Kysymys homoliittojen kannattajille
Jos homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja homoliitot ovat teistä ok, millä perusteella ette hyväksy polyamoriaa ja aikuisten välisiä, suostumuksellisia insestisuhteita ettekä kannata avioliitto-oikeutta heille?
-------
Monesti kuulee homoliittoja kannatettavan mm. siitä syystä että homous on luonnollista, homoliitot eivät vaikuta muihin mitenkään, aikuisten sänkyhommiin ei pidä puuttua, kaikki rakkaus on yhtä arvokasta, oikeus solmia avioliitto on ihmisoikeus jne. mutta polyamoria -ja insestisuhteissa elävät puolustelevat oikeuksiaan ihan samoilla väitteillä.
------
Esiintyyhän polyamoriaa ja insestiäkin luonnossa, moni -ja insestiliitot eivät vaikuttaisi kenenkään elämään sen enempää kuin homoliitotkaan ja jos oikeus solmia avioliitto on jonkinlainen ihmisoikeus niin kaiken logiikan mukaan se oikeus kuuluisi myös polyamorisille ja insestiä harjoittaville.
-----
Ja selvennettäköön vielä että itse en hyväksy niin homoseksuaalisuuden harjoittamista, polyamoriaa kuin insestiäkään. Enkä myöskään rinnasta mitään noista pedofiliaan, eläimiinsekaantumiseen, raiskaamiseen yms. koska aikuisten väliset suostumukselliset suhteet ja väkivalta ovat eri asioita.
http://marriage-equality.blogspot.fi/p/consensual-incest-faq.html?m=1
Kommentit (160)
Polyamoria on täysin hyväksyttyä, ja hyväksyisin myös polyavioliitot. Se tulisi olemaan tosin lainsäädännällisesti niin monimutkainen juttu, ettei siihen varmasti ryhdytä. Insestisuhteet sen sijaan eivät ole hyväksyttäviä, koska niissä on niin suuri riski vammaisille lapsille. Pitäisi myös olla pakkosterilisaatio, ja sitä taas ei voi tehdä.
Ap miksi et ei hyväksy homoseksuaalisuuden harjoittamista. Et voi ainakaan perustella "minun uskontoni mukaan" Se on sinun uskontosi ei kaikkien muiden uskonto. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei myöskään loukkaa sinun oikeuksiasi millään tavalla.
Polyamoria olisi ok, jos voitaisiin varmistaa kaikkien osapuolten tasa-arvoinen kohtelu. Esim. 1 mies ja 2 naista -kuviossa voisi käydä niin, että toinen naisista saa vähemmän huomiota kuin toinen.
Periaatteessa hyväksyn polyamoriset suhteet, kunahn kaikki ovat suhteessa tasapuolisessa asemassa. Tämmöisistä suhteista ei tosiaan ole mitään kokemusta (tuttavia, ym.), mutta itse en hyvin todennäköisesti pystyisi moiseen, sillä haluan olal se ainut nainen miehelleni. Mutta jos tosiaan toimii kaikkien osapuolien suhteen, niin mikäs siinä!
Insestissä on tosiaan suuri riski saada kehitysvammaisia lapsia. Jos tätä ei olisi, niin jälleen kerran kuka minä olen sanomaan ketä saa rakastaa ja kenen kanssa elämän viettää yhdessä?
Summa summarum, jos ihmiset rakastavat toisiaan ja ovat keskenään tasavertoisessa suhteessa (ei henkistä/fyysistä alistamista/väkivaltaa) minulla ei ole mitään väliä kuka kenekin kanssa on. Itse olen hetero, joka ei pystyisi olemaan polyamorisessa suhteessa ja jolle serkkukin olisi liian lähisukulainen, jotta suhteen voisi aloittaa. Mutta kaikki ei tunne ja ajettele asioista samalla tavalla kuin minä, eikä se tee heistä yhtään huonompia ihmisiä. Antaa kaikkien kukkien kukkia, kunhan ketään ei loukata. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää tätä elämää!
Nyt olisi syytä erotella pedofilia ja lasten hyväksi käyttö. Pedofilia on ok, hyväksikäyttö ei
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:52"]
Polyamoria olisi ok, jos voitaisiin varmistaa kaikkien osapuolten tasa-arvoinen kohtelu. Esim. 1 mies ja 2 naista -kuviossa voisi käydä niin, että toinen naisista saa vähemmän huomiota kuin toinen.
[/quote]
Älytön kommentti. Eihän tuollaista voida varmistaa tavallisessakaan parisuhteessa. Hyvin monesti ei saa ainoakaan vaimo tarpeeksi huomiota. Keksi parempi perustelu. Ja mitä se "huomio" edes lainsäädännöllisesti tarkoittaisi?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:39"]Polyamoria on täysin hyväksyttyä, ja hyväksyisin myös polyavioliitot. Se tulisi olemaan tosin lainsäädännällisesti niin monimutkainen juttu, ettei siihen varmasti ryhdytä. Insestisuhteet sen sijaan eivät ole hyväksyttäviä, koska niissä on niin suuri riski vammaisille lapsille. Pitäisi myös olla pakkosterilisaatio, ja sitä taas ei voi tehdä.
[/quote]
Myös esim. yli 40-vuotiaiden avioliitoissa on suuri riski saada vammaisia lapsia. Ja monilla sellaisillakin pareilla jotka eivät ole sukua keskenään on hyvin iso vaara saada vakavasti vammainen jälkeläinen piilevien geenivirheiden yms. takia. Eli se, että pariskunnalle voisi syntyä vammaisia lapsia ei pitäisi olla syy kieltää heitä avioitumasta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:50"]Ap miksi et ei hyväksy homoseksuaalisuuden harjoittamista. Et voi ainakaan perustella "minun uskontoni mukaan" Se on sinun uskontosi ei kaikkien muiden uskonto. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei myöskään loukkaa sinun oikeuksiasi millään tavalla.
[/quote]
Rinnastan homoseksuaalisuuden harjoittamisen polyamoriaan ja insestiin enkä hyväksy niistä mitään koska ne ovat kaikki epäluonnollisia ja häiriintyneitä asioita.
Enkä tajua miksi en voisi perustella ajatuksiani uskonnolla. Mun uskontoni ei ole sun uskontosi mutta eipä sun uskonnottomuutesikaan ole mun uskonnottomuuteni.
Polyamorisissa avioliitoissa lakisääteiset seikat (huoltajuudet, ositukset jne) olisi aika vaikea hoitaa järkevästi. Siksi en kannata.
Insestissä aivopesun ja valtasuhteen vaara on liian suuri.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:54"]Nyt olisi syytä erotella pedofilia ja lasten hyväksi käyttö. Pedofilia on ok, hyväksikäyttö ei
[/quote]
Pedofilia ei kuulu tän alotuksen aihepiiriin joten siitä ei ole syytä keskustella enempää.
- ap (11 ja 12 myös mun kirjoittamiani)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:54"]Entä insesti sekin on kai suosittua homojen keskuudessa. kaikki pedari miehethän on muutenkin homoja.
[/quote]
Suurin osa ei todellakaan ole. Vaikka miehesi onkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:50"]Ap miksi et ei hyväksy homoseksuaalisuuden harjoittamista. Et voi ainakaan perustella "minun uskontoni mukaan" Se on sinun uskontosi ei kaikkien muiden uskonto. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei myöskään loukkaa sinun oikeuksiasi millään tavalla. [/quote] Rinnastan homoseksuaalisuuden harjoittamisen polyamoriaan ja insestiin enkä hyväksy niistä mitään koska ne ovat kaikki epäluonnollisia ja häiriintyneitä asioita. Enkä tajua miksi en voisi perustella ajatuksiani uskonnolla. Mun uskontoni ei ole sun uskontosi mutta eipä sun uskonnottomuutesikaan ole mun uskonnottomuuteni.
[/quote]
Eli oletko siis ihminen, joka "hyväksyy" vain samalla tavalla asioista ajattelivia ihmisiä? Mitä tekisit jos lapsesi/sisaruksesi, tai vaikkapa isäsi tulisikin ulos kaapista? Etkö hyväksyisi häntä enää ja miten se ilmenisi? Katkaisisitko välit häneen kokonaan, vai yrittäisitkö rukoilla hänen "eheytymistään"???
Kyllä minusta sekä polyamoria, että insestisuhteet ovat ok, kunhan suhde tosiaan perustuu aikuisten ja tasa-arvoisten osapuolten vapaaehtoiseen tahtoon. Eli samoilla ehdoilla kun hetero- ja homoliitot. Insestisuhteet ovat luonnossa aika harvinaisia - westermarkefekti yleensä estää ne - mutta esimerkiksi erilläänkasvaneet sisarukset voisivat hyvinkin rakastua toisiinsa. Mitä tulee geneettisiin haittoihin, niin niitähän voi olla muillakin kuin lähisukulaisilla, ja ne tulee ratkaista tapauskohtaisesti, esimerkiksi adoptiolla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:39"]
Polyamoria on täysin hyväksyttyä, ja hyväksyisin myös polyavioliitot. Se tulisi olemaan tosin lainsäädännällisesti niin monimutkainen juttu, ettei siihen varmasti ryhdytä. Insestisuhteet sen sijaan eivät ole hyväksyttäviä, koska niissä on niin suuri riski vammaisille lapsille. [/quote]
Eihän nykyinenkään laki kai mitenkään estä (aikuisten) insestisuhteita ja lisääntymistä. Seksiä voi harrastaa ihan ilman avioliittoakin, ja tulla raskaaksi. Itse sallisin avioliiton kaikkien aikuisten kesken, olivat sitten sukua tai ei. Ja myös polyamoriset liitot - onhan näitäkin olemassa vaikkeivat kaikki keskenään naimisiin pääsekään, ja siinäpä vasta onkin epätasa-arvoa kun vain kaksi suhteen osapuolista voi olla keskenään naimisissa.
Eli ap, miksi ihmeessä oletat että "ette hyväksy polyamoriaa ja aikuisten välisiä, suostumuksellisia insestisuhteita". Kyllä minä ainakin hyväksyn, koska en näe mitään syytä niitä kieltääkään (yhä, avioliiton solmimisen kieltäminen ei estä näiden suhteiden olemassaoloa mitenkään).
Polyamorinen malli on minulle nykyään ainoa realistisin toimivan parisuhteen malli. Se sisältää sen luottamuksen ja vapauden mitä haluan antaa ja saada kun jotain rakastan. Puolisollani oli muita seurustelukumppaneita kun tavattiin, niin jouduin käymään läpi paljon asioita joita ei tajua edes ettei niihin ole perusteluita. Niinkuin mustasukkaisuus ja yritys omistaa toinen.
Ajatus lähtee siitä että sinulta muka voidaan viedä puoliso / kumppani. Kuinka loukkaava ajatus, jos tuota aivoilla yhtään miettii. Puolisosi on kanssasi koska haluaa, eikä siksi että "hän on sinun". Hänellä on vapaa tahto poistua, rakastua toiseen tai tehdä mitä tahansa. Etkä sinä voi sille mitään. Puolisosi on kanssasi koska haluaa, ja jos syy on mikään muu, on asiat todella vitun pielessä.
En pysty ymmärtämään ajatusta että yhdessä olevat ihmiset haluavat ja kuvittelevat omistavansa toisen, puhutaan siitä miten pitää suojella houkutuksilta yms. Kuinka naurettavaa! Jos se sinua rakastaa, se palaa takaisin rinnallesi.
Kuulostaa varmaan ylimieliseltä mutta en pidä kovinkaan minkään arvoisina suhdetta joka päättyy automaattisesti, siihen että toinen läpsyttää pissavehkeitä yhteen muun kuin puolisonsa kanssa.
En sanoisi sitä rakkaudeksi, vaan omistamisen haluksi jota kauniilla sanakäänteillä koitetaan naamioida rakastamiseksi.
Ihminen ei ole monogaminen eläin.
Homoliittoon ei liity samanlaista hyväksikäytön tai alistamisen riskiä kuin polyamoriaan tai insestiin. Vaikka on varmasti olemassa puhtaita tapauksia, voi joku olla polyamorisessa suhteessa, sillä muuten kumppani jättää tai insestissä voi olla kyseessä vuosia kehittyneestä ja kasvaneesta vallankäytöstä. Homoliitto saatetaan siis kokea tasavertaisemmaksi osapuolille kuin edellä mainitut, vaikkei näin välttämättä aina olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:00"]Polyamorisissa avioliitoissa lakisääteiset seikat (huoltajuudet, ositukset jne) olisi aika vaikea hoitaa järkevästi. Siksi en kannata.
Insestissä aivopesun ja valtasuhteen vaara on liian suuri.
[/quote]
Onhan aivopesun ja valtasuhteen vaara suuri myös ihan perus heterosuhteissakin joissa puolisoilla on suuri ikäero (esim. nainen 18v ja mies 55v). Ja iso osa suostumuksellisista insestisuhteista on sisarusten välisiä eli kyseessä on kahden suht tasavertaisen ihmisen suhteesta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:59"]
Enkä tajua miksi en voisi perustella ajatuksiani uskonnolla. Mun uskontoni ei ole sun uskontosi mutta eipä sun uskonnottomuutesikaan ole mun uskonnottomuuteni.
[/quote]
Tottakai voit perustella omat mielipiteesi vaikka sillä mitä unta näit viime yönä. Mutta siinä vaiheessa kun yrität vääntää omat uskomuksesi lainsäädännöksi, mennään pieleen. Ei laki saa pohjautua uskontoon ja uskomuksiin.
polyamoria on ok mutta jos se virallistetaan sillä sementoidaan monen maahanmuuttajanaisen heikko asema ja peräkylän pojat hommaisvat 5 thaimaalaista vaimoa ja tytöt 5 kongolaista. eli touhutkoon .
insesti on väärin koska äiti voisi aivopestä poikaansa lapsuudesta alkaen omaksi puolisokseen.
muuten sinä ap vaikutat ihmiseltä jonka mielestä kaikkien pitäisi elää juuri kuten sinä-