Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Puoliso haluaa nykyään kaikessa eri asiaa kuin minä

Vierailija
21.02.2022 |

Ollaan oltu vuosia yhdessä, kaksi pientä lastakin on. Ensimmäiset vuodet meni niin että tykättiin samoista asioista ja haluttiin samoja asioita. Oli kyse sitten vapaa-ajasta, lomanvietosta, sisustuksesta, ruoasta, perheen perustamisesta tai mistä vain.

Nyt hän haluaa joka pikkuasiassakin eri asiaa kuin minä. Yhtään mikään ei onnistu kitkatta enää. Isoista asioista päättäminen on muuttunut niin mahdottomaksi että niihin ei enää voida edes ryhtyä. Lomareissuille ei päästä kun halutaan niin täysin eri asioita.

Puoliso ei jousta yhtään. Minä joustan välillä, mutta en aina. Kun ehdotan kompromissia niin vastaus on mallia ei käy. Välillä ei riidellä vaan tehdään sitten vain erikseen asioita, syödään eri aikaan eri ruokaa, ulkoillaan eri aikaan eri suunnissa, vietetään lomat erikseen jne. Välillä tulee riitaa koska puoliso loukkaantuu ja suuttuu siitä että haluan eri asiaa kuin hän. Ihan hirvittävän uuvuttavaa ja ahdistavaa elämä näin.

Onko tästä enää paluuta hyvää arkeen?

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis si ä haluaisit ja mitä hän? Kuinka kaukana ajatukset ovat esimerkiksi lomasuunnitelmissa, vapaa-ajan vietossa tai ruoka-asioissa?

Mies haluaa muuttaa omakotitaloon, minä kerrostaloon koska en jaksaisi pihatöitä (asumme nyt kerrostalossa). Mies haluaa lomalla vanhempiensa tiluksille työleirille vähän alkeellisiin olosuhteisiin, minä taas haluan lomalla pienten lasten takia helppoutta ja rauhaa. Mies haluaa jouluksikin vanhempiensa luo moneksi päiväksi, minä haluan viettää joulut kotosalla. Mies haluaa joka päivä ruoaksi punaista lihaa, minä en oikein ikinä. Mies haluaa ulkoilemaan vain juoksulenkille, minä taas lasten vuoksi jollekin leikkikentälle, jonne mies taas ei suostu ikinä. Minä haluaisin katsoa telkkarista dokkareita, mies vain jotain räiskintäpätkiä. Jne. Ap

No hyvänen aika, eiväthän miehen haluamiset ole kaikki edes mitään huonoja, esimerkiksi se, että hän haluaisi muuttaa omakotitaloon. Jos mies on maalta kotoisin, niin kerrostalossa asuminen on yhtä tuskaa ja vain lyhyen ajan tilapäinen ratkaisu. Jos sinä taas vieroksut omakotitalon kotitöitä, niin et varmastikaan ole kovin innokas tekemään muutenkaan kotitöitä ja periaatteessa ymmärrän, jos et enempää töitä halua. Mutta ei se miehen toive omakotitalosta ole huono, vaan varmasti mies nauttisi omasta pihasta ja kaukana olevista naapureista täysillä. Siellä ei tarvitsisi myöskään lähteä aina lenkille, vaan päivän urheiluna voisi olla esimerkiksi lumien kolaaminen tai haravointi, kakarat kyllä keksivät pihalla puuhaa myös.

Mies haluaa ja tykkää tehdä ilmeisesti käsillään työtä ja olla hyödyllinen, joten ei hänelle riitä vain ikkunasta ulos katsominen. Lapsillekin tekee todella hyvää olla kunnolla ulkona ja niin, että leikkipuistona on esimerkiksi metsää, peltoa, on ehkä leikkimökkiä, puussa olevaa keinua, kasveja, oma puutarha ja kaikkea kivaa. Onhan sellainen paljon mukavampi leikkiympäristö kuin joku ankea kaupungissa oleva leikkipuisto turvahiekkoineen ja ikuisesti samojen leikkivälineiden seassa. Miehen vanhempien luona joulu on myös varmasti joulun tuntuinen ja näköinen ja se ei ole mikään steriili muovinen joulu, ymmärrän miestä täysin.

Sinun rakastama helppous ja rauha kertoo omaa karua kieltään tulevaisuudesta, joka hirvittää miestä täysillä. Olette nuoria vielä ja ei jonkun kolmekymppisen ole aika vielä jurnottaa kiikkustuolin ääressä kotona, vaan tehdä kaikkea, olla energinen ja nauttia! Sitä punaista lihaa en niin ymmärrä, mutta kai miehellä on siihenkin joku ajatus. Hän voi kuitenkin itse ottaa omat liharuokansa tehtäväkseen oikein hyvin ja yhdessä voitte tehdä lisukkeet.

Sanoisin siis, että sinä voisit nyt hieman piristyä ja muistaa, että olet vielä nuori. Ehdit oikein hyvin maata sohvalla. Nykyaikana muuten ei ole pakko kaikkien katsoa samaa ohjelmaa yhtä aikaa. Te ette ole ollut tähän astikaan yksi ja ainoa ihminen, joten tuskin tästä eteenpäinkään.

Vierailija
22/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan on yksinkertainen periaate: se päättää, joka tänään laittaa ruuan. Kun laitatte vuoropäivinä ruokaa, kummankin toive toteutuu joka toinen päivä. 

Tämä on kompromissi. Sopisi minulle mutta ei hänelle. Ap

Mitä hän syö niinä päivinä, kun sinä et laita ruokaa? Voit hyvin laittaa vain itsellesi ja lapsillesi, jos mies kieltäytyy laittamasta. 

Valittaa ja kiukuttelee vääränlaisesta ruoasta. Lopulta aina tiuskaisen että älä sitten syö, mistä hän suutahtaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis si ä haluaisit ja mitä hän? Kuinka kaukana ajatukset ovat esimerkiksi lomasuunnitelmissa, vapaa-ajan vietossa tai ruoka-asioissa?

Mies haluaa muuttaa omakotitaloon, minä kerrostaloon koska en jaksaisi pihatöitä (asumme nyt kerrostalossa). Mies haluaa lomalla vanhempiensa tiluksille työleirille vähän alkeellisiin olosuhteisiin, minä taas haluan lomalla pienten lasten takia helppoutta ja rauhaa. Mies haluaa jouluksikin vanhempiensa luo moneksi päiväksi, minä haluan viettää joulut kotosalla. Mies haluaa joka päivä ruoaksi punaista lihaa, minä en oikein ikinä. Mies haluaa ulkoilemaan vain juoksulenkille, minä taas lasten vuoksi jollekin leikkikentälle, jonne mies taas ei suostu ikinä. Minä haluaisin katsoa telkkarista dokkareita, mies vain jotain räiskintäpätkiä. Jne. Ap

Oletko kysynyt, miksi mies haluaa muuttaa omakotitaloon?

Ulkoilut voi hyvin suorittaa erikseen ja telkkaria katsoa myös.

Kumpi teistä on muuttunut vai onko molemmat?

Keski iänkriisi?

Vierailija
24/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan on yksinkertainen periaate: se päättää, joka tänään laittaa ruuan. Kun laitatte vuoropäivinä ruokaa, kummankin toive toteutuu joka toinen päivä. 

Tämä on kompromissi. Sopisi minulle mutta ei hänelle. Ap

Mitä hän syö niinä päivinä, kun sinä et laita ruokaa? Voit hyvin laittaa vain itsellesi ja lapsillesi, jos mies kieltäytyy laittamasta. 

Valittaa ja kiukuttelee vääränlaisesta ruoasta. Lopulta aina tiuskaisen että älä sitten syö, mistä hän suutahtaa. Ap

Pistät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai sanot, että jääkaapista löytyy paketti jauhelihaa sekä lenkkimakkara. 

Vierailija
25/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumisen paikka. On ok haluta ja tehdäkin eri asioita, mutta pitää ehkä pysähtyä pohtimaan,tarvitseeko parisuhteenne kuitenkin jotain muutakin, jotta se voisi voida hyvin?!

Keskustelkaa siitä, mitä se voisi olla. Jotain ihan uutta? Tai kompromisseja? Lomia,joissa toteutuu molempien toiveet?

Ilman vastavuoroisuutta ei ulospääsyä varmaan ole, mutta pakolla homma ei etene. Haluatteko jatkaa kuitenkin yhdessä?

Hän ei suostu kompromisseihin eikä joustamiseen. Tuntuu olevan vihainen ja loukkaantunut kun minä haluan (nykyään) eri asioita kuin hän, jos puhun kompromisseista niin hän hermostuu ”vaatimuksiini” ja sanoo ettei tykkää niistä asioista yhtään mitä minä ehdotan eikä siksi suostu niihin. Hän ei tule missään yhtään vastaan. Ei edes sinne leikkipuistoon tule vaikka lapset haluaisi. Ap

Nuo on sellaisia asioita, joissa on vaikeaa tehdä kompromisseja.

Jos toinen haluaa asua omakotitalossa ja toinen kerrostalossa, ei välttämättä kumpikaan halua muuttaa rivitaloon.

Jos toinen haluaa lomalla vanhempien luo ja toinen haluaa olla vain oman perheen kesken, on useimmiten valittava joko-tai.

Ymmärrän sinua, mutta ymmärrän myös miestäsi. Hänelle on varmasti omien vanhempien hyvinvointi tärkeää, ja ehkäpä hän tuntee stressiä omien vanhempiensa pärjäämisestä. Hänelle on myös saattanut lasten syntymän myötä kirkastua esimerkiksi se, että ei halua enää asua kerrostalossa jne.

Sen sijaan arkipäivän asioissa pitäisi kompromissihalua löytyä. Isoja kysymyksiä voi miettiä yhdessä uudelleen, mutta arkipäivän aktiviteeteissa pitäisi myös miehen joustaa. Esimerkiksi joka toinen päivä leikkikentälle.

Hänen täytyisi ottaa huomioon ensisijaisesti omat lapsensa. Toissijaisesti vasta muut ihmiset (mukaan lukien sinut).

Vierailija
26/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet vielä hänen kanssa yhdessä, eihän teillä ole mitään yhteistä?

Ei yhteisiä mielenkiinnon kohteita eikä miestä kiinnosta joustaa että voisitte tehdä molempien haluamia juttuja. Haluaa vain että tottelet häntä.

Vierailija
27/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinusta on tullut pirttihirmu :(

Samaa ajattelin. Ap se tuntuu olevan aika jäärä. Mieleen tulee kuva naisesta, joka on lasten teon myötä kasvanut pari kokoa isommaksi, laiskistunut ja naama ikimutrussa muuttamassa miestä omaksi kuvakseen, eli sohvaperunaksi, joka jaksaa paarustaa juuri ja juuri siihen puolen korttelin päähän leikkipuistoon, mutta enempää ei irtoa.

Vierailija
28/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteisiä mielenkiinnon kohteita eikä miestä kiinnosta joustaa että voisitte tehdä molempien haluamia juttuja. Haluaa vain että tottelet häntä.

Tuo viimeinen lause oli aika pysäyttävä. Tai olla juuri tuosta kyse :( .

Ap

Vierailija
29/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä taas asioita, mitkä eivät tulleet ilmi ennen lastentekoa? Vai etkö vain nähnyt niitä?

- omakotitaloon haluaminen

- vanhempiensa luona lomaileminen

- lihan syöminen

- haluttomuus kompromisseihin

Vierailija
30/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumisen paikka. On ok haluta ja tehdäkin eri asioita, mutta pitää ehkä pysähtyä pohtimaan,tarvitseeko parisuhteenne kuitenkin jotain muutakin, jotta se voisi voida hyvin?!

Keskustelkaa siitä, mitä se voisi olla. Jotain ihan uutta? Tai kompromisseja? Lomia,joissa toteutuu molempien toiveet?

Ilman vastavuoroisuutta ei ulospääsyä varmaan ole, mutta pakolla homma ei etene. Haluatteko jatkaa kuitenkin yhdessä?

Hän ei suostu kompromisseihin eikä joustamiseen. Tuntuu olevan vihainen ja loukkaantunut kun minä haluan (nykyään) eri asioita kuin hän, jos puhun kompromisseista niin hän hermostuu ”vaatimuksiini” ja sanoo ettei tykkää niistä asioista yhtään mitä minä ehdotan eikä siksi suostu niihin. Hän ei tule missään yhtään vastaan. Ei edes sinne leikkipuistoon tule vaikka lapset haluaisi. Ap

Pitäisikö teidän ottaa aikaa ihan "parisuhteen tila- keskustelulle"? Eli mitä edes haluatte suhteeltanne, ja oletteko valmiita tekemään yhdessä muutoksia? Keskustelu,jossa ei syytetä vaan ollaan avoimia toiveista ja haluista. Jos nämä ei osu yksiin, niin sittenhän voi puhua erosta.

Vierailija
31/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa kyllä ap olla se noita-akka, jolle mikään ei kelpaa. Miehen lenkkeilykin on ap:lle liikaa.

Vierailija
32/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin omakotitaloon vain jos mies lupaisi hoitaa kaikki työt siellä. Mutta huolestuttavalle kuulostaa ettei mies jousta missään eikä tee kompromisseja. Kuunteleeko lapsien toiveita?

Vierailija
33/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin mietin, eli miten ajatukset ovat nyt muuttuneet? Ymmärrän hyvin, jos ei halua vuosikausia samanlaista ja esimerkiksi ruokatoiveet muuttuvat.

ei ne mitenkään ole muuttunut ei vaan jaksa enää leikkiä olevansa kiinnostunut samoista asioista kuten suhteen alussa.

No tuo on sitten vain miehen omaa tyhmyyttä. Kyllä minä ainakin pitäisin miestäni vähän kajahtaneena jos tämä paljastaisikin jonain päivänä että esim. kiinnostus yhteisiin harrastuksiin joista tämä innostui lopulta enemmän kuin kuin minä (ja jonka varusteisiin tämä on käyttänyt rutosti rahaa) olikin feikkiä.

Vierailija
34/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen lause oli aika pysäyttävä. Tai olla juuri tuosta kyse :( .

Ap

Älä syytä vain miestäsi, sillä sinussakin on vikaa.

Vierailija
35/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei tarvitse tehdä yhdessä ja haluta samaa mutta kyllä pitäisi molempien tehdä kompromisseja ja joustaa.

Vierailija
36/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko lääkärin juttusille jotta selviää testot, vitamiinit ja veriarvot.

Jos jokin noista mättää niin taistelet tuulimyllyjä vastaan ja suhde päättyy lopulta eroon.

Kun miehen biologinen tilanne on selvillä, niin teillä on paljon paremmat mahdollisuudet saada suhteenne kurssi oikaistua.

Vierailija
37/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä taas asioita, mitkä eivät tulleet ilmi ennen lastentekoa? Vai etkö vain nähnyt niitä?

- omakotitaloon haluaminen

- vanhempiensa luona lomaileminen

- lihan syöminen

- haluttomuus kompromisseihin

Ennen lapsia puhui omakotitalosta mutta sanoin jo silloin että itse en halua ja hän sanoi että hänelle käy kerrostalokin hyvin. Ennen lapsia lomailtiin muuallakin kuin vain hänen vanhempien luona. Lihaa on aina halunnut syödä, itse olen pari vuotta sitten huomannut että voisin paljon paremmin jos en söisi sitä usein. Ennen lapsia hän suostui kompromisseihin ihan kuin muutkin ihmiset. Toisen lapsen syntymän jälkeen alkoi kieltäytymään kaikesta joustamisesta. Ap

Vierailija
38/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin omakotitaloon vain jos mies lupaisi hoitaa kaikki työt siellä. Mutta huolestuttavalle kuulostaa ettei mies jousta missään eikä tee kompromisseja. Kuunteleeko lapsien toiveita?

Näennäisesti kuuntelee lasten toiveita mutta ei huomioi niitä jos ne on eri kuin hänen. Ap

Vierailija
39/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on maa- tai metsätilalta kotoisin, ei hän ikinä tule viihtymään kerrostalossa, vaikka sanoisi tutustumisvaiheessa mitä. Mun kaikki sukulaismiehet, jotka asuvat kerrostalossa (oli se sitten arvostetulla alueella Etu-Töölössä tai jossain Mikkelin keskustassa), viettävät ihan kaiken vapaa-ajan mökillä. 

Vierailija
40/165 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa kyllä ap olla se noita-akka, jolle mikään ei kelpaa. Miehen lenkkeilykin on ap:lle liikaa.

Minusta tuo kuulostaa ettei mies halua viettää aikaa perheensä kanssa ulkona, jos aina vaan pitää lähteä yksin juoksulenkille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi