Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä kokemusta yksityisestä psykoterapiasta, apua!

Vierailija
07.07.2015 |

Miten sinne pääsee, varaanko vain ajan? Miten saa kela korvausta? Ja paljonko jää maksettavaa? Vaikuttaako vakuutukset? Ja vielä, mistä tunnistaa lähestyvän psykoosin?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta Kela korvaisi terapiaa (ei siis korvaa välttämättä kokonaan: terapeuttien taksat on yleensä sitä luokkaa, että asiakas joutuu Kela-korvauksen jälkeenkin maksamaan jotain) täytyy olla lääkärin antama diagnoosi ja suositus terapiaan. Houtosuhde lääkärin kanssa pitää olla jatkunut 3 kk ennenkuin korvaukset alkaa. Ja lisäksi Kelan on täytynyt hyväksyä tarve myös, ei se mikään automaatti ole että aina korvattaisiin. Lääkäri voi olla myös yksityinen. Siitä en ole varma pitääkö olla psykiatri vai käykö esim. yleislääkäri.

Toki voit hakeutua terapiaan omalla kustannuksellasi, ja samalla käydä lääkärissä saadaksesi diagnoosin ja suosituksen terapiasta.

Vierailija
22/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 26-vuotiailta Kela korvaa siten, että omavastuuosuus on 20€/kerta, sen jälkeen tuo 38€. Käyntejä on yleensä 1/vko. Kannattaa hakeutua, suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan ihan höpöhöpöä. Julkisella EI ole pakko todellakaan käydä, ei kertaakaan saadakseen kelan terapian. Ensin pitää saada diagnoosi. Sen saa yksityiseltä psykiatrilta (yleislääkäri ei riitä). Sitten voit hakeutua yksityiselle psykoterapeutille jossa käyt 3kk. Sitten menet uudestaan samalle psykiatrille joka diagnoosin kirjoitti ja hän kirjoittaa  kelaan lausunnon jonka kela joko hyväksyy tai sitten ei. Itsestäänselvyys se ei ole että kela korvaisi.

-juuri prosessin näin käynnistänyt

Vierailija
24/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt 1,5 vuotta julkisella puolella psykoterapiassa, psyk.polilla siis. Julkisen puolen psykiatri voi päätyä tähänkin.

Vierailija
25/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella kela voi hylätä hakemuksen? Ap

Vierailija
26/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen alle 26v
Ap

Vierailija
27/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:26"]

Olen käynyt 1,5 vuotta julkisella puolella psykoterapiassa, psyk.polilla siis. Julkisen puolen psykiatri voi päätyä tähänkin.

[/quote]

Täh, ei ainakaan täällä missä minä asun saa julkiselta puolelta psykoterapiaa, vaan ja ainoastaan sairaanhoitajan keskusteluapua (mikä ei yllättäen auta ketään).

Kerro missä tämmönen mahdollisuus on, muutan heti sinne!

Vierailija
28/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi hylätä hakemuksen erittäin monesta syystä. Kriteerit saada kelan korvaamaa terapiaa ovat tiukat. Siinä pitää olla selkeä diagnoosi, ei saa olla liian sairas eikä liian terve, sairauden pitää olla työkykyä uhkaava, kelan pitää katsoa että sut kannattaa kuntouttaa ja siihen on edellytykset ja myös että kuntouttamatta jättäminen uhkaisi sun työkykyä/opiskelukykyä jne. Katso kriteerit myöntämiselle netistä. 

Vierailija
29/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:27"]Millä perusteella kela voi hylätä hakemuksen? Ap
[/quote]
Sulla pitää olla työ- tai opiskelukyky uhattuna ilman terapiaa eli ts terapian pitäisi auttaa siihen että pysyt työkykyisenä tai saavutat työkyvyn. Jos terapian tarkoitus on auttaa sua esim henkisessä kasvussa tai kehittää sua ihmisenä (jotka myös on ihan hyviä syitä mennä terapiaan), kela ei korvaa.

Vierailija
30/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:20"]Alle 26-vuotiailta Kela korvaa siten, että omavastuuosuus on 20€/kerta, sen jälkeen tuo 38€. Käyntejä on yleensä 1/vko. Kannattaa hakeutua, suosittelen.
[/quote]
Mulla 2 x vk.
Se joka maksaa 38 € omasta pussista

Vierailija
31/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kirjoitin, että julkisella pitää käydä ensin, mutta ei tietenkään tarvitse, jos on rahaa käydä omakustanteisesti siellä yksityisellä alkuun. Harvalla kuitenkaan on ja siksi julkiselle puolelle yleensä hakeudutaan.

Vierailija
32/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse julkisella puolella ilmaiseksi psykoterapiassa, ihmetyttää voiko olla oikeesti ilmasta.

Vierailija
33/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:26"]

[/quote]

Täh, ei ainakaan täällä missä minä asun saa julkiselta puolelta psykoterapiaa, vaan ja ainoastaan sairaanhoitajan keskusteluapua (mikä ei yllättäen auta ketään).

Kerro missä tämmönen mahdollisuus on, muutan heti sinne!
[/quote]
Sama täällä. Kaikki keskusteluapu ei ole terapiaa.

Vierailija
34/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan noin 80 euroa kuussa, loput Kela. Käyn kerran viikossa 45 min. Terapiaan pääseminen oli pitkä prosessi, mutta kannatti. Vuodessa päässyt eteenpäin enemmän kuin viidessä aikaisemmassa.

Kela harvemmin antaa kielteisiä päätöksiä kun psykiatri lausunnon kirjoittaa. Se kuitenkin vie aikaa, tarvitset vähintään 3 kk hoitosuhteen ja siellä sua arvioidaan, saat diagnoosin ja jutteluapua jo sieltä ja terapiavalmiuksia arvioidaan. Aloita varaamalla lääkäriaika, jolle menet juttelemaan ja saat lähetteen eteenpäin. Tässäkin valitettavasti menee aikaa, jonot ovat pitkiä. Itselläni terapiaan pääseminen kesti noin vuoden. Tie on pitkä, mutta loppuun ei voi päästä jos ei aloita.

Vierailija
35/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi argh.. Miten monimutkaista... Korvaako sairaskulu vakuutukset mitään?
Ap

Vierailija
36/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:36"]Käyn itse julkisella puolella ilmaiseksi psykoterapiassa, ihmetyttää voiko olla oikeesti ilmasta.
[/quote]
Ootko varma että se on psykoterapiaa? Ettei se kuitenkin olisi psyk.sairaanhoitajan antamaa keskusteluapua. Terapia menee syvemmälle kuin mitä sh:n kanssa.

Vierailija
37/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:39"]Voi argh.. Miten monimutkaista... Korvaako sairaskulu vakuutukset mitään?
Ap
[/quote]
Sun pitää katsoa omista vakuutusehdoista. Usein psykoterapiat on rajattu niiden ulkopuolelle, valitettavasti. Etsi ehdoista kohta, jossa luetellaan, mitä se EI korvaa. Siellä tod.näk. lukee psykoterapia.

Vierailija
38/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri kirjoitti lausunnon Kelaa varten, jäi mieleikuva, ettei Kela korvaa elei ole "lähetettä" ja lääkärin puoltavaa lausuntoa. Kävin psykiatrilla pari kuukautta, josta jatkoin suoraan psykoterapiassa. Tästä on kyllä aikaa, vuosituhannen vaihteessa ja systeemit ovat muuttuneet.

Ihan kunnolla ei ole omakaan kuvio tiedossa, koska psykiatri etsi sopivan terapeutin ja hoiti paperityöt. Minun piti vain ilmaantua paikalle.

Vierailija
39/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:39"]Voi argh.. Miten monimutkaista... Korvaako sairaskulu vakuutukset mitään?
Ap
[/quote]

En osaa sanoa, mutta sympatisoin (onko tämä sana :D ) sinua. Tämäkin systeemi on kunnon köyhän kyykytystä! Olin itse ihan pohjalla tuon prosessin alussa ja kaikki tuo ylimääräinen säätö vei hulluna voimia. Onneksi kuitenkin paranin sen verran, että sain terapiakelpoisuuden. Kun liian huonossa kunnossa sitä ei myönnetä.. Ja tosiaan mun terapeutti ja psykiatri sanoi molemmat et on ihme, jos Kela ei myönnä. Mut taustalla oli 3 kk sairasloma, joka tavallaan konkreettisesti tuki sitä että arjen hallinnassa on ongelmia.. töissä tai koulussa edelleen sinnitelleen on ehkä vaikeampi saada myöntävä vastaus, kun ei ole niin paljon näyttöä? Näin voisin kuvitella, mikä olisi kyllä äärimmäisen epäreilua (ja siten uskottavampaa.)

Onnea taipaleellesi!

Vierailija
40/53 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin, että kävin psykiatrilla/psykologilla tms. mitä näitä nyt on, puhumassa, että tahtoisin päästä kelan korvaamaan psykoterapiaan. Kävin hänen luonaan muutaman kerran, hän kirjoitti minusta lausunnon kelaan ja käski etsiä terapeutin.
Kela hyväksyi hakemukseni. Jouduin tosin käydä ainakin kuudella terapeutilla tutustumassa ennenkuin löysin sen silloinluullun oikean. Jouduin maksamaan jokaisesta tutustumiskäynnistä täyden 45 min. istunnon summan, eli ei ollut halpaa lystiä.
Olen nyt kahden vuoden aikana myös vaihtanut terapeuttia neljästi, nykyinen on ihan mahtava.

T. N 22v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi