Joutuuko vankilaan jos lapsi juoksee auton alle ja kuolee?
Siis onneksi vain kuvitteellinen tilanne.
Av-mamma ajaa neljääkymppiä, sallittua nopeutta suoralla tiellä. Yhtäkkiä takaviistosta sivulta juoksee joku lapsi auton alle, juoksee auton keskiosan alle ja jää takarenkaan alle. Av-mamma jarruttaa heti mutta renkaat ehti jo ajaa lapsen yli ja se kuoli.
Joutuuko av-mamma nyt vankilaan?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:55"]
Suomessa on sellainen mentaliteetti, että liikenneonnettomuus on AINA autoilijan vika, joten tuomio tulee. Siis riippumatta fysiikanlaeista tai maalaisjärjestä.
Kohtuuttoman tuomion lisäksi kymmenentuhatta wt-urpoa perustaa lynkkausryhmiä FB:seen.
[/quote]
Joo, autoilijat ovat liikenteessä vain väijymässä murhanhimon kiilto silmissä jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä. Ja saastuttamassa, tottakai.
No ei joudu. Isäni ajoi moottoripyörällä 50km/h ja auto tuli päälle kolmion takaa, isä kuoli välittömästi -> autokuskille 6000 € sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta plus oikeudenkäyntikulut.
Jos siinä ei Ole suojatietä, eikä pysähtynyttä autoa viereisellä kaistalla, ja lapsi tuli kostain näkymättömistä, ylinopeutta ei Ole ja kaikki tuo voidaan jopa näyttää toteen, tai ainakaan vastakkaista ei voi todistaa, niin ei tule rangaistusta. Auto pitää voida pysäyttää ennakoitavassa tilanteessa, mutta tuohan ei Ole ennakoitava.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]
Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu.
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:05"]
No ei joudu. Isäni ajoi moottoripyörällä 50km/h ja auto tuli päälle kolmion takaa, isä kuoli välittömästi -> autokuskille 6000 € sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta plus oikeudenkäyntikulut.
[/quote]:(((( Osanottoni :`(
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]
Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu.
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[/quote]
Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"]
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[/quote]
Pieni sakko tarkoittaa *lievä huolimattomuus liikenteessä*. Kävelijälle tod.näk. sama, mutta koska alaikäinen niin ei.
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[/quote]
Sen auto oli lapsen edessä niin lapsi törmäsi autoon. Olisi pysynyt kotonaan se autoilija.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"] Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu. [/quote] Mistä syystä sakot? [/quote] Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai?
[/quote]
Ööö... lukutaito. Kävelijä juoksi päin autoa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"]
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[/quote]
Pieni sakko tarkoittaa *lievä huolimattomuus liikenteessä*. Kävelijälle tod.näk. sama, mutta koska alaikäinen niin ei.
[/quote]
Kertoo puskaradio. Suomessa ei ole tuollaista rikenimikettä joten siitä syystä ei voi sakkojakaan saada. Taitaa kuski syyllisyydentunnoissaan vähätellä tuomiotaan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"] Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu. [/quote] Mistä syystä sakot? [/quote] Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai?
[/quote]
[/quote]
Ööö... Tieliikennelaki, sanooko mitään?
ELikkäs: jos joku kävelee päin autoasi ja hajottaa samalla sivupeilin, niin saat itse sakot :D
Huh hels mitä hölmöläisten hommaa :D
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:44"]Aika vitun kova juoksemaan tuo penska. Auto ajaa neljääkymppiä ja toinen juoksee takaa alle :D
[/quote]soraveteraani jäi paloauton takarenkaan alle jossain paraatissa ja kuoli. Eikä varmasti mennyt lujaa
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, sanoo ettei suojatien päälle saa pysähtyä, mutta mitäs jos juoksi jo liikkeelle lähteneen auton kylkeen? Ei Se silloin autoilijan syy ole.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:22"]
ELikkäs: jos joku kävelee päin autoasi ja hajottaa samalla sivupeilin, niin saat itse sakot :D
Huh hels mitä hölmöläisten hommaa :D
[/quote]
Näin se menee. Pitäisit auton parkkipaikallasi niin ei satu keneenkään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, sanoo ettei suojatien päälle saa pysähtyä, mutta mitäs jos juoksi jo liikkeelle lähteneen auton kylkeen? Ei Se silloin autoilijan syy ole.
[/quote]
No tuossahan sanottiin liikenteen menneen eteenpäin ilman pysähdyksiä.
[/quote]
Mistä syystä sakot?
[/quote]
Laki sanoo, että jalankulkijalle pitää antaa tietä jos se on edes (oletettavasti) aikomassa lähteä kadun yli suojatietä pitkin. Huomaa kyllä tuolla liikenteessä, että tätä asiaa käsiteltäessä aika moni on nukkunut autokoulussa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:44"]Aika vitun kova juoksemaan tuo penska. Auto ajaa neljääkymppiä ja toinen juoksee takaa alle :D
[/quote]soraveteraani jäi paloauton takarenkaan alle jossain paraatissa ja kuoli. Eikä varmasti mennyt lujaa
[/quote]
Eikä varmasti mennyt neljääkymppiä tai vanhus juossut takaa alle :D
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:44"]Aika vitun kova juoksemaan tuo penska. Auto ajaa neljääkymppiä ja toinen juoksee takaa alle :D [/quote]soraveteraani jäi paloauton takarenkaan alle jossain paraatissa ja kuoli. Eikä varmasti mennyt lujaa
[/quote]
Joutuiko paloauton kuski vankilaan?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:52"]
Kyllä joutuu vankilaan. Valitettavasti. Vaikka se lapsi ihan itse sinne alle kaasutteli. Vaikka miten jarruttaisit niin et voisi tehdä mitään sillä se meni renkaiden väliin. Sinä olit kuskina vain väärässä paikassa väärään aikaan. Kohtalo.
[/quote]
Väärin. Ei joudu vankilaan. Kuolemantuottamussyytteeseen tarvitaan esim. ylinopeus tai juopumus.
Jos autoilija ajaa rajoitusten mukaan ja joku juoksee auton alle, niin kummassa on syy? Autoilijalta edellytetään tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta, ihmeisiin hän ei sentään pysty.