Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkusiskoni 15v on ihan mahdoton

Vierailija
07.07.2015 |

Kaipailisin apua teini-ikäisen pikkusiskoni kanssa. Olen itse 21v ja asun poissa kotoa. Siskoni käytös on ihan mahdotonta. Ei kunnioita vanhempiani ollenkaan, haluaa kaikkea, mutta mitään ei anna takaisin. Ei edes hyvää käytöstä. Vanhemmillani ei ole sanavaltaa hänen menemisistään muuten alkaa kauhea raivoaminen, haukkuminen ja kiroilu. Lopuksi lähtee ulos omin lupinensa.

Siskoni haukkuu alati vanhempiani mitä ilkeimmillä sanoilla ja saa äitini itkemään. En ymmärrä mitä siskoltani mukamas puuttuu. Meillä on huoltapitävät ja rakastavat vanhemmat. Siskolla oma huone ja tarpeeksi omaa tilaa ja vapautta. Lisäksi on oma läppäri, iPhone, ja skootteri sekä kavereita. Vanhempani eivät todellakaan vaadi paljoa. Omaa huonettakaan sisko ei saa pidettyä siistinä vaan äitini siivoaa hänen sotkunsa mm. levälleen jätetyt tiskit, vaatteet ja roskat. Kiitokseksi saa vain haukkumista. Hävettää kun huuto kuuluu naapuriin asti.

Olen sanonut vanhemmilleni, että jos sisko joskus laitettaisiin kunnolla arestiin, otettaisiin mukavuudet kuten läppäri ja puhelin pois niin ehkä käytös muuttuisi. Mutta tilanne on aina sama. Viimeksi tänään puhuin äitini kanssa ja hän oli taas itkenyt siskoni vuoksi. 

Mitä tällaisen teinin kanssa oikein täytyy tehdä? Onko käytös teille tuttua? 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vähän samanlainen, pelkästään pahan olon takia. oli sanomattoman paha olla ja olisin halunnut vain kuolla. olin katkera vanhemmilleni jotka eivät ymmärtäneet miksi olin niin paha kun olin. olisin ollut kiitollinen kun joku olisi tarjonnut ulkopuolista apua.

Vierailija
22/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäinen tyhjyys ja epävarmuus aiheutti mulla ainakin tollasta. Ja ennen sitä koulukiusaaminen ja ylipäätään se, että kaikki tuntui olevan perseellään, lukuunottamatta niitä perusasioita jotka pitävät hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap sinä keskustella siskosi kanssa?

Vierailija
24/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, minä myös sulkeuduin kun piti puhua vaikesta asioita. sulkeudun yhä sillä minut pakotettiin sillon puhumaan

Vierailija
25/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa ei auta se, että asetetaan rajoja ja vähennetään viikkorahoja. Teini-ikä on muutenkin muutosten aikaa eli hämmentävää ja usein melko ahdistavaa aikaa tietyllä tavalla, joten se varmaan auttaisi jos koittaisit myötäillä siskon mielipiteitä ja rakentaa luottamuksellisen keskustelusuhteen, jolloin sisko saa puhua mistä tahansa asiasta, ap. Teinit eivät usein halua puhua vanhemmilleen heitä ärsyttävistä asioista, vaan esimerkiksi, sinä ap, olet sen ikäinen, että olet juuri itse käynyt teini-iän läpi, joten uskoisin että siskosi kuuntelisi mielellään sinua, jos ihan rauhassa istut alas hänen kanssaan moneksi tunniksi ja juttelet asioista. Aloita vaikka kertomalla omista kavereistasi ja mikä sinua ärsyttää, jolloin sisko tuntee olevansa tärkeä, kun kerrot omia asioitasi.

Vierailija
26/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä arestin ehdottelijat ja rankaisukeskeiset urpot, joiden lapset itse käy sitten loppu ikänsä terapiassa kun orastavaan masennukseen ja syömishäiröön tms on puututtu rankaisemalla ja olemalla vihaisia! Normaali hyvinvoiva teini vähän kapinoi ja suuttuu ja saattaa ehkä oppia jotain rankaisusta. Mutta jos nimittelee ja raivoaa ja itkettää äitiään, eikä yhtään puhu siskolleen, on joku hätänä. Rajoja saa ja pitää asettaa, mutta ne eivät saa olla ainoa ratkaisu!

Mulla puhkesi ensin bulimia, sitten anoreksia ja keskivaikea masennus, kun kaikkeen huutamiseen vastattiin huutamisella. Jos siinä alkukipuilun aikana olisin saanut apua, ei olisi ehkä ehkät menneet niin pitkälle. Ja mun rakkaat vanhemmatkin olisivat ehkä sääsyyneet siltä, kun oma tytär meni huonoon kuntoon!

Vierailija
27/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:43"]Asiaa ei auta se, että asetetaan rajoja ja vähennetään viikkorahoja. Teini-ikä on muutenkin muutosten aikaa eli hämmentävää ja usein melko ahdistavaa aikaa tietyllä tavalla, joten se varmaan auttaisi jos koittaisit myötäillä siskon mielipiteitä ja rakentaa luottamuksellisen keskustelusuhteen, jolloin sisko saa puhua mistä tahansa asiasta, ap. Teinit eivät usein halua puhua vanhemmilleen heitä ärsyttävistä asioista, vaan esimerkiksi, sinä ap, olet sen ikäinen, että olet juuri itse käynyt teini-iän läpi, joten uskoisin että siskosi kuuntelisi mielellään sinua, jos ihan rauhassa istut alas hänen kanssaan moneksi tunniksi ja juttelet asioista. Aloita vaikka kertomalla omista kavereistasi ja mikä sinua ärsyttää, jolloin sisko tuntee olevansa tärkeä, kun kerrot omia asioitasi.
[/quote]

Kannatan!!

Vierailija
28/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit ei ole vielä niin muhkeat kuin toivoisi niin kiukuttelee. Sano, että odottaa viitisen vuotta ja miettii kumipalloja sitten uudemman kerran.

Vierailija
29/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:53"]

Tissit ei ole vielä niin muhkeat kuin toivoisi niin kiukuttelee. Sano, että odottaa viitisen vuotta ja miettii kumipalloja sitten uudemman kerran.

[/quote]

No hyi että. On jotenkin inhottavaa, kun toisella on oikeasti paha olo ja se kuitataan tällaisella mukahauskalla läpällä. Ei ihme, jos ihmiset eivät uskalla hakeutua minnekään tai puhua mistään, jos on tunne, että saattaa nolata itsensä. Luottamus syntyy nimenomaan siitä, että ei ole pelkoa, että joutuu naurun kohteeksi.

Vierailija
30/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestitellään pikkusiskon kanssa silloin tällöin ja olen pyytänyt häntä useasti viettämään viikonloppua kanssani mun luokse. Asun siis toisessa kaupungissa omillani. Käydään elokuvissa ja syömässä joka on myös minusta todella kivaa sillä en omista montaa kaveria. Käyn joka kuukausi myös vanhempieni kotona jolloin yritän viettää aikaa siskoni kanssa. Hän kuitenkin on todella sulkeutunut ja haluaa mieluummin olla kavereidensa kanssa kuin minun. Ihan ymmärrettävää, mutta toivoisin, että hän pystyisi luottamaan minuun ja jakamaan mieltäpainavia asioita kanssani. 

ap

Vierailija
31/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:59"]

Viestitellään pikkusiskon kanssa silloin tällöin ja olen pyytänyt häntä useasti viettämään viikonloppua kanssani mun luokse. Asun siis toisessa kaupungissa omillani. Käydään elokuvissa ja syömässä joka on myös minusta todella kivaa sillä en omista montaa kaveria. Käyn joka kuukausi myös vanhempieni kotona jolloin yritän viettää aikaa siskoni kanssa. Hän kuitenkin on todella sulkeutunut ja haluaa mieluummin olla kavereidensa kanssa kuin minun. Ihan ymmärrettävää, mutta toivoisin, että hän pystyisi luottamaan minuun ja jakamaan mieltäpainavia asioita kanssani. 

ap

[/quote]

Kokeile tehdä joku kerta niin, että kutsut siskon ihan vaan vaikka kahville luoksesi, laitat hyvää musiikkia taustalle ja sitten alatte juttelemaan vaikka perheestänne ja johdatella asiaa siihen, miksi siskon käytös voisi olla tuollaista.

Vierailija
32/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:43"]

Asiaa ei auta se, että asetetaan rajoja ja vähennetään viikkorahoja. Teini-ikä on muutenkin muutosten aikaa eli hämmentävää ja usein melko ahdistavaa aikaa tietyllä tavalla, joten se varmaan auttaisi jos koittaisit myötäillä siskon mielipiteitä ja rakentaa luottamuksellisen keskustelusuhteen, jolloin sisko saa puhua mistä tahansa asiasta, ap. Teinit eivät usein halua puhua vanhemmilleen heitä ärsyttävistä asioista, vaan esimerkiksi, sinä ap, olet sen ikäinen, että olet juuri itse käynyt teini-iän läpi, joten uskoisin että siskosi kuuntelisi mielellään sinua, jos ihan rauhassa istut alas hänen kanssaan moneksi tunniksi ja juttelet asioista. Aloita vaikka kertomalla omista kavereistasi ja mikä sinua ärsyttää, jolloin sisko tuntee olevansa tärkeä, kun kerrot omia asioitasi.

[/quote]

Rajoja nimenomaan pitää olla. Pitää siivota omat sotkut, eikä paukata minne sattuu ilman lupaa. Tällaiset rajat ovat välittämistä, ja niiden puuttuessa teini onkin kuin tuuliajolla. Tietenkään ei voida tietää juuri tämän ap:n siskosta, että onko taustalla jotain muutakin, mutta kotona ei vaikuta olevan riittävästi ohjausta. Ei se ole rankaisua vaan vanhempien tehtävä on asettaa rajat, vaikka se ei aina niin kivaa olekaan kummallekaan osapuolelle.

Vierailija
33/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sulkeutineisuus siskoa kohtaan kai myös kielii pahasta olosta? Mun tuntemat teinitytöt oli jotenkin tosi ylpeitä isosiskoistaan ja viettivät mielellään aikaa keskenään.

Vierailija
34/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:10"]lastensuojelu ilmoitus. herää ehkä vanhempasi ja teini todellisuuteen. Teinillä taitaa olla melko paha olla. :/
[/quote]

Paha olla? Kunhan kiukuttelee. Ja ehkä sitä pitää oman pentunsa kanssa pärjätä ihan ilman sossujakin. Mihin tämä maailma on menossa, kun ei edes 15-vuotiaan kakaran kanssa pärjätä?!

Vierailija
35/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:06"]

[/quote]

Rajoja nimenomaan pitää olla. Pitää siivota omat sotkut, eikä paukata minne sattuu ilman lupaa. Tällaiset rajat ovat välittämistä, ja niiden puuttuessa teini onkin kuin tuuliajolla. Tietenkään ei voida tietää juuri tämän ap:n siskosta, että onko taustalla jotain muutakin, mutta kotona ei vaikuta olevan riittävästi ohjausta. Ei se ole rankaisua vaan vanhempien tehtävä on asettaa rajat, vaikka se ei aina niin kivaa olekaan kummallekaan osapuolelle.

[/quote]

No en mä nyt puhu, että ei mitään rajoja tulisi olla. Mutta se ei auta asiaa, että teiniä rankaistaan vain sen käytöksestä. Jos kerrot teinille oikeasti hyvän syyn, miksi et halua sen olevan esim. ulkona myöhään (koska haluan suojella, ja minua pelottaa puolestasi, kerrot tunteistasi itsekin). Vanhempien täytyy myös osata tehdä kompromisseja, vanhemman ei kuulu olla diktaattori vaan enemmänkin filosofi, joka selittää asioita ja pohtii niitä yhdessä lapsen kanssa. Yleensä se vain pahentaa oloa, kun teinille sanotaan vain ei, eikä perustella asioita ja huudetaan. Teini tarvitsee ymmärrystä ja esimerkiksi, kun olin itse teini, minulla oli 15-vuotiaasta lähtien melko vapaat kotiintuloajat, mutta vanhemmat painottivat, että luottavat minuun ja jos rikon luottamuksen, niin tulee rajoja oman itseni takia. Nyt olen 30-vuotias perheellinen ja onnellinen vakituisessa työssä.

Vierailija
36/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanini pikkuveli on kanssa oikea hirviöteini, joutui vähän aikaa sitten väliaikaisesti lastenkotiin. Vois tehdä varmaan hyvää ap:n pikkusiskollekin.

Vierailija
37/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako siskosi halauksia? Niitä itse olisin teininä kaivannut ennemmin kuin iPadeja. Ei rakkautta tunne lahjojen kautta vaan läheisyyden ja turvan tunteen kautta.

Minäkin sain tavaraa teininä mutta jotenkin se lämpö jäi puuttumaan. Vielä kun yritettiin määrätä tottelemaan, pistin vain pahemmin vastaan.

Huomion hakua kai se on, mutta ei varmaankaan sellaisrn huomion että määräillään ja käsketään. Hiljaista läsnäoloa? Että tulisi olo että pikkusiskosi kelpaa perheellenne juuri sellaisena kuin on. Vaikka vihaisenakin.

Vierailija
38/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:12"]

[/quote]

[/quote]

No en mä nyt puhu, että ei mitään rajoja tulisi olla. Mutta se ei auta asiaa, että teiniä rankaistaan vain sen käytöksestä. Jos kerrot teinille oikeasti hyvän syyn, miksi et halua sen olevan esim. ulkona myöhään (koska haluan suojella, ja minua pelottaa puolestasi, kerrot tunteistasi itsekin). Vanhempien täytyy myös osata tehdä kompromisseja, vanhemman ei kuulu olla diktaattori vaan enemmänkin filosofi, joka selittää asioita ja pohtii niitä yhdessä lapsen kanssa. Yleensä se vain pahentaa oloa, kun teinille sanotaan vain ei, eikä perustella asioita ja huudetaan. Teini tarvitsee ymmärrystä ja esimerkiksi, kun olin itse teini, minulla oli 15-vuotiaasta lähtien melko vapaat kotiintuloajat, mutta vanhemmat painottivat, että luottavat minuun ja jos rikon luottamuksen, niin tulee rajoja oman itseni takia. Nyt olen 30-vuotias perheellinen ja onnellinen vakituisessa työssä.

[/quote]

Onko omien sotkujen siivoaminen ja vaatteiden keruu lattialta ym. rankaisua? Ihan älytöntä alapeukuttamista, kun puhutaan nyt normaalista kotielämästä ja siihe kuuluvista normaaleista säännöistä. Rajoja nekin ovat.

Rajojen asettaminen sisältää myös tuon keskustelun ym. Ei nyt puhuta koiran kouluttamisesta.

Vierailija
39/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko omien sotkujen siivoaminen ja vaatteiden keruu lattialta ym. rankaisua? Ihan älytöntä alapeukuttamista, kun puhutaan nyt normaalista kotielämästä ja siihe kuuluvista normaaleista säännöistä. Rajoja nekin ovat.

Rajojen asettaminen sisältää myös tuon keskustelun ym. Ei nyt puhuta koiran kouluttamisesta.

[/quote]

En koskaan sanonut, että ei tulisi olla MITÄÄN rajoja. Se ei ole rajojen asettamista, että laitetaan siivoamaan, vaan se on rajojen asettamista, että asetetaan kotiintuloaika. Se ei rajoita mitenkään teiniä, jos huone siivotaan, mutta olen sitäkin mieltä, että saa elää sellaisessa huoneessa kuin huvittaa, ei tarvitse teinin huoneessa käydä.

Vierailija
40/51 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En koskaan sanonut, että ei tulisi olla MITÄÄN rajoja. Se ei ole rajojen asettamista, että laitetaan siivoamaan, vaan se on rajojen asettamista, että asetetaan kotiintuloaika. Se ei rajoita mitenkään teiniä, jos huone siivotaan, mutta olen sitäkin mieltä, että saa elää sellaisessa huoneessa kuin huvittaa, ei tarvitse teinin huoneessa käydä.

[/quote]

No siitähän minäkin puhuin ihan ekana, että omat sotkut pitää siivota eikä paukata kotoa ilman lupaa miten sattuu. Siinä on jo rajoja, mutta alapeukkua tulee. Tietysti teinin oma huone saa olla läävä jos siellä niin viihtyy, mutta oletettavasti teini liikkuu taloudessa muissakin huonessa? Ihan varmasti siinä on rajaa, jos käsketään käyttäytymään ihmisiksi, jos tähän asti on vain sikaillut ja äiti kulkee perässä keräämässä tavarat lattialta kuin 2-vuotiaan jäljiltä.