekehityksen juuri Saloon, sinne kun on niin helppo saada kansainvälisiä huippuasiantuntijoita töihin. Myös kaikki tuotanto keskitetään Saloon, Suomessa on työvoima on niin halpaa ja sääntely vähäistä.
Eikö sieltä joku mukava irtisanomispaketti kuitenkin tule?
Salosta on lyhyt matka duuniin pkseudulle. Kurjimmassa tapauksessa sä voit varmaankin pitää paussia opiskelussa ja jotain duunia.
Mä uskon täysin miehesi uudelleen työllistymiseen nopealla aikajanalla. Nyt kun on julkista, niin YT vasta alkaa ja siinä vierähtää lainkin mukaan tovi. Kaikki kierrokset ovat käytävä.
Juuri saman läpi käyneenä. Mulle kävi hyvin, hemmetin hyvin.
IT-alan töitä siirretään yhä enemmän halpatyömaihin. Mieheni työ meni Intiaan ja toinen maa on Bulgaria. Kuopus on 6vuoden päästä 18v. ja sanoin miehelle että pakko jossain vaiheessa lähteä pääkaupunkiseudulle mutta ei se suostu. Kiva koti täällä missä nyt asutaan. Eikä me kaikki voida tulla sinne. En hyväksy työttömien parjausta koska niin moni järkyttyy syvästi, kun työpaikan menettää.
Nyt on kovat ajat ja voin sanoa että pahemmaksi menee.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:18"]
Eikö sieltä joku mukava irtisanomispaketti kuitenkin tule?
Salosta on lyhyt matka duuniin pkseudulle. Kurjimmassa tapauksessa sä voit varmaankin pitää paussia opiskelussa ja jotain duunia.
Mä uskon täysin miehesi uudelleen työllistymiseen nopealla aikajanalla. Nyt kun on julkista, niin YT vasta alkaa ja siinä vierähtää lainkin mukaan tovi. Kaikki kierrokset ovat käytävä.
Juuri saman läpi käyneenä. Mulle kävi hyvin, hemmetin hyvin.
[/quote]
Jep, muita työttömiä IT-alan työntekijöitä on vain muutama tuhat ja jatkuvasti valmistuu uutta työvoimaa korkeakouluistakin. Onneksi työnsaanti ei ole YHTÄÄN hankalaa.
[/quote]
Oliko tää nyt sitä ironiaa?
Eiköhän ollut syynsä miksi Elop palkattiin alun perinkin... Niin se tuli myymään puhelin osaston pois.
Eihän sillä teidän talollakaan ole nyt enää arvoa! Kun loputkin vanhat Noksun työpaikat lähtee Salosta ok-talojen arvo romahtaa. Pian teille saatetaan soittaa pankista ja vaatia lisävakuuksia. Varsinkin kun toinen on opiskelija ja toinen työtön. Teiltä saattaa mennä talo alta, jos ei ole lisävakuuksia tai riihikuivaa rahaa. Tai kenties myös luottotiedot ja kaikki muukin omaisuus....
[/quote
Höpä höpö, paniikin lietsontaa sinulta. 6 kk irtisanomissuoja työvelvoitteella tai ilman, paketti ja ansiosidonnainen päälle. Kylä te pärjäätte. Nyt ap kiristät opiskelutahtia ja näin varmistat, että pääset itse työelämään kiinni. Talon voi aina vuokrata ja mennä toiselle paikkakunnalle työnperässä vuokralle. Pankki ei lietso tässä tilanteeessa tilannetta pyytämällä lisävakuuksia. Tilanne eskaloituu kaikilla salolaisilla 2.5 vuoden päästä pakettien ja päivärahojen loputtua. Ja siihen mennessä työtä kyllä tekevälle löytyy Suomesta tai ulkomailta.
[/quote]
Höpöhöpö, ei Salo sentään ole mikään Kainuun peräkylä. Monella samanlainen tilanne nyt, eikä ole vaadittu vakuuksia.