Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko vankilaan jos lapsi juoksee auton alle ja kuolee?

Vierailija
08.07.2015 |

Siis onneksi vain kuvitteellinen tilanne.

Av-mamma ajaa neljääkymppiä, sallittua nopeutta suoralla tiellä. Yhtäkkiä takaviistosta sivulta juoksee joku lapsi auton alle, juoksee auton keskiosan alle ja jää takarenkaan alle. Av-mamma jarruttaa heti mutta renkaat ehti jo ajaa lapsen yli ja se kuoli.

Joutuuko av-mamma nyt vankilaan?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"] Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu. [/quote] Mistä syystä sakot? [/quote] Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai? [/quote] Ööö... lukutaito. Kävelijä juoksi päin autoa. [/quote] Ööö... Tieliikennelaki, sanooko mitään?

[/quote]

Ööö... järki ei taida päätä pakottaa?

Vierailija
42/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]

Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu.

[/quote]

Mistä syystä sakot?
[/quote]

1. Näki lapsen, mutta ei viitsinyt antaa tietä.
2. Ei nähnyt suojatien olevan tyhjä ja silti ajoi eteenpäin ja aiheutti törmäyksen.

Noista saa valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]

Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu.

[/quote]

Mistä syystä sakot?

[/quote]

Laki sanoo, että jalankulkijalle pitää antaa tietä jos se on edes (oletettavasti) aikomassa lähteä kadun yli suojatietä pitkin. Huomaa kyllä tuolla liikenteessä, että tätä asiaa käsiteltäessä aika moni on nukkunut autokoulussa.

[/quote]

Ja laki sanoo myös, että tietä ylittäessä pitää noudattaa varovaisuutta.

Pitäisi pistää kävelykin luvanvaraiseksi, kun tuokin asia on niin monella täysin hukassa.

Vierailija
44/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:26"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?

[/quote]

Laki sanoo, että jalankulkijalle pitää antaa tietä jos se on edes (oletettavasti) aikomassa lähteä kadun yli suojatietä pitkin. Huomaa kyllä tuolla liikenteessä, että tätä asiaa käsiteltäessä aika moni on nukkunut autokoulussa.

[/quote]

Pitäisi pistää kävelykin luvanvaraiseksi, kun tuokin asia on niin monella täysin hukassa.
[/quote]

Lapsi oli tullut turvallisesti jo kahden kaistan yli, kunnes kolmatta ajoi jonkin idiootti!

Vierailija
45/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä nyt joka tapauksessa on jo vähän ot, niin pakko avautua. Yhtenä päivänä Helsingissä olin pysähtyneenä suojatien eteen (ruuhkan vuoksi, ei onneksi jalankulkijaa). Aloin huvikseni laskea viereisellä kaistalla ajavia, kymmenestä autosta YKSI pysähtyi!

En voi käsittää miten ihmiset voi olla noin piittaamattomia :( Näistä pitäisi järjestää joku teemavuosi, jolloin olisi jatkuva tehovalvonta ja tuntuvat rapsut jokaiselle idiootille joka jättää pysähtymättä!

Vierailija
46/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:54"]

Minua suoraan sanoen v*tuttaa autotiellä leikkivät lapset. Ja kaiken huippu on vielä mahdollinen kyltti että "varoitus, leikkiviä lapsia tiellä" tai varoituskolmio jossa lukee "meillä on paljon lapsia, muttei yhtään ylimääräistä." JOKAINEN lapsi joka leikkii tiellä on ylimääräinen ja aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka matelisi tiellä jopa alle rajoitusten! Ihan älyvapaat kyltit... Leikkisivät pihallaan, kun kerran omakotitalon piha on!

[/quote]

Ne tiet menee maaseudulla toisinaan tontin läpi. Olisiko sellaisesta kyse? Ei tietenkään järkevää jäädä tielle leikkimään mutta tien ylitys voi olla välttämätöntä. Onhan toki taajamissakin pihakatuja joilla saa leikkiä ja autoilija on aina velvollinen väistämään.

Vierailija
47/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemantuottamus tai törkeä kuolemantuottamus. Ehdollista

Vierailija
48/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?
[/quote]
Siinä oli kuitenkin suojatie, näin poliisi oli selittänyt. Vaikka oli silminnäkijöitä, että lapsi tosiaan ryntäsi liikkuvien autojen sekaan, ja juoksi liikkuvan auton kylkeen.

Luulen, että sakot tuli liikenteen vaarantamisesta, eikä poliisilta, vaan oikeudessa.

Vierailija
49/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:55"]

Suomessa on sellainen mentaliteetti, että liikenneonnettomuus on AINA autoilijan vika, joten tuomio tulee. Siis riippumatta fysiikanlaeista tai maalaisjärjestä.

Kohtuuttoman tuomion lisäksi kymmenentuhatta wt-urpoa perustaa lynkkausryhmiä FB:seen.

[/quote]

Juuri näin. Monesti olen itse nähnyt näitä aikuisia lapsia jotka juoksevat tien yli vaikka suojatielle on matkaa 2 metriä. Pimeällä vielä hankalampi näitä nähdä ja kerran kävi läheltäpiti tilanne. Sain juuri pysäytettyä auton ja siinä se aikuinen lapsi seisoi auton edessä jolloin avasin ikkunan ja kysyin sattuiko. Se vain tokaisi että törmäillään taas ja jatkoi matkaa. Jäi minulta autoilut pariksi päiväksi tuon jälkeen.

Vierailija
50/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?
[/quote]

Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai?
[/quote]
Niin lapsi tosiaan juoksi liikkuvan autojonon välistä päin liikkuvan auton kylkeä! Ei ollut mitään mahdollisuutta tehdä yhtään mitään.

Vierailija
51/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"] Mun tuttu ajoi 3-kaistaista tietä vasemmalla kaistalla, oli ruuhka ja kaikilla kaistoilla autoja, mutta liikenne soljui eteenpäin. Suojatien kohdalla (valot rikki) n.10v lapsi lähti oikealta ylittämään, juoksi autojen väliin. Pääsi kahden autojonon läpi, ja törmäsi kolmannella kaistalla kaverin autoon. Nimenomaan lapsi törmäsi, juoksi päin autoa. Näin itse vääntyneen sivupeilin. Lapsi loukkaantui vakavasti. Kaveri selvisi pienillä sakoilla, edes korvauksia ei tuomittu. [/quote] Mistä syystä sakot? [/quote] Ööö... Ajat suojatiellä lapsen päälle... Miksi ihmeessä sakot, vai? [/quote] Niin lapsi tosiaan juoksi liikkuvan autojonon välistä päin liikkuvan auton kylkeä! Ei ollut mitään mahdollisuutta tehdä yhtään mitään.

[/quote]

No sen autojonon velvollisuus on pysähtyä jos joku jalankulkija aikoo sen suojatien ylittää...että kyllä siinä on ollut ihan mahdollisuus tehdä "jotain".

Vierailija
52/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?

[/quote]

Pieni sakko tarkoittaa *lievä huolimattomuus liikenteessä*. Kävelijälle tod.näk. sama, mutta koska alaikäinen niin ei.
[/quote]

Kertoo puskaradio. Suomessa ei ole tuollaista rikenimikettä joten siitä syystä ei voi sakkojakaan saada. Taitaa kuski syyllisyydentunnoissaan vähätellä tuomiotaan.
[/quote]
Liikenteen vaarantaminen, muistaakseni. Juttu meni oikeuteen siis. Ei ole vähättelyä tässä.

Vierailija
53/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:54"]

Minua suoraan sanoen v*tuttaa autotiellä leikkivät lapset. Ja kaiken huippu on vielä mahdollinen kyltti että "varoitus, leikkiviä lapsia tiellä" tai varoituskolmio jossa lukee "meillä on paljon lapsia, muttei yhtään ylimääräistä." JOKAINEN lapsi joka leikkii tiellä on ylimääräinen ja aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka matelisi tiellä jopa alle rajoitusten! Ihan älyvapaat kyltit... Leikkisivät pihallaan, kun kerran omakotitalon piha on!

[/quote]

Ne tiet menee maaseudulla toisinaan tontin läpi. Olisiko sellaisesta kyse? Ei tietenkään järkevää jäädä tielle leikkimään mutta tien ylitys voi olla välttämätöntä. Onhan toki taajamissakin pihakatuja joilla saa leikkiä ja autoilija on aina velvollinen väistämään.
[/quote]

Kyseessä on ihan normaali katu mm. Vantaan Kannistossa (vanhempani asuvat siellä, joten tulee käytyä). Olisikin edes tontin läpi menevä, varoituksen ymmärtäisin siinä tapauksessa hyvin! Mutta tosiaan ihan 100% tavallinen asfalttikatu, vierillä omakotitaloja pihoineen. Tien alussa tosiaan tuo "ei yhtään ylimääräistä" kyltti!

Vierailija
54/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilevä lapsi on varmaankin eri asia. Lapseni törmäsi muutama vuosi sitten autoon pyörällään. Oli ajamassa alas mäkeä ja auto tuli oikealta päälle. Vaikka lapsi (silloin 11v) tuli suojatielle mäen alas niin hänellä kai silti oli väistämisvelvollisuus autoon nähden. Onneksi auto ajoi tosi hiljaa, ehkä kolmeakymppiä. Pyörä meni ihan solmuun ja autoonkin tuli vaurioita. Kuin ihmeen kaupalla lapsi ei saanut vammoja vaikka ambulanssilla sairaalaan vietiinkin. Jälkeenpäin poliisi soitti ja sanoi, että meidän lapselle pitäisi pitää poliisin puhuttelu, kun on vaarantanut liikenneturvallisuutta. Poliisi kuitenkin ehdotti, että jos me vaan kotona puhutaan asiasta eikä tarvi tulla asemalle ja niin me tehtiinkin. Vastapuolen auton vakuutuksen omavastuun 150€ maksoimme me.

Vierailija
55/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:05"]

No ei joudu. Isäni ajoi moottoripyörällä 50km/h ja auto tuli päälle kolmion takaa, isä kuoli välittömästi -> autokuskille 6000 € sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta plus oikeudenkäyntikulut.

[/quote]:(((( Osanottoni :`(
[/quote]
Kiitos vaan. Oli se silloin 13-vuotiaana pikkupaikkakunnalla aika kova paikka, kun huhuja kuolemasta alkoi kiertää, onneksi itse tiesi miten oikeasti oli käynyt. Onneksi äiti sentään pääsi itse mulle kertomaan, vainka kolaripaikalle saavuttuaan hän meni niin pois tolaltaan ja hyökkäsi autokuskin kimppuun, että ambulanssikuskit meinasivat tuikata rauhottavaa ja viedä äidin sairaalaan. Oikeudenkäyntiä ennen tuo kuski oli mennyt sanomaan äidilleni, että voitaisiinko jutella tästä niinkuin aikuiset, äiti oli vaan tuumannut että helvettiäkös tässä jutellaan, kun oot tappanut multa miehen ja kolmelta lapselta isän.

Vierailija
56/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:55"]Suomessa on sellainen mentaliteetti, että liikenneonnettomuus on AINA autoilijan vika, joten tuomio tulee. Siis riippumatta fysiikanlaeista tai maalaisjärjestä.

Kohtuuttoman tuomion lisäksi kymmenentuhatta wt-urpoa perustaa lynkkausryhmiä FB:seen.
[/quote]no onneks poikkeuksiakin on!

Vierailija
57/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:43"]

Siis onneksi vain kuvitteellinen tilanne.

Av-mamma ajaa neljääkymppiä, sallittua nopeutta suoralla tiellä. Yhtäkkiä takaviistosta sivulta juoksee joku lapsi auton alle, juoksee auton keskiosan alle ja jää takarenkaan alle. Av-mamma jarruttaa heti mutta renkaat ehti jo ajaa lapsen yli ja se kuoli.

Joutuuko av-mamma nyt vankilaan?

[/quote]

Aika kova juoksemaan se mukula jos ohittaa 40km/h ajavan auton ja ehtii vielä alle. Jos ei muuta, niin ainakin menetettiin tuleva pikajuoksiamestari. Pyörälläkin tuo olisi melkoinen saavutus lapselle.

Jos ei ole suojatietä, niin tuskin saa edes nuhtelua oikeudessa.

Pientä realismia näihin jossitteluihin.

Vierailija
58/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?
[/quote]

1. Näki lapsen, mutta ei viitsinyt antaa tietä.
2. Ei nähnyt suojatien olevan tyhjä ja silti ajoi eteenpäin ja aiheutti törmäyksen.

Noista saa valita.
[/quote]
Siis ei nähnyt lasta. Kun lapsi lähti tien yli juosten, auton ja lapsen välissä oli kahdella kaistalla muita autoja.
Suojatie ei ollut tyhjä, siinä oli autoja edessä ja oikealla.

Vierailija
59/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Lisäksi samassa laissa lukee, että suojatietä ei saa ylittää, jos viereinen kaista, jota ei ole erotettu korokkeella on peitetty, eikä ole näkyvyyttä. Aina autoilijan on varottava jalankulkijaa suojatiellä, sehän on sen suojatien idea. Silloin varsinkin, jos kertoo, että ei ole nähnyt suojatiellä kulkijaa. Suojatietähän ei saa ylittää siinä tilanteessa. Tottakai jalankulkijan on syytä olla varovainen oman turvallisuuden vuoksi.

Kun vielä alle 12 vuotiaita lapsia suojellaan erityisesti tieliikennelaissa, on suojatiellä lapsen päälle ajava aina heikoilla.

Vierailija
60/74 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:26"]

[/quote]

Mistä syystä sakot?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Lapsi oli tullut turvallisesti jo kahden kaistan yli, kunnes kolmatta ajoi jonkin idiootti!
[/quote]
Lapsi tuli juosten liikkuvien autojen välistä, päin liikkuvan auton kylkeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi