Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helppoa on päästä eläkkeelle?

Vierailija
08.07.2015 |

Hakemus on Kelalla vetämässä, 5 viikkoa sitten laitettu. Jonot ovat ilmeisen pitkät, jopa 2-3 kk.

Eli kuinka helppoa on päästä kuntoutustuelle?

Syinä
- masennus
- paniikkihäiriö
- traumat

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa "helpolla" eläkkeelle päässyt on juuri täysikäistyttyään kolarissa aivovamman saanut sukulainen. Hän taas kovasti on tehnyt töitä kuntoutuakseen ja osallistuu mielellään kaikkeen kuntouttavaan työtoimintaan, mutta mitään "oikeita" töitä hän ei saa tehdä. Selvitteli yrittäjänä toimimistakin vaihtoehtona, mutta sekin on tehty hankalaksi ja kannattamattomaksi, jos on eläkepäätös.

Melkoisilla diagnooseilla on muutama muukin tuttu yrittänyt päästä, mutta on vaatinut vähintään vuosien työn. Ainoa, jolla hakemus meni heittämällä läpi, diagnosoitiin bipolaari noin 55-vuotiaana opettajana.

Vierailija
42/62 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää eläkejuttu joku muotihomma nykyään? Tulee joka tuutista. Ja en nyt ivaile oikeasti sairaille ja työkyvyttömille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 vuotiaana tulee päätös ihan automaattisesti, ei tarvi odotella yhtään.

Vierailija
44/62 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pysyvä haitta-aste ylittäää 15, ei eläkepäätöksen luulisi kauhean vaikea olevan, kunhan lääkäri osaa selvittää todelliset toiminnan vajaukset Kelalle, joka päättää haittaluokasta. Polvinivelen tasoon amputaatio on vasta 7 tai 8, ranteen tasoon amputaatio haittaluokka 10 ja noita ei summata yhteen, vaan yhteisvaikutus tulee taulukosta.

Vierailija
45/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet nyt ollut jo vuoden sairauslomalla ja loma jatkuu.
Ikäsi? Millaista hoitoa olet saanut ja saat?
Kuntoutusraha voisi olla vaihtoehto etenkin jos olet nuori.
Vaikeaa on päästä. Minkäasteinen depr?

Vierailija
46/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä tielle ulos oravanpyörästä!

Montakohan koffisalkkua kansaneläkkeellä saa kk:ssa?

Vierailija
47/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irvailijalle vaan tiedoksi! Kela vaatii tossakohtaa erikoislääkärin lausunnot. Tämä samainen lääkäri on hoitanut potilasta pidempään, ei todellakaan turhaan laita näitä papereita kelaan! Juu, en ole Ap mut nämä irvileuat alkaa ottamaan päähän!

Vierailija
48/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:00"]Luulen, että henkiseltä puolen pääsee helpommin..tai ovat vaikeimmin hoidettavisssa ja työpaikan saanti todella vaikeaa, joten pukkaavat eläkkeelle. 

Itselläni on lonkkavika, selässä ahtaumaa, pullistuma ja skolioosi..krooninen anemia, hypoglykemia ja sitten vielä suolistohäikkää. Olen ollut vuoden sairaslomalla, nyt sitten kuntoutustuella ja nyt on taas uusi eläkehakemus laitettu vireille..odottelemme päätöstä. Koulutus on yksi vaihtoehto, mutta mitä tällainen pätkä tekijä sitten voi tehdä..puhetyötä, missä ei tarvi olla paikallaan, eikä istua, eikä kävellä...leijua ilmassa..just..avaruusmatkailija.
[/quote]
Hauska, avaruusmatkailija :D

Ikävää, etteivät myönnä lopullista eläkettä.

Ap

Vierailija
49/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksella ei ole helppoa päästä ainakaan pysyvälle eläkkeelle. Kuntoutustukea voi taas saada niin kauan, kun on hyvä suunnitelma, kuinka kuntoutetaan työkykyiseksi. Jos ei halua mennä töihin, mutta haluaa rahaa, voi hakea toimeentulotukea.

Vierailija
50/62 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tietoa.

Vierailija
51/62 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:13"]

"Liian helppoa päästä pysyvälle eläkkeelle, kuntoutustuki tuli joskus puolivuottakin jälkijunassa. Pääsin eläkkeelle kun lääkäri sitä ehdotti ja ensimmäinen eläke oli tilillä kshden viikon päästä. Työkyvyttömyys eläkkeelle pääsee jos on sairas. Voi olla nippu epämääräisiä diagnooseja, mutta sairaus puuttuu."

Täyttä puppua. Eikä hoitavalääkäri päätä työkyvyttömyyseläkkeestä, puhumattakaan eläkkeen tupsahvan siitä parin viikon päästä tilille, vaan siitä päättävät eläkevak.yhtiöt ja sitä ennen tarvitaan vuoden yhtäjaksoinen sairasloma työkyvyttömyydestä ja myönteisen päätöksen jälkeen eläke voi olla tilapäinen tai pysyvä.

Eli on todella vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeellä, tiedän erään kuusikymppisen kirvesmiehen, jolta evättiin työkyvyttömyys eläke vaikka toinen jalka oli mennyt ja käveli keppien kanssa rakennustyömaalla, kun työntekijää ei voinut irtisanoa, vaikka hän oli työkykyvön, mutta eipä päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, monista yrityksistä huolimatta.

[/quote]

Käsitin että tuo kirjoittaja oli luonnollisesti käyttänyt saikkupäivänsä loppuun, ja ollut tämän jälkeen kuntoutustuella useita jaksoja. Ja se kuntoutustuki on se mainitsemasi "tilapäinen" eläke.

Itselläni oli myös näin, että sairaslomapäivien loputtua myönnettiin 2 vuoden kuntoutustuki. Tämän loputtua jostain syystä lääkäri kirjoitti lausunnon aina puoleksi vuodeksi kerrallaan, en kysellyt miksi näin koska en hinkunut itsekään minimieläkkeelle, vaan elättelin toivoa muusta.

Käytännössä sain siis varata ajan heti sen edellisen käynnin jälkeen, koska kunnassamme oli psykiatrille kuukausien jonot, ja vielä piti varata aikaa kuntoutustukilausunnon käsittelyyn. 

Sitten lääkäri vaihtui (tosin olin samalla lääkärillä käynyt jo vuosia aiemminkin, ja hän muistikin minut) ja tämä ehdotti sitten pysyvän eläkkeen hakemista. Olin jo niin äärettömän väsynyt tuohon hakemuskaruselliin (ja lisäksi vielä elatustuet piti myös hakea puoleksi vuodeksi kerrallaan koska sitä ei saanut pidemmälle aikaa, ja sielläkin omat jononsa) että suostuin.

Odotin että varmaan menee se kolme kuukautta ja tulee hylkykin ehkä muutaman kerran, mutta ei tosiaan mennyt kuin toista viikkoa kun eläkepäätös tuli postissa.

Että joskus se voi tällainenkin sattuma käydä, ehkä pysyvä eläke olisi myönnetty jo aiemminkin jos lääkäri olisi kirjoittanut lausunnon.

Minulla on kuitenkin pitkä historia hoidossa takana, myös suljetulla, eikä minua vaivaa pelkkä masennus. Työkyvyn arviossakin ennen ensimmäistä kuntoutustukijaksoa meni pari kuukautta, se tehtiin sairaalassa jossa käytiin viettämässä päivät, 5 päivää viikossa, ja psykologien, hoitajien ja lääkäreiden tutkittavana  , eli ei todellakaan vain menty käväisemään lekurilla ja päädytty hakemaan eläkettä.

Olisi ehkä mielenkiintoista nähdä tuo lääkärinlausunto, kun nähtävästi tapausta ei sen enempää ole sitten tarvinnut vatvoa. Tai ehkä sittenkään en edes halua tietää.

Mutta jäi tosiaan mietityttämään että "helppoa" se näytti sitten olevan lopulta, vaikka muutaman vuoden oli aika tiukkaan punnittu että josko puoli vuotta taas... Toisaalta olinhan jo tässä välissä kerinnyt sen verran vanhentuakin, että se "ihmeparantuminen" ja varsinkin työllistyminen alkoi luultavasti näyttää aika mahdottomalta.

Vierailija
52/62 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kukkuu

Vierailija
53/62 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juk

Vierailija
54/62 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 03:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 02:55"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 02:04"]Liian helppoa päästä pysyvälle eläkkeelle, kuntoutustuki tuli joskus puolivuottakin jälkijunassa. Pääsin eläkkeelle kun lääkäri sitä ehdotti ja ensimmäinen eläke oli tilillä kshden viikon päästä. Työkyvyttömyys eläkkeelle pääsee jos on sairas. Voi olla nippu epämääräisiä diagnooseja, mutta sairaus puuttuu.

On se kumma, kun en minä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka tarvetta olisi. Väkisin roikotetaan työkkärin listoilla, vaikka kaikki tietää etten koskaan tule saamaan töitä/pysty tekemään töitä. Noo, kait seuraavat 20 vuotta nostan työmarkkinatukea, kun ei muuta saa. Kivaa. Mitä sairauksia sinulla on taustalla ja oletko minkä ikäinen? Olet kauan pyrkinyt eläkkeelle? Vähän kaikenlaista vaivaa ja sairautta on. En nyt halua tarkentaa. Olen 40+ v. En ole pyrkinyt vielä, mutta eipä sitä kukaan ole ehdottanutkaan, kun pitää vaan käydä kuntoutumassa työtoiminnoissa. No enpä ole kuntoutunut. Olin tuossa muutama vuos takaperin vuoden-kaks oliko nyt sairauseläke/työkyvyttömyyseläkkeellä, en enää muista nimikettä, mutta lopulliselle en päässyt, kun vaan hemmetti kuntouttavaa työtoimintaa pitää kokeilla. Ei musta ns. ihmistä enää saa, mutta pakko roikkua työkkärissä. Kai ne kohta taas jotain perhanan kuntouttavaa ehdottaa. En mene.

Tosi erikoista, että otetaan eläke pois. Johtuisiko siitä että olet töissä ja eläke lepäämässä. En ole ikinä ennen moisesta kuullut. Sairauseläke ja työkyvyttömyyseläke ovat sama asia.

Todennäköisesti ap on ollut kuntoutustuella joka on sama kuin määräaikainen eläke. Aina ei sitä automaattisesti jatketa, vaan voi kelan mielestä olla työkykyinen tai kuntoutettavissa työhön.

Vierailija
55/62 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut samassa oravanpyörässä pian 15 vuotta, ikää 50 v ja krooninen keskivaikea masennus sekä pari muuta mt- diagnoosia sekä pari somaattista sairautta.

Nykyään ei pääse helpolla eläkkeelle eikä edes kuntoutustuelle, kelan kriteerit ovat kiristyneet. Masennus tai muu mielenterveyden häiriö pitää olla vaikea sekä usein vaaditaan myös somaattisia diagnooseja lisäksi. Kuntouttaa yritetään viimeiseen saakka, itsekin olen käynyt läpi kaikki toimenpiteet paitsi uudelleen koulutuksen.

Vierailija
56/62 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta meni.

2 loukkaantumista, 3 hermosärky, TOS, vakava uniapnea yms. Ja järkyttävien kipujen aiheuttama vakava masennus ja työkyvyn alenema. 61v pääsin lopulta

Vierailija
57/62 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parantumattomalla kuolemaan johtavalla pääsee hyvinkin helposti, mutta muiden osalta käännetään jokainen kivi jos saadaan kuntoutettua työkuntoon. Työkyvyttömyyseläkkeet tulee nimittäin valtiolle vallan helvetin kalliiksi eikä ole varaa siihen että jokainen jolla on paha mieli pääsee eläkkeelle

Itse pääsin melkein vahingossa. 13 kk sairauslomalla, sitten uusi lääkärikäynti, jonka jälkeen meni kaksi viikkoa, niin postiluukusta kolahti eläkepäätö ja -kortti.

Vierailija
58/62 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jjååå

Vierailija
59/62 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte? Kuinka kauan on käytävä töissä, jos on parantumaton, työkykyä olennaisesti heikentävä somaattinen sairaus, jota ei voi pysäyttää kuntoutuksella, eivätkä särkylääkkeet enää auta kipuihin? 

Vierailija
60/62 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että henkiseltä puolen pääsee helpommin..tai ovat vaikeimmin hoidettavisssa ja työpaikan saanti todella vaikeaa, joten pukkaavat eläkkeelle.

Itselläni on lonkkavika, selässä ahtaumaa, pullistuma ja skolioosi..krooninen anemia, hypoglykemia ja sitten vielä suolistohäikkää. Olen ollut vuoden sairaslomalla, nyt sitten kuntoutustuella ja nyt on taas uusi eläkehakemus laitettu vireille..odottelemme päätöstä. Koulutus on yksi vaihtoehto, mutta mitä tällainen pätkä tekijä sitten voi tehdä..puhetyötä, missä ei tarvi olla paikallaan, eikä istua, eikä kävellä...leijua ilmassa..just..avaruusmatkailija.

Vaikealla masennuksella ja muilla "nuppivioilla" työkyvyttömyyseläke ilmeisesti myönnetään helpoiten, koska mieleltään sairaita ei haluta pyörimään työelämään, kuntoutuksiin, ei edes kortistoihin aktivoitaviksi. Fyysisissä vaivoissa ihmistä voi aina pyörittää kuntoutuksissa ja koulutuksissa uusiin ammatteihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme