"Vieras" lapsi mukana lomalla ja ruokaraha?
Missä menee raja milloin on ruokarahaa ok tarjota isäntäperheelle? Tai lähettäisttekö te lapsen matkaan pariksi viikokosi ilman mitään tarjousta ruokarahasta tai edes omaa rahaa lapselle mukaan?
Kommentit (125)
TÄtä ketjua lukiessani herää ekaksi kysymykset :
Kukavanhempi päästää oman lapsensa toisten matkaan KAHDEKSI viikoksi ?
Eri asia on , jos on sukulainen, siskon/veljen lapsi tms
Itselle ei tulisi mieleenkään antaa lapseni mennä ihan vaan kaverinsa perheen kanssa kaksi viikoa sinne sun tänne. Kesä on perheen omaa yhteistä aikaa.
Itse en ottaisi lomallemme mukaan yhtään lapseni kaveria KAHDEKSI VIIKOKSI, muutamaksi yöksi kyllä.
Vastuuta en ottaisi pitkäksi aikaa, ja edelleen lomat on perj´heen yhteistä aikaa.
Sukulaislapsia olen ottanut ns hoitoon kesäisin, kun olen koko kesän lomalla, Itsestään selvää on, että maksan kaiken, ruoat yms menot. En ota palkkaa, vaikka olen pienelle ekaluokkalaiselle ollut hoitotätinä, muuten olisi 6,5v joutunut oleman yksin..
Asiaan, mik'äli joku tosiaan ottaa liki vieraan lapsensa kaverin kahdeksi viikokso lomalle mukaan, niin asiat sovitaan ETUKÄTEEEN.
Kuka maksaa ja mitä. EI pidä luulla, että asia t on selvää kauraa puhumatta.
Kkasi viikoa on todella pitkä aika, ollan sitten ihan kotioloissa, tai omalla mökillä,
Lpasen ikä myös aika merkittävä asia onko kyseessä 5v viko 15v
Nuoret syö todellakin jopa enempi kuin aikuiset.
Kahdessa viikossa itsekin ruokaa tehden, niin lapsi syö jo melkoisen summan.puhumattakaan ravintoloissa.
Samaoin jos mennään retkille, sisäänpääsymaksut mihin tahansa on nykyyän melkoiset, ja siellä vesikin maksaa 2,50 e hellepäivinä pitää juoda paljon. puhumattakaan limut..
itse kuljetan omalle lapselleni ja itselleni aina vesipulloja mukana... montaako vesipulloa itse ollette valmiit kantelemaan esim lintsillä ??
Eli asiat on sovittava etuktäeen.
Kuka on kutsunut lapsen mukaan ? ovatko lapset ihan itse saaneet idean et kaveri tulee mukaan ?
Meillä on yksi lapsi ja siksi on mukavaa ottaa kaveria mukaan retkille. Lapset usein ihan itse keksivät, et yhdessää mennään.
Nooo, sitten vanhemmilta kysyn ja kyllä se aina on kaveri kuka vaan, niin menee niin et ei ne vanhemmat äöyy kysyä mitä tarttee mukaan, puhumattakaan että rahaa antaisivat mukaan, edes lapselle itselleen, eikä vaatetusta osata arvioida, saati sitä vesipulloa edes hellepäivänä laittaa lapselle mukaan...
Nyky vanhemmat ovat...
ilmeisesti eivät koskaan itse ota ketään kaveria mukaan, kun ei äly soi
Eli itse otan pikku retkille lapseni kavereita, ja varaudun maksamaan kaiken ja ottamaan kaiken itse mukaan. Kokemuksieni mukaan vain yksi on osannut älytä kaiken ottaa huomionn, kyseessää äiti joka myös ottaa lapsensa kaveraita mukaan, omanikin on heidän maktassaan ollut päiväretkillä :)
Itse aina etukäteen annan lippumaksut vanhemmalle käteen, laitan lapselleni säänmukaiset varusteet huomioiden kohteen jonne menevät, lisäksi laitan rahaa, jolla voi ostaa pientä namua, lisäksi laitan mukaan sen vesipullon ja välipalakeksin.
yökyliä en harraSTA, EN LASTANI PÄÄSTÄ, ENKÄ OTA TOISTEN LAPSIA.
POIKKEUS NE SUKULAISET.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:59"]
Niin siis homma on niin päin että meidän mukana on lapsen kaveri tuon pari viikkoa, mutta lapsen vanhemmat eivät kysyneet mitään edes nimellisestä ruuokarahasta, ja jos en edes sen perään olisi niin mutta ei edes euroa mukaan lapselle käyttörahaksi. Jäin vaan vähän ihmettelemään, itse en todellakaan kehtaisi.
ap
[/quote] Jos oma lapseni on saanut kutsun esim. kaverin perheen mökkireissulle viikonlopuksi (missä ei rahaa käytetä), annan vanhemmille lahjakorin jossa on vanhemmille jotain kiitokseksi: kahvia, viinipullo, hieman parempia herkkuja. Jos on jokin paikka missä rahaa menee, laitan lapselle/lapsille ruoka- ja käyttörahat mukaan. Jos on ihan lähisukua, siinä tapauksessa ei raha liiku. Sukulaisille laitan kuitenkin jälkikäteen kiitokset ylläpidosta. Nämä ovat pieniä asioita ja eleitä joilla voi viestittää sitä että arvostaa toisen vaivannäköä. Mielestäni voisit ap sanoa tuolle perheelle suoraan. Aika tökeröä käytöstä. Kahden viikon aikana kuluu jo ruokaa aika paljon + muut menot. Ihan hyväksikäyttöähän tuo on.
Mun poika oli kaverin perheen mukana huvipuistossa. Ovat eskariin menossa eli 6v. Sanoin perheen äidille, että rahaa ruokaan ja lippuihin on lapsen kukkarossa ja sieltä saa ottaa. Olivat ostaneet rannekkeet, syöneet jäätelöt ja käyneet hampurilaisilla. Rahapussi tuli koskemattomana takaisin. En tiedä teinkö väärin, kun en enää jälkikäteen tarjonnut rahaa. Sanoin kyllä lähtiessä selvästi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:59"]
Niin siis homma on niin päin että meidän mukana on lapsen kaveri tuon pari viikkoa, mutta lapsen vanhemmat eivät kysyneet mitään edes nimellisestä ruuokarahasta, ja jos en edes sen perään olisi niin mutta ei edes euroa mukaan lapselle käyttörahaksi. Jäin vaan vähän ihmettelemään, itse en todellakaan kehtaisi.
ap
[/quote]
Meillä ainakin pienenä kaverit mökillä matkassa kustannettiin ihan automaattisesti. Jos omaa tuollaisen ajatusmaailman niin varmaan olettaa samaa toimintaperiaatetta automaattisesti muilta. Toimii ihmisillä ajattelussa kaikissa osa-aluissa. Esim. jos olet antelias, on sinun vaikea ymmärtää pihejä ihmisiä ja heidän ajatustapaansa. (Tuo esimerkki ei ollut kyseiseen juttuun soveltuva, eli en haukkunut sinua pihiksi :D) Mutta jos et kehtaa pyytää rahaa takaisin, voit ainakin hyvillä mielin ja huoletta laittaa oman lapsen tämän perheen mukaan "ilmaiseksi" seuraavalla heidän tekemällään tripillä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:39"]
Aluksi olin ehdottomasti sitä mieltä, että ruokarahaa olisi pitänyt tarjota mutta nyt jäin miettimään, että harvemmin sitä pyydetään ruokarahaa aikuisilta, jotka kutsutaan kylään. Vai pyydetäänkö?
Joka tapauksessa on erittäin outoa ja valitettavaa, ettei lapsella ole lainkaan omaa rahaa mukana.
[/quote]no kyllä mulla on tapana osallistua ruokakuluihin jopa ystävieni luona jos olen yökylässä varsinkin pidempiä aikoja: sovitaan kuka maksaa mitäkin ja heitän parikymppiä vedestä ja pesukoneen käytöstä. Ei meillä ole tässä asiassa mitään epäselvyyksiä. Vastavuoroisesti toimii kaikki - mahdolliset kuskaukset, muuttoapu ym. ja pysyy ystävyyssuhteet kunnossa kun kukaan ei ala hyötymään kenestäkään. Päivän vieraat on asia erikseen tai jos kutsutaan nimenomaan syömään jolloin isäntäväki tarjoaa. Myös tavarankierrätysrinki pelaa: jos jollain on jotain mitä ei tarvi, kysytään tarviiko joku muu.
Meidän mukana ulkomailla oli tytön paras kaveri. Pyydettiin mukaan. Vanhemmat maksoivat tytön lennot ja yhdessä sovittiin, että laittavat mun tilille ruokarahaa. Taisi olla 200€ mitä sovittiin. Laskin, että noin 20€ /pvä. Oltiin 11 pv reissuissa. Tytöllä oli vielä oma rahaa jätskeihin ja tuliaisiin. Mun mielestä hyvin noin.
Voi olla, että rahaa meni enemmänkin, mutta meillä oli hauskaa. Eikös se ole pääasia, että nautitaan?
Meilläkin vain yksi lapsi ja ilomielin otetaan kaveri matkoille mukaan. Harmi vain, harvoin omaa lasta pyydetään mihinkään mukaan. Olenkin kiitollinen niille, jotka joskus ovat ottaneet johonkin, esim. mökilleen mukaan tai yökylään ja olen itse valmis kustantamaan reissut jos laps johonkin pyydettäisiin. Lapsen parastahan siinä pitää ajatella ja ettei hänelle tule noloa tilannetta liittyen esim. matkakustannuksiin, ulkona syömisiin tai huvipuistoihin. Vaikka itse olen pienituloinen niin tuollaiset asiat pitää huomioida.
Ärsyttävää oli kerran se, kun matkakaverimme oli kuluttanut oman pienen matkarahansa jo aikaa sitten ja kotimatkalle erehdyin käymään ostoskeskuksessa, jossa hän hoksasi, että tuliaiset ovat ostamatta. Kysyin onko sinulla rahaa enää ostaa mitään.. ja lapsi ymmärsi ettei omaa rahaa enää ollut. Pettyneellä ilmeellä hän toivoi minun maksavan ostokset. Pakkohan se oli, kun tuli tunne että kertoo kotonaan, ettei rahaa jäänytkään tuliaisiin... ja eipä kaverin vanhempi maksanut hänen ostoksiaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:52"]
Mun poika oli kaverin perheen mukana huvipuistossa. Ovat eskariin menossa eli 6v. Sanoin perheen äidille, että rahaa ruokaan ja lippuihin on lapsen kukkarossa ja sieltä saa ottaa. Olivat ostaneet rannekkeet, syöneet jäätelöt ja käyneet hampurilaisilla. Rahapussi tuli koskemattomana takaisin. En tiedä teinkö väärin, kun en enää jälkikäteen tarjonnut rahaa. Sanoin kyllä lähtiessä selvästi.
[/quote]
Itse olisin varmuuden vuoksi vienyt sille äidille satkun käteen. Koska 6 vuotias on vielä niin lapsellinen, että ei ymmärrä itse maksaa noita, jos kaveriperheen äiti tomerasti hoitaa rannekkeet ja muut. Mutta voin kuvitella, että tämä äiti haukkuu selän takana, että sekin lapsi piti vain rahat kukkarossaan, eikä suostunut omia rannekkeita maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:24"]
Meilläkin vain yksi lapsi ja ilomielin otetaan kaveri matkoille mukaan. Harmi vain, harvoin omaa lasta pyydetään mihinkään mukaan. Olenkin kiitollinen niille, jotka joskus ovat ottaneet johonkin, esim. mökilleen mukaan tai yökylään ja olen itse valmis kustantamaan reissut jos laps johonkin pyydettäisiin. Lapsen parastahan siinä pitää ajatella ja ettei hänelle tule noloa tilannetta liittyen esim. matkakustannuksiin, ulkona syömisiin tai huvipuistoihin. Vaikka itse olen pienituloinen niin tuollaiset asiat pitää huomioida.
Ärsyttävää oli kerran se, kun matkakaverimme oli kuluttanut oman pienen matkarahansa jo aikaa sitten ja kotimatkalle erehdyin käymään ostoskeskuksessa, jossa hän hoksasi, että tuliaiset ovat ostamatta. Kysyin onko sinulla rahaa enää ostaa mitään.. ja lapsi ymmärsi ettei omaa rahaa enää ollut. Pettyneellä ilmeellä hän toivoi minun maksavan ostokset. Pakkohan se oli, kun tuli tunne että kertoo kotonaan, ettei rahaa jäänytkään tuliaisiin... ja eipä kaverin vanhempi maksanut hänen ostoksiaan.
[/quote]
No lapsi tuskin kertoi vanhemmilleen, että sinä maksoit ostokset
Tuskin!!! En usko. Nämä asiat jäävät usein avoimiksi, ei meiltä ole jälkeenpäin kukaan vanhempi kysynyt kuinka matka meni? Oliko hankaluuksia? söikö meidän lapsi paljon? Oliko hauskaa? Olisihan se helppoa ja kohteliasta. Nykyään lapset ovat kauhean vaativia, jos he opetetaan saamaan kaikki periksi. Riippuu siis vanhemmista.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:57"]
Tuskin!!! En usko. Nämä asiat jäävät usein avoimiksi, ei meiltä ole jälkeenpäin kukaan vanhempi kysynyt kuinka matka meni? Oliko hankaluuksia? söikö meidän lapsi paljon? Oliko hauskaa? Olisihan se helppoa ja kohteliasta. Nykyään lapset ovat kauhean vaativia, jos he opetetaan saamaan kaikki periksi. Riippuu siis vanhemmista.
[/quote]Tämä oli vastaus ylläovaan viestiin...
Helpoimmalla pääsee, kun ei päästä omaa lasta kenenkään matkaan, vaan käyttää itse huvipuistot, retket ja mökkeilyt.
Yökyläilytkin on siinä ja siinä, kannattaako päästää omaa lastaan parhaan kaverin luo yöksi.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:52"]
[/quote]
Itse olisin varmuuden vuoksi vienyt sille äidille satkun käteen. Koska 6 vuotias on vielä niin lapsellinen, että ei ymmärrä itse maksaa noita, jos kaveriperheen äiti tomerasti hoitaa rannekkeet ja muut. Mutta voin kuvitella, että tämä äiti haukkuu selän takana, että sekin lapsi piti vain rahat kukkarossaan, eikä suostunut omia rannekkeita maksamaan.
[/quote] Luultavimmin juu. Ja ei vielä edes 13 vuotias välttämättä hoksaa maksaa omia kulujaan, jos ei sitä erikseen sanota kotona tai seurueen vanhempi kehota. Eräs tyttö aina "unohti" lompakon autoon, kun tultiin huvituksiin ja olisi pitänyt maksaa itse. Samalla reissulla sitten sanoin eräässä kohteessa, "ei se mitään, voin hakea sen samalla kun käyn autolla itse!" Eli selkeää toimintaa täytyy olla aikuisilla, jos homma rupeaa menemään kovin yli, eli hyväksikäytön puolelle.
Herrajjumala sentään ihmiset.
Miten olisi jos vaan kysyisi siltä perheeltä joka sen oman mukulan ottaa mukaan, että "mites ruokarahojen kanssa tehdään? Maksanko etukäteen vai katsotaanko sit reissun jälkeen?"
Vai eikö sellaista voi kysyä mutta voi kyllä sen kullannupun laittaa niitten matkaan?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:42"]
TÄtä ketjua lukiessani herää ekaksi kysymykset :
Kukavanhempi päästää oman lapsensa toisten matkaan KAHDEKSI viikoksi ?
Eri asia on , jos on sukulainen, siskon/veljen lapsi tms
Itselle ei tulisi mieleenkään antaa lapseni mennä ihan vaan kaverinsa perheen kanssa kaksi viikoa sinne sun tänne. Kesä on perheen omaa yhteistä aikaa.
Itse en ottaisi lomallemme mukaan yhtään lapseni kaveria KAHDEKSI VIIKOKSI, muutamaksi yöksi kyllä.
Vastuuta en ottaisi pitkäksi aikaa, ja edelleen lomat on perj´heen yhteistä aikaa.
Sukulaislapsia olen ottanut ns hoitoon kesäisin, kun olen koko kesän lomalla, Itsestään selvää on, että maksan kaiken, ruoat yms menot. En ota palkkaa, vaikka olen pienelle ekaluokkalaiselle ollut hoitotätinä, muuten olisi 6,5v joutunut oleman yksin..
Asiaan, mik'äli joku tosiaan ottaa liki vieraan lapsensa kaverin kahdeksi viikokso lomalle mukaan, niin asiat sovitaan ETUKÄTEEEN.
Kuka maksaa ja mitä. EI pidä luulla, että asia t on selvää kauraa puhumatta.
Kkasi viikoa on todella pitkä aika, ollan sitten ihan kotioloissa, tai omalla mökillä,
Lpasen ikä myös aika merkittävä asia onko kyseessä 5v viko 15v
Nuoret syö todellakin jopa enempi kuin aikuiset.
Kahdessa viikossa itsekin ruokaa tehden, niin lapsi syö jo melkoisen summan.puhumattakaan ravintoloissa.
Samaoin jos mennään retkille, sisäänpääsymaksut mihin tahansa on nykyyän melkoiset, ja siellä vesikin maksaa 2,50 e hellepäivinä pitää juoda paljon. puhumattakaan limut..
itse kuljetan omalle lapselleni ja itselleni aina vesipulloja mukana... montaako vesipulloa itse ollette valmiit kantelemaan esim lintsillä ??
Eli asiat on sovittava etuktäeen.
Kuka on kutsunut lapsen mukaan ? ovatko lapset ihan itse saaneet idean et kaveri tulee mukaan ?
Meillä on yksi lapsi ja siksi on mukavaa ottaa kaveria mukaan retkille. Lapset usein ihan itse keksivät, et yhdessää mennään.
Nooo, sitten vanhemmilta kysyn ja kyllä se aina on kaveri kuka vaan, niin menee niin et ei ne vanhemmat äöyy kysyä mitä tarttee mukaan, puhumattakaan että rahaa antaisivat mukaan, edes lapselle itselleen, eikä vaatetusta osata arvioida, saati sitä vesipulloa edes hellepäivänä laittaa lapselle mukaan...
Nyky vanhemmat ovat...
ilmeisesti eivät koskaan itse ota ketään kaveria mukaan, kun ei äly soi
Eli itse otan pikku retkille lapseni kavereita, ja varaudun maksamaan kaiken ja ottamaan kaiken itse mukaan. Kokemuksieni mukaan vain yksi on osannut älytä kaiken ottaa huomionn, kyseessää äiti joka myös ottaa lapsensa kaveraita mukaan, omanikin on heidän maktassaan ollut päiväretkillä :)
Itse aina etukäteen annan lippumaksut vanhemmalle käteen, laitan lapselleni säänmukaiset varusteet huomioiden kohteen jonne menevät, lisäksi laitan rahaa, jolla voi ostaa pientä namua, lisäksi laitan mukaan sen vesipullon ja välipalakeksin.
yökyliä en harraSTA, EN LASTANI PÄÄSTÄ, ENKÄ OTA TOISTEN LAPSIA.
POIKKEUS NE SUKULAISET.
[/quote]
No mut silleen jännä, että nyt ei ollutkaan kyse SUN LAPSISTA tai SUN PERHEESTÄ koska ET SELKEÄSTI aio ottaa KENENKÄÄN LAPSIA mukaan TEIDÄN lomamatkoillenne koska se on SULLE PERHEEN YHTEISTÄ AIKAA.
Kato, kaikille se ei ole vaan noin ongelmallista kuin sulle. Ei tarvitse olla mikään sukulaislapsi tms. kun tulee meidän matkaamme, vaikka sitten kuukaudeksi jos se kaikille vaan sopii. Miksi sä edes näit noin jumalattoman vaivan tuon SUN MIELIPITEESI kirjoittamisessa, varsinkin kun SE ON ASIAN VIERESTÄ aika lailla.
Ja ainakin meillä osaa lapset kantaa ihan itse omat juomapullonsa jos ollaan Lintsillä tai missä vaan. Se on tietty hankalaa jos sun lapset ei osaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:04"] Miten niin nykyään. Olen syntynyt v62 ja ei silloinkaan ruokarahaa kyselty, jos me penskat olimme naapurin kakaroiden kanssa reissussa. Samoin meidän mökillä oli joka kesä aina joku kaverini ja siskoni kaveri. Kyllä isä ja äiti ruokki kaverit kanssa Jos kutsun aikuisen vieraan meille kylään, en peri häneltäkään ruokarahaa, vaan kyllä ruoka tulee talon puolesta. [/quote] Teillä tarjotaan ilmainen täysihoito vieraalle useammaksi viikoksi vai? Vai sittenkin päivä tai pari (ja toki normaalein käytöstavoin varustettu aikuinen tuo jotain syömistä tai juomista muutenkin tuliaisina)? [/quote] ei yksi lapsi vie konkurssiin meitä viikossa, kahdessa. Ei pari vierastakaan
[/quote] Olen eri mieltä tuosta konkurssiin menemisestä. Kyllä se yksikin lapsi vaikuttaa kustannuksiin lisäten niitä. Yksi laps/ viikko ulkona ruokailut voi laskea heti yli 10v. 30euroa pv. vähintäänkin. Jos on kyse pienestä 4- 8vuotiaasta voi olla hieman halvempaa. Jos olet peräti viikon reissussa, se tekee ruokailusta 160 - 200 euroa lisää. Ei minun pienillä tuloillani ainakaan onnistuisi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:37"]
Köyhien ongelmia. Jos nyt budjetissa tuntuu yhden lapsen syömiset pari viikkoa, niin ei sitten mukaan ollenkaan.
Kyllä meillä lapset ovat olleet muiden perheiden mukana ja päinvastoin ja rahasta koskaan ole puhuttu.
[/quote]
Näin meilläkin. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pyytää ruokarahaa vieraiden lasten kavereilta. Meidän talous ei ole yhden lapsen ruokaan kaatunut.
[/quote]
Juu ei kaadu meidänkään budjetti :D Kyse lähinnä siitä että jäin miettimään että näinkö nykyään toimitaan ja siitä että tuollainen olisi niin vierasta itselleni.
Mutta tytöillä ollut hemmetin hauskaa ja seuraa toisistaan, se on tietty pääasia. Ei tästä sen enempää, kunhan haistelin mitä mieltä asiasta yleensä ollaan.
Ja muuten joku kysyi minkäikäisestä kysymys; 11-vuotias.
Mielestäni ap toimii nyt kurjasti, kun narajaa täällä. Siinä vaiheessa, kun on suunniteltu vieraan lapsen osallistumisesta matkalle, käydään rahoitukset läpi vanhempien kesken. Nyt on turha nillittää.
Meillä on ollut mökillä mukana lapsen kavereita, ei tosin koskaan kahta viikkoa. En ottaisi mitää ruokarahaa vaikka tarjottaisiin. Jos omani lähtisi pitkäksi aikaa johonkin, kysyisin, miten homma hoidetaan. Ainakin laittaisin rahaa, jolla voi maksaa mahdolliset uimaliput tms. Ja laittaisin jotain pientä tuliaista isännille, vaikka tuoretta pullaa tms. Kun omani on yhdeksi yöksi mennyt yökylään, en ole edes kysynyt mistään ruokarahasta, koska ei itsellenikään tulisi mieleenkään sellaista odottaa. Sukulaisten kanssa meillä yökyläillään puolin ja toisin niin aikuiset kuin lapset ja koskaan ei mistään rahoista puhuta. Vieraanvaraisuus on vastavuoroista.
Siis jos ollaan lomalla silloin syödään ulkona. Mökillä on eri asia tai jonkun kotona. Lomamatkalla kaikki maksaa, kuka hullu ottaa eväitä hotelliin tai hostelliin. Ruokailut ovat lomaa siitä ettei tarvi itse laittaa sitä!!! Ja sukulaiset ovat eri asia myös eli serkut ym. Heidänkin vanhempien kanssaan voi sopia.