"Vieras" lapsi mukana lomalla ja ruokaraha?
Missä menee raja milloin on ruokarahaa ok tarjota isäntäperheelle? Tai lähettäisttekö te lapsen matkaan pariksi viikokosi ilman mitään tarjousta ruokarahasta tai edes omaa rahaa lapselle mukaan?
Kommentit (125)
Oma lapseni on lähdössä ystäväperheen mukaan Espanjaan. Ilman muuta annan ruokarahat mukaan, vaikka tiedän, että ovat varakkaita. Olisi minulle noloa antaa lapsi mukaansa ja vielä heidän maksaa lapseni ruuat.
Tiedän, että ovat sivistyneitä eivätkä aseta minua moiseen kiitollisuuden velkaan.
Meidän 11-vuotias oli kaverin perheen mukana viikon laskettelemassa. Maksoin lennot ja osuuden hotellista etukäteen, ja sovittiin kaverin isän kanssa, että hän maksaa kaiken perillä, ja laittaa "laskun" jälkikäteen. Söivät ulkona kaikki ateriat, lisäksi tuli hissilippuja jne.
Sain sitten humoristisesti kirjoitetun laskun, kossa kerrottiin mitä kaikkea hauskaa ovat tehneet, ja loppusumma oli aika pieni. Ihan kuin eivät joinakin päivinä olisi syöneet lainkaan :) Tämä oli hyvä siksi, ettei lapsen tarvinnut matkalla pohtia raha-asioita. Olisi ollut kuitenkin noloa laskuttaa kaikki isännillä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:09"]Uskomatonta! Ihmiset on käsittämättömän röyhkeitä! En ottaisi mukaan tuota pentua, jos ei hänellä ole mitään omaa rahaa mukana. Mutta näitä hyväksikäyttäjiä kyllä löytyy omastakin tuttavapiiristä.
[/quote]
Samoin meillä. Sukulaiset nakkasivat kaksi alakouluikäistä meille kolmeksi päiväksi ja haetuttivat takaisin kotiin isovanhemmilla jotta ei voisi puhua kuluista. Ja mm söivät kyllä niinkuin kasvavat lapset tekee. Olimme itse vielä siihen aikaan tosi pienituloisia. Ja muuten vastineeksi ei koskaan otettu meidän lapsia heille. Kun yritimme ehdottaa niin silmiä pyöriteltiin että mitä nuo puhuu.
Mä olin lapsena kaverin ja hänen isänsä kanssa Lintsillä. Äiti anto mulle rahat rannekkeeseen, 20€ ruokarahaa ja 20€ ylimääräistä. No, Lintsin portilla tää kaverin faija kysyi onko mulla rahaa, että ne pitää antaa hänelle, muuten taskuvarkaat vie. Annoin kaikki hyvin vastahakoisesti. Rannekkeen mulle osti, ruokaa en saanut koko päivänä, enkä niitä rahoja vaikka pyysin. En edes kotiin tullessa, mulla ei kuulemma ollut rahaa alunperinkään!
Kiitos ikätiedosta, me on silloin kustannettu itse kaikki, jos olemme pyytäneet, mutta on toki muksulla ollut omaakin rahaa. Isommilla on luonnollisesti enemmän rahaa mukana.
Jos minä kutsun kaverin mukaan, minä kerron, mitä se maksaa tai on maksamatta. Jos mun lasta kutsutaan, silloinkin kerrotaan hinnat, oli niitä tai ei.
Ap, jatkossa tiedät, että osaat hoitaa. Kutsujan vastuu. Hienoa, jos kutsuttavallakin on jotain, mutta sitä ei virallisesti vaadita. Ei edes ennenkään.
Jos otan kenet tahansa mukaan matkallemme olen valmis tarjoamaan sen saman kuin mitä me muut syömme, missä käymme aikaamme viettämässä ja mitä herkkuja haluammekaan lomalla nauttia. Jos vieras lapsi tarvitsee jotain erityistä niin en ole niin varma ottaisinko mukaan ollenkaan. Olisi todella ikävä alkaa ostelemaan eri herkkuja vieraalle lapselle ja eri herkkuja omille. Siksi en ottaisi rahaa ettei tulisi tällaista ikävää velvollisuuden tunnetta.
Matkaliput ja osan hotellihuoneesta pitää maksaa jos siitä joku maksu peritään.
Moi. minulla kokemusta useammasta reissusta. On aina hyvä ja pitääkin laittaa lapselle ruokarahaa, jonka voi tarjota myös kutsun tehneelle perheelle. Puhua voi myös muista menoista kuten liput, majoitus, ym huvitukset. Suomessa on törkeän kallista matkailla jos kuvittelee että se on halvempaa. Se on kalliimpaa kuin ulkomaanreissut. Hotelleissa lisävuode on aina vähintään 25e sekin on hyvä ottaa huomioon majoitusasiassa, ja monet paikat laskuttavat myös aamupalasta erillisen lisän.. Eli ei voi olettaa että se kuuluu lisävuodehintaan.
Lapsia on toki erilaisia. Eräs tapaus oli, että lapselle oli annettu sovitusti lippurahaa, mutta lippuluukulla hän ei ollut kuulevinaankaan sitä, että hänen kuuluisi maksaa oma lippunsa. Eli hyvät tavat on myös hyvä opettaa. Tuli hieman hyväksikäytön maku sekä päätös otetaanko lasta pidemmälle matkalle enää mukaan.
Sitten on niitä lapsia., joille on annettu rahaa ja jotka sitten tilaavat listalta ruokaa sen kalleimman mukaan. Meneppä siihen sitten sanomaan, että riittääkö rahasi kovin montaa kertaa jos ei puhu mene perille heti. Harva kehtaa vieraalle lapselle motkottaa. Ja kas rahat hupenevat hyvin äkkiä ja sitten ollaan matkaväen lompakon varassa.
Toinen juttu on se jos lapsi luonnostaan on pihi, niin rahan voi antaa isäntäperheelle etukäteen ihan miten asia sovitaan. Nuukuus opitaan kotoa tai joskus se on luonteessa. Koska lapsi saattaa "unohtaa" rahansa mökkiin tai hotelliin, eikä sitä ole juuri sillä hetkellä mukana kun tarvitaan maksaa jotain.
En voi käsittää että miten ei ole asiaa sovittu etukäteen. Tai edes jotain puhuttu että miten kulut hoidetaan. Toki riippuu paljon, että millaisesta reissusta on kyse. Jos esim mennään vaan mökille, jossa ei muita kuluja ole kuin ruokakulut ja sekin ihan mökillä itse tehtyä peruspöperöä, niin silloin en olettaisi vieraalta lapselta (tai aikuiselta) osallistumista ruokakustannuksiin. Silloinkin laittaisin omalle lapselleni mukaan jotain käyttörahaa varmuuden vuoksi.
Mutta jos ollaan jossain reissussa, jossa tulee kuluja majoituksesta ja ravintolassa syömisestä ym. niin ilman muuta täytyy vierailtakin saada jotain matkakuluja. Ap ei nyt oikein valoittanut että millaisesta reissusta on kyse.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:37"]
Köyhien ongelmia. Jos nyt budjetissa tuntuu yhden lapsen syömiset pari viikkoa, niin ei sitten mukaan ollenkaan.
Kyllä meillä lapset ovat olleet muiden perheiden mukana ja päinvastoin ja rahasta koskaan ole puhuttu.
[/quote]
Ensinnäkin kaikilla ei ole varaa kustantaa loman ruokia. Toiseksi, lapsen ikä pitää huomioida, yli 10 vuotiaat syövät jo aikuisen annoksia...ainakin 12 vuotiaat!!!! ja ravintolat missä syö. Kyllähän heset ja makkärit menee normaaalin budjetin mukaan vielä ehkä, mutta jos menette pizzalle tai vain muihin ravintoloihin ilman lounasaikoja niin hoh.. ja tulee muuten Suomessa kalliiksi!!!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]
Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa.
[/quote]
No minä olen sitä mieltä että kyllä se aloite ruokarahaan täytyy lähteä sieltä toisesta suunnasta, ja kuten sanoin jos ei edes ruokaraa niin ainakin lapselle itselleen käyttörahaa mukaan. Se on ihan vähintä mitä kuvittelisi, eikä tullut edes mieleen että lapsi tulee ilman euroakaan taskussa mukaamme.
Mutta ehkä minä vaan kelaankin tämän sen mukaan miten itse toimisin.
ap
[/quote]
Et ap ole oikein avannut mitä teette. Menettekö ulkomaille vai mökille? Vai tuleeko lapsi vain teille pariksi viikoksi?? Ellei lapsi tule teille kotiin, niin voit kysyä että mikäs tämän vieraan (lapsen) budjetti on, että kun ajattelette mitä tekisitte siinä parissa viikossa?
Jos pyydät niin tarjoat! Moni kun ei sitä lastansa tyrkytä mukaan.
Fiksua on kuitenkin tarjota sitä ruokarahaa.
Mun lapsen kaveri oli mukana reissussa ja rahaa paloi paljon. Oli sillä omaa rahaa muttei se mihinkän riittänyt koska syötiin aina ulkona, kersat vaati ja kaikki muu maksoi sekä matkat maksoi. Tulin siihen tulokseen ettei ole varaa ottaa mukaan ylimääräsiä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:10"]
Kiitos ikätiedosta, me on silloin kustannettu itse kaikki, jos olemme pyytäneet, mutta on toki muksulla ollut omaakin rahaa. Isommilla on luonnollisesti enemmän rahaa mukana.
Jos minä kutsun kaverin mukaan, minä kerron, mitä se maksaa tai on maksamatta. Jos mun lasta kutsutaan, silloinkin kerrotaan hinnat, oli niitä tai ei.
Ap, jatkossa tiedät, että osaat hoitaa. Kutsujan vastuu. Hienoa, jos kutsuttavallakin on jotain, mutta sitä ei virallisesti vaadita. Ei edes ennenkään.
[/quote]
Okei kiitos tiedosta, tosin minun vanhempani antoivat aina ruokarahaa jos olin kaverin perheen mukana, sekä minulle omaa rahaa. Ja omien kaverieni vanhemmat puolestaan minun vanhemmilleni.
Tuo lapsi varmasti tulee mukaamme vielä muitakin kertoja, ja jatkossa pyydän että laittavat lapselle taskurahaa mukaan jos pidempiä aikoja reissataan mutta ruokarahaa en aio edelleenkään erikseen pyydellä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:49"]
Voinko laihtua, jos
14/41
Työttömästä sairaslomalaiseksi?
25/133
Voinko laihtua, jos
14/41
[/quote]
?
lapset on vielä pieniä, joten kaverit ovat tulleet mukaan vain pieniin juttuihin (leffaan, jäätelökipsalle tms.) ja tällaisen tarjoan mielelläni. Myös esim. viikon mökkireissun ateriat kyllä tarjoaisin, koska ei se yksi lapsi lisää siinä niin paljon tee. Mutta sitten joku ulkomaanreissu, en a) jaksaisi ottaa sellaista vastuuta ja b) en maksaisi vieraalle lapselle lentomatkoja tai koko viikon ravintoloita ja huvituksia. Joskus isona teininä tietty voin kuvitella että heidän kaveri tai tyttö/poikaystävä olisi mukana, mutta osallistuen jollain tavalla omiin kustannuksiinsa kuitenkin.
Niin ja tosiaan, oma lapseni ei edelleekään lähde minkään perheen vieraaksi ilman omaa rahaa ja niin ettei ruokarahaa olisi edes tarjottu.
ap
Ulkomaille mukaan lähteminen on eri asia kuin yökyläily kotona. Luonnollista on, että ulkomaan reissussa jutellaan etukäteen, miten ruokailut hoidetaan, ja maksaisin ilman muuta lapseni matkat ja majoituksen. Pitää olla aika iso teini, että ruokailujen maksun voi jättää lapselle, alakoululaisten kohdalla antaisin rahaa kaverin vanhemmille. Ei se 10 v. Osaa välttämättä ravintolassa joka kerta sanoa, että maksan itse oman ruokani.
kotona tai jossain mökillä yökyläilyjen yhteydessä en ole tottunut ottamaan enkä maksamaan ruokarahaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:24"]
Apua! Lähetin teinin 400km päähän kylään kahdeksi viikoksi ilman ruokarahaa. Meni siis kaverilleen. Olen tavannut kaverin äidin kahdesti. Kaveri on ollut meilläkin yökylässä. Ja toisaalta meidän teini ompelee siellä kaverilleen vaatteita.
[/quote]
hoida homma kotiin. Soita vanhemmille ja pyydä tilinro. Ompelee vaatteita... Huh ! ja sekä sun mielestä kuittaa 2 vkon täysylläpidon. Nuija !
[/quote]
No jos tyttö pyytäisi pientäkin tuntipalkkaa, niin se toinen perhe jäisi maksajaksi. ilmeisesti noita käsitöitä ei osaa arvostaa kuin toinen kädentaitoinen. Mielestäni tuo on ihan ok. Varmasti vastaanottajaperhe on hyvillään ompelusta.
Mun lapsi ei ole ollut koskaan kaverin matkassa, mutta kaveri on silloin tällöin meidän matkassa. Eipä ole tullut mieleenkään pyytää jotain ruokarahoja, mutta osaltaan tähän vaikuttaa taloudelliset erot. Meidän budjetissa yksi teinityttö ei tunnu missään ja ilman muuta maksetaan hänen puolesta jos syödään matkalla huoltoasemalla tai käydään muuten vaan ravintolassa syömässä. Yhdellä hotellimatkallakin tyttö oli mukana ja silloin tuli kyllä huomattua, että neljän hengen ravintolalasku on vähän suurempi kuin kolmen. Mutta minusta on ollut kiva tarjota hänelle sellaisia asioita, joita hän ei muuten pääse kokemaan. Kyllä tuollaisen teini-ikäisen pitää jo päästä harjoittelemaan ravintolassa tilaamista ja outojen ruokien maistelua, vaikka omassa perheessä olisikin taloudellisesti niukkaa. Meidän perheen dynamiikalle on tehnyt myös hyvää, että välillä on tytön bestis mukana ja hän on meille muutenkin monella tapaa kuin perheenjäsen.
Jos oma talous on tiukalla, ei ehkä kannata kutsua pitkäaikaisempia ruokavieraita. Toki vierailevan lapsen vanhemmilta olisi kohteliasta tarjota hieman ruokarahaa, mutta kannattaa tosiaan varautua että kaikki eivät ajattele samalla tavalla ja lapsi saattaa tulla tyhjin käsin.
Mulla ainakin on lasten kavereiden kanssa käynyt niin, että kun olen vienyt heitä johonkin (leffaan, lintsille, uimaan...) on vasta jälkeen päin kaverin äiti sanonut, että lapsella oli rahaa mukana ja sen piti itse maksaa, mutta kun ei lapsi ole itse mitään maksusta sanonut, minä olen tottakai maksanut. Tämä on minulle ok, kun kutsun, olen valmis maksamaan, mutta tiedoksi niille, jotka sanovat, että laittavat lapselleen rahaa aina mukaan, että se ei tarkoita, että lapsi maksaisi yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:37"]
Köyhien ongelmia. Jos nyt budjetissa tuntuu yhden lapsen syömiset pari viikkoa, niin ei sitten mukaan ollenkaan.
Kyllä meillä lapset ovat olleet muiden perheiden mukana ja päinvastoin ja rahasta koskaan ole puhuttu.
[/quote]
Näin meilläkin. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pyytää ruokarahaa vieraiden lasten kavereilta. Meidän talous ei ole yhden lapsen ruokaan kaatunut.
[/quote]
Juu ei kaadu meidänkään budjetti :D Kyse lähinnä siitä että jäin miettimään että näinkö nykyään toimitaan ja siitä että tuollainen olisi niin vierasta itselleni.
Mutta tytöillä ollut hemmetin hauskaa ja seuraa toisistaan, se on tietty pääasia. Ei tästä sen enempää, kunhan haistelin mitä mieltä asiasta yleensä ollaan.
Ja muuten joku kysyi minkäikäisestä kysymys; 11-vuotias.
[/quote]
Miten niin nykyään. Olen syntynyt v62 ja ei silloinkaan ruokarahaa kyselty, jos me penskat olimme naapurin kakaroiden kanssa reissussa. Samoin meidän mökillä oli joka kesä aina joku kaverini ja siskoni kaveri. Kyllä isä ja äiti ruokki kaverit kanssa
Jos kutsun aikuisen vieraan meille kylään, en peri häneltäkään ruokarahaa, vaan kyllä ruoka tulee talon puolesta.